Mounjaro (eller liknande, t.ex. Ozempic, Wegovy, m.m)

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Richard » 2026-02-09 14:05:26

Jag börjar med Mounjaro idag, då jag har blivit överviktig igen. Målet är att gå ner till 75 kg, idag väger jag 106 kg, o jag är ganska kort.

Mounjaro (tirzepatid) fungerar genom att efterlikna två tarmhormoner, GLP-1 och GIP, vilka reglerar aptit och blodsockernivåer. Läkemedlet injiceras en gång i veckan, ökar mättnadskänslan, minskar aptiten och fördröjer magsäckstömningen. Detta leder till betydande viktnedgång och förbättrad blodsockerkontroll hos vuxna med typ 2-diabetes eller övervikt.

Hur Mounjaro fungerar i kroppen:

-Dubbelverkande mekanism: Till skillnad från andra viktminskningsläkemedel som endast påverkar GLP-1, aktiverar Mounjaro både GLP-1- och GIP-receptorer. Detta ger en kraftfullare effekt på aptitregleringen och ämnesomsättningen.
-Ökad mättnad och minskad hunger: Genom att påverka hjärnans aptitcentrum ökar mättnadskänslan, vilket gör att man känner sig mätt snabbare och under en längre tid.
-Fördröjd magsäckstömning: Maten stannar längre i magsäcken, vilket bidrar till minskat kaloriintag och jämnare blodsockernivåer.
-Blodsockerkontroll: Mounjaro sänker blodsockret endast när det är högt genom att stimulera insulinfrisättning och hämma glukagon.

https://www.google.com/search?q=hur+fungerar+Mounjaro

Någon med erfarenhet av sådana mediciner? Hur mycket gick ni ner? Fick ni några biverkningar? Hur är det med matsuget?
Richard

Anslöt: 2005-10-12

Inläggav Richard » 2026-02-10 3:14:15

Jag har inte känt nån hunger sen jag tog första sprutan Mounjaro igår vid 12-tiden, men har givetvis ätit lite lätt ändå. Man måste få i sig protein så man inte förlorar muskelmassa.
Richard

Inläggav nallen » 2026-02-11 20:17:44

Jag hade Manjaro i knappt sex veckor. Jag tyckte de fungerade precis som jag ville, kopplingen mellan hunger och behovet att äta som sysselsättning försvann helt. Sen klappade jag ihop med extremt lågt blodtryck en natt och akuten valde att tolka det som en anafylaktisk chock - helt utan bevis. Jag kan säga att jag är en smula sur på att de fattar beslut åt mig utan att ha klara fakta.

Nu har jag istället tabletter, Mysimba, sen typ tre månader, de funkar nog, men mycket sämre. Jag vet inte exakt men jag tror jag gick ner knappt 10 kg på veckorna med Manjaro, det är antagligen lite för fort.

Jag hade lite svårt att få i mig tillräckligt med vätska utan att särskilt tänka på det och det är definitivt inte fel att hålla koll på blodtrycket.

Lycka till.
nallen

Anslöt: 2006-08-27

Inläggav Richard » 2026-02-12 7:58:09

Tack!

Oj då, det låter allvarligt, hoppas jag slipper sånt. Har i.a.f. redan gått ner 3 kg på 3 dagar.
Richard

Inläggav Zima33 » 2026-02-22 15:29:54

Jag har tagit Ozempic i drygt 3 månader och inte gått ner nåt. Eller har gått ner 1-3 kg men gått upp igen.
Zima33

Anslöt: 2011-05-09

Inläggav Mammaspojke » 2026-03-01 12:45:13

Zima33 skrev:Jag har tagit Ozempic i drygt 3 månader och inte gått ner nåt. Eller har gått ner 1-3 kg men gått upp igen.

Trist. För du någon slags matlogg?
Kan vara bra att se vad som stoppar viktnedgången och byta ut det mot något med mindre kalorier.
Annars kan det vara om du äter mediciner som påverkar kanske. Gick själv upp 40Kg en gång när jag börja en medicin. Gick ner allt när jag sluta.
Mammaspojke

Anslöt: 2017-11-09

Inläggav Mymlan » 2026-03-01 18:47:48

Jag provade Rybelsus i somras, men blev för illamående av den så fick sluta :(
Mymlan

Anslöt: 2011-08-06

Återgå till Aspergare och vården

Logga in