Eurovision Song Contest (ESC) 2025 i Basel, Schweiz

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Skogkatt » 2025-05-18 9:28:59

18:e plats. :-| Jaja, det var ju inte särskilt förvånande. Vi är vana vid det.
Skogkatt

Anslöt: 2021-10-02

Inläggav Alien » 2025-05-18 11:53:11

Ja, vann rätt låt? Nja, Österrikes låt var inte min favorit.

Men jag gnäller inte över att inte "folkets röst" vann.

Vilka är folket förresten? Även folk utanför EU och EBU fick ju rösta. Hur röstade "utlandsgruppen", det har jag inte sett någonstans?
Alien
Assistent

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav Skogkatt » 2025-05-18 11:57:28

Alien skrev:Ja, vann rätt låt?

Jag tycker att Bara Bada Bastu borde ha vunnit.
Skogkatt

Inläggav Alien » 2025-05-18 13:24:07

De nordiska länderna (utom Island) svek oss! :-)056

Men redan när respektive lands jury delade ut sina poäng såg det mörkt ut för bastubröderna KAJ. Där fanns heller inget stöd att hämta från grannländerna – inte en enda tolvpoängare delades ut till Sverige från de skandinaviska länderna.

Sju poäng från Danmark, tio från Norge. Tio blev det även från hemlandet Finland. Den enda tolvan som delades ut till Sverige kom från Island.
---
När poängen började trilla in fick ni bara tio poäng av Finland? Vad tänkte ni då?

– Det blir nog ett allvarligt snack med statsledningen, säger Axel och får hela gruppen att skratta.
https://www.expressen.se/noje/musik/ska ... strysaren/
Alien
Assistent

Inläggav Alien » 2025-05-18 13:33:47

Men folkets kärlek fick de av Norge, Danmark och Finland: 12 poäng. Men bara 10 p av Islands folk. Finlands jury gav Österrike tolvan medan Sverige fick 10 p.
Alien
Assistent

Inläggav Alien » 2025-05-18 14:17:26

Den där bastudansen ser lätt ut att titta på men var tydligen inte så lätt att utföra.

TT/UNT 2025-07-17 skrev:Den tar över Tiktok, dansas på förskolor och KAJ:s Eurovision-konkurrenter försöker lära sig den.
Jennie Widergren är koreografen bakom bastudansen.
---
–Först tyckte de att den var på gränsen till för svår. Det hade med att göra att de ju sjunger live samtidigt. Men de är sådana slitvargar, så de åkte hem och repade och repade och repade, och när de kom tillbaka satt det.
https://etidning.unt.se/p/unt-del-b/202 ... ue=1911995

Hoppas de fortfarande får folkets kärlek även om de inte vunnit ESC. De kommer iaf att få en del pengar pga reklaminkomster.
Alien
Assistent

Inläggav nescio » 2025-05-18 14:52:46

Vad är det för konstiga människor som sitter i jurygrupperna? De satte Schweiz på andra plats, medan folket satte dem sist, på 26:e plats.

Jag blev förvånad att folket satte Israel på första plats. Har det några politiska orsaker? Jag tycker Israels låt var bra, men inte bäst.

Jag tyckte Tyskland var bäst och sen Finland.

Omröstningen blev inte så spännande. Det blev tidigt tydligt att Österrike skulle vinna. Jag förstod att Österrike skulle få många telefonröster men att Schweiz, Frankrike, Italien och Nederländerna inte skulle få det.
nescio

Anslöt: 2009-03-12

Inläggav Alien » 2025-05-18 15:45:30

När juryomröstnngen började var det väldigt spretigt. Tolvor gick inte bara till Österrike utan också till Italien, Franrike och Schweiz.

Konstigt att Schweiz kom så högt för juryn (nr 2) men fick 0 poäng i folkets omröstnng. Kan det vara att juryarna ville visa artighet mot värdlandet? För finstämt för vanliga pöbeln?
Alien
Assistent

Inläggav Chilehead » 2025-05-18 23:03:43

nescio skrev:
Jag blev förvånad att folket satte Israel på första plats. Har det några politiska orsaker? Jag tycker Israels låt var bra, men inte bäst.

Istraels regering körde en massiv kampanj på sociala medier att få folk som
inte egentligen ens följer eurovision att rösta och körde med snyftstoryn
om att sångerskans släkting var en av gisslan
(obs! jag förringar inte händelsen men det har inget med tävlingen att göra)
Chilehead

Anslöt: 2008-06-26

Inläggav Chilehead » 2025-05-18 23:39:20

Alien skrev:Jag grämer mig inte över att vi inte vann, däremot över att vi inte blev trea. Estland blev trea.

Mi amore, espresso macchiato, por favore...

Italien blev surt men det kan ju ses som reklam för italienskt kaffe.

Smaken är olika. Det som en del finner tråkigt el olidligt finner andra originellt med hög musikalisk kvalitet.

Jag tycker det är bra att det är stor bredd i typen av sånger. Själv gillade jag flera.

Vilka var dina favoriter då, Chilihead?

Absolut, därför jag aldrig rackar ner på någon annans musiksmak.
Och jag håller nog högt artister och musikstilar som andra tycker är obegripligt.
Och oftast gillar jag just sånt som inte är mainstream pop.

Hade väl inga direkta favoriter i år men Sveriges o Estlands var roliga.
San Marino Finland Island och Malta kändes lite som partylåtar, helt ok.
Nederländerna var bra trots att den genren är långt ifrån min typ.
Chilehead

Anslöt: 2008-06-26

Inläggav Alien » 2025-05-19 18:36:31

På nedersta bänken i bastun placeras barn, sjuka och rikssvenskar.

