Yttrandefrihet, moderation (diskussion)

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav barracuber » 2009-10-22 2:01:26

ufo skrev:Den här frågan var seriöst ställd. Vill gärna ha ett svar.
ufo skrev:
barracuber skrev:Men ifall den som blir tilltalad exempelvis 'hora' känner sig kränkt, då är det en kränkning.
Gäller det åt andra hållet också?
Är det ok för andra att kalla mig ufo för "djävla fitta"?
För jag ser inte det som en kränkning.


Jaså, du såg inte mitt tidigare svar?

Det jag skrev som du reagerade på var ju:

Men ifall den som blir tilltalad exempelvis 'hora' känner sig kränkt, då är det en kränkning.

När du reagerade förklarade jag att det inte precis var hämtat från Svea Rikes Lag utan något jag hittade genom att googla. jag skrev också att sajten där det stod ligger dessutom inte direkt på min Tio i Topp-lista, och att jag inte tycker man ska basera en diskussion på det citatet.

Så egentligen var det bara dumt att jag skrev det eftersom jag varken då eller nu vet om det är sant.

Jag i princip backade. Gjorde en pudel. Vad du vill.

Slutligen skrev jag:

Om man ändå skulle leka med tanken att det stämmer, då är det uppenbara svaret på din fråga:

Eftersom du inte ser det som en kränkning så är det inte en kränkning.

Men återigen, jag har inte kollat upp validiteten i det jag skrev. :oops: Hela påståendet, liksom din fråga, blir därmed hypotetisk. Sorry att jag slängde ur mig ett oprövat påstående.
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 22:20:59, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav sommar » 2009-10-22 8:13:54

nallen skrev:
weasley skrev:... det finns säkert trettio olika anledningar till att fundera över hur personer har blivit som de har blivit. ... Att du av någon anledning tar det som en förolämpning i 100% av fallen är märkligt.

Utan att veta säkert hur Krigis upplever det skulle jag gissa att det helte enkelt beror på att du (och andra) försöker lägga sig i privatsaker som ni helt enkelt inte har med att göra.

Inte speciellt troligt men det förekommer nog. Dock snarare troligt att det finns folk som inte har förmågan att välja sina ord och/eller tonfall utan bara kastar ur sig saker utan att tänka sig för eller medvetet vill göra någon annan ledsen genom tex. fula tillmälen.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 22:20:59, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav ufo » 2009-10-22 9:58:32

Det var detta jag hakade upp mig på
barracuber skrev:hämtat från Svea Rikes Lag


Min fråga gäller här på forumet.
Får våra medforumister tilltala mig med tillmäle, då jag inte ser sådant som kränkande?
Senast redigerad av ufo 2011-05-04 22:20:59, redigerad totalt 1 gång.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Inläggav Titti » 2009-10-22 10:14:28

ufo skrev:Min fråga gäller här på forumet.
Får våra medforumister tilltala mig med tillmäle, då jag inte ser sådant som kränkande?


Admin:

Bara om det inte strider mot forumreglerna

• ta hänsyn till att andra kan uppfatta saker annorlunda än du själv.
• använd inte alltför grovt språk eller aggressivt tilltal.


"Andra" måste inte vara den tilltalade.
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 22:20:59, redigerad totalt 1 gång.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Inläggav ufo » 2009-10-22 10:39:15

Titti skrev:
ufo skrev:Min fråga gäller här på forumet.
Får våra medforumister tilltala mig med tillmäle, då jag inte ser sådant som kränkande?


Admin:

Bara om det inte strider mot forumreglerna

• ta hänsyn till att andra kan uppfatta saker annorlunda än du själv.
• använd inte alltför grovt språk eller aggressivt tilltal.


"Andra" måste inte vara den tilltalade.
Tack för klargörandet.
Dock ett tråkigt sådant.
Senast redigerad av ufo 2011-05-04 22:20:59, redigerad totalt 1 gång.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Inläggav nallen » 2009-10-22 11:24:40

Kvasir skrev:Om vi ska tillämpa samma resonemang där så finns bara ett sätt att minimera godtyckligheter, och det är att helt slopa allt vad lagstiftning heter

Ja

Kvasir skrev:... och därmed också skrota rättssamhället.

Efter bokstaven, ja. Inte nödvändigtvis efter förutsättningarna, naturligtvis beroende av vilka mål man har med sina utvalda förutsättningar.
Senast redigerad av nallen 2011-05-04 22:20:59, redigerad totalt 1 gång.
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Inläggav nallen » 2009-10-22 11:31:47

sommar skrev:
nallen skrev:Utan att veta säkert hur Krigis upplever det skulle jag gissa att det helte enkelt beror på att du (och andra) försöker lägga sig i privatsaker som ni helt enkelt inte har med att göra.

