"Gift vid första ögonkastet" - dokusåpa i SVT

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Alien » 2025-06-05 20:12:40

The Apprentice går ju ut på att folk ska bli sparkade av den hemske Trump tills det bara blir en kvar.

Jag föredrar denna serie där flera par försöker komma överens och i bästa fall bli kära. Det finns andra matchingsprogram där en bonde/bachelor går igenom flera intresserade för att sedan sparka alla utom den bäste/a. Här har man matchat par med liknande intressen m m. De behöver inte konkurrera med varandra. Tvärtom brukar killarna bonda med varandra och även tjejerna hittar ofta en vän bland de andra tjejerna.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav Skogkatt » 2025-06-05 20:15:49

Alien skrev:Man har alltså tagit dejtingprogrammen ett steg längre. Istf att personerna först träffar flera stycken och sedan väljer ut en och så ska det - i bästa fall - sluta med bröllop, så ska de här paren börja med bröllopet och sedan lära känna varandra. Det är så gammaldags så det är nytt. Förr (och fortfarande på vissa håll) så arrangerade föräldrarna äktenskapen och så fick kärleken komma efter bröllopet.

Vad tycker ni om konceptet?

Vad jag tycker om konceptet, jag tycker det är fullständigt löjligt. Kanske är det bra underhållning, kanske är det kul att se på TV. Kul för dem som tittar på. Men själva konceptet är bara nonsens.

För det finns ingen anledning att gifta sig första gången man träffas. Helt enkelt. Om det inte fungerar, vilket det med största sannolikhet inte kommer att göra eftersom man inte känner varandra, måste man gå igenom en skilsmässa. Och allt detta är helt onödigt, man behöver inte göra det. Man försätter sig själv i en idiotisk situation.

Man kan träffa någon, spendera tid med dem, lära känna dem, bli ett par och kanske gifta sig senare om man vill. Att gifta sig är något man gör med en person man känner så väl att man vill gifta sig med den personen. Så konceptet "gift vid första ögonkastet" är inget annat än idiotiskt. Det finns ingen anledning att göra det, om de är ensamma och ser efter en partner kan de gå med i en dejtingshow eller vad som helst, att gifta sig med någon för att lära känna dem är hopplöst dumt. Det finns en anledning till att vi inte gör det i Sverige. Det finns en anledning till att människor lär känna varandra först, innan de gifter sig.
Skogkatt

Anslöt: 2021-10-02

Inläggav Alien » 2025-06-06 3:19:13

Ja, man kan undra varför paret öht måste gifta sig med allt det juridiska, räcker det inte att bara flytta ihop och bli sambor? Men nu var det så i det danska ursprungsprogrammet, har man köpt konceptet måste man följa det helt och hållet. Det är iaf inga präster som viger paren.

En orsak är att det kan kännas mer verkligt för paren och att de då tar det mer seriöst. Man kämpar mer för sitt äktenskap än för ett samboskap/särboskap.

I ett fall var paret faktiskt aldrig gifta. Det gällde Märtha (hon med kuddmuren) och Axel i åttonde säsongen.

Expressen 30 maj 2022 skrev:Programmet går ut på att främlingar gifter sig med varandra, i hopp om att hitta kärleken. Om relationerna inte går i lås så behöver paren ansöka om skilsmässa. Deltagarna gifter sig alltså alltid också juridiskt och inte bara för tv.

Men medan tv-tittarna fick se paret Märtha och Axel säga ja till varandra framför kameran blev de aldrig gifta på riktigt – juridiskt, som de andra paren i programmet.

Projektledaren Martina Pettersson på SVT skriver så här till Expressen i en kommentar:

”Det stämmer att Märtha och Axel inte blev juridiskt gifta. Denna säsong har det skett ett undantag. På grund av pandemin fanns det en fördröjning i handläggningen av registreringen och när produktionen förstod att äktenskapet sedan gick mot sin upplösning så valde man att avbryta den byråkratiska delen av handlingen”.
https://www.expressen.se/noje/bluffen-i ... a-inte-se/

Redan från början framgick det att Märtha inte tyckte att Axel var tillräckligt attraktiv.

