Djur vi stöter på i vår fauna.
Detta är mer av en insekt än ett djur, men jag undrar om någon på forumet råkar veta vad detta är?
Artens namn.
Artens namn.Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skogkatt skrev:Artens namn.
Körde bilden i en insect identifier och den säger Phlogophora meticulosa / Angle Shades Moth
- triggerhappyD
- Anslöt: 2015-06-01
Richard skrev:Jag har mal i garderoben o har lagt in malkulor!
Hjälper dom?
triggerhappyD skrev:Körde bilden i en insect identifier och den säger Phlogophora meticulosa / Angle Shades Moth
Nej, det är förmodligen inte den.
Den har andra färger och ser lite annorlunda ut. Den jag tog en bild på var grå och ganska stor.Djur vi stöter på i vår fauna.
Skogkatt skrev:Detta är mer av en insekt än ett djur, men jag undrar om någon på forumet råkar veta vad detta är?Artens namn.
Nån sorts mal, eller nattfly som Trigger redan skrev, det är jag rätt säker på. Det finns många sorter, svårt att säga vilken utifrån den där bilden.
Du har säkert redan sökt själv, men här finns iaf bilder på de olika:
https://vilkenart.se/oversikt.aspx?namn ... dae&Sida=1
Edit: såg inte senaste svaret när jag postade mitt. Men kanske rätt sort finns att hitta på den länkade sidan.
slackern skrev:Richard skrev:Jag har mal i garderoben o har lagt in malkulor!
Hjälper dom?
Nä, jag har inte märkt nån skillnad. Idag var där många mal, trots att jag lagt ut kulor av cederträ som ska skrämma bort dem...
Men jag ska plocka ut hela garderoben o se så de inte har byggt nått bo eller sånt, då får Anticimex eller nått sånt komma hit.
Fabela skrev:Nån sorts mal, eller nattfly som Trigger redan skrev, det är jag rätt säker på. Det finns många sorter, svårt att säga vilken utifrån den där bilden.
Du har säkert redan sökt själv, men här finns iaf bilder på de olika:
https://vilkenart.se/oversikt.aspx?namn ... dae&Sida=1
Tack för länken.
Jag gick nyss hem genom höstmörkret och när jag kom på en stig genom skogen märkte jag att hunden reagerade. Jag tänkte att det säkert var någon hare eller räv, men så hörde jag ett skrapande ljud kanske tio meter framför mig och det hördes att det var något betydligt större än de djuren! Hjärtat slog några extra slag, det var ju i princip kolsvart så jag såg inget, men så kom det ett riktigt gris-grymtande innan djuret lufsade iväg genom skogen. Vildsvinen är överallt nu.
Huggorm skrev:Jag gick nyss hem genom höstmörkret och när jag kom på en stig genom skogen märkte jag att hunden reagerade. Jag tänkte att det säkert var någon hare eller räv, men så hörde jag ett skrapande ljud kanske tio meter framför mig och det hördes att det var något betydligt större än de djuren! Hjärtat slog några extra slag, det var ju i princip kolsvart så jag såg inget, men så kom det ett riktigt gris-grymtande innan djuret lufsade iväg genom skogen. Vildsvinen är överallt nu.
dom brukar ha björn spray med sig, när man är kring sådana där bestar, man vill inte ha något svinhugg, man kan även ha startgas, bromsrengöring eller isopropanol det är åxå bra, spraya dem i ögonen och spring sen
Jag är inte så snabb att jag kan springa ifatt dom och spraya dom i ögonenantonius skrev:Huggorm skrev:Jag gick nyss hem genom höstmörkret och när jag kom på en stig genom skogen märkte jag att hunden reagerade. Jag tänkte att det säkert var någon hare eller räv, men så hörde jag ett skrapande ljud kanske tio meter framför mig och det hördes att det var något betydligt större än de djuren! Hjärtat slog några extra slag, det var ju i princip kolsvart så jag såg inget, men så kom det ett riktigt gris-grymtande innan djuret lufsade iväg genom skogen. Vildsvinen är överallt nu.
