Vad menas med integritet i umgänget med andra människor?
7 inlägg
• Sida 1 av 1
I boken "Autism: Relationer och sexualitet" av Gunilla Gerland står det så här i kaptilet om vänskap:
Vad menar Gunilla Gerland med Integritet i det här fallet?
En annan kvinna med Aspergers syndrom säger att det inte fungerar för henne att umgås med folk i samma ålder eller av samma kön som hon själv. Men att mycket äldre eller mycket yngre män går lättare.
Flera av de intervjuade med Aspergers syndrom säger liknande saker, att det är extra svårt att umgås med just jämnåriga.
Skälet till att det är svårt med jämnåriga kan dels handla om att man inte delar deras intressen, men några nämner också integriteten som en faktor, att man har ett stort behov av integritet i umgänget och att det är lättare att ha en distans som känns bra till personer som är påtagligt mycket äldre eller yngre än sig själv.
Vad menar Gunilla Gerland med Integritet i det här fallet?
- silent_wings
- Anslöt: 2010-01-20
Integritet betyder väl i sammanhanget att man kanske håller saker för sig själv, ställer lite krav på hur relationen skall fungera, att man inte är tillgänglig hur som helst osv.
Titel: Autism: relationer och sexualitet
Författare: Gunilla Gerland
Utg.datum: 2011-02-28
Upplaga: 2
Förlag: Studentlitteratur
ISBN: 9789144072364
Titel: Autism: relationer och sexualitet
Författare: Gunilla Gerland
Utg.datum: 2011-02-28
Upplaga: 2
Förlag: Studentlitteratur
ISBN: 9789144072364
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
Exakt. Dessutom ligger man oftast i ofas med jämnåriga, något som verkar hänga med hela livet. Dom som är äldre ligger ofta mer i samma fas som mej medan dom som är betydligt yngre ser med respekt och beundran på det man lyckats med i livet. Jämnåriga tycks oftast bara se det som är annorlunda och konstigt med en.
- Kostymhippie
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2011-10-12
-Gränsbevakning.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
Jag tror också det handlar mycket om att en person med Asperger inte förstår sig på det här med avundsjuka. Man har svårt att förstå att andra blandar ihop det man själv har med det andra har. För mig är det två helt skilda saker.
Därför blir det alltid faiter med andra som har det ungefär lika som en själv. Jag tycker oftast att andra har det lite bättre än oss på många sätt men det är ändå alltid de som blir avundsjuka på det vi har. Det finns många som missunnar en allt.
Lättare att vara med någon som inte är där man själv är i livet.
Därför blir det alltid faiter med andra som har det ungefär lika som en själv. Jag tycker oftast att andra har det lite bättre än oss på många sätt men det är ändå alltid de som blir avundsjuka på det vi har. Det finns många som missunnar en allt.
Lättare att vara med någon som inte är där man själv är i livet.
Integritet.... det är för mig t.ex. såna människor som går sin egen väg och inte låter sig påverkas av andra. Folk som inte behöver andra människor, eller som åtminstone inte låter dem märka att de behöver andra.
Den som har integritet låter sig inte tvingas el lockas att göra något hen inte vill. Hen försvarar sina gränser "hit men inte längre". Vilket alltså kan vara svårt om man är med i ett gäng av jämnåriga, där alla förväntas vara lika och intresserade av samma saker. Denna likhet slipper man förvänta hos dem som inte är jämnåriga.
Återgå till Övriga Aspergerfrågor