Dyrare läkemedel?
3 inlägg
• Sida 1 av 1
Dyrare läkemedel?
Det här verkar komplicerat, blr det dyrare el inte?
https://www.e55.se/halsa/fler-mediciner ... n-planbok/E55 skrev:Från den 1 januari 2027 införs en ny kategori receptfria läkemedel i Sverige. Det så kallade farmaceutsortimentet ska göra det möjligt för fler läkemedel att klassas som receptfria, men bara om kunden får särskild rådgivning av en farmaceut vid köpet. Riksdagen fattade beslut om förändringen den 15 juni 2026.
För den som använder flera läkemedel kan kostnaden snabbt bli betydande. E55 har tidigare uppmärksammat hur reglerna kring läkemedel kan påverka vad patienten faktiskt får betala.
Här kommer plånboksfrågan
Att ett läkemedel blir lättare att köpa betyder inte automatiskt att det blir billigare. Högkostnadsskyddet gäller de allra flesta läkemedel på recept som omfattas av läkemedelsförmånerna. TLV beslutar vilka läkemedel som ska subventioneras och myndigheten är tydlig med att endast läkemedel som hämtas ut på recept omfattas av högkostnadsskyddet.
Det innebär att det kan finnas en ekonomisk skillnad mellan att köpa ett läkemedel receptfritt över disk och att få ett läkemedel förskrivet på recept inom läkemedelsförmånen.
Dyrare läkemedel?
En pensionär har skrivit en insändare om detta.
UNT Insändare 19.8.2026 skrev:---
När läkemedel flyttas från receptbelagd till receptfri kategori upphör högkostnadsskyddet att gälla och den enskilde patienten ska själv betala för sin medicin.
Den grundläggande principen i svensk hälso- och sjukvård har länge varit att människor ska få vård efter behov, inte efter storleken på plånboken. Om samma läkemedel plötsligt ska betalas helt ur egen ficka därför att det inte längre kräver recept, riskerar den principen att urholkas.
Frågan blir särskilt angelägen för äldre, långtidssjuka och personer med små ekonomiska marginaler. För dem kan även relativt begränsade kostnadsökningar få stor betydelse.
När mat, boende och energi redan tar en växande del av hushållsbudgeten är det svårt att förstå varför läkemedelskostnaderna också ska flyttas över till individen.
Sverige behöver en läkemedelspolitik som sätter patienten först. Inte en politik som riskerar att öka kostnaderna för dem som är beroende av läkemedel. Även om vissa patienter slipper ett läkarbesök kan besparingen snabbt ätas upp om läkemedlet därefter måste betalas helt utan högkostnadsskydd.
Stig Wiklund
läkemedelsberoende pensionär
Dyrare läkemedel?
Taget från din artikeln från E55.
Du får helt enkelt se till att din husläkare skriver recept.
Själv har jag både diabetes och högtblodtryck och måste träffa både min husläkare och diabetessjuksköterska för uppföljning så min husläkare lär ju fortsätta att skriva ut min medicin på recept.
Jag är inte ett dugg orolig för min medicin från psykiatrin som jag får tror knappast att dexamfetamin jag tar för min ADD omfattas utav det här och den är den dyraste medicinen jag tar.
Det är däremot för tidigt att säga hur stor skillnaden kan bli för en enskild patient. Den nya lagen innebär inte heller att läkemedel automatiskt försvinner ur läkemedelsförmånen.
Du får helt enkelt se till att din husläkare skriver recept.
Själv har jag både diabetes och högtblodtryck och måste träffa både min husläkare och diabetessjuksköterska för uppföljning så min husläkare lär ju fortsätta att skriva ut min medicin på recept.
Jag är inte ett dugg orolig för min medicin från psykiatrin som jag får tror knappast att dexamfetamin jag tar för min ADD omfattas utav det här och den är den dyraste medicinen jag tar.
Återgå till Aspergare och vården