Stereotyper styr vilken forskning män och kvinnor väljer
30 inlägg
• Sida 2 av 2 • 1, 2
plåtmonster skrev:Även i Sverige kan man väl patentera sina verk?
Ja, men det ingår inte i forskningskulturen på samma sätt och det är sällan doktorandprojekt här syftar till att ta fram patenterbara produkter. Undantaget är viss teknisk och medicinsk forskning, men den är ofta finansierad av företag och således en smula styrd.
- Lispington
- Inaktiv
- Anslöt: 2015-01-16
Jag känner igen det där. Jag och min bror var alltid varit lika duktiga på matematik när vi var yngre (det skiljer bara ett år mellan oss). Han tilldelades rollen som "geniet" och jag blev "den ambitiösa", trots att jag knappast arbetare hårdare än vad han gjorde. Idag är det jag som studerar matematik, mycket mer avancerad sådan än vad han någonsin läst, ändå kvarstår rollerna och släkten talar fortfarande om hans matematiska intelligens och om hur duktig jag är som jobbar så hårt. Det blir lite tröttsamt och jag känner ofta att jag måste bevisa att jag valt rätt ämne att studera och att jag har en talang.
Samtidigt vet jag bättre än att tro att matematiker i allmänhet är genier som inte behöver kämpa för att ta sig framåt. Alla klasskamrater jag har som gör bra ifrån sig lägger ner väldigt mycket tid på att studera, medan de där som kom till universitetet i tron att de skulle kunna luta sig tillbaka på sin medfödda genialitet hoppade av för länge sedan.
Samtidigt vet jag bättre än att tro att matematiker i allmänhet är genier som inte behöver kämpa för att ta sig framåt. Alla klasskamrater jag har som gör bra ifrån sig lägger ner väldigt mycket tid på att studera, medan de där som kom till universitetet i tron att de skulle kunna luta sig tillbaka på sin medfödda genialitet hoppade av för länge sedan.
vickyc skrev:Det blir lite tröttsamt och jag känner ofta att jag måste bevisa att jag valt rätt ämne att studera och att jag har en talang.
Undvik släkten? ge svar på tal? Ibland måste man försvara sitt välmående.
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
Biologi styr stereotyper? Varför är ni så desperata att tro på "blank slate" att ni måste manipulera språket på det här sättet? 
plåtmonster skrev:vickyc skrev:Det blir lite tröttsamt och jag känner ofta att jag måste bevisa att jag valt rätt ämne att studera och att jag har en talang.
Undvik släkten? ge svar på tal? Ibland måste man försvara sitt välmående.
Jag brukar vara relativt duktig på att säga ifrån men att övertala andra om att man är smart eller talangfull tar på något sätt emot, jag är så rädd att uppfattas som kaxig eller självgod. Jag försöker istället att lära mig att inte låta dem styra och forma min egen syn på mig själv. Vilket är en utmaning, förstås.
bardamu skrev:Biologi styr stereotyper? Varför är ni så desperata att tro på "blank slate" att ni måste manipulera språket på det här sättet?
Ang. uttrycket blank slate. På svenska säger man oskrivet blad eller använder det latinska uttrycket tabula rasa. Uttrycket är humanfilosofiskt; inom biologi och ekologi finns det biologistiskt paradigm av den typen.
- Lispington
- Inaktiv
- Anslöt: 2015-01-16