Arbete och FK

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

Moderatorer: Alien, atoms

Arbete och FK

Inläggav Bror Duktig » 2010-03-05 11:51:21

FK hörde av sig till mig idag, och sade att om jag vill prova att jobba (ni vet, kuratortråden...) så måste en läkare först intyga att jag är friskare och klarar jobb.

Är detta verkligen sant? För mig som har sjukersättning, enligt gamla reglerna, permanent.

Vem fan vågar prova jobba om man fixar ett intyg där det står att man är friskare och kan jobba? Och hur går det ihop med att man ska få prova jobba och få tillbaka sjukersättningen om man inte orkar. Det förstår man ju vad ett intyg där det står att man klarar jobb kan ställa till med.

Jag tänker då inte överdriva/tjata på läkare för att fixa ett intyg för att prova jobba, misslyckas och sedan riskera bli utkastad från FK.

Jag förstår inte alls, ingen annan på FK säger att man måste ha ett intyg (sjukersättning, gamla reglerna, permanent) men min utsedda handläggare säger det. Och hon kallar min sjukersättning för sjukskrivning (MIN personliga handläggare) fast jag har sjukersättning permanent enligt de gamla reglerna.

Måste man verkligen ha ett sådant intyg? Om inte, vad har hon fått det ifrån?
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-05 0:56:19, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig

Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Bror Duktig » 2010-03-05 11:53:11

Jag vill inte prova jobba för att jag är friskare, jag vill prova och se om jag klara jobb med "ett nytt grepp" så att säga. Min "sjukdom" blir jag knappast friskare från (asperger som ger grava problem som leder till sjukdom om och om igen vid arbete, har försökt jobba hela mitt vuxna liv och det har gått åt helvete på samma sätt om och om igen).
Bror Duktig

Inläggav Bror Duktig » 2010-03-05 12:22:32

Puh, FK svarade snabbt igen trots att hon sade att hon skulle på semester nu. (Vad konstigt, andra personen som ska ha tre veckors semester NU.)

Det handlar om ifall man vill ha hjälp med rehab och AF och samverkan mellan AF och FK, DÅ måste man ha läkarintyg på att man är friskare. Hon på FK trodde att det handlade om det eftersom min kurator hade sagt så.

Fan vad hon ställde till med skit, kuratorn.
Bror Duktig

Inläggav nano » 2010-03-05 18:59:20

Måste väl ha varit någon som gått in o handlagt åt handläggaren :D
Kanske kuratorn råkade känna någon inom FK som hon anade kunde fixa tillbaka det eller så hände något annat plötsligt.

Mina ärenden hos FK brukar sluta med att jag inte skickar in papper och då inte får några pengar.
Ringde i höstas o då påpekade handläggaren att det saknades intyg för flera sjukperioder sedan de senaste 10 åren och pengarna fryser tydligen inne till slut.
Inte mycket pengar men ändå.
Har ju haft turen att bara behöva sjukskriva mig ett fåtal gånger hittils.
nano

Anslöt: 2008-06-20

Återgå till Övriga Aspergerfrågor

Logga in