Micromouse - snabbaste hembyggda roboten genom labyrint
5 inlägg
• Sida 1 av 1
The Fastest Maze-Solving Competition On Earth
Micromouse - tävling om snabbaste hembyggda autonoma roboten genom en okänd labyrint.
Allt är tillåtet för att göra "musen" snabbare och effektivare på att hitta snabbaste vägen.
Labyrinten visas inte i förväg, så musen måste klara sig helt själv med det program den har.
Ingen radiostyrning, wifi, gps, inget sånt, bara inbyggda lasersensorer, programmering o.d.
Tävlingen började på 1970-talet. Både teknik och strategi gör ännu framsteg, ibland i stora kliv.
Minsta klassen, tror jag:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Dom där är imponerande och närmast larvigt snabba 
nallen skrev:Dom där är imponerande och närmast larvigt snabba
Ja, de har t.o.m börjat ha en inbyggd fläkt som suger ner dem mot golvet, dvs ökar hjulfriktionen för att de inte ska sladda för mycket i kurvorna!
Det ser enkelt ut när de kör rakt fram i långa sicksack-spår, men klippet visar mest de slutliga körningarna. Varje mus kör labyrinten 5 gånger tror jag, för att lära sig den och räkna ut vilken rutt som tar kortast tid; lång och rak kan ta kortare tid än kort och krokig, det måste musens algoritm avgöra.
Musen med höjbar kamera är nog ett undantag. De flesta ser inget annat än de närmaste väggarna.
Vid 6:00 in i klippet får man se olika strategier att ta sig till målet.
Om jag inte sett denna video hade jag instinktivt valt strategi nr 2, "depth first search".
Nr 5, "flood fill", verkar vara den som alla använder nu.
Ovanstående letar efter den kortaste rutten trots att det är tiden som räknas. Men nån vann nyligen genom att ta en längre, rakare rutt än alla motståndarna; varje kurva tar tid.
Antar att man hädanefter låter algoritmerna använda träningskörningarna till att hitta både korta rutter och raka rutter och välja rätt för tidkörningen. Och att labyrinterna läggs med fler möjliga rutter.
Om jag inte sett denna video hade jag instinktivt valt strategi nr 2, "depth first search".
Nr 5, "flood fill", verkar vara den som alla använder nu.
Ovanstående letar efter den kortaste rutten trots att det är tiden som räknas. Men nån vann nyligen genom att ta en längre, rakare rutt än alla motståndarna; varje kurva tar tid.
Antar att man hädanefter låter algoritmerna använda träningskörningarna till att hitta både korta rutter och raka rutter och välja rätt för tidkörningen. Och att labyrinterna läggs med fler möjliga rutter.
Jag har ingen aning om hur de gör det, det ser ganska imponerande ut. 
Återgå till Intressanta intressen