Asperger och intelligens på Wikipedia

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav gadas » 2014-08-30 12:48:51

Har just kompletterat Wikipedia med ett par meningar ur Gillbergs bok, efter att ha läst i artikelns inledning:

"Inom diagnossystemet DSM-IV krävs i sammanfattning att personen har normal intelligens"...

Jag lät det stå kvar, eftersom här uppträder ett delikat problem, f ö kanske som ägnat för oss med AS att lösa:

Skall man 'göra det bästa av situationen' och bara skriva till "till mycket hög" efter "normal", det gagnar väl upplysningen?

Eller skall man se till att det blir rätt?

Det verkar nämligen som att DSM IV inte alls nämner något om intelligensen, i varje fall inte i de lättillgängliga diagnoskriterierna.

Då skulle man antingen stryka "DSM IV" eller stryka "normal intelligens" eller riktigt krångla till det och redan i inledningen spalta upp vad som står i DSM IV och vad som inte står där...

Kanske kan någon hjälpa oss att kringgå hela problemet genom att trots allt hitta något om intelligensen? I just DSM IV alltså!

Det är i varje fall enkelt att motivera mitt tillägg under "Styrkor";

"Intelligensen är genomsnittligt högre i en Aspergergrupp än i normalbefolkningen. Ett direkt orsakssamband mellan hög intelligens och Asperger syndrom postulerades indirekt av Asperger själv.[5]"

eftersom det står svart på vitt i Gillbergs bok.
gadas

Anslöt: 2012-10-21

Inläggav Miche » 2014-08-30 13:00:33

Gillberg följer väl inte DSM till 100% så vitt jag förstår.
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Re: Asperger och intelligens på Wikipedia

Inläggav tahlia » 2014-08-30 13:04:44

Anledningen till att man förutsätter att det handlar om normalintelligens är för att kriterierna säger att det inte får finnas en klinisk signifikant störning/försening i utvecklingen (språk etc). Det tolkar folk tydligen som motsvarande normalintelligent.
tahlia

Anslöt: 2007-06-28

Inläggav plåtmonster » 2014-08-30 13:08:34

Postulat - antagande; sats som varken kan eller behöver bevisas

wp: Aspergers syndrom

Gör om:
Inom diagnossystemet DSM-IV krävs i sammanfattning att personen har normal intelligens samt normal språklig förmåga och specifika intressen, men signifikant nedsatt social interaktionsförmåga.

Till:
Inom diagnossystemet DSM-IV krävs i sammanfattning att personen har minst normal intelligens men genomsnittligt har dessa personer högre intelligens än befolkningen i stort.[5] Det krävs även en normal språklig förmåga och specifika intressen, men signifikant nedsatt social interaktionsförmåga.

Tror det borde duga som text? noterade att den engelska versionen inte nämner något om intelligens i ingressen vilket kanske borde ändras? Gillberg har väl också blivit ifrågasatt? Dock har jag för mig att andra källor också styrker detta med hög intelligens så det är fortfarande giltigt.

Sidospår: Om du hittar data om förekomst av våld och allmän brottslighet kanske du kan använda det för att krossa slafsmedias mytbildning att personer med asperger skulle vara våldsamma. Men då personer associerar ord och glömmer negationer så skriv inte "personer med asperger är inte våldsamma[1]" utan "personer med asperger är mer fredfulla än normalbefolkningen enligt SCB och BRÅ:s statistik". Detta kan troligtvis bevisas genom att plocka fram antalet diagnosticerade personer med aspergers över iaf 10 år (SCB?). Samt antalet våldsamma personer diagnosticerade personer med aspergers (BRÅ?). Kvoten därimellan jämfört med normalbefolkningen borde visa svart på vitt att slafsmedias bild är helt fel. Sedan kan man plocka in antalet förekomster i media mha t.ex google jämfört med antalet artiklar i stort om våldsamma personer, samt jämföra detta med SCB/BRÅ:s siffror och visa att medias bild är fullkomligt snedvriden. Game over ;)
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Inläggav gadas » 2014-08-30 13:18:49

tahlia skrev:Anledningen till att man förutsätter att det handlar om normalintelligens är för att kriterierna säger att det inte får finnas en klinisk signifikant störning/försening i utvecklingen (språk etc). Det tolkar folk tydligen som motsvarande normalintelligent.

Aha. Kunde tänka mig det. Då skulle man kunna stryka - frågan är vilket.
gadas

Inläggav gadas » 2014-08-30 13:23:22

plåtmonster skrev:Till:

Inom diagnossystemet DSM-IV krävs i sammanfattning att personen har minst normal intelligens men genomsnittligt har dessa personer högre intelligens än befolkningen i stort.[5] Det krävs även en normal språklig förmåga och specifika intressen, men signifikant nedsatt social interaktionsförmåga.

Tror det borde duga som text?

Låter bra, men frågan är fortfarande om det har täckning i just DSM IV.

