Norton Utilities Ultimate + Norton Secure VPN viktigt?

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

Moderatorer: Alien, atoms

Norton Secure VPN.?

Inläggav manne » 2025-08-27 20:35:19

https://se.norton.com/products/norton-vpn

jag surfar med trådlöst wi-fi internet så min fråga är då behöver jag använda tjänsten Norton Secure VPN :o :-)063 :?:

https://www.pcforalla.se/article/171900 ... e-vpn.html

Glömmer i bland bort att slå på Norton Secure VPN :cry: måste jag använda Norton Secure VPN :o :-)063 :?:
Är det inte säkert att surfa utan den inställningen och den tjänsten . :o :-)063 :?:

någon som vet något mera :o :-)063 :?:
manne

Anslöt: 2007-08-23

Inläggav Ignatius » 2025-08-28 15:47:21

Det är "säkert" att surfa utan VPN. Datorn för inte mer virus, trojaner och dylikt än om du har VPN på.
Men utan VPN kan webbsidor och företag som Google spåra dig och kartlägga exakt vad du gör. Myndigheter och rättsväsende kan få tag på dig om du gör något olagligt.
Ignatius

Anslöt: 2019-05-05

Inläggav manne » 2025-08-28 15:52:46

Ignatius skrev:Det är "säkert" att surfa utan VPN. Datorn för inte mer virus, trojaner och dylikt än om du har VPN på.
Men utan VPN kan webbsidor och företag som Google spåra dig och kartlägga exakt vad du gör. Myndigheter och rättsväsende kan få tag på dig om du gör något olagligt.

ok tack jag har en trådlös router (Wi-Fi-) men då så är inte VPN livsnödvändigt :o :-)063 :?:
manne

Inläggav Ignatius » 2025-08-28 21:20:20

Du kan surfa och göra allt utan VPN. VPN:s funktion är att du ska bli "anonym" på Internet. Detta kan vara livsnödvändigt om du är terrorist och vara bra om du gör saker som kan vara straffbara (fildela, hota folk till livet etc). Dessutom blir det betydligt svårare för Google, Facebook, Microsoft med flera företag att spåra dig och se vad du håller på med.

Eftersom du har en router går det ofta att installera VPN-tjänsten på den. Då går all surf via VPN automatiskt. Om du inte kan en del om routrar och nätverk är detta dock ganska svårt.
Ignatius

Inläggav manne » 2025-09-14 1:18:23

Ignatius skrev:VPN.

Men kan man bli hackad om man inte har VPN i gång då :o :-)063 :?:
manne

Inläggav manne » 2025-09-14 8:33:58

Ignatius skrev:Du kan surfa och göra allt utan VPN. VPN:s funktion är att du ska bli "anonym" på Internet. Detta kan vara livsnödvändigt om du är terrorist och vara bra om du gör saker som kan vara straffbara (fildela, hota folk till livet etc). Dessutom blir det betydligt svårare för Google, Facebook, Microsoft med flera företag att spåra dig och se vad du håller på med.

Eftersom du har en router går det ofta att installera VPN-tjänsten på den. Då går all surf via VPN automatiskt. Om du inte kan en del om routrar och nätverk är detta dock ganska svårt.

då så gör det inget att jag glömmer att slå på VPN ibland :o :-)063 :?:
manne

Inläggav manne » 2025-09-14 8:48:03

Ignatius skrev:Du kan surfa och göra allt utan VPN. VPN:s funktion är att du ska bli "anonym" på Internet. Detta kan vara livsnödvändigt om du är terrorist och vara bra om du gör saker som kan vara straffbara (fildela, hota folk till livet etc). Dessutom blir det betydligt svårare för Google, Facebook, Microsoft med flera företag att spåra dig och se vad du håller på med.

kan säga om jag kollar Youtubes videos så måste jag slå av VPN för att kunna kolla annars så går det inte att se :cry:
manne

Inläggav Julianus » 2025-09-14 10:03:46

Jag har fram till förra året använt Windows Defender. På min sysselsättning så används dock ett annat antivirusprogram som är riktigt bra, mycket bättre än Norton och McAfee.

Använder ett program som heter Eset NOD32, det är riktigt bra :D
Är supernöjd med den :) Förnyade licensen nyligen, betalade 599.85 kronor för ett helt år.
Ungefär 50 kronor i månaden :)
Julianus

Anslöt: 2013-11-03

Inläggav manne » 2025-09-14 11:54:57

jag är väldigt rädd för att bli hackad :cry: :-)Crying

så VPN behövs inte :o :-)063 :?:
manne

Inläggav Julianus » 2025-09-15 19:46:34

manne skrev:

Det finns inställningar i datorn du kan göra om du vill undvika att bli hackad.
VPN är nånting helt annat.
Julianus

Inläggav manne » 2025-09-15 22:48:45

Julianus skrev:
manne skrev:

ok tack kan inget om datorer eller program :cry: :-)Crying
manne

Inläggav Julianus » 2025-09-16 20:33:36

manne skrev:
Julianus skrev:
manne skrev:

ok tack kan inget om datorer eller program :cry: :-)Crying

Finns ett sätt att kolla om det finns obehöriga som har tillgång till din dator.
Här är ett tips.

