Satellitboende vs gruppboende el. servicelägenhet

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Richard » 2025-05-10 12:41:57

Grattis till lägenheten!

Personalen går naturligtvis inte in med nyckel utan att knacka/förvarna först. Kanske om du inte svarar dom på ett tag o de blir oroliga så kan de gå in med huvudnyckel.
Richard

Anslöt: 2005-10-12

Inläggav manne » 2025-05-10 12:50:40

Richard skrev:Grattis till lägenheten!

Personalen går naturligtvis inte in med nyckel utan att knacka/förvarna först. Kanske om du inte svarar dom på ett tag o de blir oroliga så kan de gå in med huvudnyckel.

de ringer och sms-ar innan :-)049 :-)Happy
manne

Anslöt: 2007-08-23

Inläggav Dagobert » 2025-05-10 14:43:51

manne skrev:de ringer och sms-ar innan :-)049 :-)Happy

Gör de det för att fråga dig om de får gå in eller för att säga att de ska gå in?

Hur länge väntar de om du inte svarar?

Kanske går det att välja i kontraktet vad de får göra. Jag vet inte hur sådant boende funkar.
Dagobert

Anslöt: 2010-11-30

Inläggav manne » 2025-05-10 20:51:57

Dagobert skrev:
manne skrev:de ringer och sms-ar innan :-)049 :-)Happy

Gör de det för att fråga dig om de får gå in eller för att säga att de ska gå in?

Hur länge väntar de om du inte svarar?

Kanske går det att välja i kontraktet vad de får göra. Jag vet inte hur sådant boende funkar.

nej de ringer på dörren jag öppnar alltid :-)Happy
manne

Inläggav manne » 2025-05-11 21:59:52

Richard skrev:Grattis till lägenheten!

Jag njuter av min frihet varje dag nu :-)049 :-)Happy :D
manne

Inläggav manne » 2025-05-11 22:05:07

jag kan nu lägga mig när jag vill på kvällen inga mera läggtider på kvällen och jag behöver inte längre under ordna mig en massa stränga dagliga regler längre jag har makten över mitt eget liv nu :-)049 :-)Happy :D
manne

Inläggav manne » 2025-05-11 22:22:29

jag kan nu också äta mackor på kvällen om jag vill det och jag kan snusa hur mycket jag vill och dricka hur mycket kaffe jag vill .

och jag har maten här i min egen kyl och jag kan äta hur mycket mat jag vill och kan ficka mitt i veckan .

ingen längre som bestämmer hur jag skall leva mitt dagliga liv :-)049 :-)Happy :D

på gula villan så förvarades maten ute i personal kylen och jag blev hela tiden tvungen att gå ut till personal kylen och frysen och hämta det jag ville ha där men nu förvarar jag all mat i min egen kyl och frys här . :-)049 :-)Happy

tukthus tiden är över nu och här så skäller de inte längre ut mig på grund av att jag har gjort olika fel eller inte lydit olika regler på boendet alltså på det förra boendet..

för här behöver jag inte följa några regler what so ever längre . yhea livet kan inte bli bättre :-)049 :-)Happy
manne

Inläggav manne » 2025-05-13 23:49:05

på mitt förra gruppboende som jag avskydde så var det alltid två personer som jobbade jour där en som var vaken under varje natt och en som satt och tittade på tv på natten.
och en personal som alltid sov där på gruppboendet så var det hela tiden där dubbelbemanning dygnet runt så privat liv och personlig frihet var bara att glömma att få på det gruppboendet :cry: :x icon

Men nu så är det som sagt var över med den tiden :-)049 :-)Happy :D :D :-)049

övervakning på gruppboendet av personal dygnet runt. :cry: :x icon
manne

Inläggav manne » 2025-05-15 10:28:32

nu så kan jag kanske skaffa en hund och en katt där jag bor :-)049 :-)Happy

hade kunnat tänka mig en jack Russel eller en tax :-)049 :-)Happy :-)063 :?:

det blir nog en jack Russel terrier :-)154 :-)Happy :-)063 :?:
manne

Inläggav manne » 2025-05-16 8:47:19

Nu så saknas det bara en AI kvinna på köpet :-)049 :-)Happy

manne

Re: Satellitboende vs gruppboende el. servicelägenhet

Inläggav Julianus » 2025-05-16 15:34:18

Eller en Barbara docka :lol:
Julianus

Anslöt: 2013-11-03

Inläggav manne » 2025-05-16 21:39:05

Julianus skrev:Eller en Barbara docka :lol:

ja vad fan är man desperat så är man :cry: :oops:

jag hade kunnat tänka mig en sådan igen på nytt dessa är ultra realistiska av sig :-)049 :-)Happy

Fleshlight

har haft en sådan för många år sedan och det var ta me tusan som äkta vara det :-)Happy

ultra realistiskt :-)Happy
manne

Inläggav manne » 2025-07-27 22:58:31

Julianus skrev:Eller en Barbara docka :lol:

nej jag föredrar en riktig kvinna men tycker att det är svårt med relationer och kvinnor :cry: :oops:

hade en tjej under ett par månader vid 20 års ålder gammal men kan inget om sex eller relationer :-)Crying

jag har vänner nu i dag som är 40-50 års ålder och alla dessa vänner har aldrig haft sex med någon kvinna :cry:
manne

Inläggav manne » 2025-07-28 1:06:34

kan säga av min erfarenhet och stora kunskap på området är att man vid 18+20 år ålder skall man ha sin första egna bostaden och bo ensam i ett vanligt bostads område man bör vid 18+ åldern på börja sitt vuxen liv.

