Blott Sverige svenska äpplen har?
4 inlägg
• Sida 1 av 1
Vad är det speciella med svenska/nordiska äpplen? Ja, de mognar i ett klimat med långa ljusa dagar och kalla nätter. Därför smakar de mer än importerade besprutade äpplen som fraktats långa vägar till oss.
Brukar ni leta efter svenska äpplen? Eller tar ni första bästa el snarare det billigaste? Har ni någon favoritsort?
Jag brukar leta efter svenska äpplen och Discovery är min favorit. Men ibland lockas jag av polska äpplen som är mycket billigare. Ska jag laga äppelpaj så behövs inte det godaste och dyraste.
https://etidning.unt.se/p/upsala-nya-ti ... 1/66956741UNT 2025-10-27 skrev:Det är höst och äppelträden dignar av frukt. Trots god skörd, klimatfördelar och stränga miljökrav är det ofta import som dominerar i butikshyllan. Varför väljer vi bort det svenska äpplet?
I en livsmedelsbutik i Gävle hittar Per-Olof Erickson äpplen från fyra olika länder – men knappt några svenska.
– Det känns märkligt att köpa frukt från andra sidan jorden när det växer så mycket här hemma, säger han.
Samtidigt som våra trädgårdar har en kapacitet för nästan 300 000 ton äpplen, visar en rapport från SLU och Fritidsodlingens riksorganisation att endast runt fem procent äts upp.
---
Han är inte ensam om att reagera. Många konsumenter undrar varför svenska äpplen ofta lyser med sin frånvaro, trots högsäsong.
–Vi odlar inte samma svenska sorter året om, så medan våra sorter varierar har vissa importörer exakt samma utbud. Och det är förmodligen därför de behåller sin plats i hyllan även när svensksäsongen är igång, förklarar Anette Ekstrand på SydGrönt, en av landets största leverantörer av svensk frukt.
Svenska äpplen har flera klimatfördelar, berättar kollegan Martin Löfstedt.
– De kräver kortare transporter och alla våra odlare är certifierade enligt IP Sigill Frukt & Grönt samt IP Arbetsvillkor. Sverige har också generellt ett striktare regelverk än många andra länder, säger han.
---
På frågan om favoriten, får Anette Ekstrand och Martin Löfstedt fundera – "det finns så många fantastiska svenska sorter" – men landar till slut i Saga.
– Saga är ett krispigt och friskt äpple, som är underbart att äta precis som det är, säger Martin Löfstedt.
Brukar ni leta efter svenska äpplen? Eller tar ni första bästa el snarare det billigaste? Har ni någon favoritsort?
Jag brukar leta efter svenska äpplen och Discovery är min favorit. Men ibland lockas jag av polska äpplen som är mycket billigare. Ska jag laga äppelpaj så behövs inte det godaste och dyraste.
Fakta Svenska smakrika sorter
● Saga, krispigt och saftigt med mycket sötma och mild syrlighet. Tunt skal med ljus gröngul färg och röda strimmor. Förutom att äta som det är, passar äpplet särksilt bra i sallader, grytor och äppelkaka.
● Rubinola Frisk, lätt syrlig och lite exotisk smak. Vackert gulrött skal. Hög sötma och syrlighet, innehåller mest C-vitamin av alla kända äppelsorter. God att äta som äppelmos och must.
● Ingrid Marie Frisk, syrlig och lätt kryddig smak. Klotrund, kraftigt mörkröd med ljusa prickar. Gulvitt fruktkött. God i desserter och sallader.
● Elise Gulvitt, saftigt och fast fruktkött. Friskt och syrligt med mörkrött skal och gul botten. Utmärkt i matlagning, sallader, pajer och kakor.
● Santana Fin, balans mellan syrlighet och sötma. Fast fruktkött, skal med röda strimmor på gulgrön botten. Passar i dessertpajer, kakor, sallader och till inläggningar. Dessutom tål många äppelallergiker Santana, då den har lägre halt av det protein som utlöser allergi.
Källa: Från Sverige
Jag har äppelträd som kommer från Sverige, röd Sävstaholm. De äpplen är väldigt goda. Sorten uppkom på 1830-talet på Sävstaholms slott i Vingåker.
https://sv.wikipedia.org/wiki/S%C3%A4vstaholms_slott
https://sv.wikipedia.org/wiki/S%C3%A4vstaholms_slott
När det gäller äpplen är faktiskt de svenska bäst, man köper dom inte för att vara lokalpatriot utan de är faktiskt godast. Allra sämst var kinesiska äpplen som jag köpte en gång, de såg fantastiska ut men smakade bara vatten.
Min favorit är Aroma, den har precis lagom avvägning mellan sötma och syra. Aroma är en vidareutveckling ur Ingrid Marie, som också är helt okej. De två är mina favoriter och just idag har jag köpt Ingrid Marie.
Min favorit är Aroma, den har precis lagom avvägning mellan sötma och syra. Aroma är en vidareutveckling ur Ingrid Marie, som också är helt okej. De två är mina favoriter och just idag har jag köpt Ingrid Marie.
Återgå till Intressanta intressen