Yttrandefrihet, moderation (diskussion)

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Yttrandefrihet, moderation (diskussion)

Inläggav Markstern » 2009-10-25 13:14:33

ufo skrev:
Markstern skrev:
Danne skrev:***************

På ett forum så måste det vara tillåtet att få vara oöverens också


Väl talat, annars måste vi byta namn på det dessutom eftersom jag är ganska säker på att ordet forum avser "meningsutbyte" mellan två tvistande parter. Rätta mig gärna om jag har fel :)

Inklusive tvistande, men inte nödvändigtvis.


Ah, ja det har du såklart rätt i. Men andemeningen är att en sund debatt ska kunna föras, och i en sund debatt är det självklart att få ha sina meningsskiljaktigheter, annars kan man lika gärna gräla med sig själv =)

Jag tänkte på den romerska betydelsen, men kom på att i den betydelsen betyder forum lika mycket rättssal som plats där tvister reds ut, därför jag tänkte tvistande parter tror jag :)
Senast redigerad av Markstern 2011-05-04 22:21:07, redigerad totalt 1 gång.
Markstern
 
Inlägg: 44
Anslöt: 2009-10-25
Ort: Älmhult

Inläggav Kvasir » 2009-10-25 13:16:21

KrigarSjäl skrev:
Kvasir skrev:
KrigarSjäl skrev:Skönt att åtminstone en hajar vad jag säger...

Det är väl egentligen ingen som vare sig har förstått eller inte förstått. Utan mera konkreta exempel går det inte att diskutera detta på den nivån.

Jag har exemplifierat ett antal gånger tidigare, men det har alltid förbisetts.


I den här tråden? Med förbisetts, menar du att ingen har kommenterat eller att ingen har hållit med dig?
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 22:21:07, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav KrigarSjäl » 2009-10-25 13:46:52

Nej, i ett antal tidigare trådar. Den här diskussionen är knappast ny.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 22:21:07, redigerad totalt 2 gånger.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Inger » 2009-10-25 13:47:00

Vore bra om vi höll oss i realtid också. Ibland händer det att man hakar upp sig på hur saker var för ett år sen eller halvår sen och inte noterar att det man hade att klaga på faktiskt förändrats till det bättre.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 22:21:07, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Bjäbbmonstret » 2009-10-25 13:48:52

Mats skrev:Bjäbbis:
Hur menar du att man ska försvara sig mot påståendet: "Du är en Net-Nanny!"?


Jag läste inte det. Jag höll bara med Krigis i princip.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 22:21:07, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav nallen » 2009-11-15 15:05:56

Danne skrev:Inget annat forum jag är på har så många ingripande från moderatorerna, på flera syns knappt moderationerna alls.

Även jag har gjort den observationen.

Danne skrev:Å andra sidan så verkar det heller inte behövas.
Medlemmarna där verkar klara av att diskutera och argumentera utan att dra det ner på sandlådenivån.
Och då är man ofta väldigt oöverens, och sågar varandras åsikter rejält.

Här tillåts det ju aldrig bli någon verklig fart - inte heller på de seriösa diskussionerna. Varför sandlådediskussioner och halvhjärtat vardagssnack är det som blir kvar.
Lägg till det vissa personers oförmåga att låta andra ha egna (stundtals aparta) åsikter och andra personers oförmåga att ta till sig när de blivit sakligt överbevisade. Tja... då är vi väl här då.

Danne skrev:Det kanske är så att man får de moderatorer man förtjänar helt enkelt ?
Och att ribban hamnar där den hamnar p.g.a. hur folk hanterat "friheten" tidigare på forumet?

Jag tror inte det. Före din tid (om jag inte minns fel) skedde en omdaning av forumet på order från dess ägare, Liebert. Detta gav upphov till en förändring av ribbans form (liknelsen börjar bli ansträngd, men jag vill ha den kvar) och generellt sett sänktes den lite.

Med facit i hand hade det varit ärligare och bättre att starta om forumet helt, nyregistrering av medlemmar och inget arv av inlägg från det gamla, när man gör så radikala förändringar som det blev fråga om.

Vad värre är är att jag upplever det som att tillämpningen av de nya direktiven och reglerna har gjort att ribban fortsatt att sjunka sakta men säkert.


Så nej, jag tror inte vi har de moderatorer vi förjänar, jag tror vi har de enda moderatorer som ställer upp.
Senast redigerad av nallen 2011-05-04 22:21:07, redigerad totalt 1 gång.
nallen
 
Inlägg: 19461
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Inläggav nallen » 2009-11-15 15:09:46

sommar skrev:Just det här har jag skrivit till Krigarsjäl och Nallen ett antal gånger men de kör med sina ordval och tonfall som ibland inte är alltför trevliga.

Du vill alltså att det skall vara förbjudet att vara otrevlig?
Senast redigerad av nallen 2011-05-04 22:21:07, redigerad totalt 1 gång.
nallen
 
Inlägg: 19461
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Inläggav Danne » 2009-11-15 15:39:04

nallen skrev:Så nej, jag tror inte vi har de moderatorer vi förjänar, jag tror vi har de enda moderatorer som ställer upp.

Intressanta synpunkter, och visst kan det vara så också.

Och du har helt rätt i att jag enbart kan relatera till den "nya ordningen", eftersom jag inte var med på den gamla goda tiden.
Det kan vara en nackdel ibland, då jag saknar en del bakgrundsinformation i debatten.
Men kan också vara till fördel ibland, då jag enbart ser dagslägets verklighet, och ser saker med relativt "nya" ögon.

Jag tycker det är intressant att höra jämförelserna, och utvecklingen av forumet.
Och dessa diskussioner tycker jag är hyfsat färgstarka, många starka viljor, trots att man samtalar på ett sakligt och sansat sätt.
Men det är ju bara min åsikt. 8)
Senast redigerad av Danne 2011-05-04 22:21:07, redigerad totalt 1 gång.
Danne
 
Inlägg: 1861
Anslöt: 2009-07-28
Ort: Stockholm

Inläggav nallen » 2009-11-15 17:36:39

Jag tycks ha förväxlat metaforerna i mitt inlägg ovan trots mina kommentarer... men, å andra sidan kan väl ingen ha undgått att förstår vad jag egentligen menade ändå.
nallen
 
Inlägg: 19461
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in