Vilka är vi här?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Vilka är vi här?

Inläggav kuj kuj » 2012-11-09 18:52:50

jag är en 40 årig man som fick diagnosen asperger och add
för ca två månader sen.
hatar mitt jobb som cnc operatör.
tycker om att vara skälv och pyssla med min hobby!
sover alldeles för mycket i mellan åt.
kuj kuj
 
Inlägg: 180
Anslöt: 2012-02-07

Vilka är vi här?

Inläggav Jagers » 2012-11-09 21:38:22

thinking2much skrev:- Kvinna
- 40 år
- Bor i Västerås
- Gift och har 1 barn
- Barnsligt
- Impulsiv
- Rastlös
- Lär mig snabbt om jag vill
- Jobbar med IT och gillar webb
- AS diagnos pågår

Välkommen till världens bästa forum!

och jag såg att du bor i världens bästa stad oxå :-)005 :-)154
Jagers
 
Inlägg: 1210
Anslöt: 2011-05-12
Ort: Västerås

Vilka är vi här?

Inläggav tassen__ » 2012-11-09 21:45:20

tjej
18 år
estet :)
fick min diagnos Aspergers/ lätt ADD när jag var 17..
Älskar hästar,tatuering,piercing och annat som gör livet värt att leva :)
åh jag suger på att presentera mig själv haha :D
tassen__
 
Inlägg: 83
Anslöt: 2012-11-09
Ort: falun

Vilka är vi här?

Inläggav Jagers » 2012-11-09 21:51:55

tassen__ skrev:tjej
18 år
estet :)
fick min diagnos Aspergers/ lätt ADD när jag var 17..
Älskar hästar,tatuering,piercing och annat som gör livet värt att leva :)
åh jag suger på att presentera mig själv haha :D

Inte då! inget fel på den presentationen, du fick in väldigt mycket betydande information i väldigt lite text, det är vad man kallar "Skickligt" :mrgreen:

Välkommen till forumet föresten :-)Happy
Jagers
 
Inlägg: 1210
Anslöt: 2011-05-12
Ort: Västerås

Vilka är vi här?

Inläggav tassen__ » 2012-11-09 21:55:23

Jagers skrev:
tassen__ skrev:tjej
18 år
estet :)
fick min diagnos Aspergers/ lätt ADD när jag var 17..
Älskar hästar,tatuering,piercing och annat som gör livet värt att leva :)
åh jag suger på att presentera mig själv haha :D

Inte då! inget fel på den presentationen, du fick in väldigt mycket betydande information i väldigt lite text, det är vad man kallar "Skickligt" :mrgreen:

Välkommen till forumet föresten :-)Happy


tack så mycket :mrgreen:
tassen__
 
Inlägg: 83
Anslöt: 2012-11-09
Ort: falun

Vilka är vi här?

Inläggav Vincent » 2012-11-12 19:00:05

23 år, kille.
Ska påbörja utredning, men får inge svar.

Jobbar åt kommun, simpla arbetssysslor.
Bor i Västmanland.
Bor fortfarande hemma, vill flytta men får ingen lägenhet.

Lång, mörk.

Vet inte vad jag ska skriva mer, hehe
Vincent
 
Inlägg: 23
Anslöt: 2012-11-12

Vilka är vi här?

Inläggav Zirre » 2012-11-12 19:03:22

Vincent skrev:23 år, kille.
Ska påbörja utredning, men får inge svar.

Jobbar åt kommun, simpla arbetssysslor.
Bor i Västmanland.
Bor fortfarande hemma, vill flytta men får ingen lägenhet.

Lång, mörk.

Vet inte vad jag ska skriva mer, hehe

Välkommen till forumet! :-)Happy
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Vilka är vi här?

Inläggav Vincent » 2012-11-13 20:18:38

Tack så mycket :)
Vincent
 
Inlägg: 23
Anslöt: 2012-11-12

Vilka är vi här?

Inläggav Columbo » 2012-11-14 15:58:39

Hej,
Jag är ny här och vill säga att det är trevligt att vara här.
Jag är man, 39 år, bor i Halmstad.
Bor med katt.
Efter utredning fått diagnosen Aspergers syndrom.
Denna diagnos fick jag i somras så det är väldigt nytt för mig, och många nya intryck.
Tycker om att skratta när tillfälle ges. Hoppas få prata och diskutera med människor här.
Vill lära mig mer om Aspergers och om hur jag och andra fungerar.
Också kanske kunna träffa någon från detta forum.
Columbo
Ny medlem
 
Inlägg: 3
Anslöt: 2012-11-14
Ort: Halmstad

Vilka är vi här?

