Vilka är vi här?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Marissa

Inläggav Marissa » 2012-08-11 13:53:05

Jag är 38 år....
Med diagnos Asberger....
Jag sitter ofta med handarbete....
Funderar just nu på att skaffa kattunge..!
Marissa
Ny medlem
 
Inlägg: 8
Anslöt: 2012-08-11

Re: Vilka är vi här?

Inläggav Svarta » 2012-08-16 20:10:45

Kvinna, 32 år. Bor med en högt älskad sambo i ett hett efterlängtat hus tillsammans med vår djurflock, bestående av hundar och katter.

Specialintressen: HUNDAR, spel av olika slag (brädspel, PC), litteratur, heminredning, musik, historia... Om vi nu ska vara sådär generella och översvepande.

Fick idag diagnosen Asperger.

Har smygigt runt här ett tag och ger mig tillkänna nu, med hopp om att eventuellt finna likasinnade att växla några ord med ibland; då mitt kontaktnät är starkt begränsat.
Svarta
 
Inlägg: 392
Anslöt: 2011-11-15

Re: Vilka är vi här?

Inläggav geocache » 2012-08-16 22:05:47

Hej Svarta och varmt välkommen till forumet!

Vilken sorts litteratur, musik, heminredning och vilken del av människans historia är det du är intresserad av?

Jag är intresserad av stenålderns, vikingatidens, medeltidens och andra världskrigets historia.

Arbetarlitteratur, en del filosofisk litteratur och litteratur om fordonsteknologi är annat jag gillar att läsa.

Jag gillar nästan all sorts musik, bortsett från storbandsjazz, hiphop/rap, dansbandsmusik och "utslätad svensktoppsmusik".

/geocache
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Re: Vilka är vi här?

Inläggav Rezzy » 2012-08-16 22:38:31

Hej, Andreas heter jag och är 28år och bor i Uppsala och har Asperger och ADD, har med kroppsliga sjukdomar som inte gjort det lättare och jag har haft det rätt jobbigt dom senaste 8-10 åren med allt detta och nyligen i mars fick jag nya kroppsliga problem men jag tänkte att jag skulle registrera mig här och försöka ta tag i sånt jag tycker är jobbigt så jag hoppas jag hittar bra inlägg som jag kan läsa här som kanske kan hjälpa mig, jag har med 2 hundar som jag tror är de jag uppskattar mest i denna sketna värld (ursäkta mitt negativa seende på livet och att det kanske inte är så positivt de jag skriver just här).

Finns väl mer att säga men vet inte vad som jag egentligen bör skriva här så detta får väl räcka om någon undrar något så är det bara att fråga mig, är inte så bra på sånt här.
Rezzy
 
Inlägg: 20
Anslöt: 2012-08-16
Ort: Uppsala

Re: Vilka är vi här?

Inläggav Svarta » 2012-08-17 7:25:36

geocache skrev:Hej Svarta och varmt välkommen till forumet!

Vilken sorts litteratur, musik, heminredning och vilken del av människans historia är det du är intresserad av?

Jag är intresserad av stenålderns, vikingatidens, medeltidens och andra världskrigets historia.

Arbetarlitteratur, en del filosofisk litteratur och litteratur om fordonsteknologi är annat jag gillar att läsa.

Jag gillar nästan all sorts musik, bortsett från storbandsjazz, hiphop/rap, dansbandsmusik och "utslätad svensktoppsmusik".

/geocache



Tack, geocache!

Jag är väldigt förtjust i 1800-talslitteratur, mycket för att jag upplever språket intressant. Sedan är det väl också drömmen om en "förlorad värld" och tankar kring hur det var "förr", som lockar. Jag uppskattar också historiska romaner rent generellt, fantasy och sci-fi.

När det kommer till heminredning, så tänker jag mycket på färg och form. Linjer, ljuset, symmetri. Jag har gjort en hobby av att inreda mitt hem med precision och eftertanke. En harmoniserande helhet är viktigt. Då jag bor i ett 50-talshus som ligger lite lantligt till, så försöker jag fånga husets och omgivningarnas karaktär (utan att för den sakens skull hänge mig åt shabby-chictrenden som florerar just nu, som jag inte alls uppskattar). Vi handlar mycket på EM, jag och sambon. Dekorerar gör jag ofta med färgat glas eller andra roliga figurer som jag ofta hittat på second hand. Det bryter av på ett trevligt sätt.

