Namn-nam med namn!

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

Moderatorer: Alien, atoms

Namn-nam med namn!

Inläggav Någon » 2025-02-26 10:32:53

Hjältinnan i boken jag läser heter Toussaint i efternamn. Det betyder Allhelgona på franska. Boken är full av liknande fyndiga namn.
Någon

Anslöt: 2021-05-06

Namn-nam med namn!

Inläggav Kahlokatt » 2025-04-06 11:18:14

Jag tycker det är roligt att leta efter knäppa namn på Ratsit och blev själaglad när jag hittade en snubbe som heter MONSTER. Det är helt bisarrt att läsa "Monster är inte gift" och "Monster äger inga fordon." Han verkar syssla med rollspel, så det är väl därför han har tagit namnet Monster.
Kahlokatt

Anslöt: 2008-10-08

Namn-nam med namn!

Inläggav atoms » 2025-05-16 3:19:10

Läste ett nummer av Smålands Allehanda anno 1889 då jag fastnade vid en notis om "Den nya garnisonskommenderingen i Karlskrona" där en underlöjtnant Hummerhjelm omnämndes, det som tilldrog sig min uppmärksamhet var alla förnamn som karlen hade - B. K. L. J. E. S. M. A. vilket stod för Bror Knut Louis Joseph Eugène Sten Martin Arvid. Hans syskon hade också många förnamn, exempelvis hette en - Syster Wilhelmina Sigrid Cecilia Celestina Euphrosyne Walfrida Thorborg.

Celestina Euphrosyne gör mig närmast knäsvag.
atoms
Moderator

Anslöt: 2009-05-05

Namn-nam med namn!

Inläggav Skogkatt » 2025-05-16 12:14:20

atoms skrev:Euphrosyne

Det var verkligen ett bra namn. :) Det har jag aldrig hört förut.

Jag såg ett namn i tidningen här igår, en dam som hette Elsbeth. Jag tror att namnet kommer från tyskan. :-)063
Skogkatt

Anslöt: 2021-10-02

Namn-nam med namn!

Inläggav Kahlokatt » 2025-07-07 20:05:04

Fynd på Ratsit: Glittra Sinsemilla Solsjäl
Kahlokatt

Namn-nam med namn!

Inläggav Kahlokatt » 2025-07-25 15:30:36

Läste precis om någon Youtube-stjärna som heter Trisha Paytas (nej, jag har heller aldrig hört talas om henne). Hon har precis fått sitt tredje barn, sonen Aquaman Moses. Sedan tidigare har hon döttrarna Malibu Barbie och Elvis.
Kahlokatt

Namn-nam med namn!

Inläggav Skogkatt » 2025-07-25 16:21:59

Kahlokatt skrev:sonen Aquaman Moses

Aquaman :lol:
Skogkatt

Anslöt: 2021-10-02

Namn-nam med namn!

Inläggav Alien » 2025-08-05 0:09:39

Kahlokatt skrev:Läste precis om någon Youtube-stjärna som heter Trisha Paytas (nej, jag har heller aldrig hört talas om henne). Hon har precis fått sitt tredje barn, sonen Aquaman Moses. Sedan tidigare har hon döttrarna Malibu Barbie och Elvis.

Hon bor inte i Sverige då, tror inte Aquaman blivit godkänt här.
Alien
Assistent

Anslöt: 2007-08-13

Namn-nam med namn!

Inläggav Alien » 2025-08-05 0:30:33

Läste en kort artikel i Daily Mail om att man har större chans att bli rik om man har ett traditionellt (vanligt) namn än om man har ett ovanligt namn.

"Researchers have found people with conventional names are more likely to become very rich. They analysed Forbes Real-Time Billionaires list and found 50 of 2,700 were called Michael or version of it), making it the the most finansially successful name.

Spoiler: visa
These include tech tycoon Michael Dell and media mogul Michael Bloomberg, 'who have each amassed fortunes in excess of $100billion', noted gambling site Gamblizard, wich carried out the research.

