Aspergers syndrom inom kollektivtrafikbranschen

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Bjäbbmonstret » 2010-01-23 11:57:51

Parvlon skrev:Dax att uppdatera.

http://www.alexa.com/siteinfo/www.toni-schonfelder.com
Tanken bakom denna Internet site som finns på nätet sedan 1996
Online Since : 26-Sep-1999

Kan stämma. Gissningsvis hade han i så fall inte egen domän de första tre åren utan en sida på Geocities eller något liknande.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-05 0:05:24, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret

Anslöt: 2007-11-15

Inläggav Parvlon » 2010-01-23 12:37:26

Bjäbbmonstret skrev:
Parvlon skrev:Dax att uppdatera.

http://www.alexa.com/siteinfo/www.toni-schonfelder.com
Tanken bakom denna Internet site som finns på nätet sedan 1996
Online Since : 26-Sep-1999

Kan stämma. Gissningsvis hade han i så fall inte egen domän de första tre åren utan en sida på Geocities eller något liknande.
Då heter det väl knappast "denna internetsida"? Jaja, ändå petitisser.
Han verkar ha allvarligare problem, andra artiklar är säkert fulla av skit de med. Undrar om det är vanligt att vara korkad i spanien, eller om han han är den enda idioten där? Första spanskspråkiga sidan om psykopati där asperger var nämnt, som jag gick in på, står det:

The cause is unknown. In 1944, Hans Asperger labeled this disorder "Autistic Psychopathy".There is a possible link to autism and genetic factors may play a role. The condition seems more common in boys than in girls.
http://es.mimi.hu/medicina/psicopatia.html
googletranslate
Den sidan är iallafall med på alexa's lista över de sidor som är värt att räkna statistik på.

Percent of global Internet users who visit mimi.hu: Yesterday 0.035
http://www.alexa.com/siteinfo/mimi.hu
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-05 0:05:24, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv

Anslöt: 2006-07-28

Inläggav Pemer » 2010-01-23 14:59:13

Mycket bra skrivet, BD!
Senast redigerad av Pemer 2011-05-05 0:05:24, redigerad totalt 1 gång.
Pemer

Anslöt: 2007-02-08

Inläggav Miche » 2010-01-23 15:07:52

Korkat svar på mitt mail:
Toni Schönfelder skrev:Hej och tack för mail, jag förstår att du har problem med att läsa, om du läste lite mer noga så ser du att det inte är jag som skriver i ämnet, som jag för övrigt inte har den blekaste aning om! Utan är det annan person med goda kunskaper i ämnet, som alltid sänder jag inkommande artiklar som jag inte kan bedöma (second legal opinion) till personer med kunskap som får göra en bedömning av innehållet.
Artikeln som syftar till vad denna webbsite handlar om, om kollektivtrafiken och ett monopol som attrahera en viss typ av personer, personer som inte tål att bli motsagda. Det är inte jag som stavar eller har gett uttryck -- det är väl ändå det minsta man kan kräva av en person som du vilken har synpunkter på min hemvist inom Europeiska Unionen men det kanske är för stort för dig? Om du bor i Kalifornien eller Virginia skulle nog aldrig någon vettig person komma på och ha synpunkter på ens boende, EU byggs upp på samma vis med USA som förebild, om det nu innebär att du inte förstår att "svenskheten" upphörde på 1500 talet efter stormaktstiden som alltid slutar med att folket får bära sviterna av sina maktens kvinnor och mäns storhetsdrömmar, det tog sedan 300 år av svält och träldom samt i vart fall ett världskrig för att Sverige åter skulle få igång sin ekonomi och folket bort från svält och sjukdom. Det är med EU som svenskar för första gången kan flytta runt utan byråkratisk krångel bland 26 länder och fortfarande var inrikes.

Den "dynga" som du läst kan man gå i svarsmål till, är det fel vad som skrivs, låter jag andra kunniga på området ge uttryck för, är det fel tas det bort, har du konkreta synpunkter skickas dessa likaså till berörda som får ge ett utlåtande - sedan publicera jag detta utan censur - något annars en stor del av svensk media syssla med. Det är skillnaden mellan kollektivism och frihet, frihet under ansvar.
Så kom igen - med saklighet och inte en massa svammel, det senare finns det gott om i vårt kära hemland.