När det kommer till historia så är jag lite allätare där, precis som du verkar vara. :-)Happy . Jag känner dock att jag skulle kunna vara mer påläst inom allt, men man blir ju aldrig fullärd och jag har förhoppningsvis en stor del av livet kvar att utvecklas på.

När det kommer till musik så är jag tämligen nischad. Jag är väldigt förtjust i goth och synth, och har väl fastnat lite i 80-talet. :-)Happy

// Svarta
Svarta
 
Inlägg: 392
Anslöt: 2011-11-15

Re: Vilka är vi här?

Inläggav Gryningsflickan » 2012-08-17 12:06:53

Hej!

"nygammal" på forumet, läste ganska mycket och skrev några inlägg kring slutet av 2008/början av 2009. Det blev ingen utredning för mig den gången och min samtalskontakt tyckte att jag jag kanske hade lite drag åt asperger-hållet men inte skulle fundera mer på det.

Jag känner att jag försvann hastigt förra gången och inte gav någon förklaring till någon av dem som jag skrev lite med, tex geocache ser jag fortfarande är aktiv (men jag menar inte att du ska behöva komma ihåg mig). Jag ber om ursäkt och känner att jag borde ha sagt "hejdå". Det var så mycket i mitt liv och när ingen annan irl verkade vara inne på spåret att jag kunde ha några AS-problem försökte jag släppa och bryta från de tankarna helt för att inte älta ihjäl mig.

Men om mig:

Jag är en tjej på 26 år, gick natur på gymnasiet och läste sedan en 2-årig KY-utbildning inom naturturism till fjälledare. Efter det blev det ett par år säsongsjobb på fjällstationer, först som restaurangbiträde/städare, sedan som receptionist och sista året som bokare. (Älskar att hålla koll på saker och fippla med bokningssystem!)

Jag har haft mångåriga problem med ätstörning och ångest som kommit och gått. Förra hösten kraschade jag och rejält och var tvungen att ändra planerna från att fortsätta som bokare på fjällstation till att vara sjukskriven och gå i ätstörningsbehandling.

Jag är sjukskriven augusti ut och sen ska jag börja läsa en termin psykologi på högskolan här i Östersund där jag bor nu, spännande men läskigt! Hoppas jag klarar det. Långsiktigt är planen att jag vill utbilda mig till biomedicinsk analytiker. Då måste jag dock flytta och jag känner att jag måste göra klart allt med utredning och ätstörningsbehandling innan jag flyttar härifrån. Min utredning ska dra igång om ungefär två veckor och jag är ruggigt nervös.

Mina intressen är att spela tvärfjöjt och sjunga, friluftsliv i de flesta former (ej "extremsport" utan lugnt och avspänt), virka, plocka bär och svamp samt läsa böcker.

Om jag försvinner igen ska höra av mig först! Jag tycker själv att det är ruskigt jobbigt med folk som helt plötsligt bara "försvinner" utan förklaring.

Hej på er alla!
Gryningsflickan
 
Inlägg: 89
Anslöt: 2008-11-20
Ort: Uppsala

Re: Vilka är vi här?

Inläggav Jotta » 2012-08-19 13:06:31

*26 år

*Bor i Västerbotten

*Hemmaboende med pappa

*Singel och planerar att så förbli

*Diagnosticerad med Aspergers syndrom 2011 efter en livstid av missförstånd. Hade jag fått den som barn så hade jag kanske klarat skoltiden bättre. Jag hade förmågan att lära, men inte att handskas med det sociala.

*Intelligent och hungrig efter information och kunskap. STORT intresse för medicinsk forskning och anatomi.

*Specialintressen omfattar språk (lärde mig engelska och proper svenska på egen hand, fick MVG i Engelska A och B via distansstudier så småningom) djur och spel/filmer. All underhållning som matar fantasin och mitt intellekt. Favoritspelet är World of Warcraft, tätt följt av Red dead Redemption och Guild Wars 2.

*Har en hund som fyller 13 nu i höst, blandras. Han är också en anledning till varför jag fortfarande bor hemma. Ingen av oss vill vara utan honom, och att skicka honom mellan oss är uteslutet.

*Gillar hushållsarbete men bara om jag får göra det på mitt sätt. Därför är det jag som sköter dammsugning, diskning och tvätt här hemma. Om jag inte får göra på mitt sätt eller är under tidspress, så slår det slint och jag sätter mig ner med ett apatiskt uttryck och kan bli sittande i många minuter innan hjärnan kopplar rätt igen. Så pass pålitlig är jag under stress...hah.

