Att hitta en sangha när man inte gillar att träffa folk

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

Moderatorer: Alien, atoms

Att hitta en sangha när man inte gillar att träffa folk

Inläggav Angelic Fruitcake » 2012-01-30 11:52:32

Hej på er,

Jag vet ju att det finns ett par buddhister här, men frågan är nog mer generell än så. Jag tror jag skulle behöva en lärare för att kunna utvecklas ordentligt. Min egen kunskap och insikt är ju rätt begränsad och litteratur är bra, men man kan inte ha en dialog med dem och den talar inte om när man sitter fel.

Problemet är att jag inte gillar att träffa folk, framför allt i grupp. De enskilda författare jag läst skulle jag mer än gärna träffa och be bli mina lärare, men tanken på att anförtro mig till någon slumpmässigt utvald svensk buddhist skrämmer mig. Framför allt har jag ypperligt svårt för de allra flesta buddhister jag sett eller hört undervisa. Istället för inspirerad blir jag matt och känner mig tom. Men sannolikheten att jag får Thich Nhat Hahn eller Jon Kabat-Zinn som mentor får väl räknas som i stort sett obefintlig.

På ett buddhistforum fick jag rådet att försöka hitta en lärare via email. Det låter iofs som en bra ide, men jag undrar hur man gör för att komma över motståndet? Jag känner en sån aversion mot främmande folk i grupp och ärligt talat har jag väldigt svårt för new-age typer och fördomsfull som jag är misstänker jag att jag kommer råka ut för dem om jag bara traskar in på närmaste meditationscenter. Jag inser förstås att detta är något jag borde jobba på, men för att göra det behöver jag nog en bra lärare, och för att hitta en bra lärare måste jag komma över aversionen.... Ja, ni fattar.

Vad göra?
Angelic Fruitcake

Anslöt: 2010-05-21

Re: Att hitta en sangha när man inte gillar att träffa folk

Inläggav treeman » 2012-02-08 14:03:49

Jag antar att en resa till Burma är uteslutet. Annars skulle nog 1 års stillsam vandring där få en att hitta både det ena och det femte.

Hoppas du hittar en lösning på ditt problem.
:)
treeman
Inaktiv

Anslöt: 2009-04-07

Inläggav plåtmonster » 2012-02-08 14:18:28

Vad är det som gör att du vill utvecklas som Buddhist ?
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Inläggav Kostymhippie » 2012-02-08 18:52:08

Finns det ingen buddhistisk förening med ett tempel som är öppet även när det inte är gruppsammankomster? Om det finns så kanske en idé vore att gå dit när lokalen är öppen men ingen gruppaktivitet pågår. Väl där förklarar du din situation, om föreningen är vettig borde du åtminstone kunna få en mailadress till en lärare som kan hjälpa dej med dina funderingar.
Kostymhippie
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2011-10-12

Återgå till Övriga Aspergerfrågor

Logga in