Att köpa ny Windowsdator

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

Moderatorer: Alien, atoms

Att köpa ny Windowsdator

Inläggav MsTibbs » 2009-01-12 0:40:25

1. Vart får man tag på billig okej bra ny laptop med Windows? Funkar det att köpa på typ Elgiganten eller Expert, eller bör man undgå dem och köpa från datorbutik? (Det är specifikt en Windowsdator jag är ute efter inte en ny mac, det har jag redan).

2. Vad gäller för säkringar, måste man köpa extra försäkring, eller ingår sådant egentligen automatiskt om man köper dator i Sverige?

3. Vad måste man ha för skydd för Windowsdatorer nu för tiden? Antar detta ändrats sedan jag hade en sådan senast. Ad-aware och sånt...?

4. Är det normalt att få med en OS-skiva? Eller hur gör man, jag antar att jag kommer behöva ominstallera OS någon gång förr eller senare.

5. Övrigt jag behöver veta.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 17:32:43, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs

Anslöt: 2007-07-30

Re: Att köpa ny Windowsdator

Inläggav Börje Frylmark » 2009-01-12 0:56:16

MsTibbs skrev:1. Vart får man tag på billig okej bra ny laptop med Windows? Funkar det att köpa på typ Elgiganten eller Expert, eller bör man undgå dem och köpa från datorbutik? (Det är specifikt en Windowsdator jag är ute efter inte en ny mac, det har jag redan).

2. Vad gäller för säkringar, måste man köpa extra försäkring, eller ingår sådant egentligen automatiskt om man köper dator i Sverige?

3. Vad måste man ha för skydd för Windowsdatorer nu för tiden? Antar detta ändrats sedan jag hade en sådan senast. Ad-aware och sånt...?

4. Är det normalt att få med en OS-skiva? Eller hur gör man, jag antar att jag kommer behöva ominstallera OS någon gång förr eller senare.

5. Övrigt jag behöver veta.

Jag skaffade min bärbara Packard Bell hos Onoff. Det ÄR okej att skaffa en dator där och nästan bäst om du vill ha den billigt. Kolla hos Tysken (Media Markt). Försäkring fick man lägga till och så brukar det nog vara. Säger de inget - fråga. Kan vara bra att ha, sägs det.

Din nya Windowsburk bör innehålla Windows Vista och ha minst 2-3 gb internt minne. Bästa datorskyddet är att installera Linux, men jag tror inte att det är det du syftar på så jag svarar jag Ad-aware, och ett bra virusskydd (finns många bra gratis idag, så du behöver inte köpa det).

Troligen behöver man även kondom till Vista, men det är inget krav.

Har man tur får man en recovery-skiva med, kolla med säljaren innan du slår till.

Övrigt: Windows är ett virus. Men det visste du nog redan ändå :-D
Senast redigerad av Börje Frylmark 2011-05-04 17:32:47, redigerad totalt 1 gång.
Börje Frylmark
Inaktiv

Anslöt: 2009-01-02

Inläggav MsTibbs » 2009-01-12 1:21:40

...jag vet att Windows är ett virus, det är därför jag har mac... :D
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 17:32:47, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs

Anslöt: 2007-07-30

Re: Att köpa ny Windowsdator

Inläggav Titti » 2009-01-12 1:34:11

Börje Frylmark skrev:Har man tur får man en recovery-skiva med, kolla med säljaren innan du slår till.

Just det går annars ganska enkelt att göra direkt från den dator du köper, det brukar stå i bruksanvisningen hur man gör. GÖR DET!
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 17:32:47, redigerad totalt 1 gång.
Titti

Anslöt: 2007-09-16

Inläggav Mördarsnigel » 2009-01-12 20:00:52

Datorer du köper på Onoff eller Elgiganten kommer med ett operativsystem. Köper du från ett ställe som Zepto, där du bestämmer vad laptopen ska innehålla, så får du välja till ett.

Det finns inte så många datorförsäljare som gör sina egna laptops. Det är typ alltid är färdiga paket från Toshiba, Acer, Fujitsu-Siemens etc. Datorbutikernas laptops är alltså precis likadana som de från de stora elvaruhusen. Så det är bara att hitta modellen du tycker har bra innehåll och kolla på tex Pricerunner vart den är billigast.

Försäkring brukar vara ett tillval. Har du en hemförsäkring med drulle så täcker det förmodligen reparation efter kaffe i tangentbordet, samt stöld.
Garanti för att den ska fungera brukar väl gälla ett eller två år, så inom den tiden så är det la gratis reparation också, om den nu skulle paja.

Dell-laptops har jag för mig bara är tillgängliga från Dell, så för att ha hel koll på utbudet av färdiga laptops så får du gå både på ett elvaruhus samt besöka deras hemsida.

Zepto är egentligen det enda företaget jag känner till som "bygger" laptops. Jag tycker ju självklart att det är bättre, för då kan man skära ner på saker man inte är intresserad av, och brassa på inom andra områden.

Vad vill du göra med datorn? Det är egentligen det som bestämmer.

En Windowsdator kallas PC.
Senast redigerad av Mördarsnigel 2011-05-04 17:32:47, redigerad totalt 1 gång.
Mördarsnigel

Anslöt: 2007-11-30

Inläggav Mördarsnigel » 2009-01-12 20:04:32

I Windows Vista ingår en hel del skydd mot olika fulheter som popup-ads och ofriviliga installationer. Virusprogram kan vara idé att skaffa.

Norton Antivirus är störst, och kanske bäst också, det vet jag inte.
Det finns en del gratis virusprogram men jag har ingen erfarenhet av dem.
Mördarsnigel

Anslöt: 2007-11-30

Återgå till IT-forum

Logga in