*Grabbig humor, gillar generellt inte att umgås med tjejer. Monty Python, Family Guy, Dire Straits och Pink Floyd hör till artister och humor som tilltalar mig.
Jotta
 
Inlägg: 37
Anslöt: 2011-05-12

Re: Vilka är vi här?

Inläggav Okreativ » 2012-08-20 2:19:49

Såg denna tråd först nu. :-)Happy

*Man
*22 år
*Bosatt i Västergötland
*Student
*Diagnostiserad med AS vid 12 års ålder men alltid själv betvivlat detta; är av åsikten att alla andra är konstiga.
*Några intressen är: fysik, matematik, teknik, genealogi, historia, etnologi, lingvistik.
*Diggar rockabilly music och veteranbilar.
Okreativ
Ny medlem
 
Inlägg: 3
Anslöt: 2012-08-19
Ort: Västergötland

Re: Vilka är vi här?

Inläggav svartvitt » 2012-08-22 10:25:15

Hej!
Jag är en tjej på 18 år. Introduktioner är inte min starkaste sida men jag ger det ett försök.

Håller på att ta mig ur en depression och är diagnosticerad med social fobi, utreds för asperger just nu så vet inte vart det leder än. Överviktig är man och har lite problem med hyn, inte så vacker på utsidan men jag tror att jag uppfattas som en trevlig person.
Är dock väldigt blyg och kan nog uppfattas som tyst, konstig och tråkig. Vill dock kunna tro att om jag skulle lyckas komma någon person närmre så skulle den hela sociala biten kännas enklare. Jag vill ofta göra mitt absoluta bästa när jag väl gör något så har väldigt ofta för stora förväntningar av på mig själv. Är rök/alkoholfri om någon skulle undra. Har aldrig haft någon partner och det ser väl rätt mörkt ut just nu iaf med det. Vänner finns inga heller för tillfället. Som sagt det sociala är jag ingen mästare på.

Intressen jag har just nu är dessa olika tv-serier jag följer (American Horror Story, Lost, The Walking Dead). Tecknar/ritar här hemma med blyerts och det blir i stort sett bara porträtt gjorda. Bakning och matlagning är sysslor jag gillar också men det syns ju. Upptäckte nyligen webdesign? Html och css? Är inte alls hemma i det men design överlag har länge varit ett litet intresse och att forma hemsidor verkar riktigt nice. Bildredigering och fotografi är något jag brukar återvända till också. Depressionen tog väl musten ur mig rätt rejält men jag älskar att lyssna på musik! Är nog vad man kallar en allätare men jag har halkat in på metal spåret och av det jag har hört än så länge så låter det underbart i mina öron.

Jag hoppade av skolan några månader in i det första året av gymnasiet då jag tillslut varken fixade studierna eller det sociala. Att ta sig till skolan gick inte tillslut. Hamnade då hos bup och har där pratat med olika terapeuter och psykologer i ca ett och ett halvt år. Fick då rätt snabbt social fobi som diagnos, asperger började det talas om i juni i år så är ny angående detta. Om jag får den diagnosen är dock inte bestämt ännu.
Om det blir till att börja en utbildning nu i höst vet jag inte heller. Men jag saknar faktiskt någon slags social kontakt men vågar inte ta "steget" för att få en.

Jag har säkert glömt att skriva något och rabblat upp samma, eventuellt, onödiga saker flera gånger, stavfel och m.m. Men men. :-)Happy
svartvitt
 
Inlägg: 11
Anslöt: 2012-08-21
Ort: Västerås

Re: Vilka är vi här?

Inläggav KrigarSjäl » 2012-08-23 7:11:56

Presentationen fungerar alldeles utmärkt och du ska veta att du alltid kan ta upp studierna senare!
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Vilka är vi här?

Inläggav Baba Jaga » 2012-08-25 18:26:41

@ Svartvitt: Håller med KrigarSjäl. Du skriver ju klart som kristall. Inga upprepningar, inga stavfel. Lycka till med utredningen! :-)Happy
Baba Jaga
 
Inlägg: 463
Anslöt: 2011-12-28

Re: Vilka är vi här?