Paret fick under programmets gång hjälp av psykologen Fredric Bohm, som försökte hjälpa duon med hur de skulle ”få igång” relationen. Resultatet blev ändå att Märtha och Axel avslutade den romantiska relationen i förtid.

– Ju mer vi umgås, desto mer märker man att det finns stora skillnader mellan oss, som kanske inte var de som matchade ihop oss hoppades på, berättar Axel i programmet.

– Det här räckte. Vi kommer inte leva lyckliga i alla våra dagar tillsammans. Vi får ha en skilsmässa i registret, säger Märtha i mitten av årets säsong.
Alien
Moderator

Inläggav Alien » 2025-06-06 3:31:48

Om matchningen alltid vore perfekt så skulle det vara rationellt att gifta sig direkt. Slippa dejting och osäkerhet, vi vet att vi passar perfekt ihop, varför slösa bort tid?

En del av paren passade faktiskt perfekt ihop men skulle aldrig ha träffat varandra utan "experimentet", de bodde i olika städer.

I framtiden kanske AI parar ihop oss med den rätte partnern. Om nu äktenskap fortfarande förekommer i framtiden.
Alien
Moderator

Inläggav Alien » 2025-06-06 14:50:37

Skogkatt skrev:
Alien skrev:Dessa konspirationsteorier! Det hade inte varit för galet på 1980-talet heller, nya koncept uppkommer hela tiden.

Allt du inte håller med om är konspirationsteorier. Faktum är att vi aldrig har haft den här typen av TV-program tidigare. För norrmän och svenskar gifter sig inte med okända människor.

Skillnaden mellan detta program och andra liknande program är att de andra inte handlar om arrangerade äktenskap. Vi syslar inte med arrangerade äktenskap i norden. Det finns ingen anledning att gifta sig med en person det första du gör. Vad är poängen med det? Människor träffas, lär känna varandra, kanske blir de ett par och senare gifter de sig. Man gifter sig inte först. Men vi måste vänjas vid nya saker så att vi inte protesterar och skapar problem. Så då får vi dessa idiotiska program på TV.

När man inte har några som helst fakta som grund för det man påstår, då är det konspiationsteorier. Vilka hade dunkla avsikter i Danmark, där det började? TV-bolaget? Regeringen? Och alla i TV-bolagen el regeringarna i UK, Australien, USA etc har samma avsikter?

Det finns en särskild tråd för just konspiratonsteorier: https://www.aspergerforum.se/traden-om- ... 40852.html

Klart vi har sysslat med arrangerade äktenskap förr i Norden. Från medeltiden och fram t o m 1800-talet. Adeln ville gifta bort sina döttrar och söner inom adeln. Bönderna vill gifta ihop sina ägor. Det var bara de fattiga och egendomslösa som fick göra som de ville.
Alien
Moderator

Inläggav Alien » 2025-06-16 14:16:40

Läkaren Sam är inne på hälsa och paras ihop med snusaren Denise. Inte lovande tycker jag, rökare/snusare bör bara paras ihop med andra rökae/snusare. Denise snusade även efter att hon borstat tänderna och på natten. Sen hade Denise en vit hund.

Så gällde det att flytta ihop. Det finns hur många sätt som helst att såra varandra och irritera sig på varandra.
Sam tyckte att Årsta i Stockholm kändes helt annorlunda än Göteborg där han bodde (säkert i något överklassområde). När de skulle gå och handla köpte han kvark och knäckebröd, hon köpte en stor läsk.

