Att träna på gym?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

Moderatorer: Alien, atoms

Att träna på gym?

Inläggav Mammaspojke » 2025-07-05 18:01:22

Stadium har lite rabatter just nu. Slog till på ett par 5Kgs plattor. 4st för under 500Kr.

Tyvärr är jag investerad i skolvikt-systemet, 25mm, så fick bli sådana. Ångrar det såklart. Har för många sådana vikter för att börja om på 30mm. Dåligt andrahandsvärde i 25mm vikter så inte värt att sälja och börja om. Aja, det funkar för dom övningarna jag inte gör på gymmet. Kör mest curls, hantelrodd och hantelpress hemma. Inget man kör marklyft eller liknande med.
Mammaspojke

Anslöt: 2017-11-09

Att träna på gym?

Inläggav Lynx-66 » 2025-07-05 18:21:56

Mammaspojke skrev:Stadium har lite rabatter just nu. Slog till på ett par 5Kgs plattor. 4st för under 500Kr.

Tyvärr är jag investerad i skolvikt-systemet, 25mm, så fick bli sådana. Ångrar det såklart. Har för många sådana vikter för att börja om på 30mm. Dåligt andrahandsvärde i 25mm vikter så inte värt att sälja och börja om. Aja, det funkar för dom övningarna jag inte gör på gymmet. Kör mest curls, hantelrodd och hantelpress hemma. Inget man kör marklyft eller liknande med.

Jag kör också enbart med skolvikter och tyckte det räckte med antingen entumshål eller olympiska tvåtumshål.
30mm måste vara nåt Kina-hittepå.
Det har verkligen gått inflation i hemmagym/garagegym om man tittar på sociala medier.
Svindyra olympiska viktskivor/skivstänger och maskiner, som ser ut att klara kommersiellt bruk...
Lynx-66

Anslöt: 2019-11-16

Att träna på gym?

Inläggav Mammaspojke » 2025-07-05 18:54:51

Lynx-66 skrev:
Mammaspojke skrev:Stadium har lite rabatter just nu. Slog till på ett par 5Kgs plattor. 4st för under 500Kr.

Jag kör också enbart med skolvikter och tyckte det räckte med antingen entumshål eller olympiska tvåtumshål.
30mm måste vara nåt Kina-hittepå.
Det har verkligen gått inflation i hemmagym/garagegym om man tittar på sociala medier.
Svindyra olympiska viktskivor/skivstänger och maskiner, som ser ut att klara kommersiellt bruk...

Jaha, trodde 30mm var standard men har dålig koll. Mest känts så när jag kollat runt på lite "finare" plattor. Bra då. 50mm är väl lite grovt för hantlar så 25mm duger nog hehe.
Mammaspojke

Att träna på gym?

Inläggav Lynx-66 » 2025-07-05 23:45:36

@Mammaspojke

Om du skaffar en bänk, och om du har plats för ett stångupplägg, så har jag sett några bra recensioner på "Dumbell Spotter Hooks".

Dumbbell-Spotter-Hooks.jpg

Eller så fixar man nån annan typ av stång på lagom höjd, som tål vikten på hantlarna.
Lite smidigare att lägga sig på bänken och greppa hantlarna och sen kroka tillbaka dem efter setet.
Fast nån spotter-funktion tycker jag inte att de har direkt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Lynx-66

Att träna på gym?

Inläggav Mammaspojke » 2025-07-06 12:00:52

Lynx-66 skrev:@Mammaspojke

Om du skaffar en bänk, och om du har plats för ett stångupplägg, så har jag sett några bra recensioner på "Dumbell Spotter Hooks".

Eller så fixar man nån annan typ av stång på lagom höjd, som tål vikten på hantlarna.
Lite smidigare att lägga sig på bänken och greppa hantlarna och sen kroka tillbaka dem efter setet.

Intressant. Har dessvärre inte bra med plats. Måste skaffa en bänk man kan fälla ihop helt och ställa mot väggen när den inte används. Just nu funkar det att hiva upp och ner vikterna på låret men blir dom tyngre lär det bli lite jobbigt.
Mammaspojke

Att träna på gym?

