Några funderingar

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

Moderatorer: Alien, atoms

Några funderingar

Inläggav mnordgren » 2009-02-15 18:17:44

Här är några frågor som dykt upp i mitt huvud.

Hur ska man bära sig åt när man byter virusprogram? Finns det inte risk att datorn invaderas när man avaktiverar det gamla och installerar det nya?

Vad innebär det egentligen att skapa en säkerhetsbackup? Lagrar man i ett externt minne eller?
Senast redigerad av mnordgren 2011-05-04 18:00:54, redigerad totalt 1 gång.
mnordgren

Anslöt: 2007-09-16

Inläggav Telperion » 2009-02-15 18:52:03

Jag tror inte att det är något som direkt hindrar att man installerar ett virusprogram innan man avinstallerar det gamla, åtminstone har jag gjort så ett par gånger. Och om man är riktigt paranoid så kan man ju alltid avaktivera internetanslutningen just under installationen och aktivera den igen lagom till att virusprogrammet ska uppdateras.

Det finns ett otal olika backup-lösningar, så i princip handlar det bara om vad som passar bäst för dina egna behov och din plånbok. En smidig lösning som inte behöver kosta så mycket är att kopiera filer till en extern hårddisk, och om du behöver göra backup från flera datorer finns det även modeller som kan kopplas till ett nätverk. Hårddiskar är visserligen inte den allra säkraste lösningen eftersom de kan drabbas av mekaniska fel, men risken att det ska inträffa på två stycken samtidigt är väldigt liten.
Senast redigerad av Telperion 2011-05-04 18:00:54, redigerad totalt 1 gång.
Telperion

Anslöt: 2006-06-15

Inläggav Whiteline » 2009-02-26 22:04:13

En sak som du ska tänka på dock är att vissa antivirusprogram inte tar bort sina hooks i fil/nätverkssystemet även med en full avinstallation (spec symantec). Det här kan göra datorn instabil eller långsam om du sen installerar ett annat antivirussystem. Jag skulle rekkomendera en full ominstallation av operativsystemet om du orkar.
Whiteline

Anslöt: 2009-02-26

Återgå till IT-forum

Logga in