Amandas lägenhet liknande en porrstudio. Alexanders lägenhet var helt ok, ingen sunkig ungkarlslya (även om han missat att torka badrumsskåpet). Möjligen var den något opersonlig. Amanda kollade snabbt igenom lägenheten, sedan sa hon "Vi bor hos mig". Som att hon enväldigt beslutade det, ingen diskussion. Alex tog illa upp, han hade själv renoverat lägenheten och var stolt över den, "den är 100% jag" och så dissade hon den. De talade ut och Amanda förklarade att hon längtat hem till sin lägenhet.

Jannika och Dennis flyttade till hans lägenhet i Malmö. Där gick det snett på en gång. Med hennes fot i handen påpekade han att hon hade en hallux valgus och frågade om hon inte skulle operera den. Aj, man påpekar inte en fysisk brist så i början. Sedan undrade han om han fick lyfta henne och fick ett bestämt nej. Jannika hade ju haft problem med vikten, så det var känsligt för henne. Medan Dennis gick ut och köpte en pizzaa förklarade hon tårögd för kameran att hon kände sig utatt långt hemitfrån, att hon kände att hon ville fly hem. När hon brättade det för Dennis sen så blev han ledsen och så fick hon trösta honom, och det tyckte hon kändes fel.

Ebba var en intensiv person som levde mycket i nuet och därför blev väldigt trött att att flytta ihop med Pontus. Hon hade en svart hund också, som han skulle passa när hon jobbade nattpasset. Hunden var mörkrädd när han var ensam, påstod Ebba. Så när hon ringde hem och fick vea att Pontus var ute fastän kl var tolv så blev hon sur. Inte blev hon gladare när hon kom hem och mötte Pontus beredd att gå ut med hunden och kopplet var sönder. Det slutade med att hon sade till kameran att hon kände sig kvävd.

Ja, jag tycker att många är rätt knepiga och krävande. Inte alls beredda på att kompromissa. Det verkar inte lovande ens för mitt "favvopar", Dennis och Jannika.
Alien
Moderator

Inläggav Alien » 2025-06-23 17:45:34

I varje omgång av GVFÖ är det minst en som jag tycker är inte precis autist/aspergare men iaf aspig.

Som läkaren Sam. För det första att han inte riktigt lyssnade på vad Denise sade uan fastnade i något tankespår. Hoppas han inte är sådan som läkare. Man kommer som patient och vill berätta om tre proble man har. Läkaren uppfattar bara det första innan han börjar tänka på annat och man får bara medicin för det första problemet.

Och så Sams onödiga lögn. Han vill prata med en expert men vill inte berätta om det för Denise. Så han säger att ska prata med en kompis. Och när Denise undrar varöfr samtalet var så långt säger ha n att kompisen hade problem med sin flickvän. Det ena lögnen leder till den andra. Sedan så berättade han tydligen för Denise iaf och hon gillade inte att han ljög.

Alltså jag undrade om hade ett aspigt svartvitt tänkande. Antingen berättar man allt inkl vad samtalet handlar om eller så ljuger man. När det hade varit så enkelt att säga "jag vill prata med expterten X, men jag vill inte berätta vad det gäller". Eller "jag vill prata med X men jag berättar först senare vad det handlar om".
Alien
Moderator

Inläggav Alien » 2025-06-23 17:59:23

Så var det brandingenjören Ebba och bartendern Pontus. Han berättade att han inte tänkte jobba som bartendern hela livet, det innebar ju bl a jobb på sena kväller och gick inte ihop med ett familjeliv.

I stället för att uppmuntra honom som en bra fru så sa Ebba att hon hade studerat färdigt och nu ville unna sig saker. Hon ville inte vara gift med någon som skulle studera i fem år. Men hon hade ju fortfarande sin egen lön, han begärde väl inte att hon skulle försörja honom. Det blev lite dålig stämning då.
Alien
Moderator

Inläggav Skogkatt » 2025-06-23 18:01:10

Alien skrev:Amanda kollade snabbt igenom lägenheten, sedan sa hon "Vi bor hos mig". Som att hon enväldigt beslutade det, ingen diskussion.