Är inte bra att bo hemma efter gymnasiet vid 18 års ålder man bör då ta första steget ut till vuxen livet och ha en enkel bostad att bo i.

Detta tycker jag gäller alla samtliga unga vuxna och även de med LSS stöd :-)049 :-)Happy
manne

Inläggav manne » 2025-08-03 22:22:27

nu så behöver jag bara skaffa en hund och katt att vårda och ta hand om :-)049 :-)Happy :D

en kvinna får vänta tills jag har gått ner i vikt och fått mig en plastik operation :-)Happy
manne

Inläggav antonius » 2025-08-04 8:53:18

manne skrev:nu så behöver jag bara skaffa en hund och katt att vårda och ta hand om :-)049 :-)Happy :D

en kvinna får vänta tills jag har gått ner i vikt och fått mig en plastik operation :-)Happy

du kan väl börja med en katt, så får vi se hur det går
antonius

Anslöt: 2012-12-06

Inläggav manne » 2025-08-05 10:34:06

antonius skrev:
manne skrev:nu så behöver jag bara skaffa en hund och katt att vårda och ta hand om :-)049 :-)Happy :D

hade tänkt en sådan :-)049 :-)Happy :lol: :lol: :lol: :wink:

manne

Inläggav manne » 2025-08-05 10:36:03

antonius skrev:

en sådan katt :-)049 :-)Happy :D

manne

Inläggav filmfreaken » 2025-10-07 17:29:59

Finns det LSS boenden för par att flytta in i ?
filmfreaken

Anslöt: 2012-09-08

Inläggav Fredriksam » 2025-10-22 19:18:44

Jag har bott på två olika gruppboenden och numera så bor jag i ett satellitboende eftersom jag klarar mycket själv. Det första gruppboendet var kaos och jag trivdes verkligen inte där. Personalen klev rätt in i lägenheten och de var ofta oförskämda mot mig.

Det andra gruppboendet var bra bortsett från den långa korridoren som var mellan varje lägenhet samt själva området. Polisen var ofta i området och det var bråk på nätterna, rånförsök, drogförsäljnuing och annan skit. Jag hatade personen som bode ovanför mig eftersom de förde mycket oväsen. Jag fick komma och gå som jag ville föutsatt att de visste om jag var hemma eller inte och det berodde på brandreglerna. De brydde sig inte om jag var berusad så länge jag skötte mig bland folk. Jag fick bestämma när jag ville lägga mig.

Området där jag bor nu är väldigt lungt. Jag trivs att bo i ett vanligt hyreshus med trappor och hiss och grannarna är trevliga och hyresvärden är också bra. Jag bor högst upp så ingen ovanför mig kan störa mig. Jag får viss hjälp på måndagar och fredagar. Jag handlar själv men får viss hjälp med att laga stora portioner.
Fredriksam

Anslöt: 2006-01-24

Inläggav manne » 2025-10-22 23:24:42

Fredriksam skrev:Jag har bott på två olika gruppboenden och numera så bor jag i ett satellitboende eftersom jag klarar mycket själv. Det första gruppboendet var kaos och jag trivdes verkligen inte där. Personalen klev rätt in i lägenheten och de var ofta oförskämda mot mig.

Det andra gruppboendet var bra bortsett från den långa korridoren som var mellan varje lägenhet samt själva området. Polisen var ofta i området och det var bråk på nätterna, rånförsök, drogförsäljnuing och annan skit. Jag hatade personen som bode ovanför mig eftersom de förde mycket oväsen. Jag fick komma och gå som jag ville föutsatt att de visste om jag var hemma eller inte och det berodde på brandreglerna. De brydde sig inte om jag var berusad så länge jag skötte mig bland folk. Jag fick bestämma när jag ville lägga mig.