Mvh
toni

Pemer, kom igen du med och skriv något till puckot som skyller ifrån sig!
Senast redigerad av Miche 2011-05-05 0:05:24, redigerad totalt 1 gång.
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav Miche » 2010-01-23 15:14:07

Mitt svar:
Miche skrev:Hej!

Trevligt att du svarade!

Jag tycker det är förfärligt dåligt av dig att du tar in vad andra skriver och publicerar det utan någon som helst kontroll av rimligheten i det som skrivs. Personen som skrivit texten har visat att denne inte har någon som helst kunskap angående Aspergers syndrom och du sätter ditt eget namn under texten.

Ärligt talat var texten så bedrövlig till sin natur att jag inte har ork att läsa hela eländet (jag tänker dessutom inte offra en massa av min tid till att läsa rent skräp) och hade du haft någon som helst egen självkritik så hade du läst igenom det själv, undersökt lite grann och insett att det finns ingen relevans i påstående samt låtit bli att publicera.

Jag kan bara konstatera att du sänker din tankesmedjas förtroende bland allmänheten genom att publicera tvättäkta dynga.

/Mvh ...
Senast redigerad av Miche 2011-05-05 0:05:24, redigerad totalt 1 gång.
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav Bror Duktig » 2010-01-23 15:15:03

Haha, undrar vad jag får för svar, jag borde få det när som helst.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-05 0:05:24, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig

Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Bror Duktig » 2010-01-23 15:19:22

Jag försöker läsa jättenoga, var FAAAN ser man att det inte är han som har skrivit texten? Jag ser endast en bit ned, att han själv skriver under.

Vem har skrivit texten, och varför tar han copyright på den om den inte är hans? Snacka om lagbrott ^_^
Bror Duktig

Inläggav Bror Duktig » 2010-01-23 15:22:57

Pemer skrev:Mycket bra skrivet, BD!

tack :D
Bror Duktig

Inläggav Bror Duktig » 2010-01-23 15:25:04

Toni Schönfelder skrev:Denna sida är producerad av Toni Schönfelder. Avsändaren har inget ansvar för innehållet i sidor som är länkade -- allt material som finns i egen producerade sidorna får användas fritt och utan kostnad.

Han skriver alltså att andras material får användas fritt? Lagbrott.
Bror Duktig

Inläggav Pemer » 2010-01-23 15:27:29

Vi samlas för fullt till årsmöte med OA här... herr Schönfelder har blivit ett rätt intressant samtalsämne här...

Återkommer!
Senast redigerad av Pemer 2011-05-05 0:05:24, redigerad totalt 1 gång.
Pemer

Anslöt: 2007-02-08

Inläggav Bror Duktig » 2010-01-23 15:31:04

Snälla, säg till om ni ser var det står att han inte har skrivit artikeln om aspbergergarna i kollektivtrafiken.
Bror Duktig

Inläggav Bror Duktig » 2010-01-23 15:32:04

Pemer skrev:Vi samlas för fullt till årsmöte med OA här... herr Schönfelder har blivit ett rätt intressant samtalsämne här...

Återkommer!

Ja, en SCHÖÖÖÖN snubbe, seeeehr SCHÖÖÖÖN.
Bror Duktig

Inläggav Bror Duktig » 2010-01-23 15:33:30

Miche skrev:Mitt svar:
Miche skrev:Hej!

Trevligt att du svarade!

Jag tycker det är förfärligt dåligt av dig att du tar in vad andra skriver och publicerar det utan någon som helst kontroll av rimligheten i det som skrivs. Personen som skrivit texten har visat att denne inte har någon som helst kunskap angående Aspergers syndrom och du sätter ditt eget namn under texten.

