Utslängd från samhället - att ha fel mjukvara (Bank ID)

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav kiddie » 2016-06-26 22:17:44

slackern skrev:Du får en smartphone för under 1000 lappen.

Gäller att satsa på android med. Som jag skrev kom bank-ID undan med blotta förskräckelsen för de som har en i-produkt. Programmet skulle tas bort från App Store tillsammans med alla liknade produkter, t ex Swish. Så har skett i nästan samtliga länder.

Vem vet om bilan faller nästa gång?
kiddie
Inaktiv

Anslöt: 2013-02-23

Inläggav bittin » 2016-06-27 23:38:25

Bjäbbmonstret skrev:Vägrar Bank-ID. Vill inte ha. Ganska få nackdelar hittills.

Samma här, dock behövde jag skaffa Mobilt BankID då jag skulle handla tågbiljetter till släkten på SJ nu sist, men jag tappade ändå bort min mobil på en midsommarfest hos en forummedlem och har låst den aja
bittin

Anslöt: 2008-11-03

Inläggav Alien » 2021-04-05 0:41:38

Jag var tvungen att skaffa bank-id. Kom ju inte in på min journal på 1177 utan. Inte heller går det att beställa något på nätet utan bank-id. (Jag minns att jag beställda barn- och vuxenkläder på postorder förr, då fanns inte och behövdes inget bank-id.)

Nu stod det på bank-id på telefonen att jag måste skaffa ett nytt bank-id. Jag gick in på banken och försökte men det hände inget. Dagarna gick, nu var det bara 2 dagar kvar. Då tog jag äntligen tag i det och ringde bankens support. Satt en lång stund med mobilen (var tvungen att identifiera mig med bank-id först) och datorn och pratade en hjälpsam support-kille. Det tog lång tid, beroende på att jag inte riktigt fattade hur jag skulle göra, oteknisk som jag är. Men äntligen var det klart.

Maken har inte lyckats ladda ner bank-id från sin bank och jag har inte lyckats hjälpa honom. Och hur ska han kunna ringa banken när han alltid måste identifiera sig med just bank-id?

Går det inte att ladda ner bank-id (på fil) som bara finns i datorn och inte i någon smartphone? Det borde ju gå för att logga in på 1177. Där frågar de om man loggar in på den här enheten (datorn antar jag) el från annan enhet (mobilen antar jag).
Alien
Assistent

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav Alien » 2021-04-05 0:46:35

Nu så försökte jag logga in på 1177. Då fick jag meddelandet Your BankID cannot be used for this identification". Arrrgh! :evil:

Det har ju gått förut! Det blir ett nytt samtal med banken.
Alien
Assistent

Inläggav sebastiann » 2021-04-05 6:05:13

För 1177 kan du dock använda Freja eID:

https://play.google.com/store/apps/deta ... e.frejaeid
sebastiann
Får inte posta eller skicka pm

Anslöt: 2018-01-19

Inläggav Alien » 2021-04-05 16:13:26

sebastiann skrev:För 1177 kan du dock använda Freja eID:

https://play.google.com/store/apps/deta ... e.frejaeid

Ja, det kan vara något för maken
Alien
Assistent

Inläggav Alien » 2021-04-05 16:17:24

Nu har jag ringt Nordea igen. Fick leta lång tid innan jag hittade något tfn-nr, de vill bara att man ska gå in på nätet. Kunde förstås inte identifera mig i tfn men kom iaf fram till en livs levande människa. Hon sa att jag skulle gå in via dosan. Problemet med det är att jag alltid får upp "Ogiltigt kort". Hon sa att jag skulle andas på chippet. Efter flera försök lyckades det.

Och precis som igår så fick jag ett meddelande om att jag fått ett nytt mobilt bank-id. (Som "systemet" av okänd anledning spärrade igår.)
Alien
Assistent

Inläggav Kidzi » 2021-04-05 20:18:02

Lever igen utan mobilt bank-ID. Men av en slump har jag det på en dator, på fil så det mesta funkar. Bank-ID är nästan lika viktigt som vanligt ID-kort.

Är man tekniskt okunnig kommer sådana saker alltid vara ett helvete. Därför borde det finnas alternativ.
Kidzi

Anslöt: 2019-12-31

Inläggav Alien » 2021-11-24 14:36:35

Dosan fungerar inte för att komma in på banken. När man slår koden svarar datorn "kod ok". Sedan när man fortsätter kommer ett meddelande om att det inte passar med personnumret.

Koden fungerar inte heller när man ska ta ut på bankkortet. Det kommer ett felmeddelande.

Det går alltså varken att betala räkningar, betala i affären el ta ut pengar på bankomaten. Det är min man det gäller.

