När man har en låt på hjärnan

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Pratglad » 2025-06-25 22:38:55

Ni vet den där känslan när man kan lite av texten på en låt, melodin men kan för fasiken inte komma på vilken låt det är?
Så har jag jämnt/jämt haha
Men kan försöka
Låten är gammal och låter som en sån där låt som fanns på de där gamla cd skivorna med aqua mm
Jag tror att texten går någonting med my heart tonight for me and you , you make my dreams come true /make belive my dreams come true något sånt. Det är en tjej som sjunger.

Det är refrängen, sen kan jag tyvärr inte säga mer om låten. Jag är ganska säker på att det är en låt som finns. Annars har jag hittat på en låt i mitt huvud, från andra låtar möjligtvis.
Pratglad

Anslöt: 2024-10-23

Inläggav Dagobert » 2025-06-26 2:18:05

Pratglad skrev:Låten är gammal och låter som en sån där låt som fanns på de där gamla cd skivorna med aqua mm
Jag tror att texten går någonting med my heart tonight for me and you , you make my dreams come true /make belive my dreams come true något sånt. Det är en tjej som sjunger.

Jag gav ChatGPT den beskrivningen och fick det här svaret:
ChatGPT skrev:Det låter väldigt mycket som låten “I Can Lose My Heart Tonight” med C. C. Catch (1985). Texten innehåller rader som “I can lose my heart tonight” och handlar om kärlek i natt — vilket stämmer ganska bra med beskrivningen “my heart tonight” och “dreams come true”. Dessutom sjunger en kvinna i typisk 80‑tals synthpop‑stil, precis som på de gamla CD‑samlingarna Aqua och liknande fanns på.

Men AI är väl fusk; man behöver aldrig undra, veta eller kunna nånting längre.
Dagobert

Anslöt: 2010-11-30

Inläggav Pratglad » 2025-07-04 0:30:14

Dagobert skrev:
Pratglad skrev:Låten är gammal och låter som en sån där låt som fanns på de där gamla cd skivorna med aqua mm

ChatGPT skrev:Det låter väldigt mycket som låten “I Can Lose My Heart Tonight” med C. C. Catch (1985). Texten innehåller rader som “I can lose my heart tonight” och handlar om kärlek i natt — vilket stämmer ganska bra med beskrivningen “my heart tonight” och “dreams come true”. Dessutom sjunger en kvinna i typisk 80‑tals synthpop‑stil, precis som på de gamla CD‑samlingarna Aqua och liknande fanns på.

Lite osäker däremot är det en väldigt bra låt :) men mer likt kanske s club gruppen låtar men tror inte det är dom heller , tror tyvärr det var någon random tjej eller så har jag hittat på en melodi från olika låtar men det låter som en riktig låt /bekant.
Pratglad

Inläggav Pratglad » 2025-07-04 0:31:49

Pratglad skrev:
Dagobert skrev:

Lite osäker däremot är det en väldigt bra låt :) men mer likt kanske s club gruppen låtar men tror inte det är dom heller , tror tyvärr det var någon random tjej eller så har jag hittat på en melodi från olika låtar men det låter som en riktig låt /bekant.

Eller kanske lite Da buzz
Pratglad

Inläggav Richard » 2025-07-04 15:19:29

Richard

Anslöt: 2005-10-12

Inläggav Skogkatt » 2025-07-08 16:02:36

Det finns appar där du kan nynna på en låt och appen tar reda på vilken låt det är:

https://blog.google/products/search/hum-to-search/

https://www.dagensanalys.se/app-som-kanner-igen-musik/
Skogkatt

Anslöt: 2021-10-02

Inläggav Pratglad » 2025-07-10 0:25:33

Skogkatt skrev:Det finns appar där du kan nynna på en låt och appen tar reda på vilken låt det är:

https://blog.google/products/search/hum-to-search/

https://www.dagensanalys.se/app-som-kanner-igen-musik/

Jag skrev ett inlägg eller ett svar men jag kanske glömde skicka det här, men jag skrev att visst kan jag göra det men då är ju risken att de kommer massa låtar som är liknande för melodin är jag mer säker på än texten.
Pratglad

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in