Ärligt talat var texten så bedrövlig till sin natur att jag inte har ork att läsa hela eländet (jag tänker dessutom inte offra en massa av min tid till att läsa rent skräp) och hade du haft någon som helst egen självkritik så hade du läst igenom det själv, undersökt lite grann och insett att det finns ingen relevans i påstående samt låtit bli att publicera.

Jag kan bara konstatera att du sänker din tankesmedjas förtroende bland allmänheten genom att publicera tvättäkta dynga.

/Mvh ...

Såg du om han hade skrivit att någon annan var författare, och vem?

Jag kan inte se något. Jag ser däremot att han skriver att han har copyright och att han tillåter spridning. Det är lagbrott (EDIT: två lagbrott) om han inte har skrivit texterna.
Bror Duktig

Inläggav nisse » 2010-01-23 16:08:45

Ser man på! Tänk att min post kunde få sådan uppmärksamhet och sätta igång aktivitet. För min egen del har jag personligen blivit anklagad för att vara simulant med låtsas syndrom, att vara psykopatisk och allt annat möjligt. Jag reagerade inte på herr Schönfelders avskräde mer än att det har karaktär av kuriosum. För övrigt verkar inte herr Schönfelder förstått sig på konceptet med ansvarig utgivare eller upphovsrätt.

Det som bekymrar mig mest när jag vadar runt i all skit som finns ute på stora vida webben, det är:
Att det finns flummiga newage-föräldrar som tror på fenomenet indigo- och kristallbarn.
Att man inom den antroposofisk medicinen tror på inkarnationsstörningar som orsak till autism. Att man dessutom inom antroposofiska kretsar tror att vaccinationer är orsak till autism.
Vidare har jag stött på att det fortfarande finns psykoanalytiska förklaringsmodeller av autism. Att fenomenet kylskåpsmödrar ännu inte har förpassats till historiens skräpkammare.

Jag kanske ska starta nisses tankesmedja mot irrläror och fördumning? Det skulle ha varit roligt att komma till OAs årsmöte. Men jag har tyvärr svårt att hitta någon hundvakt.
Senast redigerad av nisse 2011-05-05 0:05:24, redigerad totalt 1 gång.
nisse

Anslöt: 2008-07-03

Inläggav Bror Duktig » 2010-01-23 17:03:16

nisse skrev:Ser man på! Tänk att min post kunde få sådan uppmärksamhet och sätta igång aktivitet. För min egen del har jag personligen blivit anklagad för att vara simulant med låtsas syndrom, att vara psykopatisk och allt annat möjligt. Jag reagerade inte på herr Schönfelders avskräde mer än att det har karaktär av kuriosum. För övrigt verkar inte herr Schönfelder förstått sig på konceptet med ansvarig utgivare eller upphovsrätt.

Det som bekymrar mig mest när jag vadar runt i all skit som finns ute på stora vida webben, det är:
Att det finns flummiga newage-föräldrar som tror på fenomenet indigo- och kristallbarn.
Att man inom den antroposofisk medicinen tror på inkarnationsstörningar som orsak till autism. Att man dessutom inom antroposofiska kretsar tror att vaccinationer är orsak till autism.
Vidare har jag stött på att det fortfarande finns psykoanalytiska förklaringsmodeller av autism. Att fenomenet kylskåpsmödrar ännu inte har förpassats till historiens skräpkammare.

Jag kanske ska starta nisses tankesmedja mot irrläror och fördumning? Det skulle ha varit roligt att komma till OAs årsmöte. Men jag har tyvärr svårt att hitta någon hundvakt.

Först tänkte jag inte så mycket mer än att det var lustigt och löjlig skrivet (det du länkade till).

Jag tror faktiskt att jag har läst det en gång för länge sedan också.

Men plötsligt kom jag på hur sjukt och förtalande det var.

