Släktforskning.

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

Moderatorer: Alien, atoms

Släktforskning.

Inläggav atoms » 2023-06-23 19:26:01

Huggorm skrev:Det hängde nog på prästen, om barnamoderns namn skulle föras in. I den socken som är viktigast för mig saknades kvinnans namn från när böckerna började föras 1681 till den prästen blev avsatt 1697. Den som tog över skrev kvinnans namn också. Men ännu värre är det ju när det står "Larses hustru" eller motsvarande i begravningsnotisen. Det underlättar inte för släktforskare. I mantalslängderna kan det stå "Larses änka" i tio år efter att han dog.

Men i vigselboken brukar bägge namn finnas med, ibland kan det dock stå "Lars i Hult" sammanvigdes med "Ingeborg" men så står hennes far nämnd med hela sitt namn vilket då ger hennes patronymikon.

Men skall man vara riktigt petig är det ju dopet som prästen bokförde, och där var inte modern med. Hon ansågs oren efter barnafödandet och fick inte komma in i kyrkan. Det är därför någon annan kvinna fick bära barnet, tex. Moderns syster.
atoms
Moderator

Anslöt: 2009-05-05

Släktforskning.

Inläggav atoms » 2025-12-04 8:21:34

Upptäckte en sak i nattas som tvingade mig att radera uppgifter i mitt träd. Sedan började jag att rota efter min farfars morfars mormors farfars föräldrar nere i Yxnerum. Mannen var soldat och född 1701 och död i Finland 1742, kvinnan visste jag inte ett jota om tills jag nyss hittade henne i dödboken, f. 1683 och död 1743-09-18, men hennes namn är fortfarande en gåta. De två barn som jag hittat föddes 1723 och 1724. Tyvärr är det ett hack i vigselboken från oktober 1719 till oktober 1722. Återstår att se om de gifte sig i en angränsande församling men förmodligen bodde hon som änka efter föregående knekt i det soldattorp som min Kavat flyttade in i.

Mantalslängderna gav inget, någon gång ibland anges hustruns förnamn men oftast står det bara Hustr. Återstår att leta efter bouppteckningen.
atoms
Moderator

Släktforskning.

Inläggav slackern » 2025-12-04 11:26:35

atoms skrev:Upptäckte en sak i nattas som tvingade mig att radera uppgifter i mitt träd. Sedan började jag att rota efter min farfars morfars mormors farfars föräldrar nere i Yxnerum. Mannen var soldat och född 1701 och död i Finland 1742, kvinnan visste jag inte ett jota om tills jag nyss hittade henne i dödboken, f. 1683 och död 1743-09-18, men hennes namn är fortfarande en gåta. De två barn som jag hittat föddes 1723 och 1724. Tyvärr är det ett hack i vigselboken från oktober 1719 till oktober 1722. Återstår att se om de gifte sig i en angränsande församling men förmodligen bodde hon som änka efter föregående knekt i det soldattorp som min Kavat flyttade in i.

Mantalslängderna gav inget, någon gång ibland anges hustruns förnamn men oftast står det bara Hustr. Återstår att leta efter bouppteckningen.

Om en änka fanns kvar på ett soldattorp brukade nästa soldat gifta sig med änkan som ett villkor för att få tjänsten, det var ett sätt att trygga försörjningen för änkan och eventuella barn. Kanske kan vara värt att kolla upp via soldattorpet om du kan få fram kvinnans namn? För hon verkar onekligen vara bra mycket äldre än din förfader.
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Släktforskning.

Inläggav slackern » 2025-12-04 11:56:23

slackern skrev:
atoms skrev:Upptäckte en sak i nattas som tvingade mig att radera uppgifter i mitt träd. Sedan började jag att rota efter min farfars morfars mormors farfars föräldrar nere i Yxnerum. Mannen var soldat och född 1701 och död i Finland 1742, kvinnan visste jag inte ett jota om tills jag nyss hittade henne i dödboken, f. 1683 och död 1743-09-18, men hennes namn är fortfarande en gåta. De två barn som jag hittat föddes 1723 och 1724. Tyvärr är det ett hack i vigselboken från oktober 1719 till oktober 1722. Återstår att se om de gifte sig i en angränsande församling men förmodligen bodde hon som änka efter föregående knekt i det soldattorp som min Kavat flyttade in i.

