Aspergerbarn och syskon?!

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

Moderatorer: Alien, atoms

Aspergerbarn och syskon?!

Inläggav Mamman78 » 2011-06-27 22:35:21

Min son fick diagnosen asperger för sex månader sedan ungefär. Nu börjar jag fundera om hans syster också har det. Finns det någon forskning kring detta, eller finns det någon som känner till hur vanligt det är att två syskon har asperger.

Tacksam för svar
Mamman78
Ny medlem

Anslöt: 2011-06-20

Re: Aspergerbarn och syskon?!

Inläggav Hundralappen » 2011-06-27 22:57:33

Misstänker att brorsan har nån typ av det. Han har lite såna drag och inte diagnostiserad. Men det är nog rätt vanligt efter som det är ärfligt.
Hundralappen

Anslöt: 2009-01-16

Inläggav Rabies » 2011-06-27 22:59:08

Man vet inte om det är ärftligt.
Rabies

Anslöt: 2011-06-07

Inläggav tahlia » 2011-06-27 23:12:35

Rabies skrev:Man vet inte om det är ärftligt.

Det borde vara tämligen tydligt vid det här laget. Vill dessutom minnas att jag läst att man numer inkluderar "ärftlighet" som en orsak.
tahlia

Anslöt: 2007-06-28

Inläggav Musicus » 2011-06-27 23:40:23

Min bror och jag är lika i mycket, men han är inte lika udda, så han behöver ingen diagnos. Med detta vill jag bara säga att om dina barn har likheter behöver det inte betyda att de kommer att ha samma svårigheter.
Musicus

Anslöt: 2008-10-05

Inläggav Anna med fyra » 2011-06-28 7:35:23

Min äldsta har hfa/ADHD och min nästäldsta add och kommer ev få autism som diagnos men de är som natt och dag och samma gäller deras svårigheter. Jag har AS och min lillasyster är helt klart NT, har hon svårigheter så märks de inte och hon gick ut gymnasiet med mvg i alla ämnen. Det gjorde inte jag, kan jag säga...Så ditt yngre barn BEHÖVER inte ha samma svårigheter som det äldre men det finns givetvis en risk som man ska ta på allvar och vara uppmärksam på. Och ja, jag tror definitivt att det är ärftligt men har förstås ingen forskningsrapport att sticka under näsan på dig. :wink:
Anna med fyra

Anslöt: 2010-01-20

Inläggav Nefarious » 2011-06-29 5:53:31

Min bror har HFA, min syster har ADHD.
Nefarious

Anslöt: 2010-10-02

Inläggav Zirre » 2011-06-29 9:36:48

Det kan också vara så att endast ett av barnen i familjen får diagnos.
Zirre

Anslöt: 2009-12-08

Inläggav kullan » 2011-06-29 10:04:55

Jag som äldst av tre syskon är ensam om att ha fått diagnos.Vad jag vet. :roll:
kullan

Anslöt: 2011-04-15

Inläggav biologic » 2011-07-16 15:26:34

Jag och min bror håller på att få till utredningar på varsitt håll... Även vår mamma är aspig. Vår morbror har förmodligen HFA + ADHD, han sade inte ett ord förrän han var tre år gammal, men när han väl började prata kunde han inte hålla tyst... :P

Vi har samma grundproblematik allihopa, men det yttrar sig lite olika.
biologic

Anslöt: 2010-10-09

Inläggav KrigarSjäl » 2011-07-16 15:29:41

Dragen brukar gå i släkten ja, vissa har mer och andra mindre.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2006-08-10

Inläggav slackern » 2011-07-16 15:33:12

biologic skrev: Vår morbror har förmodligen HFA + ADHD, han sade inte ett ord förrän han var tre år gammal, men när han väl började prata kunde han inte hålla tyst... :P

Haha jag var precis likadan eller jag sa enstaka ord fram tills jag var 3. Samma sak med min son han sa inte heller många ord fram tills han var 3 sen släppte det samma sak med min brorsdotter.
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav biologic » 2011-07-16 15:40:10

slackern skrev:
biologic skrev: Vår morbror har förmodligen HFA + ADHD, han sade inte ett ord förrän han var tre år gammal, men när han väl började prata kunde han inte hålla tyst... :P

Haha jag var precis likadan eller jag sa enstaka ord fram tills jag var 3. Samma sak med min son han sa inte heller många ord fram tills han var 3 sen släppte det samma sak med min brorsdotter.

Haha, mormor berättade att hon var ute och cyklade när hon plötsligt hörde någon som pladdrade bakom henne. Då var det min morbror som just kommit på att det var en bra dag för att börja kommunicera verbalt. :)

Intressant! Har du/ni AS eller HFA? Jag har hört att just vid HFA så är språkutvecklingen försenad under de första tre-fyra åren, att det är det som skiljer från AS, men att man sedan inte kan märka någon skillnad.
biologic

Anslöt: 2010-10-09

Inläggav slackern » 2011-07-16 15:48:04

biologic skrev:
slackern skrev:

Haha, mormor berättade att hon var ute och cyklade när hon plötsligt hörde någon som pladdrade bakom henne. Då var det min morbror som just kommit på att det var en bra dag för att börja kommunicera verbalt. :)

Intressant! Har du/ni AS eller HFA? Jag har hört att just vid HFA så är språkutvecklingen försenad under de första tre-fyra åren, att det är det som skiljer från AS, men att man sedan inte kan märka någon skillnad.

Jag har bara ADD + autistiska drag. Men jag hade ingen försenad språkutveckling enligt kriterierna för AS.

Men för mej släppte språket när jag var på en semester i Österrike jag pekade på en barkhög och sa bark. Och på vägen hem i bilen lutade jag mej mot min pappa och sa pappa jag älskar dej. Och efter det pratade jag tydligen lillgammalt. Och det gör min son med.

D. Ingen kliniskt signifikant försening av den allmänna språkutvecklingen (t ex enstaka ord vid två års ålder, kommunikativa fraser vid tre års ålder).

http://www.autismforum.se/gn/opencms/we ... s_speglad/
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav iheartme » 2011-07-17 1:29:26

Tror det är ganska vanligt att syskon har liknande svårigheter. Till exempel så fick min lillebror diagnoserna Autism och ADHD först, men så började mamma misstänka att jag hade liknande, så nu har jag diagnoserna ADHD och Asperger.

Jag har alltid varit bortglömg och stått i skuggan av brorsan, jämfört med honom har jag inte haft så stora problem, men om man jämför med andra jämnåriga så har jag ju det... Tycker du ska kolla upp det med systern också. Lycka till :)
iheartme

Anslöt: 2011-03-23

Inläggav Miche » 2011-07-17 2:58:53

Jag misstänker att båda mina föräldrar har/hade Asperger och eventuellt även ADHD (det finns en hel del som tyder på båda två) och jag har båda de diagnoserna.

Min två äldre syskon har inga diagnoser, möjligen lite drag av det ena eller andra.

Det enda som nog är helt gemensamt diagnosmässigt är att vi alla fem är mer eller mindre galna... ;)
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Återgå till Övriga Aspergerfrågor

Logga in