En blogg (EDIT, nej, "tankesmedja" var det ju ^_^) för att belysa och motarbeta irrläror vore bra, starta gärna det nisse.
Bror Duktig

Inläggav nisse » 2010-01-23 17:40:26

Ifall Toni Schönfelder (eller andra kunskapssökande) läser denna tråd och vill ta till sig lite ny information, så delar jag med mig av nedanstående citat och länkar:

Malin Nordgren, DN skrev:"Förmågan att kunna känna skuld förutsätter en viss förmåga att kunna reflektera, och att förstå hur andra kan känna. Man skulle kunna tro att ju mer inlevelseförmåga - empati - en individ har, desto mer beredskap för skuldkänslor har hon. Men så enkelt är det inte. Personer med den personlighetsstörning som brukar kallas psykopati har inga problem med empatin. De förstår väl hur andra tänker och reagerar. Ändå brister det i deras förmåga till skuldkänslor och medkänsla. De får sällan dåligt samvete, utan kan i stället utnyttja sin inlevelseförmåga till att manipulera andra människor.

Insikten om att andra mår dåligt räcker alltså inte, något annat ska till för att vi ska känna skuld. På ett sätt är personer med Aspergers syndrom motsatsen till psykopater. Vid Aspergers syndrom har man brister i empatin - det vill säga förmågan att ta andras perspektiv - men kan precis som genomsnittspersonen både känna skuld och medlidande, bara man får insikt om hur andra människor känner."

http://www.dn.se/insidan/strangt-samvet ... t-1.246338

I en recension, av Deborah R Barnbaums bok The Ethics of Autism: Among Them, but Not of Them - Indiana University Press, 2009, i The Lancet skriver Simon Baron-Cohen:

(artikeln går att läsa som helhet om man skaffar sig ett gratiskonto på tidskriften The Lancet)

Simon Baron-Cohen, The Lancet skrev:
"My own experience of people with high-functioning autism or Asperger's syndrome is that they are certainly not just capable of morality, but may even be hyper-moral, wanting all of us to follow the rules in a precise way and to the nth degree. Some become the whistle-blowers when they spot the rules being broken. While many “neurotypical” people arrive at their morality via a very visceral empathic route, responding emotionally to another person's distress, other people (and this includes many with Asperger's syndrome) arrive at their moral code through a logical route based on rules (systemising). “Treat others as you would have them treat you” is an example of a moral code that is rule-based and can be arrived at by appreciating its logic and that it works. In this way morality can be like mathematics: Pythagoras' theorem that a2+b2=c3 has a logic that works for any right-angled triangle. Barnbaum's conclusion is that because people with autism are concerned to be good, they can therefore be moral (unlike psychopaths)."

http://www.thelancet.com/journals/lance ... /fulltext#
nisse

Inläggav Bror Duktig » 2010-01-26 9:19:41

Nu har jag också fått svar:
Hej och tack för mail, jag förstår att du har problem med att läsa, om du läste lite mer noga så ser du att det inte är jag som skriver i ämnet, som jag för övrigt inte har den blekaste aning om! Utan är det annan person med goda kunskaper i ämnet, som alltid sänder jag inkommande artiklar som jag inte kan bedöma (second legal opinion) till personer med kunskap som får göra en bedömning av innehållet.

Artikeln som syftar till vad denna webbsite handlar om, om kollektivtrafiken och ett monopol och vilka personer som attraheras till en bransch utan konkurrens, personer som inte tål att bli motsagda.

Har du kunskaper, fast du skriver att du saknar dessa, kan man gå i svarsmål till, är det fel vad som skrivs, låter jag andra kunniga på området ge uttryck för, är det fel tas det bort, har du konkreta synpunkter skickas dessa likaså till berörda som får ge ett utlåtande - sedan publicera jag detta utan censur - något annars en stor del av svensk media syssla med. Det är skillnaden mellan kollektivism och frihet, frihet under ansvar.

Så kom igen - med saklighet och inte en massa svammel, det senare finns det gott om i vårt kära hemland.

Mvh

toni
Bror Duktig

Inläggav nisse » 2010-01-26 9:27:56

Ett bisarrt svar från en tillika uppenbart bisarr människa!
nisse

Inläggav Bror Duktig » 2010-01-26 9:30:47

Jag orkade inte försöka vara trevlig. Mitt svar:
Hej.

