Aspie i Umeå?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

Moderatorer: Alien, atoms

Aspie i Umeå?

Inläggav rapchic » 2010-05-08 9:38:24

hej

hur är det med tex lss, habilitering, dagcenter (är det tvångsjobb eller bara för att träffa andra aspies tex, har jobbat med att ta hand om folk som går på dc som är ganska lågfungerande och dom får tex sortera pinnar som "jobb" inget jag vill. mao) eller om det är nått annat ni kan komma på.
(mer specifika saker som om man kan hitta praktikplats för just jag kan ju inte ni veta)

Jag och fästmannen har nämligen fått lägenhet beviljad i holmsund men jag har bara bott i samma kommun hela mitt liv så jag är lite nervös.

tack på förhand

(om tråden är under en dålig kategori så kan moddarna flytta den om ni vill)
rapchic

Anslöt: 2008-02-22

Inläggav nano » 2010-05-13 2:36:42

Jag träffade en psykiater och vi kom in på vad som händer vid en AS diagnos, jag berättade om att jag oroade mig för att bli svartlistad så att man inte FÅR jobba eller inte få jobba med vissa jobb eller att någon skulle komma o försöka tvinga mig att gå till något daglig verksamhet eller liknande.
Men det behövde man inte oroa sig för, det är något man KAN bli erbjuden om man vill men inget som tvingas på en.
Och att LSS måste man söka.
Och att någon kommer hem o försöker styra o ställa om hur man ska ha det städat.
Det var inte heller något man behöver bekymra sig om.
nano

Anslöt: 2008-06-20

Inläggav rapchic » 2010-05-13 8:47:54

har redan råd och stöd enligt LSS men jag vet inte hur det skiljer sig mellan olika kommuner, tex arbetsätt m.m.

det är även samma län så många saker (tex sökt LSS) skulle visst fortfarande gälla.

jag är nog mest rädd att det ska finnas en sämre inställning till AS ("jag kan bättre än du för jag har inte AS" inställning) eftersom det finns fler med AS där och bättre utbildningar (vilket verkar göra så att man lätatre dras över en kant)
rapchic

Anslöt: 2008-02-22

Återgå till Övriga Aspergerfrågor

Logga in