Inte speciellt troligt men det förekommer nog. Dock snarare troligt att det finns folk som inte har förmågan att välja sina ord och/eller tonfall utan bara kastar ur sig saker utan att tänka sig för eller medvetet vill göra någon annan ledsen genom tex. fula tillmälen.

Nu tror jag du pratar om nåt annat än det du kommenterar...
Men jag svarar ändå: om nån rotar i mitt privatliv utan att ha fått mitt uttryckliga tillstånd till det så kommer jag att på ett eller annat sätt försöka ge personen en sån näsbränna att det aldrig upprepas. Här på forumet är ord och så särskilt kraftuttryck och tillmälen det enda sättet att göra detta.
Senast redigerad av nallen 2011-05-04 22:21:00, redigerad totalt 1 gång.
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Inläggav Kvasir » 2009-10-22 12:47:01

nallen skrev:
Kvasir skrev:... och därmed också skrota rättssamhället.

Efter bokstaven, ja. Inte nödvändigtvis efter förutsättningarna, naturligtvis beroende av vilka mål man har med sina utvalda förutsättningar.


Nu förstår jag inte alls. Om man inte ens försöker ha några klara regler i form av lagstiftning (eller liknande) så blir det ju raka motsatsen till vad du brukar önska och kräva. Det blir nämligen högst oklart och godtyckligt. Något annat alternativ ser i alla fall inte jag.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 22:21:00, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav sommar » 2009-10-22 13:38:08

nallen skrev:
sommar skrev:
nallen skrev:Utan att veta säkert hur Krigis upplever det skulle jag gissa att det helte enkelt beror på att du (och andra) försöker lägga sig i privatsaker som ni helt enkelt inte har med att göra.

Inte speciellt troligt men det förekommer nog. Dock snarare troligt att det finns folk som inte har förmågan att välja sina ord och/eller tonfall utan bara kastar ur sig saker utan att tänka sig för eller medvetet vill göra någon annan ledsen genom tex. fula tillmälen.

Nu tror jag du pratar om nåt annat än det du kommenterar...
Men jag svarar ändå: om nån rotar i mitt privatliv utan att ha fått mitt uttryckliga tillstånd till det så kommer jag att på ett eller annat sätt försöka ge personen en sån näsbränna att det aldrig upprepas. Här på forumet är ord och så särskilt kraftuttryck och tillmälen det enda sättet att göra detta.

Nej, det gör jag inte. Jag skriver dels om att andra ibland lägger sig i privatsaker som inte rör dem men jag tror inte det är särskilt vanligt. Jag var otydlig på denna punkten i föregående inlägg - första meningen. Därför missförstod du mig.

Snarare tror jag dock att många inte alltid tänker på att välja sina ord och sitt tonfall mot människor som inte rotat i privatlivet och inte varit otrevlig på andra sätt. Sådant har jag inte mycket till övers för. Även här var jag otydlig förut.

Kommentar till din senaste kommentar till mig: givetvis förstår jag att man säger ifrån när folk rotar i ens privatliv med all rätt och här har vi bara ord och smileysar att göra det med och man har all rätt att bli arg men jag tycker inte man behöver använda fula tillmälen och kränka någon fastän man själv blivit kränkt. Då sjunker man lika lågt själv. Det finns andra medel även med ord och smilyesar.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 22:21:00, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav nallen » 2009-10-22 14:17:47

Kvasir skrev:Nu förstår jag inte alls. Om man inte ens försöker ha några klara regler i form av lagstiftning (eller liknande) så blir det ju raka motsatsen till vad du brukar önska och kräva. Det blir nämligen högst oklart och godtyckligt. Något annat alternativ ser i alla fall inte jag.

"Allt är tillåtet" är, för mig, varken otydligt eller godtyckligt.
Senast redigerad av nallen 2011-05-04 22:21:00, redigerad totalt 1 gång.
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Inläggav Kvasir » 2009-10-22 14:22:59

nallen skrev:
Kvasir skrev:Nu förstår jag inte alls. Om man inte ens försöker ha några klara regler i form av lagstiftning (eller liknande) så blir det ju raka motsatsen till vad du brukar önska och kräva. Det blir nämligen högst oklart och godtyckligt. Något annat alternativ ser i alla fall inte jag.