Inläggav emmalind » 2012-11-16 21:34:15

Hej! Jag är ny här.

Heter Emma
Är 23 år
Väntar på utredning för AS och ADD, efter 10 år med olika diagnoser som kastats fram och tillbaka.
Bor i Stockholm
Älskar böcker, musik (främst av mer alternativa former av rock), teater, museum. Ja, kultur helt enkelt.
Det bästa jag vet i världen är att skriva.
Är sjukskriven, för IPS-problematik och går i DBT-behandlingar.

Har läst en hel del på detta forum den senaste veckan, och lärt mig helt otroligt mycket. Och jag tror också återfått min tro på mänskligheten. Alla människor är inte kalla, tråkiga, ytliga, dömande, förvirrade etc etc etc...(Som ute i den "riktiga" världen.) Är väldigt glad att jag hittat hit!
emmalind
 
Inlägg: 68
Anslöt: 2012-11-13
Ort: Stockholm

Vilka är vi här?

Inläggav Nebukadnessar » 2012-11-16 22:18:04

Hej och välkommen emmalind. Jag älskar att läsa! Finns det någon möjlighet att jag skulle kunna få läsa din roman eller/och något annat som du skrivit? Det vore jättespännande!
Nebukadnessar
 
Inlägg: 58
Anslöt: 2012-04-09

Vilka är vi här?

Inläggav emmalind » 2012-11-16 22:39:41

Nebukadnessar skrev:Hej och välkommen emmalind. Jag älskar att läsa! Finns det någon möjlighet att jag skulle kunna få läsa din roman eller/och något annat som du skrivit? Det vore jättespännande!


Tack!!!
Lägger ut en del av det jag skriver på min blogg (som egentligen bara är en ursäkt att få skriva...) doesangelsbleedcrimsonblood.wordpress.com (namnet är taget från ett citat av författaren Jean Genet!), under kategorin "författande", och delar av min roman kan du hitta där om du söker på "Och du tystnar trots att du aldrig talat", vilket är dess namn. :-)Happy
emmalind
 
Inlägg: 68
Anslöt: 2012-11-13
Ort: Stockholm

Vilka är vi här?

Inläggav mattep74 » 2012-11-21 19:43:20

Hejsan hoppsan.

38 årig man här.
Fick diagnosen av en psykolog på landstingshälsan och remiss skickad till psyk igår för att säkerställa diagnosen för som han sa "han kan inte ta gift på att det är asperger/högfungerande autism. Att brusa upp och skälla på arbetskamrater då och då ledde till detta.
Administratör inom vården.
Min mor blev inte så där hemskt överraskad då jag alltid varit rastlös, ensamvarg och tänder lätt på minsta lilla. Även känslig för ljud.
mattep74
Ny medlem
 
Inlägg: 4
Anslöt: 2012-11-21

Vilka är vi här?

Inläggav Jagers » 2012-11-21 20:34:53

mattep74 skrev: tänder lätt på minsta lilla

Men det har inget med Aspergers att göra vad jag vet.

Välkommen till forumet :-)Happy
Jagers
 
Inlägg: 1210
Anslöt: 2011-05-12
Ort: Västerås

Vilka är vi här?

Inläggav phenoumenon » 2012-11-23 1:36:21

Man, 31 år.

Singel sen några månader, bor i Luleå, i egen lägenhet.

Har haft diagnos i 10 år ungefär. I början kallades det "autismspektrumstörning" på papper, men det omvandlades till "Aspegers Syndrom" någon gång under åren.

Arbetslös för tillfället, men ska ta ställning till ett erbjudande från arbetsförmedlingen nu på måndag. Har aldrig haft en anställning, däremot arbetsträning och praktik på några olika ställen, varav ett varade i två år.

Intelligent, språkbegåvad (ibland bokstavstolkande), gillar datorer i allmänhet och datorspel i synnerhet, film, musik.

Mina största problem ligger på det sociala planet med missförstånd, tolkning av avsikter, avläsning av kroppsspråk, hantering av känslor och allt det där. Utvecklade social fobi och depression pga det, men det är bättre nu, även om det fortfarande kan vara jobbigt. Inte så många perceptionsavvikelser, mer än att jag kan ha svårt för plötsliga ljud (har även dragit på mig mild tinnitus) och att sortera intrycken om det är för många människor som pratar samtidigt. Kan vara rätt tyst, men blommar ut i rätt sällskap.
phenoumenon
Ny medlem
 
Inlägg: 3
Anslöt: 2011-01-02
Ort: Luleå

Vilka är vi här?