Det är så det är, för män är det enkelt. Antingen måste vi göra som damen säger, eller så måste vi leva ihop med en sur dam. Och ingen orkar göra det, så då gör vi som de säger. :wink: :lol:
Skogkatt

Inläggav nescio » 2025-06-23 18:15:31

De flesta deltagarna ser inget vidare ut. En av kvinnorna var snygg och sen såg jag att mannen hon var hopparad med också såg bra ut. Sätter de ihop de snyggaste med varandra?

Jag har inte tittat på programmet och vet inte vad någon heter.
nescio

Anslöt: 2009-03-12

Inläggav Alien » 2025-06-24 0:04:23

Jag tyckte att de flesta såg normala och trevliga ut. Mörkhårige Sam och rödblonde Alex såg bägge bra ut, och lustigt nog så blev de rätt förtjusta i varann också och skulle kanske blivit goda vänner om de bott i samma stad.

Men när Sam skulle vara ärlig och berätta vad han upplevde som problem gick det inte bra heller. Trots att han sa att han aldrig förr blivit så väl matchad med någon, antar som han trivdes att umgås med, så kände han ingen attraktion för Denise. Det är klart att hon blev ledsen och sa att hon kände sig "jätteful". Då svarade han "nej, det är du inte". Alltså vad är det för svar, typ "du är bara lite ful"?! Han skulle sagt "Nej, du ser bra ut, du är faktiskt jättesöt". Hon såg fakiskt bra ut, kanske rentav den som såg bäst ut av kvinnorna. Men finns det ingen fysisk attraktion, då är det ju kört.

Sexologen sade till Dennis och Jannika att sex behöver inte vara förrätt, huvudrätt och i bästa fall efterrätt, utan kan vara ett buffébord.

De fick också ett slags kortspel. Ena kortleken med verb, andra med substantiv.
Spoiler: visa
Så drog hon ett kort "omfamna" och han drog kortet "ollonkant".
Då skrattade bägge gott.

Ebba var så lynnig, ibland jättesur och tålde inte när Pontus försökte skoja med henne. Hon sa att Pontus var som mest attraktiv när han var glad och självsäker. Men när hon blev taggig så blev han ju osäker. Ebba var förstås glad och trevlig ibland men det var en berg- och dalbana.
Alien
Moderator

Inläggav Alien » 2025-06-27 19:39:31

Denise tog också illa upp när Sam skämtsamt kallade henne för en "snusande bohem". Ingen annan tyckte att hon var bohem. Men Sam var väldigt noggrann med sin lägenhet som han var stolt över.

Efter att Sam avslöjat att han inte kände någon attraktion, så blev det aldrig bra. Denise hade tappat självförtroendet och tyckte hon fick tassa på tå. Denise kom från Stockholm, och de var på Sams revir. Hon kände ingen där. Denise var rädd för att bo på hotell pga en traumatisk uppevelse. Hon hade vaknat med sängen full av löss och sönderbiten på ett hotell. Då hade Sam lovat att om det skulle gå så att någon måste lämna lägenheten så skulle det vara han. Han skulle flytta tilll en kompis el till ett hotell, Denise skulle få stanna kvar.

Men när de skulle resa till parhelgen i Stockholm sa Denise att hon skulle ta med sig all sin packning till Stockhoolm, ifall det inte skulle bli så att hon återvände till Göteborg. Då blev Sam arg, han tyckte inte hon satsade tillräckligt. Han sa att han ville sova ensam och Dense fick flytta till ett hotell, trots sin hotellfobi. Det var inte gentlemannamässigt, han bröt sitt löfte. De kom inte på parhelgen.

De pratade mycket, det är ju viktigt att kommunicera, men de kom inte varann närmare för det.

Sexologen sa att bägge var huvudfotingar, de levde för mycket i hjärnan.

Jag tror det hade gått bättre om de haft sex, att de skulle kommit närmare varandra. Min teori är att om de inte har sex under dessa fem veckor, då är det kört. Sam och Denise hade inte sex och det hade inte Alex och Amanda heller. Så inget av dessa par gick vidare. De andra paren hade sex men det hjälpte inte för Ebba och Pontus.

