Kända personer med AS och/eller ADHD?
Någon skrev:En berömd fysiker och kemist, Henry Cavendish.
Då han låg på sin dödsbädd körde han ut alla NT-dårar som kommit för att ta farväl. Det var alldeles för socialt och stressande med folk omkring sig. Cavendish föredrog att dö ensam.
Ignatius skrev:Någon skrev:En berömd fysiker och kemist, Henry Cavendish.
Då han låg på sin dödsbädd körde han ut alla NT-dårar som kommit för att ta farväl. Det var alldeles för socialt och stressande med folk omkring sig. Cavendish föredrog att dö ensam.
Det är rätt vanligt att människor avlider just när de lämnas ensamma, även när de har kära anhöriga som turas om att vaka vid dödsbädden. Både i mitt arbete och i släkten har just det hänt, flera gånger.
Som om den döende ”passar på” att dö, när han eller hon får göra det ifred.
Karamell skrev:Hugh Grant har autism och ADHD.
Verkligen? Har du en länk?
Hugh Grant har ju spelat den charmige men virrige engelsmannen i Fyra bröllop och en begravning och Notting Hill m fl filmer. I verkligheten verkar han inte så sympatisk.
Alien skrev:Karamell skrev:Hugh Grant har autism och ADHD.
Verkligen? Har du en länk?
Hugh Grant har ju spelat den charmige men virrige engelsmannen i Fyra bröllop och en begravning och Notting Hill m fl filmer. I verkligheten verkar han inte så sympatisk.
Det var kanske bara ADHD.
https://www.instagram.com/reel/DCZ7Kxzq ... FxaWw5eA==
Karamell skrev:Det var kanske bara ADHD.
Förvisso gamla siffror, men man brukade ju hävda att ADHD var ungefär 10 gånger vanligare än Asperger/Autism (ca 5 % mot ca 0,5 % av befolkningen). Även om autismsiffrorna (för ett tiotal år sedan) nog var tämligen underskattade!
- Freddy Dreadful
- Anslöt: 2010-09-13
Bella Ramsey, skådespelare, har smittats med autism av svampar: https://www.svt.se/kultur/the-last-of-u ... r-har-idag
Men det påstår inte Bella Ramsay själv. Som f ö verkar vara icke bi-när eftersom pronomet "hen" används.
Har inte sett "The Last of Us" men det kanske är i serien folk blir autistiska av svampar.
Skådespelaren Bella Ramsey, aktuell i säsong två av hyllade ”The Last of Us”, avslöjar hur autismdiagnosen har påverkat hur hen arbetar med rollfigurer och känslor.
– Jag har ägnat hela livet åt att tolka människor, säger Bella Ramsey.
”The Last of Us” handlar om världen efter ett förödande svampvirus. Den första säsongen (2023) hyllades över världen, inte minst tack vare den begåvade unga huvudrollsinnehavaren.
Har inte sett "The Last of Us" men det kanske är i serien folk blir autistiska av svampar.
Har inte läst någon biografi om filosofen Ludwig Wittgenstein, men detta är nog för att jag ska förstå att han är aspergare, "love of sameness":
"Då han kom till Norge och blev tillfrågad vad han ville äta till middag sade han att det gjorde detsamma, bara det var samma varje kväll." (Suzanne Brøgger: Norsk omelett)
"När Ludwig, geniet bakom [i]Tractatus, berättade för Bertrand Russell att han hade för avsikt att slå sig ner i de norska fjällen, blev Russell riktigt rädd:
- Det är mörkt i Norge.
- Jag bryr mig inte om dagsljus.
- Det finns ingen att prata med.
- Strålande! Jag bryr mig ine om att vara omgiven av talande intellektuella.
- Du har blivit galen!
- Gud bevare mig för att vara normal!
- Du kommer att bli bönhörd."[/i]
Wittgenstein bodde i den lilla byn Skjolden. Han hade lärt sig norska men bara bokmål och invånarna talade förstås inte det utan sin lokala dialekt.
Men även i byn var det för mycket folk för Wittgensteins smak så han ritade en stuga som han lät uppföra på ett berg, så att han skulle få vara riktigt ifred.
