Yttrandefrihet, moderation (diskussion)

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: atoms, Alien

Inläggav Danne » 2009-10-21 12:33:43

KrigarSjäl skrev:Danne,

Varken du eller någon annan vet vad jag är 'bunden' till eller vad jag 'behöver'. Men jag tackar för att jag slipper sliskiga cyberkramar...

Jag vet att du inte har några problem att uttrycka dig vare sig med eller utan svordomar och/eller påhopp. :wink: Det var det som var min poäng iaf.


Men om vi återgår till en sak jag nämnde tidigare i tråden.

Om man släpper ribban helt, och gör det tillåtet att säga precis vad man ville, och behandla varandra precis hur man ville här.
Du tror inte att dom flesta trådar skulle spåra ur ganska fort, och att de flesta åsikter skulle drunkna i all pajkastning mellan oliktänkande ?

Jag är som du för åsiktsfrihet, och yttrandefrihet, men tror också att de kan påverkas negativt också om enbart den som gapar högst får sin röst hörd.

Har du tänkt den tanken?
Skulle det bli en demokratisk åsikts-utopi, eller finns det negativa effekter på den fronten?
Vore intressant att höra vad du tror om det. :)
Senast redigerad av Danne 2011-05-04 22:20:51, redigerad totalt 1 gång.
Danne
 
Inlägg: 1861
Anslöt: 2009-07-28
Ort: Stockholm

Inläggav barracuber » 2009-10-21 12:39:18

ufo skrev:En del av AS-problematiken är just att uttrycka sig lite klumpigt.
...


Håller inte med. Klumpiga uttryck är inte Aspergern orsak till. Däremot kan livsbetingelserna för en Aspergare - ofta arbetslöshet, därmed dålig ekonomi, utanförskap osv osv osv - leda till att man går ner för räkning och därmed inte fungerar som man är kapabel till.

EDIT: Anser tvärtom att Aspergare (framförallt i balans) misshandlar språket mindre än vad många NT gör.
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 22:20:51, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav lillsanna » 2009-10-21 12:50:23

Krigarsjäl skrev:
Att jiddra på ett nätforum har ingenting med fysisk våldsutövning att göra.
Igen: eget ansvar


Vem har pratat om fysiskt våld? Inte jag iallafall :)
Senast redigerad av lillsanna 2011-05-04 22:20:51, redigerad totalt 1 gång.
lillsanna
 
Inlägg: 543
Anslöt: 2006-06-29

Inläggav KrigarSjäl » 2009-10-21 12:55:33

Danne skrev:Men om vi återgår till en sak jag nämnde tidigare i tråden.

Om man släpper ribban helt, och gör det tillåtet att säga precis vad man ville, och behandla varandra precis hur man ville här.
Du tror inte att dom flesta trådar skulle spåra ur ganska fort, och att de flesta åsikter skulle drunkna i all pajkastning mellan oliktänkande ?

Jag är som du för åsiktsfrihet, och yttrandefrihet, men tror också att de kan påverkas negativt också om enbart den som gapar högst får sin röst hörd.

Har du tänkt den tanken?
Skulle det bli en demokratisk åsikts-utopi, eller finns det negativa effekter på den fronten?
Vore intressant att höra vad du tror om det. :)

Jag tycker att de allmänna lagarna rörande yttrande och tryckfrihet, PUL, olaga hot och HMF är alldeles utmärkta riktlinjer.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 22:20:51, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav ufo » 2009-10-21 12:55:46

lillsanna skrev:
Krigarsjäl skrev:
Att jiddra på ett nätforum har ingenting med fysisk våldsutövning att göra.
Igen: eget ansvar


Vem har pratat om fysiskt våld? Inte jag iallafall :)

Nä men danne

post306642.html#p306642
Senast redigerad av ufo 2011-05-04 22:20:52, redigerad totalt 1 gång.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Inläggav ufo » 2009-10-21 13:30:40

barracuber skrev:
ufo skrev:En del av AS-problematiken är just att uttrycka sig lite klumpigt.
...


Håller inte med. Klumpiga uttryck är inte Aspergern orsak till. Däremot kan livsbetingelserna för en Aspergare - ofta arbetslöshet, därmed dålig ekonomi, utanförskap osv osv osv - leda till att man går ner för räkning och därmed inte fungerar som man är kapabel till.

EDIT: Anser tvärtom att Aspergare (framförallt i balans) misshandlar språket mindre än vad många NT gör.
Ehh.
Först sågar du min punkt och sedan rabblar du upp en massa orsaker till varför min punkt stämmer.
Vad menar du?
Senast redigerad av ufo 2011-05-04 22:20:52, redigerad totalt 1 gång.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Inläggav barracuber » 2009-10-21 13:43:09

ufo skrev:
barracuber skrev:
ufo skrev:En del av AS-problematiken är just att uttrycka sig lite klumpigt.
...