Om en änka fanns kvar på ett soldattorp brukade nästa soldat gifta sig med änkan som ett villkor för att få tjänsten, det var ett sätt att trygga försörjningen för änkan och eventuella barn. Kanske kan vara värt att kolla upp via soldattorpet om du kan få fram kvinnans namn? För hon verkar onekligen vara bra mycket äldre än din förfader.

Oops ber om ursäkt läste lite slarvigt och missade att Atoms redan skrivit om änkan.
slackern

Släktforskning.

Inläggav atoms » 2025-12-05 2:19:10

slackern skrev:

Jag har förstått att det var det omvända, om soldaten dog kunde änkan få vara kvar om hon gifte sig med den nye soldaten. Om denne redan var gift eller inte ville gifte sig med änkan var hon tvungen att flytta.
atoms
Moderator

Släktforskning.

Inläggav Huggorm » 2025-12-05 8:42:45

Under den här tiden var det mansbrist och svårt att få tag på någon som ville bli soldat. Att börja sätta såna krav gick knappast. Sedan hände det ändå relativt ofta att den nya soldaten gifte sig med den förres änka. Hon fick ofta bo kvar i soldattorpet ett tag och ibland kunde tycke uppstå och de gift sig. Det kanske var vad som hände här, hon var ju jämngammal med den förra soldaten och mycket äldre än den nya.

Det där med att gifta sig med företrädarens änka är mer förknippat med prästen, där prostänkan "konserverades" som det kallades.
https://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%84nkekonservering
Huggorm

Anslöt: 2011-12-12

Släktforskning.

Inläggav manne » 2025-12-05 10:15:56

jag har i min släkt långt tillbaka till 1700 talet följande

Generalmajor

https://sv.wikipedia.org/wiki/Generalmajor

och

https://sv.wikipedia.org/wiki/Generall%C3%B6jtnant

Generallöjtnant

någon som vet vad det är för sorts titel :o :-)063 :?:

är detta en hög militär titel :o :-)063 :?:
manne

Anslöt: 2007-08-23

Släktforskning.

Inläggav Alien » 2025-12-05 12:34:23

Ja, det är höga titlar. Det lustiga är att generallöjtnant är högre än generalmajor.
Alien
Assistent

Anslöt: 2007-08-13

Släktforskning.

Inläggav manne » 2025-12-05 12:49:32

Alien skrev:Ja, det är höga titlar. Det lustiga är att generallöjtnant är högre än generalmajor.

även president i Krigskollegium. :o :-)063 :?: vad är det då för något :? :o :-)063 :?:
manne

Släktforskning.

Inläggav antonius » 2025-12-05 13:12:50

morsan gjorde ngn sådan där släktforskning, och fan att vi härstammade från en fältväbel i Värmland, och många hade suttit på dårhus och allt möjligt, var så trist och deprimerande så jag slutade kolla på det där, man började väl förstå varför man är inom spektrat, bara soldater och dårar, lol
antonius

Anslöt: 2012-12-06

Släktforskning.

Inläggav Huggorm » 2025-12-05 13:15:59

Fältväbel är nog högsta militären jag har i släkten också, och då är vi tillbaka på 1600-talet. Sedan gick det bara utför.
Huggorm

Släktforskning.

Inläggav antonius » 2025-12-05 14:44:05

Huggorm skrev:1600-talet

längre tillbaka än så är nog osäkra kort, då ska man nog härstamma från adeln
antonius

Släktforskning.

Inläggav Huggorm » 2025-12-05 21:34:27

antonius skrev:
Huggorm skrev:1600-talet

längre tillbaka än så är nog osäkra kort, då ska man nog härstamma från adeln

Ja, sedan blir det knepigt
Huggorm

Släktforskning.

Inläggav atoms » 2025-12-06 2:13:02

Huggorm skrev:Under den här tiden var det mansbrist och svårt att få tag på någon som ville bli soldat. Att börja sätta såna krav gick knappast. Sedan hände det ändå relativt ofta att den nya soldaten gifte sig med den förres änka. Hon fick ofta bo kvar i soldattorpet ett tag och ibland kunde tycke uppstå och de gift sig. Det kanske var vad som hände här, hon var ju jämngammal med den förra soldaten och mycket äldre än den nya.

Bra soldathustrur växte inte heller på träd, de skulle klara mycket. Särskilt under sommarhalvåret då soldaten var borta och exercerade.

Det där med att gifta sig med företrädarens änka är mer förknippat med prästen, där prostänkan "konserverades" som det kallades.