"Allt är tillåtet" är, för mig, varken otydligt eller godtyckligt.


Men det är en så urartad form av rättssamhälle att ytterst få lär hålla med dig om att det ens är värt namnet. Jag misstänker att om vårt "rättssamhälle" hade sett ut på det viset så hade du inte varit i livet och kunnat debattera med mig nu. Du skulle ha retat upp för många på vägen hit. ;)
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 22:21:00, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav nallen » 2009-10-22 14:25:07

sommar skrev:Jag skriver dels om att andra ibland lägger sig i privatsaker som inte rör dem men jag tror inte det är särskilt vanligt.

Du säger att du inte tror att det är vanligt när jag redan sagt att det är det. :roll:

sommar skrev:Kommentar till din senaste kommentar till mig: givetvis förstår jag att man säger ifrån när folk rotar i ens privatliv med all rätt och här har vi bara ord och smileysar att göra det med och man har all rätt att bli arg men jag tycker inte man behöver använda fula tillmälen och kränka någon fastän man själv blivit kränkt. Då sjunker man lika lågt själv.

Hur lågt man sjunker är är ointressant. Jag är i dessa fall ute för att få ett omedelbart och permanent slut på snokandet, på effektivast möjliga sätt. Om det räcker med att titta strängt på nån, fine. Om det kräver att jag slår personen på truten, ja, då får det väl bli så. Jag tar hellre i för mycket än riskerar att intrånget upprepas.
Senast redigerad av nallen 2011-05-04 22:21:00, redigerad totalt 1 gång.
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Inläggav nallen » 2009-10-22 14:27:02

Kvasir skrev:Men det är en så urartad form av rättssamhälle att ytterst få lär hålla med dig om att det ens är värt namnet. Jag misstänker att om vårt "rättssamhälle" hade sett ut på det viset så hade du inte varit i livet och kunnat debattera med mig nu. Du skulle ha retat upp för många på vägen hit. ;)

Kanske, kanske inte... det vore helt i sin ordning hur som helst.
Senast redigerad av nallen 2011-05-04 22:21:00, redigerad totalt 1 gång.
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Inläggav Kvasir » 2009-10-22 14:29:00

nallen skrev:
Kvasir skrev:Men det är en så urartad form av rättssamhälle att ytterst få lär hålla med dig om att det ens är värt namnet. Jag misstänker att om vårt "rättssamhälle" hade sett ut på det viset så hade du inte varit i livet och kunnat debattera med mig nu. Du skulle ha retat upp för många på vägen hit. ;)

Kanske, kanske inte... det vore helt i sin ordning hur som helst.


Då kan vi nog konstatera att vi har så fundamentalt olika utgångspunkter att det inte ens är meningsfullt att ens diskutera detta.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 22:21:00, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav sommar » 2009-10-22 19:13:50

nallen skrev:
sommar skrev:Jag skriver dels om att andra ibland lägger sig i privatsaker som inte rör dem men jag tror inte det är särskilt vanligt.

Du säger att du inte tror att det är vanligt när jag redan sagt att det är det. :roll:

sommar skrev:Kommentar till din senaste kommentar till mig: givetvis förstår jag att man säger ifrån när folk rotar i ens privatliv med all rätt och här har vi bara ord och smileysar att göra det med och man har all rätt att bli arg men jag tycker inte man behöver använda fula tillmälen och kränka någon fastän man själv blivit kränkt. Då sjunker man lika lågt själv.

Hur lågt man sjunker är är ointressant. Jag är i dessa fall ute för att få ett omedelbart och permanent slut på snokandet, på effektivast möjliga sätt. Om det räcker med att titta strängt på nån, fine. Om det kräver att jag slår personen på truten, ja, då får det väl bli så. Jag tar hellre i för mycket än riskerar att intrånget upprepas.

Du har din uppfattning, jag har min. Möjligen tycker du att jag missförstod dig men snarare handlar det om att vi tycker olika. Fine.

Du tycker det är okej att slå folk, jag tycker inte det. Våld brukar föda våld. Hur lågt man sjunker är inte ointressant för mig, men jag har uppfattat att det är ointressant för dig. Vi ser olika på saken. Fine. Allt är relativt.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 22:21:00, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav Kristofer » 2009-10-22 19:45:06

Snart sitter vi alla i varsin sandlåda och skvätter på varandra. Detta börjar bli löjligt.
Senast redigerad av Kristofer 2011-05-04 22:21:00, redigerad totalt 1 gång.
Kristofer
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

Inläggav Den förfärlige snömannen » 2009-10-23 21:55:20

regnif skrev:Själv säger jag inte emot numera, bär emot, jag blir bara hånad ännu mer än förr om jag ens försöker och det tycker ju folk är så roligt, att man då känner sig lägre behandlad och värd än dem. Kan bli nåt annat då istället, dock.