Håller inte med. Klumpiga uttryck är inte Aspergern orsak till. Däremot kan livsbetingelserna för en Aspergare - ofta arbetslöshet, därmed dålig ekonomi, utanförskap osv osv osv - leda till att man går ner för räkning och därmed inte fungerar som man är kapabel till.

EDIT: Anser tvärtom att Aspergare (framförallt i balans) misshandlar språket mindre än vad många NT gör.
Ehh.
Först sågar du min punkt och sedan rabblar du upp en massa orsaker till varför min punkt stämmer.
Vad menar du?


Jag skiljer mellan vad själva Aspergern orsakar och de dåliga livsbetingelser man ofta lever under pga sin Asperger.

Jag fattade dig som att du menar att klumpiga uttryck är ett symptom eller tecken på Asperger. Men jag kanske missuppfattade dig?

Jag menade bara lite allmänt så där att klumpiga uttryck bara är ett tecken på att man är ur balans (vilket Aspergare ofta är). Så du kan höra klumpigheter från vem som helst egentligen - både NT och AS som är ur balans.

Klarare än så kan jag nog inte vara. Eller också vet jag inte vad jag menar själv. Inte så trött som jag är idag. Satt uppe nästan hela natten...... :-)028

EDIT: Kan jag få det till en orsakskedja?

Man har Asperger => man har "alternativkablad social kompetens" =>
man får inget jobb => man blir fattig => man får sociala problem (exempel skiljsmässa, ensamhet, ofrivillig singel, utanförskap, ohälsa, missbruk....) =>
man är ur balans => man uttrycker sig klumpigt ibland.

Nu känns det något långsökt faktiskt. :roll:

Det var alltså inte menat som nån rocket science eller så.
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 22:20:52, redigerad totalt 4 gånger.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav carl » 2009-10-21 14:02:22

Det bästa med aspisar är att vi är så töntiga på att märka alla detaljer i allt vi säger så många diskussioner brukar leda till diskussioner om vad man sagt kontra menar.. hehe .. då vet man att man är hemma :-)021
Senast redigerad av carl 2011-05-04 22:20:52, redigerad totalt 1 gång.
carl
 
Inlägg: 2609
Anslöt: 2009-07-01

Inläggav barracuber » 2009-10-21 14:05:10

carl skrev:Det bästa med aspisar är att vi är så töntiga på att märka alla detaljer i allt vi säger så många diskussioner brukar leda till diskussioner om vad man sagt kontra menar.. hehe .. då vet man att man är hemma :-)021


* trött skratt * :lol: :lol: :lol:
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 22:20:52, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav jonsch » 2009-10-21 14:06:20

KrigarSjäl skrev:
Danne skrev:Men om vi återgår till en sak jag nämnde tidigare i tråden.

Om man släpper ribban helt, och gör det tillåtet att säga precis vad man ville, och behandla varandra precis hur man ville här.
Du tror inte att dom flesta trådar skulle spåra ur ganska fort, och att de flesta åsikter skulle drunkna i all pajkastning mellan oliktänkande ?

Jag är som du för åsiktsfrihet, och yttrandefrihet, men tror också att de kan påverkas negativt också om enbart den som gapar högst får sin röst hörd.

Har du tänkt den tanken?
Skulle det bli en demokratisk åsikts-utopi, eller finns det negativa effekter på den fronten?
Vore intressant att höra vad du tror om det. :)

Jag tycker att de allmänna lagarna rörande yttrande och tryckfrihet, PUL, olaga hot och HMF är alldeles utmärkta riktlinjer.

Lagen lämnar ett väldigt utrymme för förolämpningar. Det betyder inte att samhället skulle fungera om alla utnyttjade det utrymmet.

Det är möjligt att ett internetforum kan fungera även om alla utnyttjar lagens fulla utrymme men, som vi ju tidigare kommit fram till, så tror majoriteten (kan vi väl konstatera?) här att det går att uppnå samförstånd, och försöker därför göra det.

Det kanske är naivt tänkt men därför håller "vi" oss till gränser som något som mer liknar gränserna för utrymmet som de flesta även ute i samhället nöjer sig med att utnyttja.

Vilket Danne utförligare skriver om.
Senast redigerad av jonsch 2011-05-04 22:20:52, redigerad totalt 1 gång.
jonsch
 
Inlägg: 4895
Anslöt: 2006-10-12
Ort: Hilbertrummet

Inläggav lillsanna » 2009-10-21 14:20:30

ufo skrev:

Krigarsjäl skrev:
Att jiddra på ett nätforum har ingenting med fysisk våldsutövning att göra.
Igen: eget ansvar


lillsanna skrev:
Vem har pratat om fysiskt våld? Inte jag iallafall Smile


Nä men danne


OK, som sagt det är lätt att missförstå ibland eller tro att något är svar på nåt man skrivit ;)
Senast redigerad av lillsanna 2011-05-04 22:20:52, redigerad totalt 1 gång.
lillsanna
 
Inlägg: 543
Anslöt: 2006-06-29

Inläggav ufo » 2009-10-21 16:52:53

barracuber skrev:Jag fattade dig som att du menar att klumpiga uttryck är ett symptom eller tecken på Asperger. Men jag kanske missuppfattade dig?