Inläggav Adara » 2012-09-06 14:22:03

*Tjej
*20 år
*Bor i Nyköpingstrakten med fästman och katt
*Är just nu arbetslös men hoppas på att börja plugga till undersköterska i vår
*Är diagnostiserad med AS och ADD sen 2011 då jag ville ha en förklaring på varför jag är som jag är.
*Intressen: Foto, smink, spel i de flesta former, konst i de flesta former, trädgård, heminredning, film m.m
Annat om mig:
Är smått trångsynt och har svårt att acceptera folk, men försöker bli bättre på det.
Lyssnar väldigt mycket på musik, tillhör den alternativa delen av stilarna i samhället och avskyr att bli dömd av andra.
Försöker att undvika stora folksamlingar och trivs bättre hemma än på krogen.
Adara
Ny medlem
 
Inlägg: 15
Anslöt: 2012-09-06
Ort: Nyköping

Re: Vilka är vi här?

Inläggav Door176 » 2012-09-07 0:45:28

Hej,
Jag fick min diagnos, asperger och add, för några månader sedan. Jag är 31, är gift och bor/avskärmar mig på landet på en av öarna i Mälaren utanför Stockholm. :)

Jag har en Bachelor of Fine Arts från Konstfack och man får väll säga att mitt special intresse är inom konst och hantverk. Men jag är även intresserad av litteratur, vetenskap och biologi. Jag driver mitt eget företag, jobbar hemifrån på mina villkor (inga tidiga mornar, däremot jobb mitt i natten) och säljer garn via internet.

Det har för mig varit en enorm lättnad att få en diagnos, det inte bara känns som om jag är annorlunda, jag är faktiskt det, och jag och omvärlden kan börja ta hänsyn till det. Jag har en hög verbal kompetens och maskerar väldigt bra, så under 30 år har ingen läkare trott att det är något fel på mig. Tills nu, äntligen! :)
Door176
 
Inlägg: 26
Anslöt: 2012-09-05
Ort: Färingsö utanför Stockholm

Re: Vilka är vi här?

Inläggav KalleKus » 2012-09-07 15:08:48

Door176 skrev:Hej,
Jag fick min diagnos, asperger och add, för några månader sedan. Jag är 31, är gift och bor/avskärmar mig på landet på en av öarna i Mälaren utanför Stockholm. :)

Jag har en Bachelor of Fine Arts från Konstfack och man får väll säga att mitt special intresse är inom konst och hantverk. Men jag är även intresserad av litteratur, vetenskap och biologi. Jag driver mitt eget företag, jobbar hemifrån på mina villkor (inga tidiga mornar, däremot jobb mitt i natten) och säljer garn via internet.

Det har för mig varit en enorm lättnad att få en diagnos, det inte bara känns som om jag är annorlunda, jag är faktiskt det, och jag och omvärlden kan börja ta hänsyn till det. Jag har en hög verbal kompetens och maskerar väldigt bra, så under 30 år har ingen läkare trott att det är något fel på mig. Tills nu, äntligen! :)

Grattis till att äntligen ha fått bevis på att det är fel på dig!! :mrgreen: :-)049
KalleKus
 
Inlägg: 512
Anslöt: 2012-05-12

Re: Vilka är vi här?

Inläggav Door176 » 2012-09-07 16:44:38

KalleKus skrev:Grattis till att äntligen ha fått bevis på att det är fel på dig!!


Elller hur! Nu kan jag glatt återgå till mina knasigheter, som att hellre titta på tvättmaskinen än tv, och bara äta yoghurt och bananer. :lol:
Door176
 
Inlägg: 26
Anslöt: 2012-09-05
Ort: Färingsö utanför Stockholm

Re: Vilka är vi här?

Inläggav Jagers » 2012-09-07 17:08:35

Door176 skrev:
KalleKus skrev:Grattis till att äntligen ha fått bevis på att det är fel på dig!!


Elller hur! Nu kan jag glatt återgå till mina knasigheter, som att hellre titta på tvättmaskinen än tv, och bara äta yoghurt och bananer. :lol:

:P
Välkommen i klubben :mrgreen:
Jagers
 
Inlägg: 1210
Anslöt: 2011-05-12
Ort: Västerås

Re: Vilka är vi här?

Inläggav KaosPrinsessa » 2012-09-09 20:52:21

Door176 skrev:Elller hur! Nu kan jag glatt återgå till mina knasigheter, som att hellre titta på tvättmaskinen än tv, och bara äta yoghurt och bananer. :lol:

Vad då är det inte normalt att titta på tvättmaskinen (särskilt när den centrifugerar) :P
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Re: Vilka är vi här?

