Cigarett- och tobaksindustrin
59 inlägg
• Sida 3 av 3 • 1, 2, 3
https://www.cafe.se/david-lynch-utannon ... nikt-satt/
https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/ ... sluta-roka
han dog av lugn skador
någon som vet vad våran regering kan göra för att stoppa folk från att röka

https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/ ... sluta-roka
han dog av lugn skador
någon som vet vad våran regering kan göra för att stoppa folk från att röka
https://www.sfanytime.com/sv/movie/than ... or-smoking
här är filmen.
https://www.youtube.com/shorts/V-2bgMnwmEg
säger bara det fy fan för cigaretter om man röker så blir konditionen och uthålligheten och kroppens stamina och fysiken urusel och man måste harkla sig och hostar slem hela tiden mm mm.
någon som vet hur stor del av Sveriges befolkning som röker i dag

här är filmen.
En satir vars handling rör sig kring Nick Naylor som dels är talesman för tobaksindustrin och samtidigt försöker vara en bra förebild för sin tolvårige son.
https://www.youtube.com/shorts/V-2bgMnwmEg
säger bara det fy fan för cigaretter om man röker så blir konditionen och uthålligheten och kroppens stamina och fysiken urusel och man måste harkla sig och hostar slem hela tiden mm mm.
någon som vet hur stor del av Sveriges befolkning som röker i dag
Men det är ju bara att googla!
https://www.folkhalsomyndigheten.se/nyh ... -dagligen/Folkhälsomyndigheten skrev:I Sverige har rökningen minskat stadigt under lång tid, men fortfarande är det 5,4 procent i befolkningen som röker dagligen och skillnaderna mellan olika grupper är stora. Ny statistik från Folkhälsomyndigheten visar också att användningen av e-cigaretter och nikotinsnus ökar och är vanligast bland unga 16–29 år.
Alien skrev:Men det är ju bara att googla!https://www.folkhalsomyndigheten.se/nyh ... -dagligen/I Sverige har rökningen minskat stadigt under lång tid, men fortfarande är det 5,4 procent i befolkningen som röker dagligen och skillnaderna mellan olika grupper är stora. Ny statistik från Folkhälsomyndigheten visar också att användningen av e-cigaretter och nikotinsnus ökar och är vanligast bland unga 16–29 år.
jag snusar och tror att snusning är en miljard gånger bättre än att röka
staten borde försvåra för rökarna förbud att röka nära eller utanför sjukhus förbud att röka vid skolor tex gymnasier skolor och liknande förbjud rökning vid alla skolor då en del lärare bjuder sina elever på cigg
förbjud rökning vid stränder och vid alla caféer och krogar och vid alla restauranger och förbjud rökning i busskurer och vid busshållplatserna och sedan chock höj skatten på cigg
Detta är den ända riktiga sättet att få bukt med rökningen
manne skrev:jag snusar och tror att snusning är en miljard gånger bättre än att röka![]()
![]()
![]()
Snusning må vara mindre farligt än rökning, men en miljard gånger bättre, nej du:
https://ki.se/forskning/popularvetenska ... -att-snusaKarolinska Institutet uppdaterad 2025-05-15 skrev:Ny forskning visar att snusare har en ökad risk för typ 2-diabetes. Men hur negativa är snusets hälsoeffekter i övrigt? Mer forskning behövs, menar Cecilia Magnusson, adjungerad professor vid institutionen för folkhälsovetenskap.
Vad visade er studie?
– Vi såg att den som snusar en dosa per dag eller mer har 70 procent ökad risk att utveckla typ 2-diabetes, vilket är samma riskökning som man tidigare har sett för den som röker ett paket cigaretter per dag. Detta samband som vi såg är viktigt, eftersom diabetes är både en allvarlig och vanlig sjukdom i samhället. Rökning är generellt mycket farligare än snusning men alltså inte när det gäller typ 2-diabetes, där är riskerna lika höga.
Vilken påverkan har snus i övrigt på kroppen?
– Vi vet fortfarande för lite om hur svenskt snus påverkar hälsan. Vi har dock i tidigare studier visat att risken att dö efter hjärtinfarkt och stroke är något förhöjd hos snusare. Sammantaget visar också forskning på samband med snus och cancer i bukspottkörtel, munhåla och matstrupe – men då bygger studierna på användning också av annan rökfri tobak. Nikotin är dessutom starkt beroendeframkallande, och att leva med ett beroende innebär ofta en nedsatt livskvalitet. Å andra sidan har vi också visat att snus minskar risken för att drabbas av Parkinsons sjukdomx.
manne skrev:staten borde försvåra för rökarna förbud att röka nära eller utanför sjukhus förbud att röka vid skolor tex gymnasier skolor och liknande förbjud rökning vid alla skolor då en del lärare bjuder sina elever på cigg![]()
![]()
förbjud rökning vid stränder och vid alla caféer och krogar och vid alla restauranger och förbjud rökning i busskurer och vid busshållplatserna och sedan chock höj skatten på cigg![]()
![]()
Detta är den ända riktiga sättet att få bukt med rökningen![]()
Vad är det för lärare som bjuder skolelever på cigaretter?
Det är redan förbjudet att röka utanför sjukhusentréer och restauranger.
https://www.folkhalsomyndigheten.se/liv ... r/entreer/Folkhälsomyndigheten skrev:Rökförbud vid entréer till lokaler och andra utrymmen som är öppna för allmänheten
Genom lagen införs ett förbud mot rökning vid entréer till lokaler och utrymmen som allmänheten har tillträde till. Rökförbudet har i första hand tillkommit för att öka tillgängligheten för personer som inte bör eller vill utsättas för tobaksrök eller rök eller utsläpp från andra produkter.
