Hur många med AS jobbar inom vård och omsorg? (Omröstning)

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

Moderatorer: Alien, atoms

Jobbar eller har du jobbat inom vård och omsorg?

Ja
14
52%
Nej
13
48%

Antal röster : 27

Inläggav artifex » 2013-10-27 7:10:45

Jag har periodvis hört att det är väldigt vanligt att människor med AS dras till yrkesområden inom Vård och Omsorg. Jag kan däremot inte säga om det stämmer eller ej, men det vore intressant att veta hur många här som har jobbat - eller jobbar inom VoO.
artifex

Anslöt: 2013-10-25

Inläggav antonius » 2013-10-27 7:54:32

artifex skrev:Jag har periodvis hört att det är väldigt vanligt att människor med AS dras till yrkesområden inom Vård och Omsorg. Jag kan däremot inte säga om det stämmer eller ej, men det vore intressant att veta hur många här som har jobbat - eller jobbar inom VoO.

Näe, men jag har haft sex med fler sjuksystrar, dock ej samtidigt, men det var väl inte riktigt det du menade :-)063
antonius

Anslöt: 2012-12-06

Inläggav artifex » 2013-10-27 9:11:52

antonius skrev:
artifex skrev:Jag har periodvis hört att det är väldigt vanligt att människor med AS dras till yrkesområden inom Vård och Omsorg. Jag kan däremot inte säga om det stämmer eller ej, men det vore intressant att veta hur många här som har jobbat - eller jobbar inom VoO.

Näe, men jag har haft sex med fler sjuksystrar, dock ej samtidigt, men det var väl inte riktigt det du menade :-)063

Inte riktigt, men snyggt jobbat. Hoppas du bara inte var deras patient just då ;)
artifex

Inläggav Huggorm » 2013-10-27 9:50:51

Jag har inte jobbat inom vården, jag skulle aldrig klara av att jobba med människor på det viset. Särskilt sjuka människor, sådant bryter ner mig inifrån.
Huggorm

Anslöt: 2011-12-12

Inläggav rapchic » 2013-10-27 10:37:13

Ja, jag har jobbat som vårdbiträde (handikappsboende och ålderdomshem) och personlig assistent. Det är ju det enda jobb man kan få i alla fall springvicka eller sommarjobba inom lätt utan utbildning (hemskt nog) däremot var det innan jag fick diagnos och jag kommer inte göra det igen då det är ett för jobbigt jobb (möjligen inom handikapp, där är det bättre stämning och så men vem vill anställa en handikappad inom handikapp)
rapchic

Anslöt: 2008-02-22

Inläggav artifex » 2013-10-27 11:00:13

rapchic skrev:Ja, jag har jobbat som vårdbiträde (handikappsboende och ålderdomshem) och personlig assistent. Det är ju det enda jobb man kan få i alla fall springvicka eller sommarjobba inom lätt utan utbildning (hemskt nog) däremot var det innan jag fick diagnos och jag kommer inte göra det igen då det är ett för jobbigt jobb (möjligen inom handikapp, där är det bättre stämning och så men vem vill anställa en handikappad inom handikapp)

Säg aldrig aldrig. Jag har berättat för alla kollegor om min diagnos (AS), även chefen, och alla har varit extremt förstående och ibland proaktiva om dom vet att man har svårt med vissa saker som ljud. Det har då varit inom LSS, där alla kommer i kontakt med "funktionshinder" (Jag vet inte hur du ser på din diagnos, om det är ett funktionshinder eller tillgång) och då inte tillägger särskilt mycket känslor i vetskapen.
artifex

Inläggav antonius » 2013-10-27 15:22:06

artifex skrev:Inte riktigt, men snyggt jobbat. Hoppas du bara inte var deras patient just då

Nej, då vi höll snyggt på etiken :-)005
antonius

Anslöt: 2012-12-06

Inläggav Azo85 » 2013-10-27 16:02:19

Jag har aldrig arbetat inom vård eller omsorg och jag måste anses vara en direkt olämplig person för uppdrag som inkluderar andra människors behov.
Azo85

Anslöt: 2011-09-01

Inläggav rapchic » 2013-10-27 19:48:25

artifex skrev:
rapchic skrev:Ja, jag har jobbat som vårdbiträde (handikappsboende och ålderdomshem) och personlig assistent. Det är ju det enda jobb man kan få i alla fall springvicka eller sommarjobba inom lätt utan utbildning (hemskt nog) däremot var det innan jag fick diagnos och jag kommer inte göra det igen då det är ett för jobbigt jobb (möjligen inom handikapp, där är det bättre stämning och så men vem vill anställa en handikappad inom handikapp)

Säg aldrig aldrig. Jag har berättat för alla kollegor om min diagnos (AS), även chefen, och alla har varit extremt förstående och ibland proaktiva om dom vet att man har svårt med vissa saker som ljud. Det har då varit inom LSS, där alla kommer i kontakt med "funktionshinder" (Jag vet inte hur du ser på din diagnos, om det är ett funktionshinder eller tillgång) och då inte tillägger särskilt mycket känslor i vetskapen.

Alltså jag jobbade med personer med tex utvecklingsstörning, div olika slags autism osv, då tror jag många inte skulle tycka det var passande med en AS person med div fysiska funktionshinder också.
rapchic

Anslöt: 2008-02-22

Återgå till Övriga Aspergerfrågor

Logga in