Stormen kommer! :( :)

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav gadas » 2013-10-28 21:32:50

Vid närmare eftertankes kranka blekhet kanske man inte ska skoja för mycket om det - det har nog inte börjat här än.
gadas

Anslöt: 2012-10-21

Inläggav nallen » 2013-10-28 21:33:03

Det gick inte många minuter efter att jag skrev föregående inlägg innan det började knaka lite i fönstren, så nu blåser det i alla fall mer än det gjort tidigare under dagen.
nallen

Anslöt: 2006-08-27

Inläggav Kahlokatt » 2013-10-28 21:35:03

St. Jude? På nyheterna sade de att den heter Simone.
Lugnt här på Uppsalaslätten. Tycker faktiskt det skulle vara lite spännande med storm, så länge ingen dör eller skadas förstås. Hoppas att alla hemlösa har någonstans där de kan vara trygga.
Kahlokatt

Anslöt: 2008-10-08

Re: Stormen kommer! :( :)

Inläggav Asperger76 » 2013-10-28 21:37:37

Man ska inte glömma att Gudrun var en så kallad hundraårsstorm. Det tar ett tag innan man glömmer den, och när man glömt den kommer den utan förvarning igen. Eller kanske inte utan förvarning i fortsättningen tack vare modern teknologi...
Asperger76

Anslöt: 2013-04-10

Inläggav gadas » 2013-10-28 21:42:44

Kahlokatt skrev:St. Jude? På nyheterna sade de att den heter Simone.

Jag lovar att vi ska klara ut detta så fort det lagt sig, ingen oskyldig ska behöva bli anklagad (särskilt inte en jude) :P
gadas

Inläggav gadas » 2013-10-28 22:07:49

Måste vara första gången i svensk historia som den varmaste platsen stängts av för all trafik - Ölandsbron toppade med 14 grader kl 19.
gadas

Inläggav Kevlarsoul » 2013-10-28 22:46:04

Hann i alla fall göra det jag skulle innan jag började, stormen kom till Borås först vid 21-tiden. :D
Kevlarsoul

Anslöt: 2006-12-08

Inläggav Chilehead » 2013-10-28 23:07:08

uppe i Högsbo GBG så blåser det knappt alls. Har balkongdörren öppen och den brukar slå igen vid minsta blåst men den står helt stilla
Chilehead

Anslöt: 2008-06-26

Inläggav Alien » 2013-10-29 1:38:06

Kahlokatt skrev:St. Jude? På nyheterna sade de att den heter Simone.

Här i Sverige, ja. I Storbritannien heter den St Jude, i Tyskland Christian.

Lugnt här på Uppsalaslätten. Tycker faktiskt det skulle vara lite spännande med storm, så länge ingen dör eller skadas förstås. Hoppas att alla hemlösa har någonstans där de kan vara trygga.

När det stormar el bara blåser hårt får jag svårt att sova. En slags instinktiv ångest.

Det hjälper inte att hålla sig inomhus heller, en flicka i England dog i sitt hem när att träd föll över husvagnen där hon låg och sov. En pojke försvann när han simmade i havet (den här tiden?).

Läste att det var 54 sekundmeter i Danmark. Simone är alltså inte en storm utan en orkan.
Alien
Assistent

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav plåtmonster » 2013-10-29 1:42:10

gadas skrev:Ölandsbron toppade med 14 grader kl 19.

Sjönk temperaturen med 14 °C ? på hur lång tid isåfall?

Det är framförallt klena bostäder där det finns tunga strukturer i närheten som kan falla ner som utgör en fara. Det är dock mycket farligare utomhus där inget skyddar och ingen förvarning finns. Inomhus så träffas ju väggar mm som lär knacka en stund innan det ger med sig.
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Inläggav kiddie » 2013-10-29 7:10:47

rapchic skrev:Ni som bor i stormområdet har väl fyllt på med vattendunkar, enkel mat, tändstickor, ljus, ficklampor osv

Jag kommer fylla vattendunkarna snart och jag bor inte ens i stormområdet (men då får vi strömavbrott långt innan det blir storm också)