This was followed by John, with 46, while Andrew, David and Mark/Marc made up the top five.
---
Of the world's female billionaires, ten are called Maria. Catherine, Anna, Susan and Elisabeth were also in the top five."
(Daily Mail, 29 July, 2025)

Ett välkänt undantag är Elon Musk.

Men frågan är om dessa var födda rika el hade skapat sig sina förmögenheter själva.

De som är födda rika behöver bara förvalta rikedomarna. Dessutom så är de födda i familjer som ägnar sig åt pengar. Och dessa rika familjer ger sina barn traditionella namn.

Det är många som anser att dessa traditionella namn passar bäst om man vill göra karriär inom juridik, finans, politik m m. Namn som sticker ut passar bara om man vill göra karriär som sångare, skådespelare, författare etc.

På svenska blir väl billionaire miljardär.
Alien
Assistent

Namn-nam med namn!

Inläggav Alien » 2026-01-26 19:24:23

De vanligaste namnen på nyfödda 2024 var:

Alma, Alice, Olivia, Elsa och Vera
Noah, William, Hugo, Liam och Adam

Liam är fortfarande populärt trots sin värsting-image, det har vari populärt i 25 år. Föräldrarna strruntar tydligen i allt prat om "white-trash" namn, och det gör de rätt i. Liam var kandidat ifall jag skulle fått en son. Linnéa var ett av namnen jag funderade på till min dotter. Det tycks vara speciellt populärt i Uppsala.

Bildtext:
Linnéa Dalman blev nyfiken på hur vanligt hennes namn är och bestämde sig för att undersöka saken. Hon själv fick namnet Linnéa eftersom hon har en tvillingbror – växten linnea är nämligen en tvillingblomma, vilket gjorde namnet extra passande.

UNT 2026-01-26 skrev:Veterinärstudenten Linnéa Dalman, 31, bor i Uppsala och har länge fascinerats av hur ofta hon ser sitt namn i olika former runt om på stan.
– Jag tycker man ser namnet överallt, bara i min klass är vi fyra personer som heter Linnéa.
---
Linnéas undersökning visar att namnet Linnéa/Linnea är proportionellt vanligare i Uppsala än i både Stockholm och Sverige som helhet. I Uppsala finns cirka 6 100 personer med namnet, jämfört med omkring 23 000 i Stockholm och totalt cirka 133 000 i hela landet, sett till andelen av befolkningen är namnet därmed mer frekvent i Uppsala.
---
Namnforskaren Katharina Leibring håller med om att det troligtvis beror på att Linnéa var ett av de populäraste namnen att döpa flickebarn till på 1990-talet och början 2000-talet.
– Det var ett av de tio vanligaste namnen mellan år 2000 och 2010, så det finns många unga tjejer som heter det.
Namnet Linnéa blev populärt i början av 1900-talet då det kom in i almanackan som en namnsdag. Ungefär 90 år senare blev namnet poppis igen.
– Många namn kommer ofta tillbaka efter tre generationer. Får man barn så namnger man gärna de efter sin mormors eller farfars generation.
https://etidning.unt.se/p/upsala-nya-ti ... 4/68830158
Alien
Assistent

Namn-nam med namn!

Inläggav Dagobert » 2026-03-01 15:26:23

Johan Gyllenollon, löjtnant vid infanteriet.

Autentiskt namn, ur Alf Åbergs bok "Fångars elände" om karolinernas fångenskap i Ryssland.
Det gick bra på den tiden när ollon bara associerade till ekens frukter. Ollon som namn på en kroppsdel är belagt sedan 1818.
Dagobert

Anslöt: 2010-11-30

Namn-nam med namn!

