Den stora faktatråden

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

Moderatorer: Alien, atoms

Den stora faktatråden

Inläggav mondo beyondo » 2025-08-01 16:16:25

Att ringa ute på Atlanten går, men

"Markoolio ringde sin mamma från Atlanten och det kostade 50 000 kronor, rapporterar Aftonbladet. Han kopplade upp sig på segelbåtens wifi och samtalet drog upp hela båtens surfpott, skriver tidningen. Detta hände under inspelningen av programmet "Över Atlanten"."
mondo beyondo

Anslöt: 2007-07-04

Den stora faktatråden

Inläggav mondo beyondo » 2026-01-18 12:28:48

Jag är märkligt intresserad av värdelöst vetande. Kan inte få nog. Viktigt vetande vill inte riktigt fastna. Nu hittade jag det här om konstiga fakta om andra länder -

https://www.boredpanda.com/facts-about-countries-sounds-fake-actually-true/?utm_medium=social&utm_source=facebook&utm_term=bp_1993410&utm_campaign=bored-panda&utm_content=image&fbclid=IwY2xjawPZkllleHRuA2FlbQIxMABicmlkETAzd1V4RndKZDNSZDRYUFk3c3J0YwZhcHBfaWQQMjIyMDM5MTc4ODIwMDg5MgABHkSRnC3TGGwXl8pbw5sx9iYZ_yrywmd3UIyVX9xfzBY3Nw_CF0b4tVWl_j05_aem_WmqeAVr7hr77ZeXWgYSe0g

Om Japan. "We have indigenous people, just like every country does, but ours are quite similar to Native Americans. The primary group is called the Ainu, who mostly resided in Hokkaido. Fishing and hunting were our (I am Ainu) main activities, and we worshipped nature. Our women would be tattooed on their arms and faces as protection from evil spirits. Our men had long facial hair.

Like Native Americans and other indigenous people, we were colonized and forced to assimilate. Japanese settlers banned all of our practices and tried to erase us. The Japanese government is so disgusting in its erasure that we only achieved official acknowledgement in 2019."

Visst är det intressant! Och respekt till Ainu-folket! Och läs hur Canada och Danmark löste en landyta-konflikt. Kanske nåt för Grönland med, nu när de sitter i kläm.
mondo beyondo

Den stora faktatråden

Inläggav Fabela » 2026-01-19 13:30:27

Ainufolket är jätteintressant. Wiki har en lång artikel om dem:
https://en.wikipedia.org/wiki/Ainu_people#History

Jag har alltid undrat om Tolkien döpte sina ainur (singularis ainu) efter dem.
Hans ainur var också "urbefolkning":
The Ainur were the first, and mightiest, beings created by Ilúvatar before the beginning of the World.
https://tolkiengateway.net/wiki/Ainur
Har sett några listor med exempel på ord Tolkien lånade in från verkliga språk, när han skapade sina egna. Men just ursprunget till ainur har jag inte stött på.
Ett annat alternativ jag funderat på är finska namnet Aino, eftersom han var väldigt förtjust i både finska språket och Kalevala. Det ska också finnas fler paralleller mellan Silmarillion och Kalevala.

Och sen ska ainufolket även ha funnits på ryska sidan (alltså mer än de få som finns idag), så de kanske är avlägsna släktingar till (främst öst-)finnar. Sånt är också intressant tycker jag, att olika folk är länkade till varann längre bak i tiden, fast det idag inte längre märks i varken kulturen eller utseendet.
Fabela

Anslöt: 2013-12-08

Den stora faktatråden

Inläggav mondo beyondo » 2026-01-20 14:54:38

Fabela skrev:Ainufolket är jätteintressant. Wiki har en lång artikel om dem:
https://en.wikipedia.org/wiki/Ainu_people#History

Jag har alltid undrat om Tolkien döpte sina ainur (singularis ainu) efter dem.
Hans ainur var också "urbefolkning":
The Ainur were the first, and mightiest, beings created by Ilúvatar before the beginning of the World.
https://tolkiengateway.net/wiki/Ainur
Har sett några listor med exempel på ord Tolkien lånade in från verkliga språk, när han skapade sina egna. Men just ursprunget till ainur har jag inte stött på.
Ett annat alternativ jag funderat på är finska namnet Aino, eftersom han var väldigt förtjust i både finska språket och Kalevala. Det ska också finnas fler paralleller mellan Silmarillion och Kalevala.

Och sen ska ainufolket även ha funnits på ryska sidan (alltså mer än de få som finns idag), så de kanske är avlägsna släktingar till (främst öst-)finnar. Sånt är också intressant tycker jag, att olika folk är länkade till varann längre bak i tiden, fast det idag inte längre märks i varken kulturen eller utseendet.

Tack Fabela! Vilken cornucopia av intressant info! Ordet cornucopia fick jag av Amy i TV serien Big Bang Theory. Ymnighetshorn.
mondo beyondo

Den stora faktatråden

Inläggav mondo beyondo » 2026-03-17 13:53:51

Bli mer social med en mjölksyrabakterie, probiotika. Läste nyss det här på engelska -

"I've been thinking a lot about modern human health and why so many people struggle with social isolation, mental health, and challenges in relationships.
What if part of the problem isn't just psychological, but biological? It turns out that a key hormone for bonding and empathy, oxytocin, is significantly influenced by a specific gut microbe: Limosilactobacillus reuteri.
This microbe, once abundant, is now severely lacking in 96% of humans, largely due to antibiotics and our sterile environment.
Luckily, you can make your own L. reuteri “yogurt” for its amazing benefits. Consuming this incredible microbe does not add something new to your system; it restores something that was lost.
The implications for mental health, social harmony, and even our ability to simply "like other people better" are profound."
-Dr. Berg
mondo beyondo

Återgå till Intressanta intressen

Logga in