Klumpiga ordval är VANLIGT för oss med AS.
Då det är vanligt är det en del i vår problematik.
Någon orsak har jag inte snöat in på.
Senast redigerad av ufo 2011-05-04 22:20:52, redigerad totalt 1 gång.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Inläggav weasley » 2009-10-21 17:30:51

KrigarSjäl skrev:
weasley skrev:Här är tråden jag nämnde:
varfor-har-krigarsjal-blivit-avstangd-igen-t10476.html

Ja, det här är en intressant tråd må jag säga. Hela forumet, ledda av mjukisarna och Net-Nannyn Weasley försöker konvertera mig till deras språkliga normer. Moralpanik.
Alla som varit oense med mig i tidigare diskussioner ser det gyllene tillfället att försöka sätta mig på plats.


Ojojoj vad du tar i.

Det enda vi "mjukisar" försöker få fram är att det är skillnad på att kalla någon för diverse okvädningsord när allt bara handlar om att man har olika åsikter.

Om jag tycker A verkar bra och du råkar gilla B så får du övertyga mej om det genom att rabbla fördelar med B. Du lyckas inte övertyga någon genom att säga att "alla som tycker A är korkade avskräden, sillmjölkar och pantskallar".

Väljer man att använda den senare varianten; nämligen den med okvädningsord så kommer diskussionen A kontra B att försvinna och det enda som blir kvar är ett ställningskrig för och emot personangreppen.

Vi är många som trodde att du ville ha ett diskussionsforum, KS, åtminstone är det det du ständigt skriver. Frågan är ju om du, med denna din diskussionsteknik, snarare efterfrågar ett konfliktforum. För det är det som blir resultatet när man inte kan argumentera utan hånar någons klädval/nick/avatar/valfri_oväsentlig_egenskap istället.
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 22:20:52, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav jonsch » 2009-10-21 17:44:17

weasley skrev:Vi är många som trodde att du ville ha ett diskussionsforum, KS, åtminstone är det det du ständigt skriver. Frågan är ju om du, med denna din diskussionsteknik, snarare efterfrågar ett konfliktforum. För det är det som blir resultatet när man inte kan argumentera utan hånar någons klädval/nick/avatar/valfri_oväsentlig_egenskap istället.

Krigis kan som få försvara och förklara sig själv, dock är bråk i onödan (innan poängen hunnit bli tydlig) ett irritationsmoment för mig så jag vill påpeka:

Det, Krigis, du skrev till mig efter vår kanske värsta dust, om möjlighet att alltid hitta sånt man är överens om, borde du kanske upprepa till weasley här. Om inte jag redan fört fram din poäng i.o.m. detta.
Senast redigerad av jonsch 2011-05-04 22:20:52, redigerad totalt 1 gång.
jonsch
 
Inlägg: 4895
Anslöt: 2006-10-12
Ort: Hilbertrummet

Inläggav Danne » 2009-10-21 17:53:57

Jag kan ibland misstänka att vissa ibland drar på sig en "utvisning" mer eller mindre medvetet, för att man inte har något bättre att komma med ibland. Man får slut på vettiga argument helt enkelt och väljer att bli "diskad" hellre än att ta en "prestigeförlust".

Jag menar, drar man iväg en kommentar som "Dra åt helvete skitkärring.", "jävla fitta", eller liknande, så är man nog ganska medveten om att man bryter mot reglerna.
Så man kanske väljer den "utvägen" i en konflikt, så kan man sedan avleda sitt misslyckande med en ny tråd om att moderatorena förtryckt en istället.

OBS !! Jag vet inte om detta stämmer, det är bara en teori.
Men det känns ofta ganska utstuderat hur vissa inte bara går över gränsen, utan verkligen hoppar stavhopp över den. Och sedan dessa trådar efteråt om VARFÖR man fick en varning/tillsägelse??
Nä, det köper jag inte, tror inte bara man är medveten om varför, utan även att det var just det man var ute efter.
Senast redigerad av Danne 2011-05-04 22:20:52, redigerad totalt 1 gång.
Danne
 
Inlägg: 1861
Anslöt: 2009-07-28
Ort: Stockholm

Inläggav sommar » 2009-10-21 17:55:32

Danne skrev:Att kalla någon för t.ex. "fitta" är ju inte klumpighet, anser jag.

