Flytta till annan kommun med försörjningsstöd?
2 inlägg
• Sida 1 av 1
Jag undrar om någon här har lyckats att flytta till annan kommun med försörjningsstöd?
Jag har länge haft försörjningsstöd och har mycket störningar i min lägenhet som gör att jag vill flytta, det har jag länge velat. Då jag är ljudkänslig behöver jag antingen en mycket välisolerad lägenhet eller något fristående boende typ stuga men då på någon tomt nära stan, alltså inte ute på landet då jag inte har bil osv.
Problemet är att hyresvärdar generellt vill att man visar att man är beviljad försörjningsstöd i den aktuella kommunen och socialtjänsten vill att man är skriven på en adress i aktuell kommun för att bevilja försörjningsstöd. Det blir alltså ett moment 22 om man inte har tur att "förhandla" på något sätt och att en hyresvärd låter en skriva på kontrakt trots att man i dagsläget bara har försörjningsstöd från den kommun man tänker flytta från.
Är det någon som lyckats med det här? Hur gjorde ni?
Jag har länge haft försörjningsstöd och har mycket störningar i min lägenhet som gör att jag vill flytta, det har jag länge velat. Då jag är ljudkänslig behöver jag antingen en mycket välisolerad lägenhet eller något fristående boende typ stuga men då på någon tomt nära stan, alltså inte ute på landet då jag inte har bil osv.
Problemet är att hyresvärdar generellt vill att man visar att man är beviljad försörjningsstöd i den aktuella kommunen och socialtjänsten vill att man är skriven på en adress i aktuell kommun för att bevilja försörjningsstöd. Det blir alltså ett moment 22 om man inte har tur att "förhandla" på något sätt och att en hyresvärd låter en skriva på kontrakt trots att man i dagsläget bara har försörjningsstöd från den kommun man tänker flytta från.
Är det någon som lyckats med det här? Hur gjorde ni?
Kanse du först måste prata med socialtjänsten där du bor nu och förklara att du är mycket ljudkänslig och har svårt att sova. Det verkar som de måste godkänna din flyttning.
Du kanske redan läst detta:
Du kanske redan läst detta:
https://www.familjensjurist.se/fraga-ju ... ningsstod/Sammanfattning och rekommendation
Kommunen du bor och vistas i är ansvarig att besluta om samt verkställa ditt försörjningsstöd. Ansökan i förväg till en kommun du önskar flytta till kan endast ske under vissa särskilda omständigheter. Överflyttning av ärendet förutsätter att du har en starkare anknytning till den nya kommunen. Det är inte särskilt sannolikt att så är fallet innan du flyttat dit. Jag rekommenderar dock att du diskuterar dina tankar på en eventuell flytt med din handläggare hos socialtjänsten i din nuvarande kommun. Du skulle även kunna kontakta socialtjänsten i kommunen du vill flytta till om du har funderingar kring vilka krav som ställs upp för försörjningsstöd där.
Återgå till Övriga Aspergerfrågor