Bra sidospår, det behöver verkligen hittas statistik. Hittills har jag bara sett att det inte finns något vetenskapligt stöd för att personer inom autismspektrum skulle begå fler våldsbrott.
gadas

Inläggav plåtmonster » 2014-08-30 13:46:10

Det står väl i DSM-IV om det har täckning?

Ang sidospåret. Så behöver vi gå från frånvaro av bevis till en falsifiering.
plåtmonster

Inläggav sugrövmanövern » 2014-08-30 13:52:18

Befolkningen i stort innefattar väl alla som inte har Aspergers. Såsom personer med svåra förståndshandikapp.
sugrövmanövern

Anslöt: 2007-01-12

Inläggav Miche » 2014-08-30 14:07:40

gadas skrev:Hittills har jag bara sett att det inte finns något vetenskapligt stöd för att personer inom autismspektrum skulle begå fler våldsbrott.
Jag har snarare fått uppfattningen att det är personer med ADHD och psykopater som är överrepresenterade bland dömda brottslingar.
Miche

Inläggav Myrkr » 2014-08-30 14:12:51

Normal intelligens inbegriper väl hög intelligens - det utesluter enbart låg intelligens.
Myrkr

Anslöt: 2014-05-15

Inläggav gadas » 2014-08-30 15:33:13

Miche skrev:
gadas skrev:Hittills har jag bara sett att det inte finns något vetenskapligt stöd för att personer inom autismspektrum skulle begå fler våldsbrott.
Jag har snarare fått uppfattningen att det är personer med ADHD och psykopater som är överrepresenterade bland dömda brottslingar.

Ja, det tror jag stämmer.
gadas

Inläggav gadas » 2014-08-30 15:33:55

Myrkr skrev:Normal intelligens inbegriper väl hög intelligens - det utesluter enbart låg intelligens.

Tja, det kan man kanske säga. Men jag tänker på normal som mitt emellan hög och låg.
gadas

Inläggav gadas » 2014-08-30 15:35:08

sugrövmanövern skrev:Befolkningen i stort innefattar väl alla som inte har Aspergers. Såsom personer med svåra förståndshandikapp.

...och övriga med hög intelligens, det förekommer ju hos dem utan AS också...
gadas

Re: Sv: Asperger och intelligens på Wikipedia

Inläggav Titti » 2014-08-30 15:47:12

gadas skrev:
Myrkr skrev:Normal intelligens inbegriper väl hög intelligens - det utesluter enbart låg intelligens.

Tja, det kan man kanske säga. Men jag tänker på normal som mitt emellan hög och låg.

"Normal" är väl snarast genomsnittet +/- en standardavvikelse. Det lär motsvara IQ 85-115.
Titti

Anslöt: 2007-09-16

Inläggav Myrkr » 2014-08-30 16:27:13

Tror inte hög intelligens anses vara avvikande i detta avseende. Aspergare har inte låg intelligens, men de kan ha medel till hög, dvs, som "normala människor" dvs "normal intelligens".
Myrkr

Anslöt: 2014-05-15

Inläggav mondo beyondo » 2014-08-30 17:07:03

När jag gjorde min utredning och intelligenstestades så frågade jag vem jag jämfördes med för att få en placering på intelligensskalan och svaret var att det var nordiska kvinnor i min åldersgrupp. Har ngn statistik på hur olika åldersgrupper och olika nationer och olika kön fördelar sig på en 'normalkurva'? Detta måste vara känsligt ämne då man aldrig ser redovisningar av folkslags genomsnittliga intelligens eller mäns och kvinnors IQ jämfört med varandra eller bara jag som missat såna redovisningar :O

Till min förvåning hamnade jag ovanför normalkurvan jämfört med andra nordiska kvinnor i min ålder. Den intelligensen de lyckades mäta har då jag inte märkt nåt av.
mondo beyondo

Anslöt: 2007-07-04

Inläggav Miche » 2014-08-30 17:16:01

IQ är en ganska abstrakt grej, det är inte lätt för oss med en ojämn begåvningsprofil att dra nytta av vår intelligens. Dipparna i begåvningsprofilen gör att man kan verkar vara rätt korkad, åtminstone inom ett par olika områden.
Miche

Inläggav alixha » 2014-08-30 18:31:24

Tycker att det förklaras bra här på Wiki:
"Inom diagnossystemet DSM-IV krävs i sammanfattning att personen har normal intelligens..."

