"Rör inte min fredagskalja!" (Mellanöl i finska matbutiker)

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Alien » 2015-02-12 3:13:00

Yle skrev:Ingenting får en finländare att bli mer kränkt än då någon berättar för oss hur vi borde dricka. Denna någon var Centern som kom med förslaget att sänka alkoholhalten i öl som säljs i matbutiker till max 3,7% och starkare öl skulle flytta till Alko.
http://svenska.yle.fi/blogg/mattias-fag ... edagskalja

Då blev det Twitterstorm och Centern fick kalla fötter och drog tillbaka sitt förslag. (Fega populister!)

I Sverige har man gått in för det som Centern föreslog (men sedan drog tillbaka). Mellanölet försvagades till 3,5% och de starkare ölsorterna flyttade till Systembolaget. Resultatet blev att alkoholkonsumtionen minskade med 12-15%. Minskad tillgänglighet=minskad konsumtion.

Men att Finland skulle lära av Sverige är givetvis uteslutet. Det är också intressant vad som verkligen engagerar folk. :roll:

Det finska mellanölet har 2,8-4,7 volymprocent.

(Jag gillar annars det rättframma Alko istf det långa Systembolaget.)
Alien
Assistent

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav plåtmonster » 2015-02-12 3:23:00

"Etanolbolaget - för dig som vill bli full och pröjsa fett för det" :D

Snart får vi också: Knarkolaget i ditt kvarter för dig som vill bli snurrig och skinnad ;)
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Inläggav KrigarSjäl » 2015-02-12 8:15:19

Det som funkar att göra i Sverige kanske inte alls funkar att göra i alla andra länder.

Kan vara dess politiska historia, nåt i deras mentalitet, kultur, folksjäl som gör det omöjligt.
Finnar uppfattar jag som mer tjurigt självständiga än kollektiv-svensken som hela tiden vill ha Lagom och Konsensus.

Överlag tror jag svenskar är alkoholneurotiker jämfört med andra länder, som har ett mer avslappnat förhållande till sponken.

Men, funkar det med Systembolag här så fine with me.
Det är i alla händelser bättre än Motbokssystemet.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2006-08-10

Inläggav kvicksilver » 2015-02-12 10:01:06

Alien skrev:
I Sverige har man gått in för det som Centern föreslog (men sedan drog tillbaka). Mellanölet försvagades till 3,5% och de starkare ölsorterna flyttade till Systembolaget. Resultatet blev att alkoholkonsumtionen minskade med 12-15%. Minskad tillgänglighet=minskad konsumtion.

Men att Finland skulle lära av Sverige är givetvis uteslutet. Det är också intressant vad som verkligen engagerar folk. :roll:

Man ska också tänka på att mellanölet avskaffades i Sverige 1977. Hade det avskaffats idag hade det antagligen inte alls minskat så mycket, om överhuvdtaget - och jag tvivlar på att förhållandena skulle skilja sig avsevärt från Finland.

Avskaffas det i Finland lär smugglingen från baltländerna (och Ryssland?) öka ännu mer. Det är betydligt lättare att distribuera över landsgränserna idag med den fria rörligheten inom EU, och folk har råd att resa.

Så, idiotiskt förslag om man frågar mig. Grogrund för smuggling och utebliven inkomst, och alkoholkonsumtionen kommer knappast att sjunka.

Sen ska man ta en twitterstorm för vad det är. Det kan handla om 30-35 personer i lagom inflyetlserika mediala positioner.

Moderator Alien: Lagade trasigt citat.
kvicksilver

Anslöt: 2011-02-19

Inläggav Alien » 2015-02-12 14:26:10

KrigarSjäl skrev:Det som funkar att göra i Sverige kanske inte alls funkar att göra i alla andra länder.

Kan vara dess politiska historia, nåt i deras mentalitet, kultur, folksjäl som gör det omöjligt.
Finnar uppfattar jag som mer tjurigt självständiga än kollektiv-svensken som hela tiden vill ha Lagom och Konsensus.

Överlag tror jag svenskar är alkoholneurotiker jämfört med andra länder, som har ett mer avslappnat förhållande till sponken.

Men, funkar det med Systembolag här så fine with me.
Det är i alla händelser bättre än Motbokssystemet.