Inläggav Lynx-66 » 2025-07-09 19:25:57

Mammaspojke skrev:
Lynx-66 skrev:@Mammaspojke

Intressant. Har dessvärre inte bra med plats. Måste skaffa en bänk man kan fälla ihop helt och ställa mot väggen när den inte används. Just nu funkar det att hiva upp och ner vikterna på låret men blir dom tyngre lär det bli lite jobbigt.

Gällande krokarna, så får man tänka på att de hålls fast i hantlarna medans man tränar.
Läste en recension där användaren tyckte det var svårt att få loss hantlarna, men misstänker att hen missuppfattat handhavandet.

I övrigt bara vader igår och bara triceps idag.
Lynx-66

Att träna på gym?

Inläggav Lynx-66 » 2025-07-10 16:58:59

Idag testade jag lite knäböj i Smith'en.
Hade bänken kvar, så när jag precis når den så pressar jag upp mig igen.
Jag föredrar att gå ner lite djupare, men orkade inte flytta bänken idag.
Ont om utrymme har jag gott om...
Lynx-66

Att träna på gym?

Inläggav Lynx-66 » 2025-07-15 17:14:24

Äter för dåligt, så energin har dalat rejält.
Inte mycket träning alls senaste dagarna.
Gått ner till runt 88kg, men inte runt midjan.

Behöver motivation. :-)004
Lynx-66

Att träna på gym?

Inläggav mjölken » 2025-07-15 18:30:49

Jag går promenader på 35 minuter i raskt tempo två ggr per dag när jag ej jobbar, sen 20 armhävningar på det.

Räcker för mig! Men ibland blir jag sugen på gymkort.
mjölken

Anslöt: 2023-05-24

Att träna på gym?

Inläggav Lynx-66 » 2025-07-16 15:50:58

mjölken skrev:Jag går promenader på 35 minuter i raskt tempo två ggr per dag när jag ej jobbar, sen 20 armhävningar på det.

Räcker för mig! Men ibland blir jag sugen på gymkort.

Att komma ut på promenader är det svåraste för mig, men det jag verkligen behöver.
2 om dagen kan jag bara drömma om. :lol:
Lynx-66

Att träna på gym?

Inläggav Solblomma » 2025-07-16 23:57:19

Jag har fått fysisk aktivitet på recept. Är fullt medveten om att det enda som brukar hjälpa mig ur depression är träning. Men det verkar omöjligt att komma igång. När jag var med sonen på hab berättade de att de har fysioterapeuter som kan stötta med att komma igång med träning. Undrar om det skulle funka för mig? Fast då måste jag ju få iväg en egenremiss och det vet jag inte om jag lyckas med.
Solblomma

Anslöt: 2018-03-10

Att träna på gym?

Inläggav Lynx-66 » 2025-07-17 18:19:42

Blev mellanlånga promenaden till utegymmet.
Axelpress, vadresningar och bänkpress och sen samma väg hem.
28 grader varmt. :lol:
Lynx-66

Att träna på gym?

Inläggav Lynx-66 » 2025-07-18 12:58:12

Funderar på att testa med ett träningsschema istället för att köra på måfå...
Nu noterar jag vad jag tränat, så jag kan undvika att köra samma för ofta under samma vecka.
Men märker att jag oftare väljer sånt jag tycker är "roligt".

Mitt första utkast:
träningsschemafundering.jpg

Dock är baksida axlar vid ryggpasset och framsida axlar blir bara indirekt via bröstträningen.
Sen kör jag inte så många olika övningar per muskelgrupp och inte så många set.
Speciellt inte nu när jag ligger på ett litet kaloriunderskott.
Det bidrar också till att jag vill lägga in en vilodag efter varje pass.
Hoppas slippa segheten, som jag känner just nu...

Konstigt nog, så avskyr jag scheman. :lol:
Lynx-66

Att träna på gym?