Det har jag alltid. Och batteriradio. Köpte nyss en ny ficklampa för att ha om strömmen går. Det är ju inte bara saker man vet i förväg som kan hända. Vi hade ett långt strömavbrott en gång, hela stan var kolsvart som utplånad fråm jordens yta. Då var det rätt skönt att veta vad som hände samt veta att mat och vatten finns. Nu kan man säkert ringa ett tag eftersom tornen har viss backup (vet inte hur fort den tar slut...) men då hade inte många mobil. Skulle vilja slå ett slag för ficklampan, det kan vara lite vanskligt med stearinljus. Finns även dynamolampor av väldigt skiftande kvalitet, de som är bra gillar jag iom inga batterier.
kiddie
Inaktiv

Anslöt: 2013-02-23

Inläggav kiddie » 2013-10-29 7:14:27

Skönt se andra oxo förberett sig! :-)Happy
kiddie
Inaktiv

Inläggav rapchic » 2013-10-29 7:22:14

kiddie skrev:
rapchic skrev:Ni som bor i stormområdet har väl fyllt på med vattendunkar, enkel mat, tändstickor, ljus, ficklampor osv

Jag kommer fylla vattendunkarna snart och jag bor inte ens i stormområdet (men då får vi strömavbrott långt innan det blir storm också)

Det har jag alltid. Och batteriradio. Köpte nyss en ny ficklampa för att ha om strömmen går. Det är ju inte bara saker man vet i förväg som kan hända. Vi hade ett långt strömavbrott en gång, hela stan var kolsvart som utplånad fråm jordens yta. Då var det rätt skönt att veta vad som hände samt veta att mat och vatten finns. Nu kan man säkert ringa ett tag eftersom tornen har viss backup (vet inte hur fort den tar slut...) men då hade inte många mobil. Skulle vilja slå ett slag för ficklampan, det kan vara lite vanskligt med stearinljus. Finns även dynamolampor av väldigt skiftande kvalitet, de som är bra gillar jag iom inga batterier.

Själv tycker jag att ljus är mer praktiskt inne (oljelampor med dom har vi många av) ficklampor är mer praktiskt ute däremot. Vi har ju strömavbrott då och då så vi har det mesta hemma (tvättvatten har vi alltid ståendes, dricksvatten tar vi ur rören då strömmen gått som det är nu)

alla har ju däremot inte sånt här fixat.

filtar kan ju vara bra att ha också med tanke på hur snabbt kallt det kan bli då strömmen går.
rapchic

Anslöt: 2008-02-22

Inläggav kiddie » 2013-10-29 7:58:35

Ovanligt att Sverige döper stormar. Vi tar ju Norges namn men stormen var inget för dem så tydligen har vi för ovanlighetens namn döpt en storm och tog dagens namn i almanackan.

Skumt eftersom de alltid varit så emot att namna stormarna.

Men bra idé att ta dagens namn. Då blir det ju enkelt att relatera till.
kiddie
Inaktiv

Inläggav kiddie » 2013-10-29 8:06:17

rapchic skrev:Själv tycker jag att ljus är mer praktiskt inne (oljelampor med dom har vi många av) ficklampor är mer praktiskt ute däremot. Vi har ju strömavbrott då och då så vi har det mesta hemma (tvättvatten har vi alltid ståendes, dricksvatten tar vi ur rören då strömmen gått som det är nu)

alla har ju däremot inte sånt här fixat.

filtar kan ju vara bra att ha också med tanke på hur snabbt kallt det kan bli då strömmen går.

Ja filtar är skitbra att ha. Ibland kan man hitta jättebra yllefiltar på loppis för en spottstyver. Min mormor hade alltid yllefilt till oss i påslakanet eftersom hon sparade lite på eldningen, bra idé. Fast alla filtar är bra.

Tror det beror på vem när det gäller ljus. Jag är van med fotogenlampor iom jag levt med sådana under en period. Gillar oxo ljus om man är i ett rum. Dock vet jag andra (vissa grannar här) som går ifrån rum utan att släcka ljusen och sådant gör mig rädd. De borde endast tillåtas ficklampa! ;) Enda ljusen jag har är dock hängande lyktor och en krona. Detta för att mina missemånsar är helt orädda för eld. De skulle kunna svepa förbi och sätta eld på sig själva!

Så don efter person. :)

Sedan läser jag oxo hellre till ficklampa eftersom mina åldrade ögon tycker det är lättare. Minns när jag var tonårig och sa "Mamma, varför går du till under lysröret för att läsa saker? Det syns ju jättebra iallafall!" Dags käka upp mina ord.... :-)002
kiddie
Inaktiv

Inläggav Trollmor » 2013-10-29 12:17:45

Jag har fortfarande både ström och telefon. :D Glad överraskning!