Det tycker jag det är och inte minst nedvärderande.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 22:20:52, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav Inger » 2009-10-21 17:56:00

Mycket bra sammanfattat av Danne!
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 22:20:52, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav sommar » 2009-10-21 18:02:15

ufo skrev:
Danne skrev:Men i min värld så känns det lite barnsligt/omoget att inte kunna uttrycka sig utan att kalla varandra för fula ord, eller angripa deras person, istället för deras åsikter.

En del av AS-problematiken är just att uttrycka sig lite klumpigt.

Jo, det är sant men vi med As. brukar så vitt jag vet inte svära, använda runda ord och fula tilmälen mer än andra. Frågan är om det inte snarare är tvärtom för en del med As. är noggranna när vi pratar samt oerhört verbalt duktiga (bl.a jag). Sedan finns det nog de med As. som svär och har ett allmänt ovårdat språk av andra anledningar liksom en del Nt:s.

Håller med, Danne!
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 22:20:52, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav Danne » 2009-10-21 18:02:46

sommar skrev:
Danne skrev:Att kalla någon för t.ex. "fitta" är ju inte klumpighet, anser jag.

Det tycker jag det är och inte minst nedvärderande.

Tror du missat lite av sammanhanget där citatet kommer ifrån. :D
Jag menar att man använder sådana uttryck avsiktligt för att förolämpa någon, inte att man råkar förolämpa någon av misstag genom att ha uttryckt sig lite AS-klumpigt.

Säger man så så finns det nog ingen tvekan om vad syftet är med ordvalet.
Alltså ingen klumpighet, utan en medveten och avsiktlig förolämpning.
Senast redigerad av Danne 2011-05-04 22:20:52, redigerad totalt 1 gång.
Danne
 
Inlägg: 1861
Anslöt: 2009-07-28
Ort: Stockholm

Inläggav jonsch » 2009-10-21 18:03:25

Inger, jag hoppas att det där lika litet som Dannes sammanfattning var någon antydan om vilka som ingår i skaran som D. gissningsvis beskrev. För det vore en värre förolämpning än väldigt mycket, om den gäller någon som gissningen inte stämmer för.
Senast redigerad av jonsch 2011-05-04 22:20:52, redigerad totalt 1 gång.
jonsch
 
Inlägg: 4895
Anslöt: 2006-10-12
Ort: Hilbertrummet

Inläggav nallen » 2009-10-21 18:03:29

Kvasir skrev:Du förvanskar det jag skriver.

Jag tror inte det, jag drar däremot andra slutsatser av det.

Kvasir skrev:En viss godtycklighet finns naturligtvis alltid. Det är oundvikligt i naturliga språk.

Vilket inte på nåt sätt gör det olämpligt eller icke önskvärt att försöka minimera godtyckligheterna, väl? Särskilt på just det här forumet.

Kvasir skrev:Jämför med lagen om sexuella trakasserier, som enligt min mening är katastrofalt formulerad ur rättssäkerhetssynvinkel.

Ja, jag håller med dig.
Senast redigerad av nallen 2011-05-04 22:20:52, redigerad totalt 1 gång.
nallen
 
Inlägg: 19442
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Inläggav ufo » 2009-10-21 18:04:42

Stor del av dagens ungdom har lärt sig att ett normalt tilltal till en tjej är hora. Inget nervärderande i det alls.
Vi måste lära oss att andra inte nödvändigtvis måste ha samma värderingar i ett ords betydelse.
Senast redigerad av ufo 2011-05-04 22:20:52, redigerad totalt 1 gång.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Inläggav Zombie » 2009-10-21 18:06:47

Normalt kanske. Icke nedvärderande, i helvete. Kombinationen är alarmerande.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 22:20:52, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav sommar » 2009-10-21 18:08:20

jonsch skrev:
weasley skrev:Vi är många som trodde att du ville ha ett diskussionsforum, KS, åtminstone är det det du ständigt skriver. Frågan är ju om du, med denna din diskussionsteknik, snarare efterfrågar ett konfliktforum. För det är det som blir resultatet när man inte kan argumentera utan hånar någons klädval/nick/avatar/valfri_oväsentlig_egenskap istället.

Krigis kan som få försvara och förklara sig själv, dock är bråk i onödan (innan poängen hunnit bli tydlig) ett irritationsmoment för mig så jag vill påpeka:

Det, Krigis, du skrev till mig efter vår kanske värsta dust, om möjlighet att alltid hitta sånt man är överens om, borde du kanske upprepa till weasley här. Om inte jag redan fört fram din poäng i.o.m. detta.

Här håller jag med båda två. Krigarsjäl är duktig verbalt men beter sig ibland väldigt otrevligt och verkar dessutom tycka det är macho, vilket bl.a jag direkt påpekat till honom.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 22:20:52, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in