Noaks ark eller ett fängelse?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav manne » 2026-08-20 22:21:22

Djurparkskriget
Frågan om djurs rätt till bra liv har börjar skapa konflikter bland såväl djurparksägare som forskare. En engelsk djurparksägare vill stänga ner Europas djurparker och förvilda djuren, trots att han själv driver två zoon. I Sverige hävdar djurparkerna själva att de behövs mer än någonsin. Samtidigt sker återkommande skandaler med rymmande djur och dödade djurskötare. Kan man besöka djurparker med gott samvete?
https://www.svtplay.se/djurparkskriget

https://www.svtplay.se/video/KnDggQb/dj ... t-fangelse
Del 1.Noaks ark eller ett fängelse?

så vad säger ni håller på att kollar på denna nu och hör inte djur hemma i det vilda i national parker men med skydd i stora national parker i stället de vill väl också ha frihet och leva ett liv i det vilda :o :-)063 :?:
manne

Anslöt: 2007-08-23

Inläggav manne » 2026-08-21 9:40:36

så klart att man skall återrehabilitera djuren och återanpassa dem i det vilda :-)063

Djur i fångenskap mår inte bra utan blir stressade att leva hela sina liv i fångenskap. :cry:

Minns att jag på 90 talet var med min mormor på skansen och såg järven där som levde hela sitt liv i ett litet inhägnat område och den hade mycket hög ångest och sprang runt i cirklar och jagade sin egen svans på grund av stress och oro den fick av att leva hela sitt liv i fångenskap :cry:
järven är van att vandra långa sträckor flera mil om dagen.
Och då bo på en väldigt liten yta ca 60 kvadrat meter och inte kunna vandra och ströva fritt under sitt liv så klart att den blir galen då :o :-)063 :?: :cry:

sedan i djurparkerna så blir det inavel och gen polen och genetiskt fel och en del av dessa djur blir aldrig helt friska genetiskt.
Och djurparkerna världen över avlivar varje år vuxna och helt friska djur för att undvika inavel och helt enkelt för att det inte finns plats åt dem i burarna eller i det lilla inhägnade området där de förväntas leva hela sina liv i fångenskap :cry:

Jag håller på att kollar andra delen av programmet nu :cry:
manne

Inläggav manne » 2026-08-21 10:00:07

binturong

där har jag också sätt detta djur med min mamma och mina syskon och detta djur bodde i en liten bur stort som ett rum på liten trång yta och där så fick den bo under resten av sitt liv :cry:

Binturongberikning Parken Zoo

https://parkenzoo.se/

så klart att dessa djungel djur inte är skapt att sitta i en liten bur under hela sitt liv :o :-)063
och aldrig komma ut i frihet.

den hade heller inget vatten drag eller pool där den kunde svalka sig och bada under högsommaren.
alla eller de flesta djur tycker ju också om att svalka sig i vatten och bada och rena sig och tvätta sig under sommaren och för att bli kvitt parasiter mm på kroppen .
manne

Inläggav manne » 2026-08-21 11:56:09

mera ex på att man inte skall ha valar inspärrade i en bassäng livet ut har sätt denna dokumentär för ett par år sedan :-)Happy

Dessa valar simmar tusentals mil varje dag i havet i friheten men i en bassäng så simmar dessa bara runt i Cirklar hela dagarna. :cry:
manne

Inläggav manne » 2026-08-21 17:17:28

någon som också har sätt de båda två avsnitten och vill kommentera eller vad tycker ni :o :-)063 :?:
manne

Inläggav Huggorm » 2026-08-21 19:42:42

Min lokala djurpark, Nordens Ark, tror jag i alla fall gör mer gott än ont. De föder upp utrotningshotade djur och förbered för att släppa ut dom i det vilda igen. Sedan har jag sett en del djurparker utomlands där djuren har det fruktansvärt dåligt.
Huggorm

Anslöt: 2011-12-12

Inläggav manne » 2026-08-21 19:59:20

Huggorm skrev:Min lokala djurpark, Nordens Ark, tror jag i alla fall gör mer gott än ont. De föder upp utrotningshotade djur och förbered för att släppa ut dom i det vilda igen. Sedan har jag sett en del djurparker utomlands där djuren har det fruktansvärt dåligt.

precis som den där mannen i dokumentären han drev djurparker eller stora djurparks områden sedan så åter rehabiliterade han djuren tillbaka till det vilda från där de kom ifrån och han sa det många av dessa djur kan släppas ut i det vilda igen på nytt :-)Happy
manne

Inläggav manne » 2026-08-21 20:09:33

Binturongberikning Parken Zoo

Ja som tex järven i skansen som jag och min mormor såg under 90 talet som stressande sprang runt i cirklar och jagade sin svans :cry:

eller den där Binturong som jag och min familj såg år 2011 något som bodde i en liten varm bur och den hade inget bad vatten där och den kunde inte bada eller simma eller tvätta sig :cry:

Binturong Parken Zoo
manne

Inläggav manne » 2026-08-25 11:39:55

Så någon som har sätt dessa 2 avsnitten och vill kommentera :o :-)063 :?:
manne

Inläggav manne » 2026-08-27 9:47:37

så någon som har några svar vad är alternativet till djurparkerna då :o :-)063 :?:

kan man skapa en massa stora nationalparker i världen och återrehabilitera djuren och släppa ut dem efter alla år i fångenskap :o :-)063 :?:
manne

Inläggav manne » 2026-08-27 10:48:27

här är detta djuret björn katten på detta zoo hade den i alla fall tillgång till bad vatten så att den kan bada och simma :-)Happy och tvätta sig

jag tycker i alla fall att det är fruktansvärt om dessa under hela sitt liv måste bo i en liten bur och aldrig
kunna komma ut på promenader och inte kunna ströva och vandra fritt i naturen :-)063 :cry:
manne

Inläggav manne » 2026-08-28 9:07:33

så vad tyckte ni om dokumentären förtjänar inte djuren frihet och kan leva sitt liv i friheten :o :-)063 :?:

de kan väl bo i stora national parker i stället för i fängelset :o :-)063 :?:

tror att de blir olyckliga och mår dåligt att vara inspärrade hela livet :o :-)063 :?:
manne

Inläggav manne » 2026-09-06 9:01:53

Någon som har sätt dessa 2 avsnitten och vill uttala sig :o :-)063 :?:
manne

Återgå till Intressanta intressen

Logga in