Khan Academy - Matematik (Alla titta hit och läs)

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

Moderatorer: Alien, atoms

Khan Academy - Matematik (Alla titta hit och läs)

Inläggav T-Kaninen » 2011-03-11 3:50:26

Vet inte om det är rätt del av forumet men tänkte berätta för människor här som kan vara intresserad om matematik och de som har svårigheter med matematik att det finns en hemsida där man kan träna matematik, men inte på det gamla hederliga sättet utan det bästa sättet man kan lära sig på.

Har lite svårt att förklara det själv men såg en video om det där skaparen förklarade och sen gick jag in på http://www.khanacademy.com, loggade in och provade.

Jag har asperger och svårt att arbeta i klass då läraren (i detta fall min mattelärare) förklarar saker för hela klassen och inte individuellt och allt går i högfart vilket jag verkligen inte hinner med när det är en större klass.

Nu går jag visserligen inte matematik men jag klarade inte av matematik B kursen pga att jag inte hann med för att jag var fast på första kapitlet medan alla andra fortsatte med nästa och nästa osv.

På denna hemsida lär jag mig nu allt jag behöver veta och ännu mer för att kunna matematik på hög nivå och låg nivå genom att göra övningarna i min egen takt och sen dessutom om jag fastnar så kan jag titta på en video där de förklarar hur man räknar på det sättet.

http://www.wimp.com/reinventeducation/

Detta är videon jag tittade på och vart jätte intresserad då jag nu skall plugga upp matematik B till minst ett G men jag känner att med hjälp av detta kommer jag nog lätt kunna få MVG.

Så för alla som har problem med matematik eller vill lära sig mer så rådger jag er att titta på videon och gå in på hemsidan, logga in (antingen facebook eller google konto) och börja träna.

Det är kul och intressant.

Kan även nämna att i filmen så läser talaren upp några kommentarer han fått av folk som sett hans videor och där nämner han att ett par skrev till honom att deras son har autism och har aldrig kunnat lära sig matematik oavsett vilken metod de prövat. Men så fick barnet se en av hans videor och barnet lärde sig.

Måste dock tillägga att detta är amerikanskt och deras mät och vikt system är det som är på sidan. Men som tur finns ju konverterare att söka efter på google. Som exempelvis miles till kilometer.
T-Kaninen

Anslöt: 2010-11-25

Inläggav pjask » 2011-03-11 11:27:05

Då vill jag slå ett slag för Chalmers läxhjälp där man kan få individuell läxhjälp på gymnasienivå och detta då inte i ett klassrum utan i en lugnare miljö.

Vidare vill jag dels rekommendera Itunes U där man har tillgång till universitetskurser inom de flesta områden och dels vill jag rekommendera MIT opencourseware med sina kurser inom teknik.

Till sist vill jag apropå Khan academy säga att det är ett mycket bra initiativ men definitivt inte det "bästa" sättet för just mig. För min del har jag ytterst liten nytta av undervisning utan möjlighet till direkt interaktion.
pjask

Anslöt: 2009-11-01

Inläggav T-Kaninen » 2011-03-11 15:17:23

Ah ursäkta att jag skrev att det var det bästa.
Var ganska trött när jag skrev detta, haha.

Hade nog lite mer tanke på att detta är gratis och man kan göra det var som helst, när som helst så länge man har en dator och internet.

Dock så är det ju inte heller det "bästa" på grund av att det är på engelska och det är deras mät och vikt system också.
Så det är ju lite svårare än om det hade varit på svenska.

Största tanken till varför jag tipsar om detta är just för att istället för att ha direkt interaktion vilket kan försvåra saker och ting och även vara jobbigt för vissa (bland annat jag) och då istället ha videor som förklarar för en och man kan kolla om dem hur mycket som helst plus att när man räknar på deras sida så kan man om man fastnat klicka för att få en ledtråd.

Dock så är huvudpoängen att man skall klara ett visst räknesätt minst 10gånger på raken utan att få fel eller ta hjälp innan man skall gå vidare.

Lite svårt att förklara allt men det är lättare att förstå om man tittar på videon och provar :)
T-Kaninen

Anslöt: 2010-11-25

Inläggav pjask » 2011-03-11 18:43:41

De tips som jag kompletterar med är även de helt gratis. Jag har provat Khan academy samt de tips jag själv gav. Bland annat är MIT:s kurs i linjär algebra i princip samma som den de nu ger på det elektrotekniska programmet på Chalmers.

Gratis är gott!
pjask

Anslöt: 2009-11-01

Återgå till Övriga Aspergerfrågor

Logga in