Jobbmonstret, ny bok om autism och arbete

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav KrigarSjäl » 2014-11-24 13:28:07

Jobbmonstret - om att leva med autism och en omöjlig arbetsmarknad av Terese Ekman

"Det var tre år innan jag fick min autismdiagnos. Jag minns hur svårt det var att sätta namn på min arbetsproblematik, hur många ord och omskrivningar som krävdes. Mitt eviga tillstånd för arbetsförmedlingens handläggare var ospecificerad. De hade ingen bransch att matcha mig mot. Deras datasystem strejkade varje gång vi skulle skriva in mig under rätt rubrik, det var helt enkelt för fyrkantigt. Det slutade alltid med att de fick skriva in en förklarande notering, manuellt. Eller så fick jag ideligen byta handläggare för att den nuvarande tyckte att jag hade lagts inom fel bransch."

"Jobbsökande kan liknas vid att springa med en sele kopplad till ett tjockt gummiband som sträcktes ut innan jag nådde fram. Jag samlade mig på nytt och tog sats, med ännu mer mjölksyra i benen. Efter många försök sinade orken och visionerna. Gummibandet vann alltid. Att krångla sig ur selen är detsamma som att ställa sig utanför arbetsmarknadens förfogande och rättighet till försörjning. Det är en stor sorg att inte hitta en hållbar självförsörjning. Jag har klarat av flera utbildningar, men aldrig nått ända fram till ett långsiktigt, fungerande jobb."

http://www.bokus.com/bok/9789174657814/jobbmonstret/
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Miche » 2014-11-24 13:44:52

Känns igen en hel del.

AF är jävligt fyrkantiga och ställer till med fler problem än de löser...

F.ö. är det trevligt att läsa citat som kursiv text, enklare än den gula bakgrunden...
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav KrigarSjäl » 2014-11-24 13:58:52

-AF är en regelkloss och en institution med syfte att försörja tjänstemän och kontrollera underklassen.
Inte förmedla arbeten.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Inläggav Miche » 2014-11-24 14:18:18

KrigarSjäl skrev:-AF är en regelkloss och en institution med syfte att försörja tjänstemän och kontrollera underklassen.
Inte förmedla arbeten.
Långt ifrån alla sökande numera tillhör underklassen, medelklass är inte ovanligt längre och de behandlas ofta lika illa...
Miche

Inläggav KrigarSjäl » 2014-11-24 14:24:51

-Arbetslösa behandla som underklass oavsett bakgrund ja.
Som oansvariga, som lata, som initiativlösa.

Man kallar det för "uppmuntran" att tvinga på folk obetalda praktikplatser och att kräva att man kan visa upp hur många jobb man sökt.

Man förflyttar samhällsproblemet arbetslöshet till individen och säger åt denne att tänka positivt, vara aktiv i jobbsökandet och att delta i AFs kurser.
Ibland är kurserna ren förnedring och vuxendagis.
När grundproblemet är att det inte finns jobb åt alla.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Inläggav Huggorm » 2014-11-24 14:30:42

Mitt sätt att fungera på arbetsmarknaden är att ta uppdrag för bemanningsfirmor. Kortvariga uppdrag där jag kan vara ledig och vila ut mellan gångerna. Det enda som har funkat för mig. Att gå via AF och den vanliga arbetsmarknaden skulle aldrig funka för mig, det är anpassat för folk som fungerar på något annat sätt.
Huggorm

Anslöt: 2011-12-12

Inläggav Miche » 2014-11-24 14:30:52

KrigarSjäl skrev:Man kallar det för "uppmuntran" att tvinga på folk obetalda praktikplatser och att kräva att man kan visa upp hur många jobb man sökt.
Det är vidrigt, påminner om Arbeit machts frei (hoppas det blev rätt stavat).
Miche

Inläggav Miche » 2014-11-24 14:34:05

Huggorm skrev:Mitt sätt att fungera på arbetsmarknaden är att ta uppdrag för bemanningsfirmor. Kortvariga uppdrag där jag kan vara ledig och vila ut mellan gångerna. Det enda som har funkat för mig. Att gå via AF och den vanliga arbetsmarknaden skulle aldrig funka för mig, det är anpassat för folk som fungerar på något annat sätt.
Själv ska jag starta eget nu (för tredje gången tror jag), den här gången har jag bättre på fötterna än de föregående samt en som med glädje sköter min bokföring.

Har redan två uppdragsgivare samt ett par andra matnyttiga idéer som kan ge inkomster.
Miche

Inläggav kullan » 2014-11-24 14:35:56

Miche skrev:Själv ska jag starta eget nu (för tredje gången tror jag), den här gången har jag bättre på fötterna än de föregående samt en som med glädje sköter min bokförin

Lycka till!
kullan

Anslöt: 2011-04-15

Inläggav Miche » 2014-11-24 14:36:37

kullan skrev:
Miche skrev:Själv ska jag starta eget nu (för tredje gången tror jag), den här gången har jag bättre på fötterna än de föregående samt en som med glädje sköter min bokförin

Lycka till!
Tack. :-D
Miche

Inläggav KrigarSjäl » 2014-11-24 14:51:59

Miche skrev:
KrigarSjäl skrev:Man kallar det för "uppmuntran" att tvinga på folk obetalda praktikplatser och att kräva att man kan visa upp hur många jobb man sökt.
Det är vidrigt, påminner om Arbeit machts frei (hoppas det blev rätt stavat).

-Stavningen är nästan korrekt (macht) och visst är det vidrigt.