dom brukar ha björn spray med sig, när man är kring sådana där bestar, man vill inte ha något svinhugg, man kan även ha startgas, bromsrengöring eller isopropanol det är åxå bra, spraya dem i ögonen och spring sen
Huggorm skrev:Jag är inte så snabb att jag kan springa ifatt dom och spraya dom i ögonen
nä nä,lol ,men dom kan vara lite ilskna om de känner sig trängd, speciellt om man har hund med sig, såg detta ang vildsvin
"Antal per år: Under 2024 rapporterades 153 fall av hundar som dödats eller skadats av vildsvin hos Agria Djurförsäkring. Tidigare år har antalet varit runt 200-211."
Det har funnits ganska mycket vilda djur här i krokarna, för att vara så nära centrala Sthlm. Rådjur och harar är flest, och olika fåglar som skator, måsar, trutar, koltrastar, duvor, gråsparvar, blåmesar, talgoxar, änder, sothönor och några till. Men det finns också räv, knölsvan, hackspett, och nu har jag sett ett gråhägerpar varje dag sen nån dryg vecka tillbaka.
Sen förra sommaren har jag också sett orm, åtminstone snok, men tre kan eventuellt ha varit huggorm.
Två man ser mer sällan är grävling och bäver. Bävern orsakar rena uppståndelsen varje gång, folk halar fram mobilerna och filmar och fotar och det tjoas och undras. Grävlingarna vet jag ingen annan som sett, de kommer nog fram när det är som mest folktomt, så jag har säkert haft tur som råkat på dem.
En gång har jag sett en älg promenera snyggt och prydligt på en gångväg i en park. Som om den aldrig gjort annat, kolugnt strosande och kollande omgivningarna. Såg helt surrealistiskt ut.
Nu efter att det blivit mer folk och trafik ser jag inte harar lika ofta, och räv sällan, men rådjuren tycker jag verkar vara lika många som förr.
Sen förra sommaren har jag också sett orm, åtminstone snok, men tre kan eventuellt ha varit huggorm.
Två man ser mer sällan är grävling och bäver. Bävern orsakar rena uppståndelsen varje gång, folk halar fram mobilerna och filmar och fotar och det tjoas och undras. Grävlingarna vet jag ingen annan som sett, de kommer nog fram när det är som mest folktomt, så jag har säkert haft tur som råkat på dem.
En gång har jag sett en älg promenera snyggt och prydligt på en gångväg i en park. Som om den aldrig gjort annat, kolugnt strosande och kollande omgivningarna. Såg helt surrealistiskt ut.
Nu efter att det blivit mer folk och trafik ser jag inte harar lika ofta, och räv sällan, men rådjuren tycker jag verkar vara lika många som förr.
Fabela skrev:huggorm
hur ser huggormarna ut hos er, här där jag bor finns det nästan bara svarta numera?
Jag såg vargspår igår. Jag såg ingen varg, men det är ändå lite intressant. 

Jag skulle tro att de allra flesta av de hundarna är riktigt aggressiva jakthundar. Grisarna säger åt hundarna att hålla sig ur vägen och de flesta hundar lyssnar och då blir de inte skadade. Men vissa hundar är så tuffa att de skall fram till grisarna, kanske nafsa dom i bakhasorna, ta deras kultingar osv. och då anfaller grisarna.antonius skrev:Huggorm skrev:Jag är inte så snabb att jag kan springa ifatt dom och spraya dom i ögonen
nä nä,lol ,men dom kan vara lite ilskna om de känner sig trängd, speciellt om man har hund med sig, såg detta ang vildsvin
"Antal per år: Under 2024 rapporterades 153 fall av hundar som dödats eller skadats av vildsvin hos Agria Djurförsäkring. Tidigare år har antalet varit runt 200-211."