Tyvärr så ser man inte att det inte är du som skriver i ämnet. Trots att man läser noga. Du får gärna berätta vem det är. Det är ditt nyhetsbrev.

Däremot ser man att du skriver under och publicerar. Och att du säger dig ha copyright på det (copyright/upphovsrätt har upphovsmannen - jag har själv publicerat andras artiklar på min site, och då tydligt deklarerat vem som är författaren samt att denne har copyright/upphovsrätt).

Jag har inte skrivit att jag saknar kunskaper i Aspergers syndrom. Däremot saknar jag 100 %-iga kunskaper i psykopati (men känner väl till tillräckligt för att inte tro att den rena formen av psykopati har med den rena formen av AS att göra).

Saken är att det du publicerar skadar en hel grupp. Du ansvarar för det du publicerar. Och du ansvarar även för att presentera andras texter så att de inte ser ut som att du har skrivit dem.

Tyvärr så anser jag nog ditt svar vara det som står för svamlet och svårigheterna att bli emotsagd.

/XX
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-05 0:05:31, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig

Inläggav nisse » 2010-01-26 9:39:37

Bror Duktig,
Ditt svar som du har skrivit är mycket bra! Det är sakligt och korrekt. Ditt svar kanske inte är trevligt, men det går å andra sidan inte att anklaga dig för att vara otrevlig.
Senast redigerad av nisse 2011-05-05 0:05:31, redigerad totalt 1 gång.
nisse

Inläggav Bror Duktig » 2010-01-26 9:49:50

nisse skrev:Bror Duktig,
Ditt svar som du har skrivit är mycket bra! Det är sakligt och korrekt. Ditt svar kanske inte är trevligt, men det går å andra sidan inte att anklaga dig för att vara otrevlig.

Tack! Jag tycker att jag har svårt att avgöra hur jag "tar mig ut i andras ögon".
Bror Duktig

Inläggav nisse » 2010-01-26 10:08:19

Vi får nog leva med att Toni Schönfelder är en förvillare som inte kommer ändra på sig eller bry sig om att ta reda på fakta. Enligt min mening finns det värre spridare av villfarelser. Hur dessa ska bemötas är nog en annan diskussion.
Senast redigerad av nisse 2011-05-05 0:05:31, redigerad totalt 1 gång.
nisse

Inläggav Parvlon » 2010-01-26 10:14:12

Det finns alltid någon som är värre.
Att Toni verkar ha satt likhetstecken mellan psykopati och asperger, samt ser ut att ha samma agg gentemot psykopater som Adolf Hitler hade emot judarna, och enligt egen uppgift har 20k läsare på sin sida/månad eller om det t.om är per vecka, gör det iallafall väldigt konstigt.

Att han ovanpå det är en EU runkande idiot som har fastnat på en semesterort och fantiserar ihop saker om kollektivtrafiken gör inte saken bättre. Jag är förvånad över att någon lyckas skriva så mycket skit på en domän utan att någon annan kritiserar den. Har nästan bara kollat svenskspråkiga sidor iofs. Är inte så många (öppna sidor) som länkar till han.
Bra skrivet Bror Duktig. Tycker inte att det är otrevligt alls.
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-05 0:05:31, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv

Anslöt: 2006-07-28

Inläggav Bror Duktig » 2010-01-26 12:07:33

nisse skrev:Vi får nog leva med att Toni Schönfelder är en förvillare som inte kommer ändra på sig eller bry sig om att ta reda på fakta. Enligt min mening finns det värre spridare av villfarelser. Hur dessa ska bemötas är nog en annan diskussion.

Man får ju träna på de små sneseglarna ;)

Sådana där "bota autism nu" och liknande har sådan där biasforskning på sin sida. Och anhängare som tror att de vet. Och där är det lite mer komplext, inte lika lätt att säga att alltihop är trams (eftersom det finns delar som inte är det, till skillnad från på Tonis sida).

En sådan som Toni, finns inte en enda människa med kunskap om AS som håller med.
Bror Duktig

Återgå till Övriga Aspergerfrågor

Logga in