OCD och relationer - söker råd

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav dpstudio » 2012-10-26 20:28:54

Hej fick tips om att någon här kanske skulle kunna hjälpa mig med lite info om hur jag som vän kan agera. det är så att jag träffat en underbar prinsessa som har någon form av OCD vi har kommit varandra jätte nära. jag läser allt jag kommer över om OCD och förstår väll det hyfsat men det finns knappt någon info OCD och relationer så jag tänkte höra om någon vill dela med sig lite av vad som får dem att må bra/dåligt osv.

Co-Admin: bytte namn på tråden så det blir lättare att se vad den handlar om
dpstudio
Ny medlem

Anslöt: 2012-10-26

Inläggav svarabhaktivokal » 2012-10-27 8:33:12

Jag föredrar följande bemötande:

- Diskutera inte det ologiska i mina tvångshandlingar/-tankar. Det hjälper inte och får mig bara att känna mig dum.

- Om jag inte skadar någon så låt mig utföra det jag behöver utföra ifred. Det är inte ditt jobb att hjälpa mig att träna bort mina tvång.

- Man får skratta lite grann (åtminstone åt mig, kan ju inte tala för nån annan), för det hjälper mig att avdramatisera och förankrar mig lite mer i verkligheten.

- Respektera att mina tvångshandlingar/-tankar kan kännas lika viktiga för mig som att andas. Avbryt mig inte och försök inte stoppa mig när jag är upptagen med dem. Jag får bara panik och mår dåligt. Jag måste få träna bort dem i min egen takt.

Jag har och har haft ganska harmlösa tvångshandlingar, så en annan approach krävs troligen om tvångshandlingarna är av skadligare slag.
svarabhaktivokal

Anslöt: 2009-10-30

Återgå till Övriga Aspergerfrågor

Logga in