Fåglar!
Fåglar!
Idag har jag sett en lappuggla. Stor och tjusig och lite mystisk var den.
Och en sångsvan! Den här gången är jag helt säker att det var en sån. En ungfågel, inte vit ännu. Alldeles ensam var den, inte en annan svan nånstans så långt jag kunde se.
En bra dag
Och en sångsvan! Den här gången är jag helt säker att det var en sån. En ungfågel, inte vit ännu. Alldeles ensam var den, inte en annan svan nånstans så långt jag kunde se.
En bra dag
Fåglar!
här i norr har vi fått en population av sibiriska nötkråkor, såg en igår, de kallas egentligen smalnäbbad nötkråka, och är lite mindre än vanlig nötkråka
sägs att utbredningen i Norrbotten, beror på trädgårdsmästaren i Boden planterade cembratallar lite här och där, och eftersom fröna från dessa är fågelns favorit föda så dök de upp där
sägs att utbredningen i Norrbotten, beror på trädgårdsmästaren i Boden planterade cembratallar lite här och där, och eftersom fröna från dessa är fågelns favorit föda så dök de upp där
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Fåglar!
Tänkte också direkt på stare. Ser ut som små porslinsdroppar, de där vita fjädertopparna där de sitter lite glesare.
Vilka fina fåglar ni har där ni bor
Det skulle vara roligt att se fler sorter än dem vi har här. Fast det finns många fler sorter än de jag lyckats få se, för folk fågelskådar i Sthlm. Kanske man skulle prova, men att sitta på span med kikare och pricka av på listor, vet inte om det är min grej riktigt.
Är det nån här som hållit på med fågelskådning?
Vilka fina fåglar ni har där ni bor
Det skulle vara roligt att se fler sorter än dem vi har här. Fast det finns många fler sorter än de jag lyckats få se, för folk fågelskådar i Sthlm. Kanske man skulle prova, men att sitta på span med kikare och pricka av på listor, vet inte om det är min grej riktigt.
Är det nån här som hållit på med fågelskådning?
Fåglar!
Fabela skrev:Är det nån här som hållit på med fågelskådning?
Inte professionellt, men jag tittar alltid på fåglar jag råkar träffa. Fåglar är fascinerande varelser och jag har alltid haft ett intresse för fåglar. Till exempel små fåglar man ser i trädgården, de väger ofta bara mellan 9 och 15 gram. Hur kan något så litet och ömtåligt överleva ute i det vilda? Och på vintern ser man dessa små varelser sitta ute i minus 15-20 grader. Det borde inte vara möjligt, men de överlever. Fåglar är så speciella.
Jag har precis gjort i ordning utfodringsplatsen för fåglarna, jag har en plats där jag skottar bort snö och lägger ut mat till fåglar på vintern, har satt upp ett staket runt så att de är skyddade från katter och andra djur när de äter. Man måste hjälpa dem lite när det är kallt och mycket snö och svårt att hitta mat. Och det är ett ypperligt tillfälle att ta bilder, jag sätter dit en åtelkamera som triggas av rörelse. Så jag har bilder och videor på fåglar.