På tal om bäver och grävling som nämndes ovan. Här på västkusten började det bli mycket bäver för 30 år sedan och för 15-20 år sedan fanns dom i varje vattendrag, dike och kärr. Sedan hände något och de nästan försvann. Men nu ser jag mer gnagda träd så de kanske är på väg tillbaka igen. Grävlingar har det alltid funnits gott om men just nu ser jag fler än någonsin förr. Det samma med räv. Funderar på om det hänger ihop med att vildsvinen ökat, jägarna har fullt upp med annan jakt.
Huggorm skrev:På tal om bäver och grävling som nämndes ovan. Här på västkusten började det bli mycket bäver för 30 år sedan och för 15-20 år sedan fanns dom i varje vattendrag, dike och kärr. Sedan hände något och de nästan försvann. Men nu ser jag mer gnagda träd så de kanske är på väg tillbaka igen. Grävlingar har det alltid funnits gott om men just nu ser jag fler än någonsin förr. Det samma med räv. Funderar på om det hänger ihop med att vildsvinen ökat, jägarna har fullt upp med annan jakt.
det är jobbigt att jaga gris och ungdomarna idag vill inte hålla på med något som är jobbigt, de vill ligga i soffan med sin smatfån och en 3kilos påse med lösviktsgodis, så farbröderna som håller på med jakt är inte så ung längre, de som lever och jag förstår dem, det är enklare jag älg från ett jakttorn, en annan typ av jakt
Huggorm skrev:På tal om bäver och grävling som nämndes ovan. Här på västkusten började det bli mycket bäver för 30 år sedan och för 15-20 år sedan fanns dom i varje vattendrag, dike och kärr. Sedan hände något och de nästan försvann. Men nu ser jag mer gnagda träd så de kanske är på väg tillbaka igen. Grävlingar har det alltid funnits gott om men just nu ser jag fler än någonsin förr. Det samma med räv. Funderar på om det hänger ihop med att vildsvinen ökat, jägarna har fullt upp med annan jakt.
Dom finns till och med i centrala Stockholm, jag har sett flera träd nere vid Kungsholmsstrand som har spår utav bäver, sedan läser man i lokaltidningen då och då om folk som blir bitna i benet utav bäver när dom har simmat på dom av misstag eller något.
Varken första eller sista gången man får ta rätt på grannens kor
Förvisso inte vilda djur. Men lösa i skogen iaf
- truthseeker
- Anslöt: 2016-07-02
truthseeker skrev:Varken första eller sista gången man får ta rätt på grannens kor
Där vi hade vårt landställe när jag växte upp såg jag några kor på rymmen i utkanten utav den närmste tätorten.
Inte stött på själva djuret den här gången, men spåren efter det: bäver. Kanske runt 30 meter från där de bor står ett stort träd som är ungefär 2 meter i omkrets. Det har de gnagt av till hälften.
Vad ska de med det till? Det står för långt från vattnet och kommer att lägga sig på marken när det faller, hur ska bävrarna få ned det till vattnet? I bitar? Eller använder de träd även på land? Eller slog instinkten bara fel den här gången?
Förra helgen gick jag förbi en tjusig krog, då såg jag flera råttor strax utanför deras entré. Om cityråttor räknas i den här tråden.
Glömde ekorrar och möss i uppräkningen förut. Ekorrar har jag också sett sen sist, det gör man var och varannan dag här.
Vad ska de med det till? Det står för långt från vattnet och kommer att lägga sig på marken när det faller, hur ska bävrarna få ned det till vattnet? I bitar? Eller använder de träd även på land? Eller slog instinkten bara fel den här gången?
Förra helgen gick jag förbi en tjusig krog, då såg jag flera råttor strax utanför deras entré. Om cityråttor räknas i den här tråden.
Glömde ekorrar och möss i uppräkningen förut. Ekorrar har jag också sett sen sist, det gör man var och varannan dag här.
Återgå till Intressanta intressen