"Man insåg nog att han var en bildad man, som kände allt fint folk både i Skjolden och i utlandet men han allades likväl för en 'djuping', en blandning av dåre och geni. Eller som det heter i folkmun:
I sanning en begåvad man. Allt han säger går över ens förstånd."
Ludwig hade fyra bröder, de kanske också var (missanpassade?) aspergare. Tre av dem begick självmord. En tog gift, en sköt sig, en dränkte sig.
"Då han kom till Norge och blev tillfrågad vad han ville äta till middag sade han att det gjorde detsamma, bara det var samma varje kväll." (Suzanne Brøgger: Norsk omelett)
"När Ludwig, geniet bakom [i]Tractatus, berättade för Bertrand Russell att han hade för avsikt att slå sig ner i de norska fjällen, blev Russell riktigt rädd:
- Det är mörkt i Norge.
- Jag bryr mig inte om dagsljus.
- Det finns ingen att prata med.
- Strålande! Jag bryr mig ine om att vara omgiven av talande intellektuella.
- Du har blivit galen!
- Gud bevare mig för att vara normal!
- Du kommer att bli bönhörd."[/i]
Wittgenstein bodde i den lilla byn Skjolden. Han hade lärt sig norska men bara bokmål och invånarna talade förstås inte det utan sin lokala dialekt.
Men även i byn var det för mycket folk för Wittgensteins smak så han ritade en stuga som han lät uppföra på ett berg, så att han skulle få vara riktigt ifred.
"Man insåg nog att han var en bildad man, som kände allt fint folk både i Skjolden och i utlandet men han allades likväl för en 'djuping', en blandning av dåre och geni. Eller som det heter i folkmun:
I sanning en begåvad man. Allt han säger går över ens förstånd."
Ludwig hade fyra bröder, de kanske också var (missanpassade?) aspergare. Tre av dem begick självmord. En tog gift, en sköt sig, en dränkte sig.
Wittgenstein är lite av urtypen för en Aspergare. Det finns massor med biografier. En bra på svenska är "Ludwig Wittgenstein – geniets plikt" av Ray Monk.
Wittgenstein gjorde massor med galna saker. Han var med i första världskriget och erövrade en fiendeställning på egen hand. Han föreslogs till en hög medalj. Det avslogs eftersom Österrikes överkommando inte ville uppmuntra sådant vansinne eftersom de då snart inte skulle ha någon armé kvar.
I Cambridge var han en pest och trakasserade sin välgörare Bertrand Russell.
Det sägs att han sökte politisk asyl i Sovjetunionen då han hamnat i en livskris och ledsnat på filosofi. Då han kom dit frågade tulltjänstemannen vad han arbetade med.
"Jag är filosof. Men det vill jag absolut inte arbeta som!"
"Vad vill ni göra då?"
"Arbeta i kolgruva för att bygga det kommunistiska samhället!"
"Nä, det går inte. Du får arbeta som filosof. Vi har brist på filosofer eftersom alla arbetar i kolgruvor."
Wittgenstein gjorde massor med galna saker. Han var med i första världskriget och erövrade en fiendeställning på egen hand. Han föreslogs till en hög medalj. Det avslogs eftersom Österrikes överkommando inte ville uppmuntra sådant vansinne eftersom de då snart inte skulle ha någon armé kvar.
I Cambridge var han en pest och trakasserade sin välgörare Bertrand Russell.
Det sägs att han sökte politisk asyl i Sovjetunionen då han hamnat i en livskris och ledsnat på filosofi. Då han kom dit frågade tulltjänstemannen vad han arbetade med.
"Jag är filosof. Men det vill jag absolut inte arbeta som!"
"Vad vill ni göra då?"
"Arbeta i kolgruva för att bygga det kommunistiska samhället!"
"Nä, det går inte. Du får arbeta som filosof. Vi har brist på filosofer eftersom alla arbetar i kolgruvor."
Alien skrev:Wittgenstein bodde i den lilla byn Skjolden
Så här ser det ut där han bodde. Det enda sättet att ta sig dit är att först använda en båt och sen gå uppför brant och oländig terräng till den lilla stugan på en stenhäll 30 meter över vattnet. Skjolden är ett mycket trevligt och litet ställe. Det är vackert där.
