Att ha AS och slät ansiktsform/hy.

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Inger » 2008-12-07 20:41:08

Fet hy är ju något man ärver. Som i sin tur kan ge grogrund för acnebakterier, i kombination med hormoner. Såhär beskrivs det av Galma Stans Laser:

Varför får man acne?
Acne eller det man ofta kallar finnar orsakas av tilltäppning och inflammation i talgkörtlarna. Acne börjar vanligtvis i tonåren när hormonförändringar orsakar att talgkörtlarna förstoras och blir tilltäppta. Talgkörtelmynningen täpps till av den ökade talgkörtelproduktionen. Acnebakterien (propionibacterium acne) kan sedan lätt växa, vilken gör att Dina vita "ploppar" eller vita comedoner, som de kallas med ett medicinskt namn, eller som du säger en finne, nu har blivit infekterade.

Olika former av acne
Acne kan delas in i olika former dels
A Aktiv acne - med aktiva bölder eller vita ploppar. Den aktiva acnen kan dessutom indelas efter hur ytliga dessa bölder eller ploppar ärr.Ytlig acne och djup acne. Blandformer förekommer också.
B Röda märken
C Ärr - dvs gropar eller djupa knölar utan aktivitet

Olika stadier av acne behandlas olika

Aktiv akne
Kan behandlas med
a. Krämer som löser upp den tilltäppta talgkörtelmynningen och som påverkar tömningen av talgkörtlar. Krämer som reducerar bakterier..
b.Läkemedel innehållande antibiotika. Ofta måste man stå på behandlingen relativt lång tid för att uppnå ett permanent resultat. Hit hör olika typer av Tetracykliner och Rhocutan.
C. Clearlight- blått ljus som dödar acnebakterien

Rodnader
Rodnader beror på läkningscellerna, fibroblasterna, som innehåller mycket små fina blodkärl och som ger denna rodnad.
Dessa små blodkärl kan behandlas med kärllaser eller sk skinrejuvenation. Olika personer svarar dock olika bra på denna behandling.

Ärr
Med acneärr avser vi olika typer av gropar och fördjupningar efter akne lesionerna. Ärren kan också vara djupt liggande knöligheter.
Det finns en mängd olika metoder att påveka hudens struktur så att ärren reduceras. Man kan sällan helt ta bort acneärr utan man erhåller varierande grad av förbättring.

ClearLight för behandling
Ljus av en speciell våglängd kan effektivt användas för att döda bakterierna. Man ser resultat av behandlingen upp till tre gånger snabbare än med traditionella hudkrämer och medicinering (tabletter).
Inga biverkningar finns beskrivna.Man kan behandla Dig även om Du är solbrun.

Hur går behandlingen till?

Hela behandlingen består i åtta ljusbehandlingar under fyra veckor, dvs två gånger per vecka.
Du ligger med ansiktet under ett speciellt ljus i 15-20 minuter. Det kan småpirra lite i huden men är absolut inte smärtsamt. Du använder speciella skydds- glasögon under behandlingen. Om du vill kan du ta med Dig din favorit CD och lyssna på under tiden.

Hur fungerar det?
Vi använder ett ljus med våglängden 420 nm, som är blått till färgen. Det går precis lagom djupt och avdödar acnebakterien som är känslig för ljus av denna våglängd. ClearLight maskinen är framtagen just för att producera detta särskilda blå ljus för att effektivt behandla acne.

Gör det ont?
Behandlingen är inte alls smärtsam. De flesta känner inget alls, några kan tycka att det pirrar lite i huden.

Vad kostar behandlingen?
Aktiv acne räknas som sjukdom vilket innebär att en del av patientavgiften ersätts från försäkringskassan. Du betalar vanlig landstingsavgift för besöket, frikort gäller. För barn och ungdom under 18 år är behandlingen kostnadsfri.

Mer info: http://www.kirurg.com/Acne/acne.html
http://www.kirurg.com/Aktiv_acne/aktiv_acne.html
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 16:50:36, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv

Anslöt: 2006-06-30

Inläggav ling0n » 2008-12-07 21:44:18

MsTibbs skrev:
Fighterbabe skrev:Jag har behandlat min acne med en 9 månader lång antibiotika-kur för 3-4 år sedan.... Så nu är hyn acceptabel iaf...

Jag käkade bland annat Tetracyklin (antibiotika), det hjälpte till 50% bedömde läkaren, men jag slutade med dem, då jag aldrig kom ihåg att ta dem regelbundet (eller ens ta dem alls ofta)... på den tiden hade jag ingen apparat med adekvat larmfunktion.