Fördelen med ficklampor är att de inte är lika brandfarliga som öppen eld.

Blir det utanför ämnet att forsätta resonera om katastrofberedskap?
Trollmor

Anslöt: 2010-08-01

Inläggav kiddie » 2013-10-29 12:34:59

Vi kanske kan starta en ny tråd om det eftersom det både är viktigt och intressant!
kiddie
Inaktiv

Inläggav gadas » 2013-10-29 13:06:39

plåtmonster skrev:
gadas skrev:Ölandsbron toppade med 14 grader kl 19.

Sjönk temperaturen med 14 °C ? på hur lång tid isåfall?

Sjönk?! :? Temperaturen var 14 grader kl 19 på Ölandsbron enligt SVT Text och bron var då avstängd för all trafik. Möjligen var det så att den BLEV varmast när den redan var avstängd - också ett svårslaget rekord...
gadas

Inläggav gadas » 2013-10-29 13:15:42

Jaha, då kanske man törs sammanfatta denna fruktansvärda orkan som - en flopp.

Att döma av SMHIs observationer i alla fall. Göteborg hade inte ens hård bris...
Det enda ställe på SMHIs karta som hade kuling var Helsingborg.
Malmö hade nätt och jämnt storm i byarna.
Men här har det i alla fall blåst ner en del löv!

Haddock fick rätt mot Tintin den här gången:
- En fin liten bris!
- Va! Är det inte full storm??
gadas

Inläggav Kanin » 2013-10-29 14:24:48

gadas skrev:Jaha, då kanske man törs sammanfatta denna fruktansvärda orkan som - en flopp.

Att döma av SMHIs observationer i alla fall. Göteborg hade inte ens hård bris...
Det enda ställe på SMHIs karta som hade kuling var Helsingborg.
Malmö hade nätt och jämnt storm i byarna.
Men här har det i alla fall blåst ner en del löv!

Hallands Väderö hade som mest en medelvind på 31 m/s med 42 m/s i byarna (http://www.smhi.se/vadret/vadret-i-sverige/Maxmin).
Senast redigerad av Kanin 2013-10-29 14:35:51, redigerad totalt 1 gång.
Kanin

Anslöt: 2011-09-20

Inläggav plåtmonster » 2013-10-29 14:33:19

20 m/s är nog för att luta sig emot vinden..

kiddie skrev:Vi kanske kan starta en ny tråd om det eftersom det både är viktigt och intressant!

Har skapat en.. Katastrofberedskap - tips och funderingar
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Inläggav Miche » 2013-10-29 14:49:39

gadas skrev:Jaha, då kanske man törs sammanfatta denna fruktansvärda orkan som - en flopp.

Det var värst på Skånes västkust och så har några områden drabbats av strömavbrott pga nedblåsta träd över kraftledningarna bl.a. i Halland och södra Västergötland.
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav Trollmor » 2013-10-30 19:03:16

Det blev ingen katastrof av Gudruns kaliber. Det tycker jag är jättebra! :)
Trollmor

Anslöt: 2010-08-01

Inläggav Alien » 2013-10-31 1:13:11

Det förekom tydligen dödsfall i Storbritannien och Tyskland, så det var ju katastrof nog. I Sverige klarade vi oss.

Men en stackars älg träffades av ett träd och dog.

Låter inte roligt att vara utan ström flera dagar:

DN skrev:Strömlösa hushåll på landsbygden kan få vänta i flera dygn på att återfå elen. Därför uppmanas de kontakta släkt och vänner för att slippa övernatta i köld och mörker.

Som mest förlorade 78.000 av elbolaget Eons kunder sin ström efter stormen ”Simones” framfart. Tidigt på tisdag morgon var runt 60.000 hushåll fortfarande strömlösa.

De som drabbats av elavbrott och som bor långt ute på landet kan i värsta fall räkna med flera dygn utan el.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/stroml ... os-vanner/

Naturens krafter skrämmer mig. Då slipper vi ändå vulkaner, jordbävningar och tsunami.
Alien
Assistent

Anslöt: 2007-08-13

Återgå till Tipsa medlemmarna

Logga in