På återträffen med alla åtta så sa Denise att hon inte mådde bra av att återse Sam. Hon kände sig som att hon blev tillbakadragen igen. Både Denise och Sam fällde tårar.

Det verkar som GVFÖ mest blev lidande för Sam och Denise. Får hoppas att de fick lärdomar för framtiden iaf.

Slutsats: Ärlighet varar inte alltid längst och man ska hålla sina löften.
Alien
Moderator

Inläggav Alien » 2025-10-01 4:21:55

Den senaste omgången var det bara ett par som gick vidare, Jannika och Dennis. Trots hans potensproblm så verkade sexet ha funkat bra, så bra att Jannika blev gravid redan under "experimentveckorna".

Jag tänkte det var konstigt, tar man inte preventivmedel den tiden, ingen vet ju i början om bägge vill fortsätta vara gifta?

Nu slutade det visserligen med missfall men Jannika blev gravid igen.

Dennis och Jannika Svensson var det enda av fyra par i årets säsong som fortsatte att vara gifta efter experimentets slut, och på beslutsdagen var Jannika redan gravid. Kort därefter drabbades paret av ett missfall, vilket satte den redan sköra relationen på ytterligare prov.
När paren återsamlades för "Vad hände sen?"-avsnittet som sändes på SVT i juni blev det en ganska dyster tillställning vars enda ljuspunkt var nyheten om att Dennis och Jannika väntade barn på nytt.

Där kunde realitysagan ha slutat, men SVT beslöt att ge det som man beskriver som "en av ’GVFÖ:s’ mest prövade – och starkaste – kärlekshistorier" en fortsättning.
Specialavsnittet "Gift vid första ögonkastet: Det nya livet" följer paret genom graviditeten och det nya sambolivet i Lund.
– Vi känner oss privilegierade. Det är inget annat par som har fått ett sådant tidigare och jag tycker att det blir en väldigt fin och intim avslutning på vår resa, säger Dennis.

Med två tidigare missfall var det dock med viss vånda som Jannika, 34, tackade ja.
–Vad händer om jag skulle få missfall nu, då är det inte bara mig och Dennis det påverkar, utan också något som jag åtagit mig att fullfölja. Men jag tror att många kan känna igen sig i den rädslan och det känns bra att uppmärksamma de sidor av graviditeten som inte så många pratar om, säger Jannika.

Medverkan i realityserien har vänt upp och ned på bådas liv och de beskriver det senaste året som surrealistiskt. Innan Jannika sökte till programmet hade hon en ganska uppgiven syn på livet, och hade så smått börjat acceptera att vara singel livet ut.

–För två år sedan satt jag hemma i Örebro och tänkte: antingen söker jag till "Gift" och hoppas att de hittar någon till mig, eller så får jag bli den där "crazy cat ladyn", säger hon.
https://etidning.unt.se/p/unt-del-b/202 ... 1/65888999

Hur mycket orkar folk att fläka ut sig för TV-publiken? Men man unnar ju dem ett lyckligt slut med en baby, särskilt som Jannika fått missfall två gångar.

Det kan ju också vara en uppmuntran, om man inte ger upp inför svårigheterna får man ett lyckligt slut. (Men det lär behövas att de gillar varann från början också.)

Gift vid första ögonkastet – Det nya livet
Jannika och Dennis möttes i experimentet när de nästan hade gett upp hoppet om kärlek. Vägen dit har varit kantad av impotensproblem, djupa sår från tidigare relationer, panikångest och stukade självbilder - men deras kärlek har bara vuxit sig starkare!
Nu väntar en ny vardag tillsammans i Malmö och snart även deras första barn. Förhoppningarna är stora, men oron finns där: Jannika är i en ny stad, långt från sitt nätverk, och hennes tidigare missfall gör henne orolig. Dennis har kämpat mot panikångesten - men nu är den stora frågan om han är redo att bli pappa. Det blir en känslosam fortsättning på en av GVFÖ:s mest prövade - och starkaste - kärlekshistorier.

https://www.svtplay.se/video/jMdmWQp/gi ... -nya-livet
Alien
Moderator

Inläggav Skogkatt » 2025-10-01 9:45:29

Alien skrev:Den senaste omgången var det bara ett par som gick vidare, Jannika och Dennis. Trots hans potensproblm så verkade sexet ha funkat bra, så bra att Jannika blev gravid redan under "experimentveckorna".