Axel Åhman, en av de tre i KAJ, är författare också. Han har skrivit en novell. Gissa vad den heter?
Spoiler: visa
Bastutronen
Alien
Assistent

Inläggav slackern » 2025-05-19 18:41:53

Karamell skrev:Varför gillar Europa techno så mycket.

Inte en enda techno låt deltog i ESC, det är bara något någon som inte har varit på ett rejv påstår.
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav Alien » 2025-05-19 19:13:41

Ja, nu vet vi att humorlåtar inte går hem hos juryarna i ESC. Det ska vara mer "high-brow", seriösa och sorgliga el dramatiska. De här fick ju flest röster av den internationella juryn:
Österrike, Schweiz, Frankrike, Nederländerna, Italien

Men för den skull tycker jag inte att humorlåtarna ska försvinna. Alla kan inte vinna och de kan pigga upp. Dessutom bli populära ändå.

Louane - Maman

Lucio Corso - Volevo Essere Un Duro

Allt låter bra på italienska!
Alien
Assistent

Inläggav Alien » 2025-05-20 11:03:09

Men varje gång jag ska ska se ESC så blir det en stress. Ska jag titta på teven el rösta? När jag försökte ringa numret på mobilen fick jag bara meddelande att det var spärrat (av vem, inte av mig iaf). När jag försökte smsa till 72211 så hände ingenting. Det kom inte fram någor ruta att skriva låtens nummer i. När jag försökte rösta på ESC-appen så förirrade jag mig bland en massa ointressant information om artisterna, var skulle jag rösta?

I mellon kan jag rösta gratis i melloappen. I ESC var inget gratis, man måste uppge kontokortsnumret och det kändes osäkert.
Alien
Assistent

Inläggav Skogkatt » 2025-05-20 14:54:08

Alien skrev:I mellon kan jag rösta gratis i melloappen. I ESC var inget gratis, man måste uppge kontokortsnumret och det kändes osäkert.

Det låter inte rätt. :-)063 Är du säker på att du inte har blivit lurad till en bluffwebbplats eller använt fel telefonnummer eller fel app? Det låter väldigt konstigt att behöva ange ett kortnummer för att rösta, det har jag aldrig varit med om förut. Jag skulle inte ha gjort det.
Skogkatt

Inläggav Alien » 2025-05-21 1:43:28

Var det någon annan som röstade och hade problem? Kanske bara jag.

Ja, jag ville ju rösta via mobilen, då dras det ju av operatören precis som den vanliga mobilräknngen, men det gick ju inte. Kanske de flesta bara kollar och struntar i att rösta? Men det blir ju mycket mer spännande och man känner sig mer delaktig när man får rösta på sin favorit.
Alien
Assistent

Inläggav Alien » 2025-05-21 11:50:57

ESC ska ju vara musik och underhållnng, en flykt från allt elände. Fast eländet i for av korrupton ch elände frodas där också.

Aftonbladet 2025-05-19 skrev:[ESC] 2025 skulle bli en kamp mellan Sverige och Frankrike. Så gick i alla fall snacket inför finalen.

Skulle Sverige och KAJ vinna tittarrösterna och Frankrikes Louane juryrösterna? Och vem skulle i så fall stå som den slutgiltiga segraren?

När KAJ hade kört sin ”Bara bada bastu” kokade arenan i Basel och de fick ta emot ett enormt jubel från publiken på plats.

I Frankrike uppmanades då tv-tittarna att inte rösta på Sverige.

– Ni måste förstå, och jag vill inte ljuga, de är den största konkurrenten till Loaune ikväll. Rösta strategiskt om ni vill att Louane går vidare. De är verkligen konkurrenter, sa den franska kommentatorn Stéphane Bern.

När det var dags att dela ut tittarnas poäng från Frankrike blev Sverige nollade. Det blev till slut en fjärdeplats för ”Bara bada bastu”. Frankrike slutade på en sjundeplats och det blev Österrike som tog hem segern.
https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/ ... 1747680945

Det är fuskigt av kommentatorerna att uppmana tittarna hur de ska rösta. Han borde aldrig få kommentera ESC igen.

Finland körde samma sak för två år sedan. Tittarna uppmanades at inte rösta på Sverige (Loreen) för att de var värsta konkurrenten till Finlands bidrag. Och mycket riktigt fick Sverige inga röster från "finska folket", bara från finska juryn.

Att folk är så lättmanipulerade. Om alla gör så, dvs röstar på någon man tror inte har någon chans att vinna i stället för på de man gillar bäst, då förfaller ju hela idén med tävlingen.

Det visar att jurysystemet verkligen inte ska avskaffas.
Alien
Assistent

Inläggav Fredriksam » 2025-06-09 15:39:00

Jag tyckte att draken som syntes på LED skärmen i Polens låt var häftig. Skön låt också med lite orientaliska toner.

Det var inte helt förvånande att österrike vann. Låten stack ut en del på grund av operasången och att det var svart-vit bild. Jag tyckte givetvis om Kaj också och de hamnade på en fjärdeplacering. Måns hade garanterat hamnat ännu längre ner. Undrar om Måns får vara med i panelen i nästa års "Masked Singer Sverige" med tanke på alla skriverier.
Fredriksam

Anslöt: 2006-01-24

Återgå till Intressanta intressen

Logga in