Inläggav Sheyen » 2012-09-09 20:57:33

KaosPrinsessa skrev:
Door176 skrev:Elller hur! Nu kan jag glatt återgå till mina knasigheter, som att hellre titta på tvättmaskinen än tv, och bara äta yoghurt och bananer. :lol:

Vad då är det inte normalt att titta på tvättmaskinen (särskilt när den centrifugerar) :P

Jo, det är det väl?
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Re: Vilka är vi här?

Inläggav dasunbedingte » 2012-09-09 21:01:54

Härligt brummande om inte annat.
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

Vilka är vi här?

Inläggav Wynjas » 2012-09-09 23:58:16

Hej!
Jag är helt ny här och även i detta sammanhang. Har alltid ansett mig själv ha extremt hög självinsikt och självförståelse men blev nu i våras otroligt förvånad då alla de små bitarna föll på plats. Jag är 32år gammal och har inte förren nu börjat förstå varför jag är som jag är. Wow både häftigt och läskigt!

* 31 år.
* Kvinna.
* Tvåbarnsmor.
* Har ett väldigt lågt socialt behov.
* Gillar metal.
* Gravt matematiskt retarderad.
* Historienörd.
* Ätstörd.
* Är enbara intresserad av det jag verkligen brinner för.
* Verkligheten tar nu för mycket tid från mitt spelande och läsande. *lider* :-)006
* Drar och river skinn.
* Saknar min hund.
* Har just börjat plugga


Nått sånt. Är dålig på sånt här men är rädd att inte våga alls så jag slänger iväg en post och börjar utforska detta intressanta forum. :-)Happy
Wynjas
Ny medlem
 
Inlägg: 2
Anslöt: 2012-09-09

Vilka är vi här?

Inläggav Tosse » 2012-09-10 9:30:14

marti_ skrev:Tja! heter Martin, är 23 år och har Asperger och ADD. ÄR också transsexuell (FtM).
Är här för att jag vill träffa likasinnade och prata med folk som har samma intressen som jag :) C ya!


Jag är 40+, har AS och är också transsexuell (FtM) men har inte ens påbörjat utredning så jag får väl kalla mig självdiagnosticerad tills jag fattat mod att gå vidare. Läget kompliceras av att jag har ett litet barn.
Tosse
Ny medlem
 
Inlägg: 5
Anslöt: 2012-09-10

Vilka är vi här?

Inläggav Skakspjut » 2012-09-16 14:33:15

Ny här. Är 31 med Asperger och jobbar halvtid.
Gillar sport och bilar. Har även tre katter som jag ibland ställer ut på kattutställningar. :-)Happy
Skakspjut
Ny medlem
 
Inlägg: 4
Anslöt: 2012-09-16

Vilka är vi här?

Inläggav Phobos » 2012-09-16 22:07:26

*Man.
*30år.
*Fick Asperger diagnosen 2009 tillsammans med ADD diagnos.
*Bor i Stockholm.
*Lägenhet
*Snart sambo med flickvän sedan 1½år.
*Inga barn och vägrar träffa kvinnor med barn.
*Har som princip sedan 2009 att inte träffa Svenska kvinnor igen.
*Inga specialintressen då jag snöar in för mycket så allt annat runt mig blir lidande om jag intresserar mig för mycket i något.
*Ska börja studera igen.
Phobos
 
Inlägg: 263
Anslöt: 2009-09-20
Ort: Stockholm

Vilka är vi här?

Inläggav IzzyLane » 2012-09-18 13:28:31

hej hej!

Kvinna, 36 år.
Fick diagnoserna AS/Adhd & Bipolär för ca 6 månader sen. Utredningen tog 1 år och var inte särskilt jobbig.
Har 1 barn som flyttat ut ur boet.
Bor med en gammal kanin och en skrattande fågel.
Har en inneboende trots min AS.

Insnöad musiker.
Har svårt att förstå och uppfylla andras behov. Fast det har blivit bättre!
Ointresserad av småprat och blir uttråkad.
Vill helst att saker ska gå ut på något, annars kvittar det.
Har inte samma känsla som icke-as-personer om socialt utbyte.
Blir lätt uppslukad av en aktivitet. Speciellt detaljarbete som kan ta typ för alltid att bli klar med.
Tycker om att bara sitta och tänka.
Lättstressad.
Tycker inte om att bli pressad till saker.
Måste ha struktur och rutiner för att fungera.
Socialt samspel gör mig matt så jag behöver vila upp mig efteråt.
osv osv ;P
IzzyLane
Ny medlem
 
Inlägg: 2
Anslöt: 2012-09-18

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in