Området där jag bor nu är väldigt lungt. Jag trivs att bo i ett vanligt hyreshus med trappor och hiss och grannarna är trevliga och hyresvärden är också bra. Jag bor högst upp så ingen ovanför mig kan störa mig. Jag får viss hjälp på måndagar och fredagar. Jag handlar själv men får viss hjälp med att laga stora portioner.

satelitboende är bara så mycket bättre än gruppboende och är två helt olika sorters typ av boenden.

jag har bott på 3 st olika gruppboenden och 2 st satelitboende och kan säga att satelitboende är fan så mycket bättre för själv känslan och man vill kunna ha ett fungerande privat liv och det får man inte gruppboenden. :cry: :x icon

aldrig mera gruppboende bara satelitboende för min del :-)Happy jag vill aldrig mera bo på gruppboenden.
manne

Inläggav Fredriksam » 2025-10-25 14:17:01

manne skrev:
Fredriksam skrev:Jag har bott på två olika gruppboenden och numera så bor jag i ett satellitboende eftersom jag klarar mycket själv. Det första gruppboendet var kaos och jag trivdes verkligen inte där. Personalen klev rätt in i lägenheten och de var ofta oförskämda mot mig.

satelitboende är bara så mycket bättre än gruppboende och är två helt olika sorters typ av boenden.

jag har bott på 3 st olika gruppboenden och 2 st satelitboende och kan säga att satelitboende är fan så mycket bättre för själv känslan och man vill kunna ha ett fungerande privat liv och det får man inte gruppboenden. :cry: :x icon

aldrig mera gruppboende bara satelitboende för min del :-)Happy jag vill aldrig mera bo på gruppboenden.

Ville bara kommetera att på mitt första gruppboende så kunde jag glömma all form av privatliv. Personalen kom när de tyckte att det behövdes. En skrämamnde sak hände på det boendet. Den som bodde bredvid mig försökte elda upp sin lägenhet 3 gånger. Lyckligtvis blev inte jag drabbad men ändå.

På det andra gruppboendet så repekterade personalen mig och knackade alltid och lät mig öppna dörren då de ville något. Eftersom jag klarade mig bra redan då så brukade de inte störa mig. De tog fram medicin vid vissa specifika tider som vi hade kommit överens om.

Jag får fortfarande medicin men jag får den veckovis och tar den själv. Jag trivs med att kalra mig själv.
Fredriksam

Anslöt: 2006-01-24

Inläggav Erikasdrakar » 2025-11-04 15:40:02

Bor också på ett Satellitboende och det ångrar jag inte. Det finns inte så många Satellitboende i Borås men det finns några. Det enda jag saknar är hiss men själva hyreshuset har bara tre våningar så därför ingen hiss.

Har bott på ett gruppboende och personalen hatade mig. Jag tror att det var för att de tyckte jag var för "Smart" för dem. Det var nästan ren mobbning och jag övervägde att polisanmäla dem men jag gjorde aldrig det. Var ihop med en snäll kille men han fick inte bo kvar för han ställde till "Problem". Problemen var att han sade i från då personalen var elaka.
Erikasdrakar

Anslöt: 2024-10-01

Inläggav manne » 2025-11-06 1:32:42

Erikasdrakar skrev:Bor också på ett Satellitboende och det ångrar jag inte. Det finns inte så många Satellitboende i Borås men det finns några. Det enda jag saknar är hiss men själva hyreshuset har bara tre våningar så därför ingen hiss.

Har bott på ett gruppboende och personalen hatade mig. Jag tror att det var för att de tyckte jag var för "Smart" för dem. Det var nästan ren mobbning och jag övervägde att polisanmäla dem men jag gjorde aldrig det. Var ihop med en snäll kille men han fick inte bo kvar för han ställde till "Problem". Problemen var att han sade i från då personalen var elaka.

man vill helt enkelt bo som resten av befolkningen gör i egna lägenheter och få privat liv och integritet och självbestämmande och kunna vara upp sent på kvällen inga jävla mera läggtider på kvällen och få dricka hur mycket kaffe man vill och kunna köpa en läsk mitt i veckan och leva i fred och frihet varje dag .

på mina förra gruppboendena så fanns det folk där som jobbade som lägervakter i ett fångläger på det sättet och fy fan aldrig mera gruppboende för min del :-)056 :cry: :twisted:

och nu så när man bor på satelitboende så får jag ro och känner mig fridfull i själen varje dag :-)049 :-)Happy

och bor man som jag gör nu så kan man ta hitt och träffa kvinnor om man vill det och man kan skaffa hund eller katt också :-)049 :-)Happy :D

har träffat på gruppboenden förut personal som har varit översittare och bemött en med ett överlägset attityd sätt och krävt blind lydnad och att jag gör som de säger och följer reglerna och visar mig undergiven som en undergiven hund och lyder deras orders mm .ja listan kan göra mycket längre än så detta var bara ett litet urval varför gruppboenden är värdelösa rakt av . :cry: :x icon

satelitboende och gruppboenden är inte samma typ av boenden som natt och dag i skillnad :cry: :x icon
aldrig mera gruppboenden satelitboende är helt klart 100 miljarder gånger bättre för man vill ha frihet varje dag.
gruppboenden i dag återspeglar dåtidens mentalsjukhus där man inte har några rättigheter utan skall lyda och hålla käften och göra som vissa ur personalen kräver :cry: :x icon

så här känns det att bo på satelitboende för min del i dagsläget så som denna låten :-)049 :-)Happy
manne

Återgå till Övriga Aspergerfrågor

Logga in