"Arbeta och göra rätt för sig"
"Den som inte arbetar ska heller inte äta"

Tyvärr har vi inte kommit så långt ifrån Auschwitz som vi tror.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Inläggav plåtmonster » 2014-11-24 14:57:29

Ett problem är väl att många tillämpar bondesamhällets logik på ett postindustriellt samhälle.
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Inläggav KrigarSjäl » 2014-11-24 15:09:59

Ja, det var en mycket intressant tanke. Ligger nåt i det gör det absolut.

Som om det skulle räcka med gammaldags flit och spotta i nävarna idag, i denna tid av nyliberalism, globalism och finanskriser.

Det finns ingen fabrik, ingen storbonde och inget sågverk som står och väntar på mig och mitt anletes svett.

Det enda som står och väntar är möjligen myndigheter, utredningar och tjänstemän men se den vägen är redan vandrad utan att det lett nånstans.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2014-11-24 15:12:11, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Inläggav Maggi » 2014-11-24 15:11:17

plåtmonster skrev:Ett problem är väl att många tillämpar bondesamhällets logik på ett postindustriellt samhälle.

klokt sagt!
Maggi

Anslöt: 2013-09-04

Inläggav plåtmonster » 2014-11-24 15:44:07

KrigarSjäl skrev:Jobbmonstret - om att leva med autism och en omöjlig arbetsmarknad av Terese Ekman

Skulle nog säga att vi fått en psykotisk arbetsmarknad. Som i sin tur är uppdelad i en oseriös och seriös del. En skillnad som kan uppfattas där är andelen fast anställda i en bransch som helhet och hur många unga som fått fast anställning som indikerar rimlig ingångströskel.

Sedan kommer detta med rigida arbetstidsregler, underbetalning och inte minst systematisk underbemanning.
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Inläggav Huggorm » 2014-11-24 15:52:21

Miche skrev:Själv ska jag starta eget nu (för tredje gången tror jag), den här gången har jag bättre på fötterna än de föregående samt en som med glädje sköter min bokföring.

Har redan två uppdragsgivare samt ett par andra matnyttiga idéer som kan ge inkomster.
Det låter som goda förutsättningar för att få det att lyckas. Har du redan kunder är det ju bara att köra på, då slipper man allt det tråkiga med marknadsföring och reklam och kan satsa fullt på själva jobbet.
Huggorm

Inläggav Huggorm » 2014-11-24 15:54:48

KrigarSjäl skrev:Ja, det var en mycket intressant tanke. Ligger nåt i det gör det absolut.

Som om det skulle räcka med gammaldags flit och spotta i nävarna idag, i denna tid av nyliberalism, globalism och finanskriser.

Det finns ingen fabrik, ingen storbonde och inget sågverk som står och väntar på mig och mitt anletes svett.

Det enda som står och väntar är möjligen myndigheter, utredningar och tjänstemän men se den vägen är redan vandrad utan att det lett nånstans.
Man får väl utnyttja globalismen fördel då. I Norge väntar i princip arbetsgivarna på dig och ditt svett, åtminstone om man har något slags yrkesexamen. Om vi arbetare blivit utkonkurrerade från arbetsmarknaden i vårt eget land får vi väl åka till ett annat land och konkurrera ut deras arbetskraft då.
Huggorm

Inläggav KrigarSjäl » 2014-11-24 16:25:02

-Det är ju en väldigt enkel sak för alla att bryta upp och emigrera, med allt vad det innebär av praktiska detaljer och byråkratiskt krux.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Inläggav slackern » 2014-11-24 16:30:05

KrigarSjäl skrev:-Det är ju en väldigt enkel sak för alla att bryta upp och emigrera, med allt vad det innebär av praktiska detaljer och byråkratiskt krux.

Jag tror att du slipper att du slipper emigrera på pappret upp till ett år. Dessutom om du har en lägenhet i Lund kan du ju hyra ut den till en student utan problem med största säkerhet. Dessutom tror jag att du kan dra av på skatten om du måste ha 2 olika boende pga arbete.
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav KrigarSjäl » 2014-11-24 16:34:11

-För mycket praktiskt krux med sånt. Jag fixar inte det.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Inläggav slackern » 2014-11-24 16:39:54

Kan även erkänna att det är det även för mig.
slackern

Inläggav Huggorm » 2014-11-24 16:42:55

KrigarSjäl skrev:-För mycket praktiskt krux med sånt. Jag fixar inte det.
Är du säker på att du skulle orka jobba dig svettig i sådana fall?
Huggorm

Inläggav KrigarSjäl » 2014-11-24 16:53:03

Huggorm skrev:

-Det är inte fråga om arbetsmoral utan om viss oförmåga att planera och ombesörja praktiska detaljer.
Om man tycker det är väldigt besvärligt och energikrävande att flytta mellan två lägenheter ska man inte emigrera.

Så allt snack om lathet är bara tomma fördomar.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Inläggav slackern » 2014-11-24 16:58:11

KrigarSjäl skrev:
Huggorm skrev:

-Det är inte fråga om arbetsmoral utan om viss oförmåga att planera och ombesörja praktiska detaljer.
Om man tycker det är väldigt besvärligt och energikrävande att flytta mellan två lägenheter ska man inte emigrera.

Så allt snack om lathet är bara tomma fördomar.

Jag tror att han mer menar om du skulle orka mocka ur ett Skånskt svinstall. Att ha det som ett arbete.
slackern

Återgå till Tipsa medlemmarna

Logga in