Har du testat p-piller? Finns en del som används mest för att ta bort finnar när hormonerna spökar.
Senast redigerad av ling0n 2011-05-04 16:50:36, redigerad totalt 1 gång.
ling0n

Anslöt: 2007-07-02

Inläggav Flawed » 2008-12-07 21:50:04

Som sagt så kan man alltså påverka hormonnivåerna med vad man stoppar i sig vilket jag försöker förklara med att posta lite pedagogiska länkar...
Har ni fattat något eller?
Senast redigerad av Flawed 2011-05-04 16:50:36, redigerad totalt 1 gång.
Flawed
Inaktiv

Anslöt: 2007-05-04

Inläggav MsTibbs » 2008-12-07 22:02:34

ling0n skrev:
MsTibbs skrev:Jag käkade bland annat Tetracyklin (antibiotika), det hjälpte till 50% bedömde läkaren, men jag slutade med dem, då jag aldrig kom ihåg att ta dem regelbundet (eller ens ta dem alls ofta)... på den tiden hade jag ingen apparat med adekvat larmfunktion.

Har du testat p-piller? Finns en del som används mest för att ta bort finnar när hormonerna spökar.

Hudläkaren tog upp det då Tetracyklinen inte funkade helt bra, jag var dock så ung då att jag totalt skyggade för begreppet "jag är ju inte ihop med nån ens". Att mediciner kude användas till mer än en sak slog mig inte då, jag fick bara panik... :( Antagligen skulle jag dock säkert glömma ta p-piller regelbunder också, eftersom jag inte mindes ta Tetracyklinen regelbundet...
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 16:50:36, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs

Anslöt: 2007-07-30

Inläggav tahlia » 2008-12-07 22:41:29

MsTibbs

Du har inte blivit erbjuden någon av de nya medicinerna som är speciellt utformade mot just acne? Brorsan hade väldigt stora problem med acne och fick en kur av den här medicinen. Nu är hans hy helt klar och utan tillstymmelse till blämmor någonstans.

Vissa kan behöva äta två kurer för att bli helt fri.

Du kan fråga en hudläkare om detta, jag vet flera som testat och blivit mycket bättre.
Dock får man räkna med många prover eftersom medicinen har en biverkningslista på ca 3 meter.
Det man bör tänka på i en situation som vår är att den tyvärr, hos vissa, kan orsaka nedstämdhet och/eller depression, något som min bror tyvärr fick erfara. Dock blev han inte regelrätt deprimerad och så fort kuren var över mådde han genast mycket bättre.

Jag har inte en pejling om vad sjutton tabletterna hette just nu, men jag ska ta reda på det om du är intresserad!

Bara en tanke.
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 16:50:36, redigerad totalt 1 gång.
tahlia

Anslöt: 2007-06-28

Inläggav ling0n » 2008-12-07 22:51:11

MsTibbs skrev:
ling0n skrev:
MsTibbs skrev:Jag käkade bland annat Tetracyklin (antibiotika), det hjälpte till 50% bedömde läkaren, men jag slutade med dem, då jag aldrig kom ihåg att ta dem regelbundet (eller ens ta dem alls ofta)... på den tiden hade jag ingen apparat med adekvat larmfunktion.

Hudläkaren tog upp det då Tetracyklinen inte funkade helt bra, jag var dock så ung då att jag totalt skyggade för begreppet "jag är ju inte ihop med nån ens". Att mediciner kude användas till mer än en sak slog mig inte då, jag fick bara panik... :( Antagligen skulle jag dock säkert glömma ta p-piller regelbunder också, eftersom jag inte mindes ta Tetracyklinen regelbundet...

Då kanske du måste skaffa någon form av system för att du ska minnas det, då. Vad det än är för medicin man ska ta så är ju regelbundenhet viktigt...
Senast redigerad av ling0n 2011-05-04 16:50:36, redigerad totalt 1 gång.
ling0n

Anslöt: 2007-07-02

Inläggav MsTibbs » 2008-12-08 0:05:09

thalia och ling0n: Jag har ej talat med hudläkare på ungefär tio år nu, så jag har ingen läkarkontakt alls för det. Ställde mig i kö på hudläkarlistan i allmänvården, men kö på ett halvår, så tvingades söka privat (något jag egentligen ej gillar, pga gå före i kön typ). Ska dock tänka på om jag söker igen. I dagsläget har jag Handi som påminner mig att ta mina mediciner jag har nu.
MsTibbs

Inläggav Inger » 2008-12-08 9:31:29

MsTibbs, jag har också ärvt fet hy och har haft återkommande hudproblem som envist vägrat gå över med åldern (mycket lindrigare än dina verkar vara, men irriterande i alla fall). Till slut tröttnade jag och gick till en hudläkare och fick en bra salva. Den tog inte bort problemet helt men funkade betydligt bättre än inget alls för att minimera det och förkorta de tydligt hormon- och fullmånestyrda utbrotten.