---
Lokaler och utrymmen som allmänheten har tillträde till
Rökförbudet gäller vid entréer till bl.a. sjukhus, buss- och järnvägsstationer, vänthallar, restauranger, affärer, dansställen och myndighetslokaler – allt under förutsättning att allmänheten har tillträde till lokalerna eller utrymmena. Lokaler och utrymmen dit allmänheten har tillträde kan ha flera entréer. Om en sådan entré endast är tillgänglig för exempelvis anställda (personalentré), gäller inte rökförbudet vid den entrén.
---
Genom den nya lagen är rökning förbjuden:
i lokaler avsedda för barnomsorg, skolverksamhet eller annan verksamhet för barn eller ungdom samt på skolgårdar och på motsvarande områden utomhus vid förskolor och fritidshem
---
på färdmedel i inrikes kollektivtrafik eller i lokaler och andra utrymmen som är avsedda att användas av den som reser med sådana färdmedel och på motsvarande områden utomhus,
---
på inhägnade platser utomhus huvudsakligen avsedda för idrottsutövning,
på lekplatser som allmänheten har tillträde till
Alien skrev:manne skrev:jag snusar och tror att snusning är en miljard gånger bättre än att röka![]()
![]()
![]()
Snusning må vara mindre farligt än rökning, men en miljard gånger bättre, nej du:https://ki.se/forskning/popularvetenska ... -att-snusaKarolinska Institutet uppdaterad 2025-05-15 skrev:Ny forskning visar att snusare har en ökad risk för typ 2-diabetes. Men hur negativa är snusets hälsoeffekter i övrigt? Mer forskning behövs, menar Cecilia Magnusson, adjungerad professor vid institutionen för folkhälsovetenskap.
Vad visade er studie?
– Vi såg att den som snusar en dosa per dag eller mer har 70 procent ökad risk att utveckla typ 2-diabetes, vilket är samma riskökning som man tidigare har sett för den som röker ett paket cigaretter per dag. Detta samband som vi såg är viktigt, eftersom diabetes är både en allvarlig och vanlig sjukdom i samhället. Rökning är generellt mycket farligare än snusning men alltså inte när det gäller typ 2-diabetes, där är riskerna lika höga.
Vilken påverkan har snus i övrigt på kroppen?
– Vi vet fortfarande för lite om hur svenskt snus påverkar hälsan. Vi har dock i tidigare studier visat att risken att dö efter hjärtinfarkt och stroke är något förhöjd hos snusare. Sammantaget visar också forskning på samband med snus och cancer i bukspottkörtel, munhåla och matstrupe – men då bygger studierna på användning också av annan rökfri tobak. Nikotin är dessutom starkt beroendeframkallande, och att leva med ett beroende innebär ofta en nedsatt livskvalitet. Å andra sidan har vi också visat att snus minskar risken för att drabbas av Parkinsons sjukdomx.manne skrev:staten borde försvåra för rökarna förbud att röka nära eller utanför sjukhus förbud att röka vid skolor tex gymnasier skolor och liknande förbjud rökning vid alla skolor då en del lärare bjuder sina elever på cigg![]()
![]()
förbjud rökning vid stränder och vid alla caféer och krogar och vid alla restauranger och förbjud rökning i busskurer och vid busshållplatserna och sedan chock höj skatten på cigg![]()
![]()
Detta är den ända riktiga sättet att få bukt med rökningen![]()
Vad är det för lärare som bjuder skolelever på cigaretter?![]()
Det är redan förbjudet att röka utanför sjukhusentréer och restauranger.https://www.folkhalsomyndigheten.se/liv ... r/entreer/Folkhälsomyndigheten skrev:Rökförbud vid entréer till lokaler och andra utrymmen som är öppna för allmänheten
Genom lagen införs ett förbud mot rökning vid entréer till lokaler och utrymmen som allmänheten har tillträde till. Rökförbudet har i första hand tillkommit för att öka tillgängligheten för personer som inte bör eller vill utsättas för tobaksrök eller rök eller utsläpp från andra produkter.
---
Lokaler och utrymmen som allmänheten har tillträde till
Rökförbudet gäller vid entréer till bl.a. sjukhus, buss- och järnvägsstationer, vänthallar, restauranger, affärer, dansställen och myndighetslokaler – allt under förutsättning att allmänheten har tillträde till lokalerna eller utrymmena. Lokaler och utrymmen dit allmänheten har tillträde kan ha flera entréer. Om en sådan entré endast är tillgänglig för exempelvis anställda (personalentré), gäller inte rökförbudet vid den entrén.
---
Genom den nya lagen är rökning förbjuden:
i lokaler avsedda för barnomsorg, skolverksamhet eller annan verksamhet för barn eller ungdom samt på skolgårdar och på motsvarande områden utomhus vid förskolor och fritidshem
---
på färdmedel i inrikes kollektivtrafik eller i lokaler och andra utrymmen som är avsedda att användas av den som reser med sådana färdmedel och på motsvarande områden utomhus,
---
på inhägnade platser utomhus huvudsakligen avsedda för idrottsutövning,
på lekplatser som allmänheten har tillträde till
när jag gick i gymnasiet så bjöd en del lärare där oss på cigg i rökrutan
jag var med om att det hände flera gånger där att lärarna bjud gymnasier eleverna på cigg samma sak inträffade på folkhögskolan då eftersom lärarna vill vara en bra kompis med eleverna
för att lärarna i gymnasiet vill vara en kompis med eleverna och vara en i gänget och stå med sina elever och stå och röka med dem i rökrutan och dela med sig av cigg till sina elev kompisar

