Bostadsföretag diskriminerar öppet

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav kiddie » 2015-03-10 0:17:55

Det är iallafall den tolkningen jag gör. Hur skulle ni tolka detta:

Vi vill skapa lugna, trygga bostadsområden och stärka bostadsintegrationen. Med hänsyn till områdets sociala och ekonomiska karaktär är därför fast inkomst ett krav i vissa av våra områden.

• Lön, gäller även projektanställning, vikariat och timanställning
• Studielån
• Ålderspension
• Föräldrapenning, om du har en anställning i grunden
• A-kassa

Handlar det om fast inkomst eller handlar det om "fel folk"? Jag tolkar det som det sistnämnda.

Jobba vik och timmar kan ta slut när som helst. Inte fast inkomst. Men man tror att en sådan människa är skötsam.

Ålderspension men inte sjukpension. För vi vet ju alla hur stökiga sjukpenchisar är... knäppa i huvet med.

Etableringsbidrag funkar inte heller för de vill inte ha utlänningar även om detta bidrag är en mycket säkrare inkomst än ett vik.

Skulle man mot förmodan leva på en förmögenhet, hur resonerar de då?

Jag blir faktiskt lite förvånad att man vågar skriva så här. Områdena som nämns är 90 % av vad de äger.
kiddie
Inaktiv

Anslöt: 2013-02-23

Inläggav Moggy » 2015-03-10 0:29:03

kiddie skrev:Skulle man mot förmodan leva på en förmögenhet, hur resonerar de då?

Kan du deponera ett antal månadshyror så löser det sig då.
Moggy

Anslöt: 2007-01-25

Inläggav plåtmonster » 2015-03-10 2:12:07

Bostads AB Mimer i Västerås är det visst som håller på och trixar. Poängen är nog att exkludera människor som pga av olika anledningar kan tvingas till påfrestande förhållanden pga av t.ex ekonomi men inte begränsat därtill.

Det är social kontroll via ekonomiska medel. Deras favorit är nog barnlösa medelålders par med hög lön. Gissar att företagare också går bort. Vem vet vad de kan ställa till med? Eller folk som tänker själva och har ideér som kan störa söndagszombies. Otäck utveckling.

Någon idé hur man kan hälla grus i deras projektidé?

Kanske de ställer krav på obligatorisk dyslexi med sin "Obligatorisk hemföräkring" ;)
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Inläggav kiddie » 2015-03-10 3:16:34

Kanske de ställer krav på obligatorisk dyslexi med sin "Obligatorisk hemföräkring"

Skrattar så jag dör!
kiddie
Inaktiv

Re: Bostadsföretag diskriminerar öppet

Inläggav Titti » 2015-03-10 5:32:49

plåtmonster skrev:Kanske de ställer krav på obligatorisk dyslexi med sin "Obligatorisk hemföräkring" ;)

Hemförsäkring?
Titti

Anslöt: 2007-09-16

Inläggav plåtmonster » 2015-03-10 11:55:16

Om man skall föreställa det flotta hyresföretaget som ställer noga krav på hyresgäster kanske man också skall hålla rent innanför egen dörr. (felstavningen finns här)

mer regler här
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Inläggav alixha » 2015-03-10 15:47:11

Grundskälet är att vi vill inte samla alla svaga hushåll på ett ställe utan vi har en idé att vi ska försöka ha stadsdelar i Västerås som är i balans allihop.

Detta är något dom har gjort i ungefär 10 år.
Områdena där det är krav på fast inkomst, det vill säga där du inte får ha försörjningsstöd eller introduktionsersättning varierar beroende på hur många med t.ex. försörjningsstöd det redan bor i ett område.
Jag kan inte riktigt se det som diskriminering då alla är välkomna att bo i deras lägenheter oavsett område och inkomst, det handlar mest om tidpunkt.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=4942285
http://www.mimer.nu/

Jag skulle gissa på att dom har en kvot, till exempel 10 personer med försörjningsstöd.
När den kvoten fylls upp i exempelvis Fredriksberg så "stänger" dom det området för personer med försörjningsstöd.
Skulle någon sedan flytta så öppnar dom igen.
.. och så går det runt så bland dom olika områdena.
Det vill säga, man har chansen att bo på vilket område man vill, man måste bara vänta lite.

Så tolkar jag det.
alixha

Anslöt: 2013-01-04

Inläggav kiddie » 2015-03-10 22:35:43

Fast vad är det för skillnad på att vara sjukpensionär och ålderspensionär? Kan ju inte bara vara åldern eftersom väldigt många sjukpensionärer är över 50. Och inkomsten är ju typ hyfsat samma.
kiddie
Inaktiv

Inläggav alixha » 2015-03-11 10:00:16

Väldigt bra fråga kiddie!

Dom kanske ser det som att ålderspensionär är 65+ och sjukpensionär är 30-50 och så vill dom ha spridning.
Jag vet inte.
Jag förstår systemet lite, jag förstår tanken med det dom gör men jag håller inte riktigt med dom ändå.
alixha

Anslöt: 2013-01-04

Återgå till Tipsa medlemmarna

Logga in