Inläggav Angerboda » 2012-11-23 8:54:22

Kvinna snart 32år. Ska utredas för asperger, add, dyskalkyli. Öh presentationer är inte riktigt min grej men hej!
Jag bor i hus med min sambo och våra två små för stunden väldigt hyperaktiva småbarn. Spännande tider minst sagt. Jag har i skräck för att behöva jobba med något läskigt omvårdande yrke som personlig assistent eller inom hemvården börjat plugga.
Minst sagt spännande även det, S.K.O.L.A my old nemesis.

Det är i alla fall nyttigt för min sociala fobi, efter två veckor i människomyller så avtog mina dagliga ångestanfall. Nu kommer de bara ibland och är betydligt mer hanterbara.

Mitt navelskåderi som ledde mig till vart jag är nu började med att jag hittade add och en stark önskan om att bli medicinerad har sedan tonåren velat bli utredd för mina mattesvårigheter men aldrig fått gehör för det. Förstår nu och har accepterat att jag är smått aspig min psykolog som gjorde bedömning på mig fann det med. Så på remissen till npf-teamet så är det främst asperger som framförs som skäl.

Intressen, ja jag snöar in på saker och behöver helst några timmar per dag med att få pyssla med de.
* Har alltid gillat historia och religion.

* Är en gammal bokmal. Föredrar faktaböcker om intressanta saker men läser annars gärna science fiction och fantasy.

* Var passionerad chiliodlare i drygt ett år men till slut dödade bladlössen mitt intresse nästan helt. Inväntar nu en ny säsong för att starta upp igen.

* Jag är klumpfingrad men älskar handarbete. Titta på bilder, samla länkar, läsa om och själv göra enkla saker. För tillfället virkning. Har en påse med mormorsrutor men försöker nu göra saker. Själv är jag lycklig om jag bara får sitta och göra samma sak i flera timmar utan att det behöver bli något. Har som intention att lära mig nålbindning ett historiskt handarbete som jag trots flera försök inte lyckats lära mig.

* Jag älskar musik och lyssnar alltid på det utanför hemmet i min Mp3, bästa sättet att stänga ute alla störiga människor och oljud. Gillar Metal. Black, death, folk mm. Men även klassisk musik. Kan även föredra en del annat. Lyssnar gärna på en låt om och om och om igen.

* Min dröm är ett hus i skogen med mycket mark. Jag vill försöka lära mig att i liten skala bli ja åtminstone lite självförsörjande.
Angerboda
 
Inlägg: 266
Anslöt: 2012-10-03

Vilka är vi här?

Inläggav barracuber » 2012-11-23 10:13:57

Angerboda skrev:Kvinna snart 32år. Ska utredas för asperger, add, dyskalkyli. Öh presentationer är inte riktigt min grej men hej!
Jag bor i hus med min sambo och våra två små för stunden väldigt hyperaktiva småbarn. Spännande tider minst sagt. Jag har i skräck för att behöva jobba med något läskigt omvårdande yrke som personlig assistent eller inom hemvården börjat plugga.
Minst sagt spännande även det, S.K.O.L.A my old nemesis.
...

Hej och välkommen! Jag tyckte presentationen var väldigt bra :D

Jag är nyfiken på en sak eftersom jag själv pluggar till ett vårdyrke. När du skriver
du skrev:något läskigt omvårdande yrke som personlig assistent eller inom hemvården

menar du då att yrket är läskigt, själva omvårdnaden är läskig, eller både och?

Så du pluggar till något annat än vården då gissar jag?
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Vilka är vi här?

Inläggav Angerboda » 2012-11-23 10:27:29

barracuber skrev:Hej och välkommen! Jag tyckte presentationen var väldigt bra :D

Jag är nyfiken på en sak eftersom jag själv pluggar till ett vårdyrke. När du skriver
du skrev:något läskigt omvårdande yrke som personlig assistent eller inom hemvården

menar du då att yrket är läskigt, själva omvårdnaden är läskig, eller både och?

Så du pluggar till något annat än vården då gissar jag?