Inläggav Kidzi » 2026-03-01 17:01:02

Alien skrev:
Kahlokatt skrev:Läste precis om någon Youtube-stjärna som heter Trisha Paytas (nej, jag har heller aldrig hört talas om henne). Hon har precis fått sitt tredje barn, sonen Aquaman Moses. Sedan tidigare har hon döttrarna Malibu Barbie och Elvis.

Hon bor inte i Sverige då, tror inte Aquaman blivit godkänt här.

Barn kan ändå ha udda namn här, är de födda i ett annat land kan ingen tvinga dem att byta namn om de flyttar till Sverige.
Kidzi

Anslöt: 2019-12-31

Namn-nam med namn!

Inläggav Alien » 2026-03-22 14:04:13

Jag tycker det är konstigt att domstolen godkände ett namn som Lego som förnamn. Barnet tvingas alltså göra reklam för företaget Lego A/S så fort hen säger sitt namn. Ford och Prince är också godkända men inte Princessa.

Däremot har följande namn fått avslag:
Askungen (och även Snövit och Törnrosa?), Bullen, Goat, Katt, Kråka, Lucifer, Peanut, Pilzner, Skrot, Sladden, T-Rex och Trollet. (Däremot finns Trolle både som för- och efternamn.)

Det handlar om tre kriterier som Skatteverket tittar på när de får in namnansökningar för nyfödda. Det första är att det inte ska väcka anstöt på något sätt, vilket kan innefatta exempelvis svordomar eller förolämpande saker eller att det är anstötligt av religiösa skäl.
– "Herregud" skulle till exempel inte bli godkänt. Sedan ska det inte leda till obehag hos den som ska bära det eller väcka anstöt hos andra.

Ett tredje kriterium är att det kan upplevas olämpligt av andra anledningar, som exempelvis att ett namn utgörs av exempelvis dollartecken eller annat som inte vanligtvis är med i namn.
---
Man får heller inte sätta ett efternamn som förnamn.
https://etidning.unt.se/p/unt-del-b/202 ... 7/62498377

Men det finns ju många namn som används som både för- och efternamn.

Björn (och Torbjörn, Sigbjörn, Kolbjörn9) är ett klassiskt vikinganamn liksom Ulf (varg) och Ylva (varginna). Sedan har namn som Tiger och Lo tillkommit. Men Katt godkänns inte, bara vilda djur, inga husdjur.
Alien
Assistent

Namn-nam med namn!

Inläggav Huggorm » 2026-03-22 19:01:52

Kråka borde vara tillåtet, bland de som hyllar de gamla isländska sagorna. Var det Völsungasagan hon var med i? Kommer inte ihåg riktigt
Huggorm

Anslöt: 2011-12-12

Namn-nam med namn!

Inläggav Alien » 2026-03-23 1:43:43

Ja, men Kraka hette egentligen Aslög och var dotter till Sigurd Fafnesbane och sköldmön Brynhild. Enligt tidens sed uppfostrades Aslög av en fosterfar, Heimer. När hennes föräldrar dött fruktade Heimer att lilla Aslög skulle dödas. Han byggde en harpa och blev kringströvande musikant, och Aslög gömdes i harpan. I Lindesnes i Norge kom han till ett par, Åke och Grima. De trodde att Heimer gömde en skatt i harpan och mördade honom. Men till sin besvikelse fanns de ingen skatt utan en liten flicka. De behöll flckan och gav henne namnet Kråka, hon fick gå i smutsiga kläder och göra de värsta sysslorna. Så jag undrar om Kråka var ett slags öknamn i stil med Askungen.

Spoiler: visa
En dag upptäckte Ragnar Lodbroks män henne när hon badade och inte hade sina smutsiga kläder på sig. De berättade om hennes skönhet för Ragnar Lodbrok. Han befallde att hon skulle komma till honom, varken påklädd ll av klädd, varken hungrig el mätt och varken ensam el i sällskap. Hon kommer iklädd ett fisknät, med en lök i munnen och med en hund.
Alien
Assistent

Återgå till Intressanta intressen

Logga in