"Granskning Sverige". Trollfabriken.
38 inlägg
• Sida 2 av 2 • 1, 2
Granskning Sverige. Trollfabriken.
tahlia skrev:Wine skrev:Det var du som i vanlig anda, på det sätt som du brukar, uttala dig tvärsäkert om att "högerextremismen inte har några problem med att slå ihjäl svarta".
Nu kommer jag ej att svara dig mer eftersom detta är OT.
Då är du välkommen att motbevisa mig i pm.
Nej tahlia, varför skulle jag göra det? Det är ju du som påstår att "högerextremismen inte har några problem med att slå ihjäl svarta".
Fy fan för att bli hopbuntad med sossarna; IB och LO:s tvångsanslutning till sossepartiet är ju bara ett par av deras fredsbrott.
Re: Granskning Sverige. Trollfabriken.
Ah, så du håller med? Jag missade det.Wine skrev:tahlia skrev:Wine skrev:Det var du som i vanlig anda, på det sätt som du brukar, uttala dig tvärsäkert om att "högerextremismen inte har några problem med att slå ihjäl svarta".
Nu kommer jag ej att svara dig mer eftersom detta är OT.
Nej tahlia, varför skulle jag göra det? Det är ju du som påstår att "högerextremismen inte har några problem med att slå ihjäl svarta".
Re: Granskning Sverige. Trollfabriken.
Största besvikelsen kring sossarna i nutid lär vara sjukförsäkringen. Många trodde nog att en sosseledd regering inte skulle vara ok med att neka och kasta ut sjuka men istället ger de direktiv att minska sjuktalen ytterligare.
Sossarna drar allt mer åt höger vilket känns ohållbart i längden.
Sossarna drar allt mer åt höger vilket känns ohållbart i längden.
tahlia skrev:Ah, så du håller med? Jag missade det.Wine skrev:tahlia skrev:
Nej, det är ditt påstående som får stå för dig, tahlia.
Fria Tider drivs av judiska kulturmarxister vars syfre är att ge extremhögern dåligt rykte. Precis som Alex Jones berättade sanningen om KKK i Charlottesville. Judar som klätt ut sig i kåpor och vrålade antisemitisk hatpropaganda.
- Dreamtrance
- Anslöt: 2016-07-04
'It’s basically a powder keg right now': University of Florida braces for Richard Spencer speech.
https://www.usatoday.com/story/news/nat ... 774854001/
https://www.usatoday.com/story/news/nat ... 774854001/
- Dreamtrance
The cyberspace war: propaganda and trolling as warfare tools
https://link.springer.com/article/10.10 ... 016-0395-5
https://link.springer.com/article/10.10 ... 016-0395-5
- Dreamtrance
Bump!
Jag tänkte först att det var ett seriöst faktaprogram, Granskning Sverige, som avslöjat en trollfabrik. Men det var alltså Granskning Sverige som var trollfabriken.
Journalisten har alltså gått undercover aka wallraffat. Låter spännande men nervpåfrestande att spela en roll
Gensvaret av hans avsöljanden har mestadels varit positivt.
Granskning Sverige låter som om det vore något som typ Uppdrag gransknng el Dokument Inifrån, men det är ett högerextremt nätverk.
Eskilstuna-Kuriren och Mathias Ståhle fick Guldspaden 2017 för mindre tidningar. Guldspaden delas ut av Föreningen Grävande Journalister.
Grävande journalister är mina hjältar!
Jag tänkte först att det var ett seriöst faktaprogram, Granskning Sverige, som avslöjat en trollfabrik. Men det var alltså Granskning Sverige som var trollfabriken.
Journalisten har alltså gått undercover aka wallraffat. Låter spännande men nervpåfrestande att spela en roll
https://www.journalisten.se/nyheter/sak ... -amatorer/– Från min horisont är bakgrunden till granskningen enkel: jag fick ett uppdrag från redaktionsledningen att titta på det här, berättar Mathias Ståhle.
– Bakgrunden till att jag fick uppdraget är att vi under förra året fick ungefär 100 samtal av den art som Granskning Sverige står för. Det gjordes en handfull inspelningar som lades ut, och var och en av dem resulterade i hotfulla följdsamtal till våra medarbetare. Det blev ett arbetsmiljöproblem för tidningen.
---
Inför infiltrationen bestämde sig Mathias Ståhle för vilka förhållningsregler profilen ”Johan” skulle ha. Han skulle till exempel inte själv få skriva hatiska inlägg, men gilla andras.
– Jag gjorde som i rollspelen man som 70-talist spelade på 80-talet, skapade en fantasiroll. Jag tänkte ungefär på samma sätt. ”Johan” skulle framstå som trovärdig. Det skulle framgå att han är ett nättroll, med en linje på jobbet men i hemlighet smygrasist. Den rollen lyckades jag uppenbarligen spela ganska bra.
---
Under månaderna som ”Johan” blev han tilldelad sig olika uppdrag av administratörerna.
– Mycket var Dagens Nyheter-relaterat. Martin Gelin till exempel, DNs USA-korre, ville de väldigt gärna ha trollad.
Gensvaret av hans avsöljanden har mestadels varit positivt.
– En höftning är 99 procent kärlek, 1 procent hat. Vi pratar om tiotusentals reaktioner i sociala medier och mejlkorgar och på telefon. Jag är helt överväldigad. Jag hade nog trott att ämnet som sådant är lite för nördigt, men det känns lite som att jag träffade en nerv i den svenska folksjälen.
Granskning Sverige låter som om det vore något som typ Uppdrag gransknng el Dokument Inifrån, men det är ett högerextremt nätverk.
Eskilstuna-Kuriren och Mathias Ståhle fick Guldspaden 2017 för mindre tidningar. Guldspaden delas ut av Föreningen Grävande Journalister.
Grävande journalister är mina hjältar!
Alien skrev:Journalisten har alltså gått undercover aka wallraffat.
Det är visst skillnad på folk och folk
Bara för att det är en "jounalist" som gör det så kallas det att wallraffa och anses fint. Skulle jag eller nån annan människa göra samma sak så skulle det förmodligen kallas vid sitt rätta namn, nämligen bedrägeri.
Ja, ibland är spioneri och bedrägeri föredömligt.
Som inom motståndsrörelsen i ett ockuperat land. Allt är tillåtet för att försvara sitt land.
Och för polisen genom infiltratörer.
Och när det gäller grävande journalistik.
Som inom motståndsrörelsen i ett ockuperat land. Allt är tillåtet för att försvara sitt land.
Och för polisen genom infiltratörer.
Och när det gäller grävande journalistik.
Jag anser inte att de, i det här fallet journalister, ska ha nån specialbehandling, de borde kunna åtalas för bedrägeri eller otillbörlig befattning med hemlig uppgift, precis som alla andra.