Försöker göra en gammal speldator?

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Richard » 2025-05-11 6:16:13

Jag tänkte göra en gammal speldator, för att spela gamla spel på, typ Diablo II, Red Alert, CSI-spel, Sims o lite sånt. De vill inte fungera på Windows 7. Så ska jag installera typ Windows XP, går det ens på en nyare dator?

Det är väl det här med i386 och amd64? Kan man installera Windows XP på en 64-bitars dator?

Fungerar det kanske bättre i Virtualbox i Linux?
Richard

Anslöt: 2005-10-12

Inläggav Ignatius » 2025-05-11 10:51:00

Det finns olika sätt du kan göra det på. Eftersom jag kör Linux hade jag kört spelen i Wine eller någon annan emulator som DosBox. Det finns också speciella program som Lutris som hjälper en installera spel automatiskt. De allra flesta gamla spel fungerar. Till och med 32-bitars. Virtualbox är onödigt.

Att installera Linux för att köra Windows XP i Virtualbox är en omväg. Du Kan lika gärna installera Virtualbox med Windows XP i ett modernt Windows. Virtualbox blir ganska slött. För de gamla spel du vill köra kanske det räcker. Tänk på att Windows XP är osäkert. Det går att stänga av tillgången till Internet i Virtualbox.

Om du kör ett nyare Windows finns kompatibilitetslägen som kan fungera. Du kan dessutom installera emulatorer som DoxBox i Windows.
Ignatius

Anslöt: 2019-05-05

Inläggav triggerhappyD » 2025-05-11 12:00:14

DOSBox använder jag för att spela gamla spel.
Väldigt smidigt.

Att installera ett gammalt OS kanske kan vara kul men du kommer nog få en hel del jobb innan du får allt o funka som du vill.
triggerhappyD

Anslöt: 2015-06-01

Inläggav Richard » 2025-05-13 7:49:57

Tack för svar.

Inte mycket fungerade i Virtualbox...

Jag har lyckats få igång några spel på Windows 7, där man kan ändra spelen så att de körs i kompabilitetsläge med t.ex. Windows XP, det fungerar för bl.a. Diablo II (med en patch), 2 st av de 3 CSI-spelen, ett spel som heter Ceasar IV (man ska bygga upp Romarriket). Vissa andra går inte då Steam inte längre fungerar på Windows 7. Kanske jag uppdaterar till Windows 10 så småningom, men just Windows 7 ska vara bra för att kunna välja kompabilitetsinställningarna, ska dock testa så det går på en annan Windows-dator först..

Ska kolla upp DOSBox för de riktigt gamla spelen.
Richard

Inläggav Ignatius » 2025-05-13 9:13:34

Om du är intresserad av retrospel har Internet Archive massor av titlar för gratis nedladdning (De är inte pirater eller dylikt): https://archive.org/details/softwarelibrary_msdos_games
Ignatius

Anslöt: 2019-05-05

Inläggav Richard » 2025-05-13 16:02:46

Ignatius skrev:Om du är intresserad av retrospel har Internet Archive massor av titlar för gratis nedladdning (De är inte pirater eller dylikt): https://archive.org/details/softwarelibrary_msdos_games

Tack! :-)Happy
Richard

Återgå till IT-forum

Logga in