Håll in Windows-knapp och bokstaven R.
En ruta som heter Kör kommer upp. Skriv in netplwiz.
Kommer sen en ruta som heter Användarkonton. Om det finns fler konton, hög risk för att bli hackad.
Ta bort konton du inte känner igen. Klart :-)Happy
Julianus

Inläggav Dagobert » 2025-09-16 20:50:37

Julianus skrev:Finns ett sätt att kolla om det finns obehöriga som har tillgång till din dator.
Här är ett tips.

Kommer sen en ruta som heter Användarkonton. Om det finns fler konton, hög risk för att bli hackad.
Ta bort konton du inte känner igen. Klart

Jag skulle inte göra det, det verkar är riskabelt för någon som inte är hemma på datorer.
Risk att SKAPA problem.

Copilot säger:

"Verktyget kan visa en lista över användarkonton på datorn, vilket kan hjälpa någon att se om det finns konton som inte borde vara där. Men här är några viktiga saker att tänka på:

- Varför det kanske inte är bästa tipset för nybörjare
• Gränssnittet är gammalt och inte särskilt användarvänligt. Det kan vara förvirrande för någon som inte är van vid datorinställningar.
Det visar inte allt. Vissa konton (t.ex. systemkonton eller dolda administratörskonton) syns inte alltid där.
• Risk för misstag. Om man råkar ändra något – t.ex. aktiverar automatisk inloggning – kan det påverka säkerheten.

För någon som är ovan vid datorer är det enklare att:
1. Gå till Inställningar > Konton > Familj och andra användare
Där visas alla vanliga användarkonton.
eller
2. Öppna Kommandotolken och skriva:
net user
Det ger en lista över alla konton – även de som inte syns i Inställningar.

Om man misstänker att det finns okända konton:
• Kolla om datorn har varit delad med andra.
• Se om konton har ovanliga namn eller skapats nyligen.
• Kontrollera om kontona har administratörsrättigheter – det är extra viktigt."
Dagobert

Anslöt: 2010-11-30

Inläggav manne » 2025-09-16 20:57:52

Dagobert skrev:
Julianus skrev:Finns ett sätt att kolla om det finns obehöriga som har tillgång till din dator.
Här är ett tips.

Ta bort konton du inte känner igen. Klart

Jag skulle inte göra det, det verkar är riskabelt för någon som inte är hemma på datorer.
Risk att SKAPA problem.

Copilot säger:

"Verktyget kan visa en lista över användarkonton på datorn, vilket kan hjälpa någon att se om det finns konton som inte borde vara där. Men här är några viktiga saker att tänka på:

- Varför det kanske inte är bästa tipset för nybörjare
• Gränssnittet är gammalt och inte särskilt användarvänligt. Det kan vara förvirrande för någon som inte är van vid datorinställningar.
Det visar inte allt. Vissa konton (t.ex. systemkonton eller dolda administratörskonton) syns inte alltid där.
• Risk för misstag. Om man råkar ändra något – t.ex. aktiverar automatisk inloggning – kan det påverka säkerheten.

För någon som är ovan vid datorer är det enklare att:
1. Gå till Inställningar > Konton > Familj och andra användare
Där visas alla vanliga användarkonton.
eller
2. Öppna Kommandotolken och skriva:
net user
Det ger en lista över alla konton – även de som inte syns i Inställningar.

Om man misstänker att det finns okända konton:
• Kolla om datorn har varit delad med andra.
• Se om konton har ovanliga namn eller skapats nyligen.
• Kontrollera om kontona har administratörsrättigheter – det är extra viktigt."

precis överkurs för min del :cry: på tok för svårt :cry:
manne

Inläggav Ignatius » 2025-09-16 21:27:51

manne skrev:precis överkurs för min del :cry: på tok för svårt :cry:

Då är det bara att se sanningen i vitögat: Sluta bry dig! Ha igång Windows Defender och ev. säkerhetsprogram. Använd datorn som vanligt. Om du blir hackad finns det ändå inget du kan göra. Har man igång Windows inbyggda skydd är man bra skyddad så länge man inte gör idiotiska saker.
Ignatius

Inläggav manne » 2025-09-16 21:57:09

Ignatius skrev:Windows Defender

jag har igång dessa program och Norton antivirus :-)049 :-)Happy :D
manne

Återgå till IT-forum

Logga in