Präster ska man ha i trädet, sägs det. Dem finns det alltid herdabrev och annan forskning om, och jag har så vitt jag minns en som jag är direkt släkt med och en som är bror till en av mina anor.
atoms
Moderator

Släktforskning.

Inläggav slackern » 2025-12-06 14:00:09

Huggorm skrev:Under den här tiden var det mansbrist och svårt att få tag på någon som ville bli soldat. Att börja sätta såna krav gick knappast. Sedan hände det ändå relativt ofta att den nya soldaten gifte sig med den förres änka. Hon fick ofta bo kvar i soldattorpet ett tag och ibland kunde tycke uppstå och de gift sig. Det kanske var vad som hände här, hon var ju jämngammal med den förra soldaten och mycket äldre än den nya.

Nu var det ju som såhär om rotebönderna inte hittade någon frivillig knekt så tvingades någon ur deras led att bli knekt.

Bönderna hade i fredstid maximalt tre månader på sig att tillsätta vakanta platser, och i annat fall utdömdes böter och en av rotehållarna fick gå ut som soldat.[1]

https://sv.wikipedia.org/wiki/Indelningsverket
slackern

Släktforskning.

Inläggav antonius » 2025-12-06 14:44:17

slackern skrev:Nu var det ju som såhär om rotebönderna inte hittade någon frivillig knekt så tvingades någon ur deras led att bli knekt.

men det innebar väl att man skickade vilken luffare som helst till knekt tjänst eller vad det möjligen hette? det kanske var t.o.m. de som sökte upp rotar där det fanns vakanser och anmälde sig mot ersättning att ställde sig till förfogande som ett slags legosoldat
antonius

Släktforskning.

Inläggav Huggorm » 2025-12-06 15:08:18

slackern skrev:

Nu var det ju som såhär om rotebönderna inte hittade någon frivillig knekt så tvingades någon ur deras led att bli knekt.

Bönderna hade i fredstid maximalt tre månader på sig att tillsätta vakanta platser, och i annat fall utdömdes böter och en av rotehållarna fick gå ut som soldat.[1]

https://sv.wikipedia.org/wiki/Indelningsverket
Ja, då kan man ju inte komma med en massa krav, eller hur?
Huggorm

Släktforskning.

Inläggav Huggorm » 2025-12-06 15:11:38

antonius skrev:
slackern skrev:Nu var det ju som såhär om rotebönderna inte hittade någon frivillig knekt så tvingades någon ur deras led att bli knekt.

men det innebar väl att man skickade vilken luffare som helst till knekt tjänst eller vad det möjligen hette? det kanske var t.o.m. de som sökte upp rotar där det fanns vakanser och anmälde sig mot ersättning att ställde sig till förfogande som ett slags legosoldat
Personerna skulle genomgå en generalmönstring, blev de underkända var roten tvungen att skaffa en annan karl. Domböckerna är fulla med tvister där rotarna lockat varandras unga män med högre ersättningar och så vidare. Man kan också se hur folk från fattigare delar av landet flyttade till rikare områden för att bli soldater. Faktum är att soldater ofta kan vara de svåraste att släktforska på eftersom de flyttade på sig mycket mer än vanliga bönder.
Huggorm

Släktforskning.

Inläggav manne » 2026-02-23 4:04:27

Copilot

min släkting lång tillbaka i tiden jag har tagit bort alla namn

XXX var inte formellt titulerad livvakt, men han var en av de mest centrala och personligt lojala drabanterna kring Karl XII – alltså medlem av kungens elitkår av livvakter. Han räknas därför i praktiken som en av de män som stod kungen allra närmast i strid och vardag.

XxXx (1666–1740) var friherre och svensk militär, född i Narva. Han började som soldat redan som tonåring och tjänstgjorde från år 1700 i Livdrabantkåren, Karl XII:s personliga livvaktstrupp.

manne

Släktforskning.

Inläggav manne » 2026-04-03 13:35:44

Dennes tre söner, löjtnanten vid Livdrabantkåren sedermera generallöjtnanten och presidenten i Krigskollegium

saxat från riddarhuset.se/ :-)049 :-)Happy :D
manne

Släktforskning.

Inläggav slackern » 2026-04-24 18:20:25

Kommit tillbaks till slutet utav 1500-talet Gubert hette dom i efternamn.
slackern

Återgå till Intressanta intressen

Logga in