Hej och tack! :-)
Jag har tidigare jobbat inom hemvården det i min svunna ungdom och senare som personlig assistent. Det är jobb som vem som helst (nästan) kan få och förväntas ta om man inte har utbildning eller andra kvalifikationer för andra yrken. För mig har det fungerat sisådär. Jag har gjort bra ifrån mig men mått väldigt dåligt. Omvårdnaden har jag inga problem med, det är det sociala i fallet med hemtjänsten arbetskollegorna, och som personlig assistent de anhöriga.

Skulle kunna skriva mycket om vad jag hatar med dessa yrken men även mycket positivt men det riskerar att ta upp mycket plats. Kortfattat så anser jag hemtjänst personal vara på tok för outbildade, arbetsskygga och människofientliga.

Vad läser du och vad vill du arbeta med? Faktiskt så läser jag nu konstigt nog ett program som ligger under omvårdnad. Ifrågasätter mig själv för detta val dagligen men det är intressant, psykisk ohälsa. :-)

Admin: rättade citatet
Angerboda
 
Inlägg: 266
Anslöt: 2012-10-03

Vilka är vi här?

Inläggav barracuber » 2012-11-23 11:25:10

Angerboda skrev:Hej och tack! :-)
Jag har tidigare jobbat inom hemvården det i min svunna ungdom och senare som personlig assistent. Det är jobb som vem som helst (nästan) kan få och förväntas ta om man inte har utbildning eller andra kvalifikationer för andra yrken. För mig har det fungerat sisådär. Jag har gjort bra ifrån mig men mått väldigt dåligt. Omvårdnaden har jag inga problem med, det är det sociala i fallet med hemtjänsten arbetskollegorna, och som personlig assistent de anhöriga.

Skulle kunna skriva mycket om vad jag hatar med dessa yrken men även mycket positivt men det riskerar att ta upp mycket plats. Kortfattat så anser jag hemtjänst personal vara på tok för outbildade, arbetsskygga och människofientliga.

Vad läser du och vad vill du arbeta med? Faktiskt så läser jag nu konstigt nog ett program som ligger under omvårdnad. Ifrågasätter mig själv för detta val dagligen men det är intressant, psykisk ohälsa. :-)

Jag läser omvårdnadsprogrammet koncentrerat (som FAS2-aktivitet dvs styrt av AF) under ett år och kan sedan (blir klar i mars nästa år) söka jobb på undersköterska. Eller vårdbiträde vilket är en titel som tydligen hänger kvar, trots att lönerna där nog knappast är högre, snarare tvärtom, än usk-lönerna :evil: Det verkar som att det pågår ett långsamt "utbildningslyft" inom branchen, så att de som idag är vårdbiträden läser upp sig till usk, antingen för att de själva vill det eller deras chef ;-)

Har aldrig träffat någon från hemtjänsten men antar att "it takes all kinds" även där. Min utbildning är väldigt fokuserad på äldreboende. Inför vår sista praktik så är vi förbjudna att söka några andra platser än äldreboende - inte ens hemtjänsten får vi söka. AF betalar enbart utbildning till äldreboende - om man vill specialicera mot exv sjukvård eller psykiatri måste man bekosta det själv, vilket jag varken har råd eller lust med (även om de områdena är väldigt intressanta).

Jaha, psykisk ohälsa. Ja, det kommer ju även jag tyvärr att komma i kontakt med inom äldreboende om man även menar saker som nedstämdhet, oro, ångest, depression osv. Kanske har jag något att bidra med där.

Läser du om psykiska sjukdomar som schizofreni, bipolaritet, personlighetsstörningar och sådant?
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Vilka är vi här?

Inläggav mattep74 » 2012-11-23 19:49:35

Angerboda skrev:Det är i alla fall nyttigt
Intressen, ja jag snöar in på saker och behöver helst några timmar per dag med att få pyssla med de.
* Har alltid gillat historia och religion.

* Är en gammal bokmal. Föredrar faktaböcker om intressanta saker men läser annars gärna science fiction och fantasy.


Åhh, där har vi min drömkvinna. Synd att du är i ett förhållande bara. :-)Happy

Vilka år är din historia inriktad på? Jag är främst intresserad av åren när något sker. jag läste historiaböcker om andra världskriget när jag var 9-10 år.

Sci fi? Gillar du Stirling, Turtledove eller John Ringo?
mattep74
Ny medlem
 
Inlägg: 4
Anslöt: 2012-11-21

Vilka är vi här?

