Blir ni också ständigt fråntagen er utredda diagnos?
10 inlägg
• Sida 1 av 1
Hej!
Ny medlem här
Jag har diagnosen Asperger, men även ADHD.
Tre privatpersoner på tre stödlinjer som jag ringde tog av mig diagnosen Asperger. De hörde alla tre på mig att någon autism det hade inte jag.
Jag råkade även ut av en psykiatriker jag kom till för länge sedan och när jag berättade att jag har ADHD, att det såg han på mig(efter en halvtimme)att någon ADHD det hade inte jag.
Jag är alltså utredd efter konstens alla regler för dessa diagnoser, men både privatpersoner och vårdanställd tar av mig dem.
Varför sticker det i ögonen att man har diagnoser?
Eller varför gör folk så här?
Har ni också råkat ut för samma sak?
Ny medlem här
Jag har diagnosen Asperger, men även ADHD.
Tre privatpersoner på tre stödlinjer som jag ringde tog av mig diagnosen Asperger. De hörde alla tre på mig att någon autism det hade inte jag.
Jag råkade även ut av en psykiatriker jag kom till för länge sedan och när jag berättade att jag har ADHD, att det såg han på mig(efter en halvtimme)att någon ADHD det hade inte jag.
Jag är alltså utredd efter konstens alla regler för dessa diagnoser, men både privatpersoner och vårdanställd tar av mig dem.
Varför sticker det i ögonen att man har diagnoser?
Eller varför gör folk så här?
Har ni också råkat ut för samma sak?
Hej och välkommen!
Har du väl blivit utredd så tycker jag inte du ska bry dig om dem som tvivlar på din diagnos.
Om andra tvivlar på ens diagnos kan man själv börja tvivla.
https://www.aspergerforum.se/tvivlar-du ... t7384.html
Har du väl blivit utredd så tycker jag inte du ska bry dig om dem som tvivlar på din diagnos.
https://www.aspergerforum.se/fragor.phpVanliga frågor om Asperger
"Jag misstänker att jag har AS men min psykolog/läkare/utredare säger att jag är alldeles för social/verbal/emotionell/normal el dyl för att ha AS."
Många aspergare är mycket verbalt begåvade och kan ge intryck av att vara som vem som helst, särskilt om man som vuxen lärt sig vissa sociala koder och att kompensera för de svårigheter man har. Vad många inte förstår är att det ofta kräver så oerhört mycket mer energi att ge detta 'normal' intryck att man kanske blir helt uttmattad av det och inte orkar så mycket mer sen.
Sedan finns det många med kombinerad AS/ADHD som är mer extroverta och sociala av naturen. Där kan deras mer autistiska sida döljas av att de är så utåtriktade, och kommer ibland fram först när man medicinerar ADHDn. Såna saker bör en bra utredare känna till och ta hänsyn till för att kunna göra en korrekt bedömning.
Om andra tvivlar på ens diagnos kan man själv börja tvivla.
https://www.aspergerforum.se/tvivlar-du ... t7384.html
Om folk som inte känner dig säger att du inte har autism efter att bara ha pratat med dig en stund, så tycker jag inte att du ska bry dig om det. Det är ganska konstigt att göra, att säga det till någon som har blivit utredd av professionella.
"Nej du har inte autism eller ADHD, för det vet jag". Det är konstigt, konstiga folk.
"Nej du har inte autism eller ADHD, för det vet jag". Det är konstigt, konstiga folk.Blir ni också ständigt fråntagen er utredda diagnos?
Nix har aldrig hänt mig, snarare blivit på prackad min AS/autism diagnos.
Tack så mycket!Skogkatt skrev:Hej, välkommen till forumet.
Det blev lite sent för mig att svara tillbaka i tråden, men nu gör jag det

Tack för svar!
Ja, det är ett märkligt beteende, ett märkligt bemötande, men jag ska försöka glömma det och hoppas att jag inte råkar ut för det igen.
Ja, det är ett märkligt beteende, ett märkligt bemötande, men jag ska försöka glömma det och hoppas att jag inte råkar ut för det igen.
slackern skrev:Nix har aldrig hänt mig, snarare blivit på prackad min AS/autism diagnos.
Jag får "ständigt" nya/extra.
Asperger/autismå+
1. Adhd
2. Bipolaritet
3. Gad
4. Schizofreni
5. Borderline
Så nu har jag totalt sex(diagnoser alltså, inte samlag).
Har aldrig blivit ifrågasatt någon av dem i vården eller någon annan stans. (Förutom här 1 gång när jag var ny om man ska vara precis.)
Det där skulle jag också tycka var jobbigt, att ständigt få fler och fler diagnoser.
En läkare jag hade efter min utredning påstod att jag bara har ADD, absolut inte aspergers. Men han kunde naturligtvis inte ta bort diagnosen.
Sedan har jag sedan 90-talet varit uppe fyra gånger på reumatologen, ingen har tagit över och litat på någon annans utredning utan jag är utredd fyra gånger för samma sak. Denna gång har tre gånger någon annan tagit bort diagnosen hux flux, den fjärde ljög om vad prover visade och sa att de visade bra när de inte gjorde det, och tog bort den diagnosen bara för att skada mig. Han är även grav kokainist och är drogad och hög på sitt jobb.
Sedan har jag sedan 90-talet varit uppe fyra gånger på reumatologen, ingen har tagit över och litat på någon annans utredning utan jag är utredd fyra gånger för samma sak. Denna gång har tre gånger någon annan tagit bort diagnosen hux flux, den fjärde ljög om vad prover visade och sa att de visade bra när de inte gjorde det, och tog bort den diagnosen bara för att skada mig. Han är även grav kokainist och är drogad och hög på sitt jobb.
Återgå till Att leva som Aspergare