Kanal5: Criminal Minds med två aspergerfigurer
13 inlägg
• Sida 1 av 1
2012-10-29 23:55 - 00:50 Kanal5: Criminal Minds
En detektiv samt en pojke framställs som personer med asperger. Verkar vara en nyanserad bild för en gångs skull.
serie Del 3 säsong 8 (2012)
Amerikansk thrillerserie från 2012.
I rollerna: Thomas Gibson, AJ Cook, Joe Mantegna, Matthew Gray Gubler, Jeanne Tripplehorn, Shemar Moore, Kirsten Vangsness.
En detektiv samt en pojke framställs som personer med asperger. Verkar vara en nyanserad bild för en gångs skull.
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
Tyckte väl att jag hörde AS nämnas. Själv tyckte jag redan från början att Reid verkade aspig.
Ett par favoritkommentarer om honom i serien:
-He feels so lifelike (efter att petat honom på kinden)
-I see you brought a computer with you
Går avsnittet i repris?
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
plåtmonster skrev:Matthew Gray Gubler
Det är väll bara Matthew Gray Gubler karaktär som har AS? Det har framkommit i serien att han har den diagnosen.
Chilehead skrev:Tyckte väl att jag hörde AS nämnas. Själv tyckte jag redan från början att Reid verkade aspig.
Haha jag håller med jag garvade när hon kände på hans kind. Och fällde den kommentaren.
Finns det någon som hörde vad Dr.Reid sa när Aspergers syndrom nämndes i scenen i flygplanet i avsnitt 3 säsong 8. Han pratar lite väl fort för min engelskkunskap.
(Men han nämner Einstein i allafall.)
Chilehead skrev:Finns det någon som hörde vad Dr.Reid sa när Aspergers syndrom nämndes i scenen i flygplanet i avsnitt 3 säsong 8. Han pratar lite väl fort för min engelskkunskap.
- Tvärtemot klassisk autism är språkförmågan intakt hos folk med Aspergers. De förefaller sakna empati och har problem med att uppfatta sociala repliker.
Albert Einstein hade det antagligen, såväl som några kända Silicon Valley-typer.
- Du då?
- Förlåt?
--
Laddat ner avsnittet, så vet inte hur exakt/bra översättningen är
- Exploitbat
- Anslöt: 2010-11-01
Exploitbat skrev:- Tvärtemot klassisk autism är språkförmågan intakt hos folk med Aspergers. De förefaller sakna empati och har problem med att uppfatta sociala repliker.
Albert Einstein hade det antagligen, såväl som några kända Silicon Valley-typer.
Fast då kan han inte ha haft AS.
It has been speculated that Albert Einstein was on what is now considered the autism spectrum.People claim that Albert Einstein was a loner as a child, was a late speaker, starting only at two to three years old, and repeated sentences obsessively up to the age of seven
http://www.autism-help.org/points-%20as ... newton.htm
"People claim",, och i det första citatet ser det inte ut att handla om barndomen men har för mig att det finns flera här som har AS-diagnos och började prata sent.slackern skrev:Fast då kan han inte ha haft AS.
Parvlon skrev:"People claim",, och i det första citatet ser det inte ut att handla om barndomen men har för mig att det finns flera här som har AS-diagnos och började prata sent.slackern skrev:Fast då kan han inte ha haft AS.
Jo så skriver dom även det här på samma ställe. Så personligen tycker jag att det är jävligt töntigt att hävda något som inte går att bekräfta.
.Albert Einstein and Isaac Newton may have had Asperger syndrome, but a definitive diagnosis is impossible as both scientists died before this condition came to be known
Dr Reid är en klar favorit. Är inte nördbruden med de markanta glasögonen (är usel på att minnas karaktärernas namn) också rätt aspig?
- Tintomara Ariadne
- Anslöt: 2009-03-04
Tintomara Ariadne skrev:Dr Reid är en klar favorit. Är inte nördbruden med de markanta glasögonen (är usel på att minnas karaktärernas namn) också rätt aspig?
Penople Garzia hur det nu stavas.
Jo jag får dom vibbarna utav henne.

Får inga aspie-vibbar av henne :s Snarare "tvärtom".
- Exploitbat
- Anslöt: 2010-11-01
Återgå till Övriga Aspergerfrågor