Inläggav bjoernsaerk » 2012-11-23 21:52:03

Kön: Man
Ålder: 24
Diagnos: Väntar på utredning
Jobb: FD CNC operatör.
Forum status: NY
bjoernsaerk
Ny medlem
 
Inlägg: 4
Anslöt: 2012-11-23

Vilka är vi här?

Inläggav Kevlarsoul » 2012-11-25 4:45:00

Hej.
Blev medlem här för 6 år sen men glömde väl antagligen bort det så jag är ny men ändå inte.
Är 22 år gammal, fick diagnosen Asperger när jag var 15 år.
Är arbetslös och har varit det sen jag tog studenten för 2 år sen.
Älskar att sjunga och sjunger därför i en vuxenkör, folk (inte bara nära och kära) brukar säga att jag sjunger bra så jag får väl tro dem då men själv så tycker jag att jag är sådär.
Mitt stora intresse just nu är film, speciellt riktigt gamla filmer.

Är det nåt mer man bör säga.. Kanske räcker så..
Kevlarsoul
 
Inlägg: 5748
Anslöt: 2006-12-08
Ort: Nybro

Vilka är vi här?

Inläggav Angerboda » 2012-11-25 10:48:48

mattep74 skrev:
Angerboda skrev:Det är i alla fall nyttigt
Intressen, ja jag snöar in på saker och behöver helst några timmar per dag med att få pyssla med de.
* Har alltid gillat historia och religion.

* Är en gammal bokmal. Föredrar faktaböcker om intressanta saker men läser annars gärna science fiction och fantasy.


Åhh, där har vi min drömkvinna. Synd att du är i ett förhållande bara. :-)Happy

Vilka år är din historia inriktad på? Jag är främst intresserad av åren när något sker. jag läste historiaböcker om andra världskriget när jag var 9-10 år.

Sci fi? Gillar du Stirling, Turtledove eller John Ringo?


Tack men jag är en riktig tråkmåns och trivs oförskämt bra med att vara det. :-D
Mitt historiska intresse vaknade när jag var liten då med vikingatiden sedan efter att ha läst Anne Franks dagbok i trean så snöade jag in på 2vk. Jag blev väldigt upptagen av att läsa både biografiska skildringar av överlevare från koncentrationsläger men även till omgivningens fasa yttersta fascinerad av faktalitteraturen. Jag blev väldigt fascinerad av människans onda natur och försökte väl förstå.

Är fortfarande svag för järnåldern och tidig medeltid. Häromsistens har det mest tagit uttryck i att jag trots att jag inte kan sy har läst mycket om forskningen kring textilier och klädnad från den tiden. :roll: :-)Happy
Plöjde igenom Isländska sagor i sommras men blev till slut så störd av att inte barnen lät mig stryka över och i lugn och ro anteckna om alla de passag i böckerna där kläder beskrivs att jag var tvungen att ge mig. Men det är något jag ser fram emot att ta upp och göra igen.

Jag känner igen namnen på författarna du anger men tror inte att jag har läst dom. men jag vet inte för så läste jag jämt. Nu på sistone när jag har tid att läsa annat än kurslitteratur blir det mest gammla för mig klassiker (Asimov, Philip K dick, Denis linbhom) som jag återbrukar men det vore kul med något nytt så jag ska kolla upp de du skrev. :-)
Angerboda
 
Inlägg: 266
Anslöt: 2012-10-03

Vilka är vi här?

Inläggav emmalind » 2012-11-27 16:43:23

Kevlarsoul skrev:Hej.
Blev medlem här för 6 år sen men glömde väl antagligen bort det så jag är ny men ändå inte.
Är 22 år gammal, fick diagnosen Asperger när jag var 15 år.
Är arbetslös och har varit det sen jag tog studenten för 2 år sen.
Älskar att sjunga och sjunger därför i en vuxenkör, folk (inte bara nära och kära) brukar säga att jag sjunger bra så jag får väl tro dem då men själv så tycker jag att jag är sådär.
Mitt stora intresse just nu är film, speciellt riktigt gamla filmer.

Är det nåt mer man bör säga.. Kanske räcker så..


Åh, så du gillar gamla filmer - kul! Har du några favoriter, eller favorit epoker/skådisar?

Själv gillar jag 30-tal till tidigt 70-tal (typ så), gillar noir deckarna med Bogart, det mesta Richard Burton, Tenneesse Williams filmatiseringar, 60-talets nya vågen filmer, method acting och mer samtida New Hollywood!

Är du ett Kent-fan?
emmalind
 
Inlägg: 68
Anslöt: 2012-11-13
Ort: Stockholm

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in