Hitta billig bostad i Stockholm (under 5500 kr/mån).

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav MGA_89 » 2013-12-10 19:35:55

Hej!
Var kan man hitta en hyreslägenhet i Stockholm som kostar under ca. 5500 kr/mån? Lägenheten bör vara omöblerad och långtidskontrakt, minst 1 år.

Till saken hör att jag har aktivitetsersättning på strax över 6000 kr/mån och inte får hyra en dyrare bostad. Jag hyrde tidigare en bostad i andra hand men hyresvärden ville ha lägenheten tillbaks från 1 juni i år och jag tvingades flytta ut. Numera bor jag hemma hos min pappa. I lägenheten som jag fick lämna hade jag bott sedan 2008 (5 år).

De bidrag jag kan få om jag hyr en lägenhet är bostadstillägg som är på 90% av 5000 kr. Min totala inkomst hamnar då på cirka 10.000-11.000 kr/mån sen får jag utöver det redan idag cirka 3000 kr av min pappa varje mån. Så jag kan ju få som mest strax över 13.000 kr/mån. Även om dessa 3.000 kronorna av pappa enligt alla myndigheter och bostadsbolag inte räknas som inkomst så är det ändå pengar.

Jag har letat som en dåre efter en bostad varje dag sedan den 1 juni, både i första hand och i andra hand. Att bo hemma hos min pappa fungerar dåligt. Att hyra en lägenhet med kort kontrakt skulle även det fungera dåligt för mig. Att hyra möblerat är inget jag vill. Eftersom jag är mycket hemma så skulle en lägenhet på 1 rum ge mig cellskräck.

Det jag söker är alltså en 2:a på minst 40 kvm, kanske en 1 på den storleken kan fungera i nödfall. Ett fullstort kök, hyreskostnad under 5500 kr/mån (bostadsbolagen accepterar mig bara om hyran ligger på den nivån) dessutom ska lägenheten ligga i Stockholmsområdet (dock ej i innerstan). Att hyra som inneboende eller att hyra en del av en villa passar inte mig bra.

Hur får man tag i en bostad enligt beskrivningarna ovan? Jag kan tillägga att jag är 24 år. I bostadsköerna har jag endast stått sedan 2007/2008. De lägenheter med den hyreskostnad som hyresvärdarna accepterar att jag har ligger på 10-15 års kötid. Lägenheter med kortare kötid är de med dyrare hyra och dessa kan jag hamna som nummer 1-5 på men då nekas jag p.g.a. min inkomst.

För nästan 2 år sedan skrev jag följande här på forumet; billigare-bostad-eller-mer-pengar-t24808.html

Jag både orkar och vill inte bo hemma hos min pappa mycket längre till. Jag vill bo ensam i en lägenhet.

Vad göra?, hur lösa? Blir tokig av detta.

Moderator atoms - tråden har flyttats från avdelningen, Aspergare och vården (snyggade till länken också).
MGA_89

Anslöt: 2012-02-01

Inläggav Koboshi » 2013-12-11 10:00:29

Tja måste du bo kvar i Stockholm? Här i Halmstad hittar du lätt en etta med kök för 3 500/mån
Koboshi

Anslöt: 2009-07-10

Återgå till Övriga Aspergerfrågor

Logga in