Det är relevant.
alixha

Anslöt: 2013-01-04

Inläggav plåtmonster » 2014-08-30 18:43:57

Apropå intelligens så kan detta vara relaterat:
"Trigger-Threshold-Target" model. Brain plasticity refers to the brain's ability to respond and remodel itself, and this model is based on the idea that autism is a genetically induced plastic reaction. The trigger is multiple brain plasticity-enhancing genetic mutations that may or may not combine with a lowered genetic threshold for brain plasticity to produce either intellectual disability alone, autism, or autism without intellectual disability. The model confirms that the autistic brain develops with enhanced processing of certain types of information, which results in the brain searching for materials that possess the qualities it prefers and neglecting materials that don't. "One of the consequences of our new model will be to focus early childhood intervention on developing the particular strengths of the child's brain, rather than exclusively trying to correct missing behaviors, a practice that may be a waste of a once in a lifetime opportunity," Mottron said.
plåtmonster

Inläggav mondo beyondo » 2014-08-30 19:58:42

Ja, låter bra! ^ Är det inte ideologin Montessori-pedagogiken har, var en och en lär sig efter sin egen lust och förmåga?
mondo beyondo

Anslöt: 2007-07-04

Re: Sv: Asperger och intelligens på Wikipedia

Inläggav slackern » 2014-08-30 20:22:05

Titti skrev:
gadas skrev:

"Normal" är väl snarast genomsnittet +/- en standardavvikelse. Det lär motsvara IQ 85-115.

Nix till det normala spannet hör 70-130.
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav Titti » 2014-08-30 20:29:32

slackern skrev:
Titti skrev:"Normal" är väl snarast genomsnittet +/- en standardavvikelse. Det lär motsvara IQ 85-115.

Nix till det normala spannet hör 70-130.

Det beror på hur hårt man snävar in det. Men du har rätt i att under 70 räknas man som utvecklingsstörd.

Om du betänker vilka svårigheter det kan medföra för en i mitten av det område vi räknar som normalt - 100 - att kommunicera med en som ligger under 70 så inser du snart att samma svårighet att kommunicera rimligtvis uppstår även åt andra hållet. En skillnad i IQ på 30 enheter medför stora svårigheter, vilket drabbar de högbegåvade. Inte enbart av godo alltså.

(nu lämnar vi diskussionen om vad IQ mäter för stunden)
Titti

Anslöt: 2007-09-16

Inläggav Pikachu » 2014-08-30 21:29:42

mondo beyondo skrev: Har ngn statistik på hur olika åldersgrupper och olika nationer och olika kön fördelar sig på en 'normalkurva'?

Medelålders personer presterar statistiskt sett bäst gällande de standardiserade batterierna i fråga om råpoäng. Men resultaten i IK-poäng är inte högre eftersom dom matchas med jämnåriga normeringsgrupper. Eftersom det "normala" värdet sätts till 100 i alla åldersgrupper så är medelpoängen 100. Men råpoängena skiftar och tenderar att bli bättre med åldern. När enäggstvillingstudier gjorts så verkar det som att intelligensens ärftlighet ökar med åldern och har vid en studie haft en hereditet på 0,88 när personerna fyllt 26år. Vilket motsvarar en biologisk ärftlighet på 88%.

Olika nationer presterar olika i avseende IK. En ganska skarp gränsdragning kan man se om man till exempel delar upp världen i stora block. Nordöstasien (Mongoloider), Europa (Kaukasoider) och Afrika (Negroider). Där asiaterna får en genomsnittlig poäng på 105, europeerna 100 och afrikanerna (avseende subsahariska Afrika) 70. kvoten på 105 motsvarar en 17-årings kognitiva mognad medans 100 motsvarar en 16-årings. Afrikanernas 70 svarar mot en elvaårings kognitiva mognad. En del hävdar att en kvot på 70 är utvecklingsstörning men det gäller inte för subsahariska afrikaner dom är inte utvecklingsstörda.

Det finns en kognitiv skillnad mellan män och kvinnor. Män är generellt bättre på att läsa kartor och att rotera tredimensionella objekt mentalt, medans kvinnor är bättre på det verbala. I fråga om hel IK så är värdena inte heller helt lika men väldigt snarlika. Det handlar om 3,6-4 poäng till männens fördel de senaste hundra åren av testning men har snarare de senaste åren svängt till kvinnornas fördel (har ingen statistik på omfattningen.) En ganska markant skillnad mellan könens kognitiva skillnader är distrubitionen av klusterresultat. Män tenderar att ligga i yttervärdena dv.s det är 5 gånger så stor chans för män att ha en IK på 70 eller lägre än kvinnor och andra sidan så är det 5 gånger troligare att män har en IK på 130 eller högre än kvinnor. Kvinnors resultat tenderar att ligga klustrade kring medelvärdet 100. Ju längre ut på normalfördelningskurvans ändar man kommer ju fler män i förhållande till kvinnor hittar man.

Defenitionerna: Kaukasoider, negroider och mongoloider är de antropologiska definitionerna av människans tre mest distinkt skilda grupperna.

Den etniska grupp som får högst resultat på tester är Ashenazim judarna med ett snittresultat på 110.

http://pt.wikipedia.org/wiki/IQ_and_the ... of_Nations
https://www.youtube.com/watch?v=cYe_jcmY7QE
http://www.iqcomparisonsite.com/SexDifferences.aspx
http://healthcorrelator.blogspot.se/201 ... -than.html
https://www.youtube.com/watch?v=-rfnbGpV0FI#
https://www.youtube.com/watch?v=Yuq1gu2CEm8
Pikachu
Bannad

Anslöt: 2009-06-14

Inläggav mondo beyondo » 2014-08-30 21:49:24

Pikachu, tack för infon!