Jag vet inte vad du menar med "alkoholneurotiker" och "avslappnat"?

Finland har ännu värre problem med alkoholen än Sverige. Varför tror du att de har ett Alko precis som vi har Systembolaget?

Kanske är finnarna "tjurigare", dvs vill inte erkänna problemets vidd.

När det gäller konsensus tycker jag det verkar tvärtom. F n har Finland en samlingsregering bestående av Samlingspartiet, Socialdemokraterna, Svenska folkpartiet och Kristdemokraterna. Jag har svårt att tänkta mig en svensk regering bestående av Moderaterna, KD och Socialdemokraterna.
Alien
Assistent

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav kiddie » 2015-02-15 8:58:30

Jag ska kanske inte uttala mig eftersom jag tycker om öl, men jag tror också min uppväxt spelar in. Visst, vissa negativa beteenden kanske minskar om man skapar strängare lagar och regler. När jag var ung fanns mellanölet. Barn fick spela på tips och liknande. Barn fick köpa tobak. Allt kanske inte var så himla bra att man fick, men samtidigt blev det inte samma sjuka gräns att hoppa över när man blev 18. Nuförtiden räknas man som barn tills man är 18 (tror inte det är så bra faktiskt), och vuxnas beteende ska också regleras med fler lagar.

Någonstans måste man sluta att dalta med vuxna människor. Visst folk väljer fel väg i livet, men är verkligen nya regler alltid lösningen? Jag ser lite med fasa på Sverige som faktiskt daltar något oerhört med vuxna människor och jag förstår att de inte vill ha det likadant i Finland.

Det finns ett sådant komplext regelverk för hela ens vardag. Man får inte ens tänka själv. Tror det kan hämma ens känsla av frihet och ens egen kreativitet. Det kan bli för mycket paragrafter och byråkrati.

Samtidigt med alla regler sitter vi med internet där man kan införskaffa sprit skattefritt och spela bort alla våra pengar.

Det blir så konstigt då.
kiddie
Inaktiv

Anslöt: 2013-02-23

Inläggav kiddie » 2015-02-15 9:02:25

Tror iofs statistiken talar mot mig och att de flesta inte tänker som jag. Men det finns uppenbarligen folk som funkar som jag med eftersom jag gör det.

"Duger" inte folköl för mig så går jag till systemet. Men är jag väl där köper jag väldigt sällan mycket starköl, mer ofta blir det då att jag köper starksprit när jag ändå är där.
kiddie
Inaktiv

Anslöt: 2013-02-23

Inläggav Huggorm » 2015-02-15 9:54:36

KrigarSjäl skrev:Kan vara dess politiska historia, nåt i deras mentalitet, kultur, folksjäl som gör det omöjligt.
Dagens sanning. Finland har en långsiktigt betydligt ljusare framtid medan jag bara ser mörker för de mjäkiga svenskarna.
Huggorm

Anslöt: 2011-12-12

Inläggav KrigarSjäl » 2015-02-15 9:57:37

Den här mjäkigheten och mjukisfascismen ligger i sanning som en våt filt över fordom stolt Vikingaland...
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2006-08-10

Inläggav nallen » 2015-02-16 20:58:12

kiddie skrev:Någonstans måste man sluta att dalta med vuxna människor.

Ja, verkligen :-)049

kiddie skrev:Visst folk väljer fel väg i livet, men är verkligen nya regler alltid lösningen?

Varför skulle det behövas en "lösning"? Har inte folk rätt att välja själva? - även om de väljer "fel"?

kiddie skrev:Jag ser lite med fasa på Sverige som faktiskt daltar något oerhört med vuxna människor och jag förstår att de inte vill ha det likadant i Finland.

Det finns ett sådant komplext regelverk för hela ens vardag. Man får inte ens tänka själv.

:-)049

kiddie skrev:Tror det kan hämma ens känsla av frihet och ens egen kreativitet.

Det inte bara hämmar ens känsla av frihet - dagens daltande tar de facto bort stora sjok av frihet. Inte sällan sånt som vi tog för självklart för bara 25-30 år sen.
Svensken har blivit en bortklemad trygghetsnarkoman, oförmögen att ta vare sig ansvar eller initiativ :-)004
nallen

Anslöt: 2006-08-27

Återgå till Tipsa medlemmarna

Logga in