Fåglar!
Har du hakat på grannen alltså, antonius? Tyckte du om det isf? Vad gjorde ni, på vilket sätt är han proffs?
Det där är ganska idealiskt, Skogkatt. Gör du anteckningar och sånt också? Jämför uppgifter för olika år mm?
Jag är lite mer inne på att bara traska omkring i naturen och se det jag ser, liksom. Gärna se olika arter, men också stanna till och iakkta, se vad de gör och hur de beter sig
Får för mig att jag skulle bli stressad av såna där listor över arter och att skynda mig från ena stället till det andra för att se och pricka av dem. Men det kanske är kul, och det görs väl också på olika nivåer.
Det där är ganska idealiskt, Skogkatt. Gör du anteckningar och sånt också? Jämför uppgifter för olika år mm?
Jag är lite mer inne på att bara traska omkring i naturen och se det jag ser, liksom. Gärna se olika arter, men också stanna till och iakkta, se vad de gör och hur de beter sig
Får för mig att jag skulle bli stressad av såna där listor över arter och att skynda mig från ena stället till det andra för att se och pricka av dem. Men det kanske är kul, och det görs väl också på olika nivåer.Fåglar!
Fabela skrev:Har du hakat på grannen alltså, antonius? Tyckte du om det isf? Vad gjorde ni, på vilket sätt är han proffs?
alltså han är på en övre nivå, han kan övernatta i skogen i ngt näste för att se orrar spela osv, och jag är ingen morgonmänniska, har inte det tålamodet, han är ornitolog med en kikare runt halsen hela våren, typ
Fåglar!
En film man kan se om man tröttnar på allt elände och inte orkar se nåt som kräver tankeverksamhet:
The Penguine Lessons.
Jag såg den bara för pingvinens skull, och den är jättesöt
Synopsis: Inspired by the true story of a disillusioned Englishman who went to work in a school in Argentina in 1976. Expecting an easy ride, Tom discovers a divided nation and a class of unteachable students. However, after he rescues a penguin from an oil-slicked beach, his life is turned upside-down.
The Penguine Lessons.
Jag såg den bara för pingvinens skull, och den är jättesöt
Synopsis: Inspired by the true story of a disillusioned Englishman who went to work in a school in Argentina in 1976. Expecting an easy ride, Tom discovers a divided nation and a class of unteachable students. However, after he rescues a penguin from an oil-slicked beach, his life is turned upside-down.
Spoiler: visa
Fåglar!
Fabela skrev:Såg en häger idag. Den stod i vatten upp till knäna. Trodde först att det var en sten, såg bara ryggen med halsen indragen. De ser speciella ut, med den där halsen som är som ett utdragbart S.
en raggarklubb i Luleå som jag besökte ibland, föritin, var det en kille dom kallade för hägern, han hade en HD som han ständigt mekade med, sen sadlade han om och studerade till doktor, snacka om byte av inriktning och livsstil
Fåglar!
Fabela skrev:Såg en häger idag. Den stod i vatten upp till knäna. Trodde först att det var en sten, såg bara ryggen med halsen indragen. De ser speciella ut, med den där halsen som är som ett utdragbart S.
Åh, det är väldigt fina fåglar. Jag hade sådan tur att en häger slog sig ner i en bäck som rinner förbi här. Jag hade aldrig sett häger här förut, men för två år sedan såg jag plötsligt en. Det är majestätiska fåglar.
Fåglar!
antonius skrev:en raggarklubb i Luleå som jag besökte ibland, föritin, var det en kille dom kallade för hägern, han hade en HD som han ständigt mekade med, sen sadlade han om och studerade till doktor, snacka om byte av inriktning och livsstil
Ser framför mig en gänglig kille med lång, smal hals med stort adamsäpple och gamnacke, en fem storlekar för stor svart skinnväst kanande från sida till sida på sin magra rygg och styltor till ben stickande fram undertill
Fåglar!
Den här stod alldeles blickstilla en lång stund, undrade först om nån ställt en fejkfågel där som en kul grej. När jag var kanske 1,5-2 meter ifrån rörde den lite på huvudet. Sen började den ta några steg, veckla ut halsen osv. Märkvärdigt att få se den så nära, den flyttade inte på sig fast jag stod där i flera minuter. Halsen och näbben är respektingivande sedda på så nära håll, tur att den inte blev sur för att jag stirrade på den.Skogkatt skrev:Fabela skrev:Såg en häger idag. Den stod i vatten upp till knäna. Trodde först att det var en sten, såg bara ryggen med halsen indragen. De ser speciella ut, med den där halsen som är som ett utdragbart S.
Åh, det är väldigt fina fåglar. Jag hade sådan tur att en häger slog sig ner i en bäck som rinner förbi här. Jag hade aldrig sett häger här förut, men för två år sedan såg jag plötsligt en. Det är majestätiska fåglar.
Det var lite mäktigt faktiskt, kommer att leva länge på den "träffen"
Jag har heller aldrig sett häger här. Men en man som också stod och tittade på den berättade att han sett flera och sen flera år tillbaka. Så de håller uppenbarligen till här permanent. Måste börja titta noggrannare, kanske jag missat många för att jag trott att de också varit stenar i vattnet.
Sen kan det ju förstås göra skillnad att jag nyligen skaffat glasögon. Vem vet vilka skatter jag nu kommer att upptäcka

Fåglar!
Fabela skrev:antonius skrev:en raggarklubb i Luleå som jag besökte ibland, föritin, var det en kille dom kallade för hägern, han hade en HD som han ständigt mekade med, sen sadlade han om och studerade till doktor, snacka om byte av inriktning och livsstil
Ser framför mig en gänglig kille med lång, smal hals med stort adamsäpple och gamnacke, en fem storlekar för stor svart skinnväst kanande från sida till sida på sin magra rygg och styltor till ben stickande fram undertill
ungefär så, senare då jag såg honom på en VC, med kortklippt hår, och läkarrock kände jag inte igen honom, men sen såg jag att han fortfarande hade sin slitna cowboyboots, så ramlade polletten ned, lol
Fåglar!
Tur idag igen!
Gick på hägerspaning till samma ställe där jag såg den igår. Hann gå nästan slut på den biten, det hade redan börjat skymma, ingen häger hade jag sett. Så plötsligt rasslar det till ordentligt i pilträdet intill - och där var den. Såg den precis landa, med vingarna fortfarande utfällda, annars hade jag missat den i det ljuset. Den satt där en stund och "jojoade" med halsen, sen flög den sin väg.
Gick den sista biten - och precis på slutet rasslar det till igen. Det är en häger som landar i ett pilträd igen! När jag till slut gick därifrån satt den fortfarande kvar med huvudet indraget mot kroppen.
Känner mig som lite starstruck
Och så såg jag såna där svart-vita med roliga fötter, som jag inte kan komma på namnet på.
Och förstås en massa änder.

Gick på hägerspaning till samma ställe där jag såg den igår. Hann gå nästan slut på den biten, det hade redan börjat skymma, ingen häger hade jag sett. Så plötsligt rasslar det till ordentligt i pilträdet intill - och där var den. Såg den precis landa, med vingarna fortfarande utfällda, annars hade jag missat den i det ljuset. Den satt där en stund och "jojoade" med halsen, sen flög den sin väg.
Gick den sista biten - och precis på slutet rasslar det till igen. Det är en häger som landar i ett pilträd igen! När jag till slut gick därifrån satt den fortfarande kvar med huvudet indraget mot kroppen.
Känner mig som lite starstruck
Och så såg jag såna där svart-vita med roliga fötter, som jag inte kan komma på namnet på.
Och förstås en massa änder.
Återgå till Intressanta intressen