Om man inte kan låta bli att pilla (vilket nog är extra svårt för NPF:are) så läker det betydligt fortare om tvättar sig noggrannt före och efter och sen har på sådan (förmodligen antiseptisk) salva som jag fick av hudläkaren efteråt. Vilken salva som passar bäst till just dina problem får förstås din läkare avgöra. Om du inte bor så till att det finns någon laserklinik som har Clearlight så tycker jag det är dumt att inte ta chansen att kunna få lindring av ett enkelt recept.

Sen är kan det var bra att skaffa sig något alternativt att pilla på. Jag tycker också det är oemotståndligt kul att pilla och kan nästan tycka det är tråkigt ibland att inte ha fler hudproblem att pilla på. Men sen jag började epilera så händer det att enstaka hårstrån när de växer ut igen krullar sig inåt till en liten boll så att man får pilla ut dem med nål eller pincett. Det är nästan ännu roligare! Man kan också göra hela epileringen för hand, då har man garanterat sysselsättning! :wink:
Inger
Inaktiv

Inläggav Flawed » 2008-12-08 11:42:07

tahlia skrev:MsTibbs

Du har inte blivit erbjuden någon av de nya medicinerna som är speciellt utformade mot just acne? Brorsan hade väldigt stora problem med acne och fick en kur av den här medicinen. Nu är hans hy helt klar och utan tillstymmelse till blämmor någonstans.

Du kan fråga en hudläkare om detta, jag vet flera som testat och blivit mycket bättre.
Dock får man räkna med många prover eftersom medicinen har en biverkningslista på ca 3 meter.
Det man bör tänka på i en situation som vår är att den tyvärr, hos vissa, kan orsaka nedstämdhet och/eller depression, något som min bror tyvärr fick erfara. Dock blev han inte regelrätt deprimerad och så fort kuren var över mådde han genast mycket bättre.

Jag har inte en pejling om vad sjutton tabletterna hette just nu, men jag ska ta reda på det om du är intresserad!

Bara en tanke.

Du menar nog roaccutan.
Till biverkningarna hör att man får torr hud och torra slemhinnor samt att kvinnor inte bör vara gravida under behandlingen eftersom risken är väldigt stor att barnet får två huvuden och fyra ben.
Flawed
Inaktiv

Inläggav Fighterbabe » 2008-12-08 13:44:26

Bara en tanke.

Jag åt roaccutan och det funkade bra för mig
Senast redigerad av Fighterbabe 2011-05-04 16:50:36, redigerad totalt 1 gång.
Fighterbabe

Anslöt: 2007-10-26

Inläggav Fighterbabe » 2008-12-08 13:47:03

Flawed skrev:

Bara en tanke.

Du menar nog roaccutan.
Till biverkningarna hör att man får torr hud och torra slemhinnor samt att kvinnor inte bör vara gravida under behandlingen eftersom risken är väldigt stor att barnet får två huvuden och fyra ben.

Man blir också extremt ljuskänslig (hyn alltså) så man behandlas inte under sommaren. Jag började dock i augusti då och slutade i maj. Men det var solskyddsfaktor som gällde emellanåt...
Senast redigerad av Fighterbabe 2011-05-04 16:50:36, redigerad totalt 1 gång.
Fighterbabe

Anslöt: 2007-10-26

Inläggav MsTibbs » 2008-12-08 15:51:01

Inger skrev:MsTibbs,(...) Sen är kan det var bra att skaffa sig något alternativt att pilla på. Jag tycker också det är oemotståndligt kul att pilla och kan nästan tycka det är tråkigt ibland att inte ha fler hudproblem att pilla på. Men sen jag började epilera så händer det att enstaka hårstrån när de växer ut igen krullar sig inåt till en liten boll så att man får pilla ut dem med nål eller pincett. Det är nästan ännu roligare! Man kan också göra hela epileringen för hand, då har man garanterat sysselsättning! :wink:

Det där gör jag med, rycker hårstrån med pincett alltså, inte det där med nål. Har upptäckt att man har små hår mellan böjarna ovanpå fingrarna! Små, små och nästan osyliga, men ändå! Konstigt ställe... :) P-piller är det enda som jag inte provat ännu, av det som fanns på den tiden. Jag provade typ tio olika, varav några salvor, med och utan kombination med de andra.