:shock: Sänds detta på TV som underhållning? Jag saknar tiden då människor hade privatliv och vissa saker var privata, det var normalt.
Skogkatt

Inläggav Alien » 2025-10-01 14:38:13

Fler par skulle behöva tillgång till terapeuter och sexologer.

Vi behöver ju fler barn i Sverige, alltså måste det blir fler som blir ihop. De som deltar vill ju hitta någon att bli ihop med, annars blir inga barn gjorda. Det finns iofs många dejtingprogram (Bonde söker fru, Blind date, Hotell Romantik, Första dejten, Love is blind etc), men detta är det enda jag följer.

För tittarna är det underhållning, men även de kan ta till sig experternas goda råd. T ex hur viktigt det är med kommunikation, man ska inte tro att partnern kan läsa ens tankar.
Alien
Moderator

Inläggav Skogkatt » 2025-10-01 18:41:12

Alien skrev:Fler par skulle behöva tillgång till terapeuter och sexologer.

Vi behöver ju fler barn i Sverige, alltså måste det blir fler som blir ihop. De som deltar vill ju hitta någon att bli ihop med, annars blir inga barn gjorda. Det finns iofs många dejtingprogram (Bonde söker fru, Blind date, Hotell Romantik, Första dejten, Love is blind etc), men detta är det enda jag följer.

För tittarna är det underhållning, men även de kan ta till sig experternas goda råd. T ex hur viktigt det är med kommunikation, man ska inte tro att partnern kan läsa ens tankar.

Jag förstår vad du menar, men att folk sitter framför en kamera och pratar om sina erektionsproblem och sexliv så att hela Sverige kan lyssna på dem, det är för mycket för mig. Det verkar onödigt. Det är samma som de här två konstiga personerna som jag såg på svenska nyheterna för ett tag sedan. Han hade varit otrogen mot sin fru med 80 kvinnor eller något sådant de senaste 10 åren. Och de bestämde sig för att det bästa de kunne göra i den situationen, var att berätta om det för hela Sveriges befolkning. :-)006
Skogkatt

Inläggav atoms » 2025-10-07 17:44:28

Skogkatt skrev:
Alien skrev:Fler par skulle behöva tillgång till terapeuter och sexologer.

Jag förstår vad du menar, men att folk sitter framför en kamera och pratar om sina erektionsproblem och sexliv så att hela Sverige kan lyssna på dem, det är för mycket för mig. Det verkar onödigt. Det är samma som de här två konstiga personerna som jag såg på svenska nyheterna för ett tag sedan. Han hade varit otrogen mot sin fru med 80 kvinnor eller något sådant de senaste 10 åren. Och de bestämde sig för att det bästa de kunne göra i den situationen, var att berätta om det för hela Sveriges befolkning. :-)006

Det gick vid första ögonkastet.
atoms
Moderator

Anslöt: 2009-05-05

Inläggav Alien » 2025-11-10 14:28:10

Nu är det 13e säsongen.

Men vad alla är stela. Jag misstänker att inga kommer att fortsätta att vara gifta.

Jag hoppades på att "bögparet" Hampus och Tobias skulle bli det första bögparet som lyckades, men nu har jag tappat hoppet om dem med. De bara pratar och pratar och blir aldrig fysiska. Synd, bägge verkar sympatiska.

Dålig matchning av produktionen? Eller en matchning som såg bra ut på pappret men inte fungerar i verkligheten pga bristande attraktion.