Skjolden
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skogkatt skrev:Alien skrev:Wittgenstein bodde i den lilla byn Skjolden
Så här ser det ut där han bodde. Det enda sättet att ta sig dit är att först använda en båt och sen gå uppför brant och oländig terräng till den lilla stugan på en stenhäll 30 meter över vattnet. Skjolden är ett mycket trevligt och litet ställe. Det är vackert där.
Skjolden
Det där min vän ser ut som ett lien egen bit utav paradiset.
Ja, Skjolden är verkligen vackert beläget. Men att bo i en liten stuga i oländig terräng. Vad göra om man blir plötsligt och allvarligt sjuk?
Alien skrev:Ja, Skjolden är verkligen vackert beläget. Men att bo i en liten stuga i oländig terräng. Vad göra om man blir plötsligt och allvarligt sjuk?
Det lär väl fungera som i Sverige att det blir sjuktransport via helikopter.
Eller vad tror du?
Åter igen, Andy Warhol. Han är till och med missuppfattad som "missuppfattat geni"! Hans undvikande och enigmatiska personlighet tolkades som en slags nihilistisk "tabula rasa", när det egentligen verkar ha handlat om en nästan sjuklig blygsel och inte minst svåra fysiska komplex.
- Freddy Dreadful
Freddy Dreadful skrev:Åter igen, Andy Warhol. Han är till och med missuppfattad som "missuppfattat geni"! Hans undvikande och enigmatiska personlighet tolkades som en slags nihilistisk "tabula rasa", när det egentligen verkar ha handlat om en nästan sjuklig blygsel och inte minst svåra fysiska komplex.
Han verkar ha drabbats utav "danssjukan" som barn något livslångt syndrom.
At the age of eight, Warhol had a streptococcal infection that led to scarlet fever.[24] Because there were no antibiotics to treat the illness it progressed to rheumatic fever and ultimately the neurological condition Sydenham's chorea, sometimes referred to as St. Vitus' Dance.[
https://en.wikipedia.org/wiki/Andy_Warhol
Här om själva syndromet.
https://en.wikipedia.org/wiki/Sydenham%27s_chorea
Plus någon slags hudsjukdom, vad jag förstår.
- Freddy Dreadful
Läste en artikel om att Linné hade Asperger: https://www.researchgate.net/publicatio ... F0aW9uIn19
"Diagnosen" är emellertid ställd av Michael Fitzgerald (känd dårdoktor) som diagnosticerar historiska personer i parti och minut.
"Diagnosen" är emellertid ställd av Michael Fitzgerald (känd dårdoktor) som diagnosticerar historiska personer i parti och minut.
Jahap då har dom gjort DNA test utav Hitler där resultaten visar på att sannolikheten att han hade både ADHD och autism var rätt så stor.
https://www.dw.com/en/hitlers-dna-what- ... a-74761371
Här är en artikel på svenska som inte fattar engelska så bra.
Enligt The Times uppger dokumentären till exempel att Hitler hade högre risk än 90 procent av befolkningen för autism, schizofreni och bipolär sjukdom.
https://yle.fi/a/7-10088006
Nu bevisar ju inte det här att han hade autism men det ger ju en indikation som man inte har lyckats göra med andra "kändisar" som har varit döda sedan länge.
According to the documentary, set for release later this month, Hitler's DNA also shows an above-average likelihood that he had attention deficit hyperactivity disorder (ADHD), a high likelihood of autistic behavior and schizophrenia, and a tendency toward antisocial behavior.
https://www.dw.com/en/hitlers-dna-what- ... a-74761371
Här är en artikel på svenska som inte fattar engelska så bra.
Enligt The Times uppger dokumentären till exempel att Hitler hade högre risk än 90 procent av befolkningen för autism, schizofreni och bipolär sjukdom.
https://yle.fi/a/7-10088006
Nu bevisar ju inte det här att han hade autism men det ger ju en indikation som man inte har lyckats göra med andra "kändisar" som har varit döda sedan länge.