Inläggav Lynx-66 » 2025-07-18 17:06:22

Efter lite mer funderingar, så splittar jag armarna mellan bröst och rygg-passen.

1. Blir ben inklusive vader. Vader kör jag först i passet, men vader kommer jag också köra så ofta jag kan eller har lust.

2. Blir bröst och triceps, och utsida axlar, som jag kör först i passet.

3. Blir rygg och biceps, och baksida axlar, som jag här kör efter ryggen.

Börjar på måndag.
Idag blev det lite knäböj och framsida lår innan en promenad på en timme och en kvart ungefär. :-)Happy
Lynx-66

Att träna på gym?

Inläggav Lynx-66 » 2025-07-19 19:45:09

Tjuvstartade redan idag med ett pass 3, men bara rygg och baksida axlar.
Vila imorgon och sen start med pass 1 på måndag.
Lynx-66

Att träna på gym?

Inläggav Lynx-66 » 2025-07-20 13:57:24

Ingen läkare har nånsin undrat över min hormonbalans, fast jag har depressionssymptom.
Och att min ämnesomsättning kollades var ju för att jag börjat öka i vikt och var jättetrött, så inte pga depressionssymptom.
Borde fan vara lag på att kolla om det finns fysiologiska skäl till symptomen först, innan en massa piller.
Min ämnesomsättning är fortfarande i lägsta laget, men precis på håret godkänd.

Nu kommer jag kolla några värden inom hormonbalansen och få mitt fria testosteron uträknat.
Helst ska man ta provet 2 gånger, men kommer låta det gå en tid innan nästa koll.
Jag tror dock att jag ligger inom normalvärdena, men vill ha det svart på vitt.
Lynx-66

Att träna på gym?

Inläggav manne » 2025-07-20 20:52:23

Lynx-66 skrev:Ingen läkare har nånsin undrat över min hormonbalans, fast jag har depressionssymptom.
Och att min ämnesomsättning kollades var ju för att jag börjat öka i vikt och var jättetrött, så inte pga depressionssymptom.
Borde fan vara lag på att kolla om det finns fysiologiska skäl till symptomen först, innan en massa piller.
Min ämnesomsättning är fortfarande i lägsta laget, men precis på håret godkänd.

Nu kommer jag kolla några värden inom hormonbalansen och få mitt fria testosteron uträknat.
Helst ska man ta provet 2 gånger, men kommer låta det gå en tid innan nästa koll.
Jag tror dock att jag ligger inom normalvärdena, men vill ha det svart på vitt.

JA de kollar flera olika nivåer följande tror jag och sedan drar de slutsatser och fattar beslut på allt detta tillsammans :o :-)063 :?:

Luteinizing hormone (LH)

en liten struktur vid basen av din hjärna som kallas hypofysen utsöndrar LH.

https://my.clevelandclinic.org/health/b ... ng-hormone

SHBG, eller könshormonbindande globulin

https://ada.com/hormones/sex-hormone-bi ... ulin-shgb/

T3, eller trijodtyronin, är ett av de två huvudsakliga sköldkörtelhormonerna,

https://www.testmottagningen.se/markore ... odtyronin/

sedan så undersöker de bollarna också och kollar kroppsbehåringen på kroppen och känner på struphuvudet :o :-)063 :?:

men jag vet inte om de mäter eller kollar upp produktionen gällande tillväxthormon nivåerna :o :-)063 :?:

https://www.vetenskaphalsa.se/tillvaxth ... liemannen/
manne

Anslöt: 2007-08-23

Att träna på gym?

Inläggav Lynx-66 » 2025-07-20 23:53:59

Somatotropin GH och IGF-1 finns som enskilda blodprov hos Testmottagningen.se i alla fall, så kanske på fler ställen, men vet ej.
Man beställer det man vill ha och går till lämpligt provtagningsställe, som man hittar i deras lista.

Jag lämnar bara blodprov, så ingen läkarundersökning.
Lynx-66

Att träna på gym?