Kliniker har jag inte gått till, men det tycker jag är onödigt mycket krångel, jag har däremot solat lite ibland, det är skönt, men jag får så otäcka känslor i solarium... tänk om det skulle börja brinna?? Jag tar således aldrig ner "locket" så långt man ska, så jag med säkerhet ska kunna ta mig ut, hum, hum... *fegis* Tror jag skulle klara mig hyfsat bra bara jag låter bli att pilla...

Tack så mycket Lamictal som gett mig ännu fler prickar att pilla på... ;)
Fast jag e ju något gladare nu med, så det får vara värt det... :)
MsTibbs

Inläggav aspiemelly » 2008-12-08 18:47:57

Om det bara gick att låta bli att pilla ja, lättare sagt än gjort. har väl lyckats låta bli nån timme för att sen inse att jag varit där utan att märka det. Hur sjutton låter man bli nåt man inte ens märker man gör? kan inte direkt kapa av fingarna, dom behövs ju liksom för annat ;)

Har funderat på det där med hypnos men det funkade inte när jag pluggade i usa och dom testade på skoj att alla skulle låtsas något (typ vara en hund) och killen sa "skäll" dom andra sa woff, jag sa "varför då?"
Senast redigerad av aspiemelly 2011-05-04 16:50:36, redigerad totalt 1 gång.
aspiemelly

Anslöt: 2008-12-03

Inläggav MsTibbs » 2008-12-08 19:52:05

aspiemelly skrev:Om det bara gick att låta bli att pilla ja, lättare sagt än gjort. har väl lyckats låta bli nån timme för att sen inse att jag varit där utan att märka det. Hur sjutton låter man bli nåt man inte ens märker man gör? kan inte direkt kapa av fingarna, dom behövs ju liksom för annat ;) "

Jepps, bara idag har jag redan stått två-tre timmar minst, märker jag i bästa fall i efterhand. Rekordet är 13 timmar i sträck. Jippie liksom.
MsTibbs

Inläggav Inger » 2008-12-08 21:18:02

MsTibbs skrev:Kliniker har jag inte gått till, men det tycker jag är onödigt mycket krångel, jag har däremot solat lite ibland, det är skönt, men jag får så otäcka känslor i solarium... tänk om det skulle börja brinna?? Jag tar således aldrig ner "locket" så långt man ska, så jag med säkerhet ska kunna ta mig ut, hum, hum... *fegis*

Alltså, laserklinik är inte något solarium. Man ligger inte inklämd i nåt utan det är bara ansiktet som behandlas, om jag fattat det rätt. (Har inte provat just den behandlingen.)

MsTibbs skrev:Tror jag skulle klara mig hyfsat bra bara jag låter bli att pilla...

Handbojor...? :wink:
Inger
Inaktiv

Inläggav MsTibbs » 2008-12-08 21:41:20

Inger skrev:
MsTibbs skrev:Kliniker har jag inte gått till, men det tycker jag är onödigt mycket krångel, jag har däremot solat lite ibland, det är skönt, men jag får så otäcka känslor i solarium... tänk om det skulle börja brinna?? Jag tar således aldrig ner "locket" så långt man ska, så jag med säkerhet ska kunna ta mig ut, hum, hum... *fegis*

Alltså, laserklinik är inte något solarium. Man ligger inte inklämd i nåt utan det är bara ansiktet som behandlas, om jag fattat det rätt. (Har inte provat just den behandlingen.)

Jag vet, jag gav exempel på en annan sak som jag har provat. Har inte orkat kolla upp andra saker... får googla på laser. :)

Inger skrev:
MsTibbs skrev:Tror jag skulle klara mig hyfsat bra bara jag låter bli att pilla...

Handbojor...? :wink:

Jag har två par handbojor och en hel del "plasthandbojor" vi använde mängder av i lumpen. Handbojor är najs... 8)
MsTibbs

Inläggav aspiemelly » 2008-12-09 14:43:59

Tänkte bara ge MsTibbs (och andra) ett litet tipps när man får såna där jobbiga småsår i ansiktet och inte vill att dom syns (t.ex. ska på fest). Det är Compeeds Munsårsplåster, går att sminka över dom, håller ca 8 timmar. Passa bara så inte såren blir infekterade under plåstren, tvätta innan och ha ingen kräm för då fäster inte plåstren.
Senast redigerad av aspiemelly 2011-05-04 16:50:36, redigerad totalt 1 gång.
aspiemelly

Anslöt: 2008-12-03

Inläggav missbutterfly » 2008-12-09 15:24:29

Appropå finnar.