Juice Leskinen, 1950-2006. En finsk musiker, författare och översättare. En av de allra största inom populärkulturen, kallas bl.a. den finska rockmusikens "fadersfigur". Legendarisk, det finns nog inte en finne som inte känner till honom.
Verkligen begåvad med ord. Han ska ha lärt sig läsa som 4-åring. Det var också texterna hans musik främst handlade om, annars var de ganska enkla. Humor, mörker, samhällskritik, ordlekar, finstämd poesi, snusk, han kunde allt.
AS-diagnos först på äldre dar. En sån där typisk tragisk historia: väldigt blyg, diverse problem med ångest osv, självmedicinerade med alkohol för att kunna fungera. Dog pga sin alkoholism 56 år gammal.
Säger förstås inte svenskar nånting eftersom han skrev nästan bara på finska, men likväl ytterligare en begåvad person alltså att räkna in i NPF-leden.
Den enda låten med svensk text jag känner till, rätt uppenbart en av hans (mörkt) humoristiska låtar:
Jag sitter hela natten
i en klasslös restaurang
Mitt hjärta, det går
bang bang!
Jag är ensam och jag dricker
cirka tio öl,
äter malköttbiffen gjord av vetemjöl
Du har funnit andra vänner
och du hatar mig som fan
Du berättar, jag tillhör
Ku Klux Klan
Vi älskar inte längre,
det är nånting som jag vet,
det begryndas på ett språklig minoritet
Din mamma sa det
i Hufvudstadsbladet,
att vi är förlovade
när jag bara showade
Vad du sade, vad jag sade
kunde vi int förstå
Du var grön, min lilla,
jag var inte blå
När jag sjunger höstens ton
så gör det mycket ont
och världen, den går
runt och runt (omkring),
runt och runt (omkring),
runt och runt (omkring),
runt och runt,
runt och runt
Verkligen begåvad med ord. Han ska ha lärt sig läsa som 4-åring. Det var också texterna hans musik främst handlade om, annars var de ganska enkla. Humor, mörker, samhällskritik, ordlekar, finstämd poesi, snusk, han kunde allt.
AS-diagnos först på äldre dar. En sån där typisk tragisk historia: väldigt blyg, diverse problem med ångest osv, självmedicinerade med alkohol för att kunna fungera. Dog pga sin alkoholism 56 år gammal.
Säger förstås inte svenskar nånting eftersom han skrev nästan bara på finska, men likväl ytterligare en begåvad person alltså att räkna in i NPF-leden.
Den enda låten med svensk text jag känner till, rätt uppenbart en av hans (mörkt) humoristiska låtar:
Jag sitter hela natten
i en klasslös restaurang
Mitt hjärta, det går
bang bang!
Jag är ensam och jag dricker
cirka tio öl,
äter malköttbiffen gjord av vetemjöl
Du har funnit andra vänner
och du hatar mig som fan
Du berättar, jag tillhör
Ku Klux Klan
Vi älskar inte längre,
det är nånting som jag vet,
det begryndas på ett språklig minoritet
Din mamma sa det
i Hufvudstadsbladet,
att vi är förlovade
när jag bara showade
Vad du sade, vad jag sade
kunde vi int förstå
Du var grön, min lilla,
jag var inte blå
När jag sjunger höstens ton
så gör det mycket ont
och världen, den går
runt och runt (omkring),
runt och runt (omkring),
runt och runt (omkring),
runt och runt,
runt och runt
Ella Maisy Purvis, som spelar polisarkivarien Patience i brittiska serien "Patience".
Autism och ADHD.
Autism och ADHD.
Lynx-66 skrev:Ella Maisy Purvis, som spelar polisarkivarien Patience i brittiska serien "Patience".
Autism och ADHD.
japp det stämmer.
"Ja, skådespelerskan Ella Maisy Purvis har autism och fick diagnosen vid 17 års ålder, vilket hon har berättat öppet om i intervjuer och som också influerat hennes roll i TV-serien Patience där hon spelar en autistisk karaktär. Hon menar att diagnosen hjälpte henne att förstå sig själv bättre, eftersom den traditionella bilden av autism ofta baseras på stereotypa bilder av pojkar. "
Återgå till Övriga Aspergerfrågor