Jag skriver till banken från mitt bankkonto. Men vår personliga bankman tycks inte vara där. Någon annan svarar att han kan ringa om han har mobilt BankID. Det har han alltså inte. Jag har det, men jag kan ju vara värsta bedragaren, även om jag är hans fru.
Alien
Assistent

Inläggav johnnyfg » 2021-11-24 16:29:49

Jag har:
Nordea: BankID på kort+dosa som inte kräver att man har anslutet den till datorn (= linux vänlig) +
Mobilt bankid upp till tre (3) stycken.
ICA: upp till 2 Mobilt BankID. fånig leksaks-dosa med tveksamt klickbara knappar. Har beställt en
bättre dosa med riktigare knappar som också TALAR (!)

Något som är viktigt för mig att alltid ha minst två fungerande lösningar aktiva hela tiden för att slippa behöva besöka något fysiskt bankkontor ... lite svårt 03:00 en helg :-)
johnnyfg

Anslöt: 2008-05-01

Inläggav Kidzi » 2021-11-25 8:31:35

Visste inte att bankID fanns som dosa. Min bank har ingenting sådant.
Kidzi

Inläggav sebastiann » 2021-11-25 11:49:43

Johnnyfg: Du måste ha den ansluten till datorn för att göra BankID-ärenden.
När du inte har den ansluten kan du bara generera koder till nordea.
sebastiann
Får inte posta eller skicka pm

Anslöt: 2018-01-19

Inläggav FuzzyFluffy » 2022-04-21 19:53:16

Har en dumbphone men bluestacks funkar utmärkt att installera mobilt bank id på :-)Happy
FuzzyFluffy
Förhandsgranskad

Anslöt: 2021-09-05

Inläggav Alien » 2026-08-08 0:44:33

Bump!

Måste en gamling på 96 år riskera livet för att få nytt Bank-ID? Ja, tydligen. Det sägs att vi autister är rigida, men det är inget mot vad banker och myndigheter är.

DN Ekonomi igår skrev:Handelsbanken spärrade 96-åriga Yvonnes bank-id. Nu kräver banken att hon åker från Åland till Stockholm för att få igång det igen.

– Hon kan uppvisa läkarintyg på att en sådan resa skulle kunna äventyra hennes liv. Det struntar Handelsbanken i, berättar sonen Michael Hancock.

Banken hävdar att det går att få nytt bank-id på distans.

Yvonne De Geer Hancock bor sedan fem år på Åland. Hon behöver en rullator för att kunna förflytta sig och lider av artros i fingrarna vilket gör det svårt att hantera mobiltelefonen.

Hennes son sköter hennes affärer, betalar räkningar och andra vardagliga ärenden.

För en vecka sedan slutade hennes bankkort att fungera när sonen skulle ta ut pengar. Michael Hancock berättar att han loggade in på mammans svenska konto i Handelsbanken där hennes pension kommer in. Där kunde de inte se varför kortet inte fungerade så de ringde Handelsbankens kundtjänst.
Spoiler: visa
– När jag frågade varför hennes kort inte fungerar längre, ville de först veta vad hon ska ha 65 euro till?

Michael Hancock menar att det var en märklig fråga.

– Jag tycker att det är integritetskränkande och jag fick ingen förklaring till vilka regler de ställde en sådan fråga. Hade det varit 65 000 euro så hade jag förstått det, säger han.

Michael berättade för kundtjänsten att han loggat in med sin mammas bank-id, men han kunde inte se att det var något fel på hennes bankkort. Han fick då höra att det var olagligt för honom att logga in på mammans konto.

På frågan vilken lag det handlar om fick han inget svar utan det bestämdes att han skulle ringa kundtjänsten dagen efter tillsammans med mamman.

– När vi gjorde det och skulle identifiera oss med hennes bank-id upptäckte jag att de utan att informera oss hade spärrat det. Och de har fortfarande inte på något sätt förklarat varför, säger Michael Hancock.
https://www.dn.se/ekonomi/handelsbanken ... r-bank-id/

Det var förstås för att han avslöjat att han brukar logga in på hennes konto som det blev spärrat. Reglerna är heliga. Och någon regel om att använda förnuftet finns inte.

Vid den senaste kontakten med en chef på ett Stockholmskontor lovade banken att skicka ett nytt bankkort och blanketter så att Michael med hjälp av fullmakt ska kunna hantera mammans konton.

Men någon lösning på hur hon ska få ett nytt bank-id har de inte fått. Han påpekar att de hela tiden följt Handelsbankens rekommendationer för installation av bank-id efter tidigare kontakter. Yvonne har också varit kund i banken mycket länge. Minst 60 år bedömer sonen.

– Nu kan alltså Yvonne inte komma åt sina konton över huvud taget. De har spärrat hennes kort och kan fortfarande inte förklara varför. Hon kan inte komma i kontakt med Skatteverket eller Pensionsmyndigheten, konstaterar sonen.

