Det verkar svårt att få en God man?
4 inlägg
• Sida 1 av 1
Jag får inte en enda träff när jag söker i rutan på God man så jag skapar ett nytt inlägg.
Jag har sökt allt jag kunnat hitta om hur man ansöker om en god man och vad som krävs i ansökan.
Jag kanske hittar en massa fel information om det, men det verkar svårt att få en god man?
Dessutom krävs det medicinskt underlag och jag ser att Asperger/ autism räknas som en psykisk funktionsnedsättning?
Sedan krävs det en personutredning från socialtjänsten och även givetvis då ett läkarintyg.
Vad vet ni här på forumet om allt detta?
Och har ni själva ansökt och fått antingen godkänt eller nekat?
Och man får betala själv ser jag, det kan kosta uppemot 2000kr/ månad.
Det är också brist på gode män och sedan är väl det värsta jag hittar hur många gode män som blåser sin klient.
Vore tacksam om alla som vet något skulle vilja svara?
Jag har sökt allt jag kunnat hitta om hur man ansöker om en god man och vad som krävs i ansökan.
Jag kanske hittar en massa fel information om det, men det verkar svårt att få en god man?
Dessutom krävs det medicinskt underlag och jag ser att Asperger/ autism räknas som en psykisk funktionsnedsättning?
Sedan krävs det en personutredning från socialtjänsten och även givetvis då ett läkarintyg.
Det är också brist på gode män och sedan är väl det värsta jag hittar hur många gode män som blåser sin klient.
Jag kan inte svaren på dina frågor för jag har inte sökt god man - men kan inte boendestöd göra allt som en god man kan?
njote skrev: hur man ansöker om en god
har inte själv god man, men här finns lite info, om hur det verkar gå till att få en godman:
AI-översikt
"För att ansöka om en god man skickar du en ansökan till överförmyndarnämnden i din kommun, eller direkt till tingsrätten. Ansökan bör innehålla läkarintyg som styrker behovet, samt personuppgifter. Du kan själv föreslå en person som god man. Processen är kostnadsfri för den som söker och tar ca 4-6 månader.
Steg-för-steg: Så ansöker du om god man
Förbered ansökan: Du behöver ett läkarintyg som beskriver varför du behöver en god man (t.ex. sjukdom, psykisk störning eller försvagat hälsotillstånd).
Hitta blanketten: Använd kommunens e-tjänst eller blankett för ansökan om god man. Dessa hittas oftast via kommunens hemsida under "Överförmyndare" eller på Sveriges Domstolar.
Föreslå god man: Du kan själv föreslå en person (t.ex. en anhörig) i ansökan. Om du inte gör det, utser överförmyndaren någon.
Skicka in: Skicka ansökan och läkarintyget till överförmyndarnämnden i din kommun, som utreder behovet innan det skickas till tingsrätten.
Utredning och beslut: Tingsrätten fattar det slutgiltiga beslutet efter att en utredning gjorts."
hoppas det kan ge dig lite hjälp
njote skrev:Jag får inte en enda träff när jag söker i rutan på God man så jag skapar ett nytt inlägg.
Man kan ansöka hos FK om merkostnadsersättning för gode man-avgiften.
Har en vän vars gode man misskötte betalningar så det blev skulder och nästan vräkning. Skulle bara ansöka om god man om jag verkligen, verkligen behövde det.
Återgå till Övriga Aspergerfrågor