Inläggav manne » 2025-07-21 0:08:31

Lynx-66 skrev:Somatotropin GH och IGF-1

Som jag förstår det gällande tillväxthormon så spelar detta ämne från hypofysen stor roll när det gäller styrkan i skelettet och att ämnesomsättning är hög och minskad fettmassa på kroppen :o :-)063 :?:
tillväxthormon hjälper till och bygger upp och reparerar muskel cellerna och muskel fibrerna också vid varje tränings pass :o :-)063 :-)063 :?:

t3 T3, eller trijodtyronin,

spelar också denna roll också eller tar jag fel :o :-)063 :?:

Symtom:
För lite T3 kan leda till trötthet, viktökning och andra symtom på hypotyreos, medan för mycket T3 kan orsaka överaktivitet, viktminskning och andra symtom på hypertyreos.

Produktion och omvandling:
Sköldkörteln producerar både T4 och T3, men den största delen av T3 bildas genom omvandling av T4 i lever och andra vävnader.

Funktion:
T3 är avgörande för att reglera ämnesomsättningen, vilket påverkar hur kroppen använder energi och hur snabbt cellerna arbetar.
manne

Anslöt: 2007-08-23

Att träna på gym?

Inläggav Lynx-66 » 2025-07-21 9:18:28

Det är ett komplext system där många fler grejer är inblandade, men kroppen är bra på att balansera det systemet, så länge den är frisk och man försöker leva hyfsat sunt.
Jag tycker man ska trixa så lite som möjligt med kroppen (om den är frisk).
Lynx-66

Att träna på gym?

Inläggav Lynx-66 » 2025-07-21 9:50:46

Med att leva hyfsat sunt menar jag att man rör på sig, äter och dricker hyfsat och försöker sova bra.
Inte att man ska lassa in alla vitaminer och mineraler som finns plus allt man läser, som ska vara bra för ditten och datten.
Då skapar man bara en obalans nån annanstans.

Fler borde kolla om de verkligen har brist på nåt innan de börjar lassa på med grejer, som de kanske alltså inte ens behöver.
Själv brukade jag lassa på med C-vitamin t ex... "Det är lugnt, överskottet pissar jag ut".
Jo, men det kan ju öka upptaget av järn, så det blir för mycket till slut.
Och eftersom vi män inte har mens och förlorar lite blod en gång i månaden, så fylls det på lättare för oss.
OBS! Jag tar detta som ett litet exempel och är inte helt insatt, men det påstås att för mycket järn kan få SHBG att stiga.
Så komplext är hormonsystemet alltså... ju mer man läser, desto mer förvirrad blir man. :lol:
Lynx-66

Att träna på gym?

Inläggav Lynx-66 » 2025-07-21 11:12:54

Benpasset avklarat idag.

Tjuvstarten med rygg i förrgår har gett "skön" tydlig träningsvärk.
Såg i mina anteckningar att jag slarvat med ryggen och det märks alltså.
Lynx-66

Att träna på gym?

Inläggav Lynx-66 » 2025-07-22 12:06:51

Slimmat ner multigymmet, så jag inte behövde kapa vajern.
Hade en bit kedja, så jag kunde få alla vajrar lagom sträckta.

multigym_slimmat_m_info.jpg

I nuläget blir det bara läge 1, eftersom jag inte behöver 2 låga drag.
Målet är att kunna koppla benbänken till läge 2, men lär dröja...

På det här sättet är multigymmet betydligt smalare och kortare. :-)Happy
Lynx-66

Att träna på gym?

Inläggav slackern » 2025-07-22 16:34:49

Lynx-66 skrev:Slimmat ner multigymmet, så jag inte behövde kapa vajern.
Hade en bit kedja, så jag kunde få alla vajrar lagom sträckta.

multigym_slimmat_m_info.jpg

I nuläget blir det bara läge 1, eftersom jag inte behöver 2 låga drag.
Målet är att kunna koppla benbänken till läge 2, men lär dröja...

På det här sättet är multigymmet betydligt smalare och kortare. :-)Happy

Herregud jag trodde först att det var en ritning på en blida.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Blida
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Återgå till Intressanta intressen

Logga in