– Hon sitter helt utlåst. Det här är ett svårt ärende för henne att greppa alla konsekvenser av, berättar Michael.

Det besked de har fått hittills är att ett nytt bank-id måste göras på ett kontor i Stockholm.

– Jag har redan pratat med hennes läkare som har sagt att det är faktiskt groteskt om hon ska behöva göra en sådan resa, förklarar Michael Hancock.

Michael Hancock pekar på att det finns en principiell problematik kring systemet med bank-id. Att det inte tar hänsyn till de problem det kan innebära för äldre människor och andra som har problem med digitalt utanförskap.

Vid den senaste kontakten med en chef på ett Stockholmskontor lovade banken att skicka ett nytt bankkort och blanketter så att Michael med hjälp av fullmakt ska kunna hantera mammans konton.

Men någon lösning på hur hon ska få ett nytt bank-id har de inte fått.

Handelsbanken vill inte kommentera det enskilda ärendet och hänvisar till banksekretessen. I ett mejl från pressavdelningen skriver banken:

”Som bank har vi ett ansvar att skydda våra kunder, deras identitet och deras tillgångar. Det gör vi utifrån de lagar som reglerar finansiella tjänster och de villkor som återfinns i de avtal man ingår när man blir kund.”

Banken hävdar att ingen annan får använda en persons bank-id och att det gäller även en nära anhörig.

”Om banken får kännedom om att någon annan än innehavaren använder kundens bank-id eller andra personliga säkerhetslösningar är vi skyldiga att agera. Eventuella begränsningar eller spärrar görs som en säkerhetsåtgärd för att skydda kunden och trygga kundens tillgångar.”

Banken menar också att det är möjligt att få bank-id utfärdat på distans om man har en giltig id-handling. I fallet som DN skriver om hade dock giltighetstiden på hennes pass gått ut.

Hennes son har skött hennes bankärenden i fler år utan att tömma hennes bankkonto. Säkerligen är han inte dömd för brott heller. Ändå ska han behandlas som en bedragare. Jag tycker de ska byta till en mer resonlig bank. Men det kanske inte finns någon.
Alien
Assistent

Inläggav johnnyfg » 2026-08-08 7:00:31

Kanske en bank-dosa för att online på bankens sida kunna skapa ett mobilt bankid?
johnnyfg

Anslöt: 2008-05-01

Inläggav nallen » 2026-08-08 19:11:20

I andra banker (jag känner personligen till två) går det alldeles utmärkt att ge någon annan, i det här fallet sonen rätt att hantera mammans konton och affärer. Jag skulle tro att detsamma går hos t.ex. skatteverket, kanske efter anmälan. Sonen ska då logga in med sin identitet = sitt bankid.
Jag tycker det låter som att man frågat om fel sak och att banken sen agerar med robotlogik enligt sina bestämmelser istället för att tala om för dem hur de borde göra.
nallen

Anslöt: 2006-08-27

Inläggav antonius » 2026-08-08 20:41:08

nallen skrev:I andra banker (jag känner personligen till två) går det alldeles utmärkt att ge någon annan, i det här fallet sonen rätt att hantera mammans konton och affärer. Jag skulle tro att detsamma går hos t.ex. skatteverket, kanske efter anmälan. Sonen ska då logga in med sin identitet = sitt bankid.
Jag tycker det låter som att man frågat om fel sak och att banken sen agerar med robotlogik enligt sina bestämmelser istället för att tala om för dem hur de borde göra.

det går utmärkt, problemet är att bankerna kräver att bägge kommer personligen, och det var väl problem för kvinnan att kunna närvara pga hälsa och ålder, förutsatt att de kan legitimera sig, och det var väl också problem för kvinnans pass hade gått ut, och vet inte om hon har körkort
antonius

Anslöt: 2012-12-06

Inläggav Alien » 2026-08-13 10:51:11

Jag minns att jag var med min gamle far till Nordea för att få fullmakt att betala hans räkningar från hans konto. Men det gick inte, jag tvingades betala från mitt eget bankkonto medan hans stod orört.
Alien
Assistent

Inläggav Kidzi » 2026-08-13 13:42:06

Har bank-id på datorn men det kan försvinna i oktober. Hade lust att skaffa en surfplatta, kan ha mobilt bank-id där då. Men jag vill ha den för att ha den, inte för tvånget med jävla bank-id. Suck.

Har även Freja id på min kompis mobil, det fååår man inte, men ifall allt failar så vill jag kunna komma att loggas in.

Min läkare sa att han kontaktar mig via 1177, tyckte det var lite meh. Att bara förutsätta.

Borde skaffa id-kort med. Mitt blev ju stulet och jag har bara pass.
Kidzi

Återgå till IT-forum

Logga in