Eleverna var kanske fyllda 18 år? Men jag tycker ändå det är olämpligt att lärare s a s lockar sina elever till rökning. Idag finns det inga rökrutor på skolorna.
Lärare ska inte vara kompisar med sina elever, de ska vara auktoriteter och förebilder.
Lärare ska inte vara kompisar med sina elever, de ska vara auktoriteter och förebilder.
Alien skrev:Eleverna var kanske fyllda 18 år? Men jag tycker ändå det är olämpligt att lärare s a s lockar sina elever till rökning. Idag finns det inga rökrutor på skolorna.
jag tyckte om att lärarna i gymnasiet var som kompisar i sann riktig socialdemokratiskt och pedagogisk anda .
tyckte om att lärarna under gymnasier tiden var som mina vänner och att skolan var demokratiserad med elevråd mm.
skol eleverna presterar som allra bäst i skolan gymnasiet om lärarna är som en mentor och som en kompis med eleverna.
Jag vill inte ha tillbaka den gamla 1800 tals kateder icke demokratiska undervisning pedagogiken som rådde då under den tiden

Du föredrar flumskolan.
Lärare ska ha respekt med sig, utan att behöva vara som på 1800-talet. De ska inte vara inställsamma "kompisar" som bjuder på cigaretter. De elever som presterar bäst i världen lever i Östasien, där får barnen lära sig att ha respekt för både föräldrar och lärare.
Lärare ska ha respekt med sig, utan att behöva vara som på 1800-talet. De ska inte vara inställsamma "kompisar" som bjuder på cigaretter. De elever som presterar bäst i världen lever i Östasien, där får barnen lära sig att ha respekt för både föräldrar och lärare.
Jag lärde mig något nytt nyligen, tobaksfritt snus är olagligt i Norge. Men norrmän köper fortfarande massor av det i Sverige. För att komma runt förbudet tillsätter tillverkarna 0,001 gram tobak i tobaksfritt snus. Och då är det lagligt. Heja Nårje
https://dinside.dagbladet.no/okonomi/se ... s/83741214
Jag minns när jag slutade röka, när jag slutade trodde jag att jag bara skulle vara i dåligt skick i ett par veckor och sen var allt bra. Så fel kan man ha. Jag var i dåligt skick i flera månader och det tog tre år innan jag var helt klar med det.
Efter tre år kom jag till en punkt där jag inte tänkte på cigaretter alls och röken luktade plötsligt illa. Innan dess gillade jag lukten, röken luktade gott.
Något konstigt hände, ungefär ett år efter att jag slutade satt jag i ett rum med någon som rökte, så jag fick lite rök i mig men tänkte inte mer på det. Efter 20 minuter började jag må dåligt. Och det blev gradvis värre, jag fick ont i kroppen och det påminde mig om influensasmärta. Jag mådde så dåligt till slut att jag gick och la mig. Kroppen sa nej, nej det här vill jag inte. Vill inte ha rök igen.
https://dinside.dagbladet.no/okonomi/se ... s/83741214
Jag minns när jag slutade röka, när jag slutade trodde jag att jag bara skulle vara i dåligt skick i ett par veckor och sen var allt bra. Så fel kan man ha. Jag var i dåligt skick i flera månader och det tog tre år innan jag var helt klar med det.
Något konstigt hände, ungefär ett år efter att jag slutade satt jag i ett rum med någon som rökte, så jag fick lite rök i mig men tänkte inte mer på det. Efter 20 minuter började jag må dåligt. Och det blev gradvis värre, jag fick ont i kroppen och det påminde mig om influensasmärta. Jag mådde så dåligt till slut att jag gick och la mig. Kroppen sa nej, nej det här vill jag inte. Vill inte ha rök igen.

Återgå till Intressanta intressen