Jag förstår inte. Blir du hånad här på forumet eller vad?
Senast redigerad av Den förfärlige snömannen 2011-05-04 22:21:00, redigerad totalt 1 gång.
Den förfärlige snömannen
Inaktiv
 
Inlägg: 1871
Anslöt: 2009-05-30
Ort: Göteborg

Inläggav barracuber » 2009-10-23 21:55:39

carl skrev:Problemet med internet är ju att man är ganska fri från straff och att man hörs ganska tydligt. Jag skulle nog kunna ta för ett helt omodererat forum om man var helt avanonymiserad på internet. Det skulle ju sätta större press på troll och falska personer.


Skulle det inte ge dem ännu större frihet? :?
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 22:21:00, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav carl » 2009-10-23 21:59:00

barracuber skrev:
carl skrev:Problemet med internet är ju att man är ganska fri från straff och att man hörs ganska tydligt. Jag skulle nog kunna ta för ett helt omodererat forum om man var helt avanonymiserad på internet. Det skulle ju sätta större press på troll och falska personer.


Skulle det inte ge dem ännu större frihet? :?


Njae.. jag tror att det skulle fungera på samma sätt som i verkliga livet, nog blir det bråk, men om man inte kan gömma sig bakom ett alias så lär man inte skriva vad som helst. Straffad kan man ju lättare bli då också som i verkligheten.. förmodligen kommer väl mainstream-internet att bli nåt sånt..
Senast redigerad av carl 2011-05-04 22:21:00, redigerad totalt 1 gång.
carl
 
Inlägg: 2609
Anslöt: 2009-07-01

Inläggav regnif » 2009-10-23 22:06:17

Den förfärlige snömannen skrev:
regnif skrev:Själv säger jag inte emot numera, bär emot, jag blir bara hånad ännu mer än förr om jag ens försöker och det tycker ju folk är så roligt, att man då känner sig lägre behandlad och värd än dem. Kan bli nåt annat då istället, dock.


Jag förstår inte. Blir du hånad här på forumet eller vad?


Njae, men rent allmänt menat alltså.
Har tyvärr inte annanstans att lägga det heller.
Senast redigerad av regnif 2011-05-04 22:21:00, redigerad totalt 1 gång.
regnif
 
Inlägg: 3075
Anslöt: 2009-04-25

Inläggav Savanten Svante » 2009-10-23 22:37:00

Är ett kvädningsord, ett starkt uppsättande ord?
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 22:21:00, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav Den förfärlige snömannen » 2009-10-23 22:37:20

regnif skrev:
Den förfärlige snömannen skrev:
regnif skrev:Själv säger jag inte emot numera, bär emot, jag blir bara hånad ännu mer än förr om jag ens försöker och det tycker ju folk är så roligt, att man då känner sig lägre behandlad och värd än dem. Kan bli nåt annat då istället, dock.


Jag förstår inte. Blir du hånad här på forumet eller vad?


Njae, men rent allmänt menat alltså.
Har tyvärr inte annanstans att lägga det heller.


Om du vill skriva om det så är väl PA lämpligt.
Senast redigerad av Den förfärlige snömannen 2011-05-04 22:21:00, redigerad totalt 1 gång.
Den förfärlige snömannen
Inaktiv
 
Inlägg: 1871
Anslöt: 2009-05-30
Ort: Göteborg

Inläggav regnif » 2009-10-23 22:41:08

Den förfärlige snömannen skrev:
regnif skrev:
Den förfärlige snömannen skrev:
Jag förstår inte. Blir du hånad här på forumet eller vad?


Njae, men rent allmänt menat alltså.
Har tyvärr inte annanstans att lägga det heller.


Om du vill skriva om det så är väl PA lämpligt.


personlig assistent?
Senast redigerad av regnif 2011-05-04 22:21:00, redigerad totalt 1 gång.
regnif
 
Inlägg: 3075
Anslöt: 2009-04-25

Inläggav ufo » 2009-10-23 22:42:09

Privata Avdelningen.
Lite bättre avdelning för känsliga saker.
Senast redigerad av ufo 2011-05-04 22:21:00, redigerad totalt 1 gång.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in