Abner och Hanna: Hon tycks vara så traumatiserad av ett tidigare förhållande att Abner knappt får tycka något. HOn borde väntat tills hon kommit över sitt ex innan hon anmält sig till GVFÖ.

Vad de två övriga paren beträffar tycker jag männen verkar vara riktiga träbockar. Nej, där blir inga barn gjorda.
Alien
Moderator

Inläggav Alien » 2025-11-11 14:24:40

Ibland verkar paren dåligt matchade. Men de kanske inte har tillräckligt stort urval. Sverige är ett litet land befolkningsmässigt. Ca 2000 söker varje år. Och de vi får se är alltså "de bästa".

Intervju med sexologen Kalle Norwald, som f ö har slutat nu. Tio år som expert i GVFÖ räckte.

HINT 2024-04-12 skrev:Antagningsprocessen är lång – efter ett första urval hos produktionsbolaget Baluba som sköter castingen hamnar en hög med filmer på experternas bord. I filmerna får de lära känna några personer lite bättre, och Kalle berättar att han redan där börjar tänka kring eventuella matchningar, lite som att lägga ett pussel.

Resten av matchningsprocessen beskriver Kalle som en tratt, där han är den expert som de potentiella deltagarna oftast får träffa allra sist.

– Vi har gjort den bedömningen att sex inte är ett tema som alla pratar om med vem som helst, hur som helst och när som helst. Vi vill inte “utsätta folk” att berätta om sina intimaste tankar om sex och vad man vill och inte vill göra, utan det sparar vi.

Istället är psykologen Fredric Bohm den som deltagarna först kommer till.

– Han är en briljant personlighetsbedömare. Han träffar de allra flesta, just eftersom han är så duktig på det.

I regel slussas sedan deltagarna vidare till psykologen Maria Farm, som ställer frågor om barndomen, anknytning och jämställdhetsfrågor. De som går vidare efter detta steg får träffa psykologen Hana Jamali, som är ny relationsexpert i programmet för i år, och som ställer frågor om klass och önskningar.

De deltagare som “klarat sig” igenom alla dessa steg hamnar hos Kalle. Vilka frågor han ställer beror lite på vad som kommit fram om deltagarna tidigare.

När alla stegen är klara finns bara åtta personer kvar, fyra potentiella par, fyllda av hopp, drömmar och förväntningar. Men det händer också att personer hoppar av mitt i processen. Det är såklart tråkigt om experterna tycker sig ha hittat en perfekt match till personen, men ibland kan det faktiskt också leda till något bra.

– Som med Arvid som medverkade i förra säsongen! Han hoppade av säsongen innan, och sedan sökte han igen. Och det var ju bra, för vi hittade Ida, eller Ida kom till oss, och det var en jättetur för de är en pangbra match.
---
Redan tidigt undersöker de hur de potentiella deltagarna hanterar kritik, hur de skulle hantera att rykten sprids om dem och om de är tillräckligt öppna för att faktiskt medverka i ett realityprogram. Om någon är för stängd fyller tittarna i luckorna med egna sanningar, menar han, vilket gör att dessa personer oftast väljs bort under matchningsprocessen.

Finns det några red flags som ni kollar efter, och som ni väljer bort?

– Ja, gud ja! Det har hänt några gånger att vi märker att folk inte vill vara med för rätt motiv. De ställer väldigt många frågor som: Hur mycket media är det efteråt? Och får man prata om sina sociala medier i programmet? Där man märker att de inte är där för kärleken. De ryker!

Och det finns fler saker som inte går hem.

– När jag träffar deltagare, och de bara pratar om sig själva och vad man kräver av en partner, där man inte har någon flexibilitet eller förstår att man också ska erbjuda något. Det för mig är absolut en varningsflagga.
https://hinthint.se/film-och-serier/exp ... stet-till/
Alien
Moderator

Återgå till Tipsa medlemmarna

Logga in