Jag hade aldrig en pormask ens under min tonårsperiod och verkligen inte en finne någonsin.
Men i vuxen ålder (för tre år sedan), efter att jag gått igenom en väldigt jobbig period av mycket stress (mer än någonsin tidigare) så fick jag plötsligt massor med finnar.

Sökte såklart hjälp hos diverse hudläkare, som alla till en början sade att "detta är ju inte så farligt".
Men för mig var det det!!
Jag har provat alla möjliga preparat; tetracyklin, tetralysal (tabletter) men de hjälpte bara ytterst lite.
Har använt cremer som Differin, Basiron och Finacea (bara den sistnämnda som hade liten verkan.)
Min hud (som redan innan var torr från början) blev jättetorr och rödfnasig av alla dessa "behandlingar" som ingen hjälpte.

Till sist tog jag saken i egna händer och gjorde en liten efterforskning. Vad jag var ute efter var något penicillin för utvärtes bruk (någon typ av lösning, som dödar bakterier "utifrån".)
Jag hittade Dalacin och bad en läkare jag känner (ej hudläkare) skriva ut det åt mig.
Tack och lov för det! Efter kuren (som var två månader) så var min hud helt fri från finnar.
Kan varmt rekommendera folk med hudbesvär att testa Dalacin.

Produktfakta

För mig har det inte kommit tillbaka efter behandlingen.
Men vad jag tror är väldigt viktigt är att man försöker att inte pilla och klia på finnar.
Jag gjorde inte det, och jag misstänker att det mycket var därför jag blev "frisk".
Senast redigerad av missbutterfly 2011-05-04 16:50:36, redigerad totalt 1 gång.
missbutterfly

Anslöt: 2007-02-13

Inläggav MsTibbs » 2008-12-09 17:33:12

aspiemelly skrev:Tänkte bara ge MsTibbs (och andra) ett litet tipps när man får såna där jobbiga småsår i ansiktet och inte vill att dom syns (t.ex. ska på fest). Det är Compeeds Munsårsplåster, går att sminka över dom, håller ca 8 timmar. Passa bara så inte såren blir infekterade under plåstren, tvätta innan och ha ingen kräm för då fäster inte plåstren.

Jag startar en ny Smink- Hur gör man?-tråd... 8)
MsTibbs

Inläggav Inger » 2008-12-09 21:31:29

Lustigt nog såg jag en löpsedel om ljusbehandling för akne idag när jag var och tankade. Och kom för en gångs skull ihåg att kolla in nättidningen när jag kom hem (för man går ju inte och köper en stinkande papperskvällstidning). Här är artikeln:

http://www.expressen.se/halsa/skonhet/1 ... s-for-akne

Tydligen ska rött ljus vara ännu effektivare mot svår akne, medan blått passar mildare former.
Inger
Inaktiv

Inläggav Flawed » 2008-12-09 23:08:50

Jag har alltid haft acne sedan högstadiet och är 35år.
Det var värst när jag var i tonåren förstås då jag hade stora sår på ryggen som varade och blödde igenom kläderna en del finnar blev till fettcystor också.
(Dessutom drack jag väldigt mycket mjölk som tonåring)
Som tur var så var ansiktet ganska förskonat så jag ser inte ut som Charles Bukowski i ansiktet.
Även ärren på ryggen är ganska ytliga och syns inte på lite håll.
Jag prövade allt inkl tetracyklin,dalacin och roaccutan,roacuttanet låg förmodligen på för låg dos eftersom jag inte fick några biverkningar förutom dåliga levervärden.
Det enda som hjälpte var att jag fick ett jobb där jag fick vara ute i solen och ofta vid stranden under en sommar då det var sol nästan varje dag.
Det brände bort den värsta acnen.
Flawed
Inaktiv

Inläggav Inger » 2008-12-10 8:15:39

Jaha, så ljusterapi funkade för dig också. :wink:
Inger
Inaktiv

Inläggav Flawed » 2008-12-13 23:36:14

Tja det torkar ju ut huden vilket verkar vara samma verkning som roaccutan har.
Flawed
Inaktiv

Re: Att ha AS och slät ansiktsform/hy.

Inläggav biologic » 2011-07-07 11:29:27

Jag är 25 och får massor finnar i ansiktet så fort jag har en hormonobalans (vid t.ex. mens) eller stressar. Tvättar och tvättar med diverse medel, ingenting händer... Har många små finnar och ibland blossar det upp en jättelik en. Mår så dåligt av detta, för jag trodde att jag skulle bli av med det i 20-årsåldern, precis som de flesta andra. Kan det ha med mediciner att göra? Jag äter Cipralex.
biologic

Anslöt: 2010-10-09

Återgå till Övriga Aspergerfrågor

Logga in