Undersökning: Frågor till ungdomar med Asperger?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Insanity » 2013-11-12 19:45:54

Av ren nyfikenhet har jag varit sugen en längre tid att utföra en undersökning av ungdomar med Asperger som går på gymnasiet, bara som en kul grej och inget annat.

Eftersom jag studerar i en skola med över 1000 elever och det finns elever från alla olika linjer som har asperger och skolan erbjuder speciellt stöd i ett rum där ett dussintals elever besöken dagligen så är det ju inte helt omöjligt.

Planen är att dra ut massa frågepapper med Ja/Delvis/Nej kryssrutor för att göra det så simpelt som möjligt att svara på frågorna (anonymt) sedan ge dom till lärarna som ansvarar för extra stödet (deras godkännande redan) och låta eleverna som frivilligt vill fylla i det helt enkelt.

Resultaten lär ju utan tvekan variera kraftigt eftersom det är väldigt individuellt från person till person.

Dock så behöver jag lite mer frågor att lägga till, söker därför idéer för frågor att använda, allt mellan himmel och jord, AS relaterat eller inte, behöver intressenta frågor som kan vara värd att fråga!

Beklagar flummet jag skrivit, förhoppningsvis förstår dom flesta vad jag försöker komma fram till :oops:
Insanity
Ny medlem

Anslöt: 2013-02-10

Inläggav plåtmonster » 2013-11-12 20:23:33

Frågan är om de eleverna verkligen har nytta av denna undersökningen? och om det utgör en risk för deras integritet.
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Inläggav MissMyDad » 2013-11-12 20:57:45

Jag fick göra en sådan undersökning, dock i sista året i grundskolan. Jag gick i en special klass för aspergers o autism.

Det var frågor om hur vi upplevde vardagen, skoluppgifterna och annat om samhällets funktioner.

Men jag tycker inte om att bli behandlad som en fullkomlig främling i samhället, utan vill bli behandlad som alla andra.
Visst jag har Aspergers men gillar inte samhället ser ner på mig!
MissMyDad
Ny medlem

Anslöt: 2013-11-12

Inläggav Lyysa » 2013-11-12 21:15:54

Det är ju du som vill göra undersökningen då borde du väl själv veta vad du vill fråga. Annars är det väl onödigt att göra en undersökning bara för att "göra" en?
Lyysa

Anslöt: 2013-03-15

Återgå till Övriga Aspergerfrågor

Logga in